Facebook - konwersja
Darmowy fragment

  • nowość

Ochrona marki. Praktyczny przewodnik dla przedsiębiorców - ebook

Wydawnictwo:
Format:
PDF
Data wydania:
18 listopada 2025
169,00
16900 pkt
punktów Virtualo

Ochrona marki. Praktyczny przewodnik dla przedsiębiorców - ebook

Poradnik powstał z myślą o przedsiębiorcach, którzy chcą świadomie budować wartość swojej marki i chronić jej unikalność od pierwszych kroków działalności.

W publikacji autorki, wykorzystując swoje wieloletnie doświadczenie zawodowe zakresie własności intelektualnej, przedstawiają praktyczne wskazówki, jak skutecznie zabezpieczyć nazwę, logo, produkt czy usługę.
Opracowanie stanowi cenne źródło wiedzy, które pomoże czytelnikowi świadomie poruszać się w obszarze praw własności intelektualnej oraz właściwie ocenić ryzyka i potrzeby związane z ochroną marki.

Z książki dowiesz się w szczególności:

  • jak przeprowadzić procedurę rejestracji marki,
  • jakie są warunki uzyskania patentu,
  • jak zarejestrować nazwę domeny,
  • czym są czyny nieuczciwej konkurencji i jak można dochodzić roszczeń z ich tytułu.

Książka zawiera liczne elementy graficzne i check-listy, które lepiej pozwalają zrozumieć omawiane zagadnienia i zastosować je w praktyce.

Spis treści

Spis treści „Ochrona marki. Praktyczny przewodnik dla przedsiębiorców”
Zawartość Nr strony
Wstęp 11
   
Rozdział I Co to jest marka i jak ją chronić? 13
1.1. System ochrony praw własności intelektualnej 16
1.2. Marka sensu stricto – znak towarowy 19
1.2.1. Odróżnialność 19
1.2.2. Oznaczenia zarejestrowane jako znaki towarowe 20
1.2.3. Oznaczenie, które nie może być znakiem towarowym 21
1.2.4. Oznaczenie opisowe 21
1.2.5. Rodzaje znaków towarowych 22
1.3. Marka jako produkt i jego wygląd – you get what you can see 24
1.4. Marka jako rozwiązanie o charakterze technicznym – patent na wynalazek 26
1.5. Marka jako określone materiały reklamowe, brand hero, wykreowane postaci … marki, merchandising – prawa autorskie do utworu/prawo ochronne do znaku towarowego/prawo z rejestracji wzoru przemysłowego 26
   
Rozdział II Ochrona znaku towarowego krok po kroku 29
2.1. Czego nigdy nie ochronisz, czyli trochę o bezwzględnych podstawach … odwoławczych 30
2.2. Słowo, logo czy kształt opakowania? Rodzaje znaków 37
2.2.1. Znaki towarowe konwencjonalne 37
2.2.2. Znaki towarowe niekonwencjonalne 40
2.3. Co należy wziąć pod uwagę, przygotowując się do zgłoszenia znaku? 52
2.3.1. Towary lub usługi, a może jedno i drugie? Zasada specjalizacji 53
2.3.2. Polska, Europa czy cały świat? Zasada terytorialności 54
2.3.3. Na 10 lat czy na zawsze? Zasada czasowej ochrony 57
2.4. Badanie zdolności rejestrowej vs procedura rejestracji 58
2.5. Ile to wszystko może kosztować? 62
2.5.1. Symulacja kosztów 63
2.5.2. Dotacje unijne 65
2.6. Ćwiczenie od autorek – check -lista 67
   
Rozdział III Mój produkt fajnie wygląda, czyli o wzornictwie przemysłowym 69
3.1. Co można chronić jako wzór przemysłowy 69
3.2. Przesłanki rejestracji wzoru przemysłowego 70
3.2.1. O co chodzi z tą nowością? 71
3.2.2. Na czym polega indywidualny charakter? 73
3.3. Po co mi ochrona ze wzoru? 74
3.4. Kilka słów o procedurze rejestracji 75
3.4.1. Wybór systemu ochrony – zasada terytorialności i nie tylko 75
3.4.2. Ile to może kosztować? 78
3.5. Niezarejestrowany wzór przemysłowy jako sposób ochrony 81
3.6. Ćwiczenie od autorek – check -lista 82
   
Rozdział IV Patent na…, czyli może jesteś wynalazcą 83
4.1. Warunki uzyskania patentu 83
4.1.1. Nowość 84
4.1.2. Poziom wynalazczy 85
4.1.3. Przemysłowa stosowalność 86
4.2. Rozwiązania niebędące wynalazkiem 86
4.3. Czego nie opatentujesz 87
4.4. Jak i gdzie chronić wynalazek 88
4.5. Najpopularniejsze systemy zgłoszeniowe 89
4.6. Jak chroniony jest wynalazek – wyłączność i zastrzeżenia 90
4.7. Polska? Europa? Cały świat? 91
4.8. Mały patent, czyli wzór użytkowy 92
4.9. Wynalazek czy wzór? Patent czy prawo ochronne? 93
   
