Od Giotta do Caravaggia - ebook
Od Giotta do Caravaggia - ebook
Florencka Galeria Uffizi to dzisiaj jedno z najważniejszych europejskich muzeów sztuki dawnej. W jej kolekcji znajdują się arcydzieła Michała Anioła, Leonarda da Vinci, Tycjana i Caravaggia. Od Giotta do Caravaggia. Spacer po Galerii Uffizi wprowadza czytelnika w świat malarstwa nowożytnego, opowiadając historię dziesięciu obrazów z kolekcji galerii. Giotto i realizm późnego średniowiecza, perspektywa i iluzja, losy artystów szukających przestrzeni rozwoju własnej twórczości – te i inne tematy znajdziecie na stronach tej książki. Jest to podróż po historii malarstwa włoskiego oraz wprowadzenie do kolekcji Galerii Uffizi. Obowiązkowa lektura zarówno dla tych, którzy chcą przygotować się do wizyty, jak i dla wszystkich miłośników sztuki.
Agata Anna Chrzanowska – historyczka sztuki i italianistka, absolwentka Kolegium MISH na Uniwersytecie Warszawskim. W 2017 roku uzyskała tytuł doktora na Durham University w Wielkiej Brytanii. W swoich badaniach skupia się na sztuce renesansowej Florencji. Współpracowała z licznymi instytutami badawczymi i instytucjami kultury, takimi jak Peggy Guggenheim Collection w Wenecji czy Kunsthistorisches Institut in Florenz – Max-Planck-Institut. Obecnie wykłada historię sztuki na British Institute of Florence, kontynuuje badania nad malarstwem XV wieku oraz zajmuje się popularyzacją wiedzy o sztuce.
Kategoria: | Malarstwo |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-961055-1-6 |
Rozmiar pliku: | 3,3 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
GIOTTO, Maestà (Madonna z Ognissanti)
OK. 1300–1305
TEMPERA NA DESCE
Z KOŚCIOŁA WSZYSTKICH ŚWIĘTYCH WE FLORENCJI
.
Na bogato zdobionym tronie, w otoczeniu aniołów i świętych zasiada Matka Boska. Na kolanach trzyma dzieciątko Jezus, które błogosławi wszystkich zbliżających się przed ich oblicze. Majestatyczne figury Maryi i Jezusa odcinają się od złotego tła, które sprawia, że scena namalowana przez Giotta ma charakter objawienia, wydaje się wizją odległej, świętej rzeczywistości niebios.
Madonna z Ognissanti Giotta jest jednym z pierwszych dzieł, które przykuwa uwagę zwiedzającego Galerię Uffizi i od niej właśnie zacznę moją opowieść. Obraz ten przenosi nas wprost do Florencji początku XIV wieku, bogatego i dynamicznie się rozwijającego miasta kupieckiego, którego bogactwo wzrastało dzięki przemysłowi tekstylnemu oraz bankierstwu. Kwitło również lokalne rzemiosło artystyczne, a wśród warsztatów malarskich przodował mistrz Giotto. O talencie Giotta robiło się coraz głośniej. Sukces malarza wynikał być może z jego zdolności do wyrażenia w języku sztuki aktualnych idei religijnych i społecznych.
Dla terytorium obecnych Włoch wiek XIII był wiekiem niezwykle dynamicznego rozwoju, okresem, w którym wzrastało znaczenie polityczne włoskich komun miejskich. To właśnie w XIII wieku niezależne państwa-miasta Półwyspu Apenińskiego, takie jak Republika Wenecka, Republika Genui, a w drugiej połowie stulecia także Republika Florencka, zaczęły umacniać własną pozycję ekonomiczną i polityczną na ówczesnej arenie międzynarodowej.
XIII wiek to również okres głębokich przemian w religijności kościoła rzymskiego. To właśnie na ten okres przypada działalność Francesca di Pietro di Bernardone oraz Dominika Guzmana, którzy zmienili oblicze kościoła i przeszli do historii jako święty Franciszek z Asyżu oraz święty Dominik. Dzięki ich działalności kaznodziejskiej w XIII wieku powstały dwa nowe zakony, zakon braci mniejszych oraz zakon dominikanów, które dogłębnie zmieniły religijność mieszkańców włoskich miast.
------------------------------------------------------------------------
Zapraszamy do zakupu pełnej wersji książki
------------------------------------------------------------------------
.