Rozdział V Prawa autorskie nie tylko dla artystów … , czyli kiedy je masz, a kiedy nie masz, chociaż powinieneś 95
5.1. Co chronią prawa autorskie? 95
5.2. Przykłady utworów 97
5.3. Dlaczego prawa autorskie mogą być ważne dla Twojego biznesu? 98
5.4. Komu przysługują prawa autorskie i jak zrobić, żeby przysługiwały Tobie 99
5.5. Co z utworami utworzonymi przez AI? 100
5.6. O czym powinieneś/powinnaś pamiętać w kontekście praw autorskich? 102
   
Rozdział VI Nazwa domeny i jej ochrona 103
6.1. Dlaczego warto używać nazwy domeny internetowej? 103
6.2. Rejestracja nazwy domeny krok po kroku 105
6.2.1. Gdzie sprawdzić dostępność domeny? 105
6.2.2. Badanie czystości nazwy domeny internetowej 107
6.2.3. Strategia wyboru nazwy domeny internetowej 108
6.3. Czy nazwa domeny jest chroniona? 111
6.3.1. Ochrona formalna vs ochrona faktyczna 112
6.3.2. Formy ochrony nazwy domeny – jaką ochronę wybrać? 112
6.4. Podsumowanie 115
   
Rozdział VII Ochrona firmy 117
7.1. Definicja firmy 117
7.2. Jak wybrać firmę? 117
7.3. Co daje prawo do firmy? 121
7.4. Podsumowanie 124
   
Rozdział VIII Umowy o zachowaniu poufności … , czyli kiedy warto zadbać o milczenie 125
8.1. Umowa o zachowaniu poufności i jej znaczenie 125
8.2. Instytucja tajemnicy przedsiębiorstwa 127
8.3. Środki zabezpieczające w przedsiębiorstwie 127
   
Rozdział IX Mam ochronę i co dalej? 129
9.1. Ściganie naruszeń 130
9.1.1. Naruszenie prawa ochronnego do znaku towarowego 131
9.1.2. Naruszenie prawa z rejestracji wzoru przemysłowego 134
9.1.3. Naruszenie patentu i prawa ochronnego do wzoru użytkowego 135
9.1.4. Naruszenie praw autorskich 136
9.2. Używanie marki 137
9.2.1. Co grozi, jeśli nie używasz swojego znaku w sposób rzeczywisty? 139
9.2.1.1. Wygaszenie prawa 139
9.2.1.2. Brak możliwości dochodzenia niektórych roszczeń 141
9.2.2. Ważne dowody 142
9.2.3. Inne prawa 143
9.3. Monitoring rynku 143
9.4. Monitoring marki 143
9.5. Przedłużanie ochrony 145
9.6. Nowe zgłoszenia w razie zmiany/rozszerzenia działalności 147
9.7. Nowe zgłoszenia w razie nowego terytorium działalności 147
9.8. Nowe zgłoszenia w razie rebrandingu 148
9.9. Świadoma zgoda na używanie naszej marki 149
   
Rozdział X Nieuczciwy konkurent, czyli jak działa ochrona w praktyce 151
10.1. Co dają prawa własności przemysłowej w praktyce? 151
10.2. Kiedy ktoś dopuszcza się naruszenia 153
10.3. Etap przedsądowy – co możesz zrobić zanim pójdziesz do sądu 153
10.4. Etap sądowy – roszczenia, czyli czego możesz żądać od naruszyciela? 155
10.4.1. Gdzie do sądu? 155
10.4.2. Czy musisz mieć pełnomocnika? 156
10.4.3. Rodzaje roszczeń – krótkie omówienie 157
10.4.4. Kiedy możesz dochodzić roszczeń? 160
10.4.5. Kto może być powodem? 161
10.4.6. Kto może być pozwanym? 162
10.4.7. Odpowiedzialność pośrednia 162
10.4.8. Czy uzyskanie prawa wyłącza możliwość naruszenia? 163
10.4.9. Czy możesz jakoś „zablokować” stan naruszenia na czas trwania procesu? 164
10.5. Zwalczanie nieuczciwej konkurencji – co trzeba wiedzieć 166
10.5.1. Czyny nieuczciwej konkurencji – co to jest 166
10.5.2. Rola regulacji dotyczących zwalczania nieuczciwej konkurencji 167
   
Rozdział XI Niezbędnik sądowy, czyli o czym pamiętać … i jakie dowody powinieneś mieć pod ręką 169
   
Podsumowanie 171
   
Przydatne linki i adresy 173
Kategoria: Własności intelektualnej
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8390-917-2
Rozmiar pliku: 3,9 MB

BESTSELLERY

Menu

Zamknij