Facebook - konwersja
Pobierz fragment

Od lizbońskiej do postlizbońskiej Unii Europejskiej - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
25 czerwca 2020
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
110,00

Od lizbońskiej do postlizbońskiej Unii Europejskiej - ebook

Na 2020 rok, 70 lat po opublikowaniu Deklaracji Schumana, planowane jest rozpoczęcie dwuletniej, szeroko zakrojonej debaty polityczno-obywatelskiej nazywanej Konferencją w sprawie przyszłości Europy. Na plany te nałożyła się pandemia koronawirusa, co spowodowało modyfikację priorytetów w działalności Unii Europejskiej, a zwłaszcza konieczność przeprowadzenia jej reformy ustrojowej.

Książka wpisuje się w debatę nad reformą ustroju Unii Europejskiej, ponieważ ukazuje przeprowadzone oraz planowane reformy w kontekście ich ewolucji, powiązań międzyinstytucjonalnych oraz gry interesów państw członkowskich UE, a także sytuację Polski w UE.

W opracowaniu przedstawiono zmiany w świetle wyzwań wynikających z zachowania spójności UE, zwłaszcza w odniesieniu do konsolidacji strefy euro i problemu praworządności w niektórych państwach członkowskich.

Ico_Gray_17.gif [486 B]   Z tego punktu widzenia poddano analizie:

  • zasadnicze reformy instytucjonalne, w tym w strefie euro,
  • zmiany w relacjach między państwami członkowskimi a UE, w tym zwłaszcza procedury wystąpienia z Unii i nadzorowania przestrzegania praworządności,
  • umocnienie efektywności i spójności UE w następstwie reform unijnego systemu prawnego,
  • konsolidację ustrojowej strefy euro, która rzutuje na reformę całej UE.

Ico_Gray_6.gif [752 B]   Adresaci:
Publikacja zainteresuje zarówno studentów, jak i wykładowców. Przeznaczona jest również dla prawników stosujących prawo UE oraz politologów, ekonomistów i polityków. Ukazuje bowiem projekty reform ustroju Unii Europejskiej na tle ewolucji w dłuższej perspektywie. Autor od ponad dwudziestu lat zajmuje się tymi zagadnieniami. Książka jest podsumowaniem badań i szczegółowym „poradnikiem” dla dziennikarzy, urzędników, samorządowców, przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego, którzy zaangażują się w dyskusje podczas Konferencji w sprawie przyszłości Europy.

Spis treści

Wykaz skrótów | str. 17

Wstęp | str. 23

CZĘŚĆ I
Lizbońska Unia Europejska

Rozdział 1
Droga do Traktatu z Lizbony | str. 35

1. Uwagi wstępne | str. 35
2. „Pozostałości z Amsterdamu” (Amsterdam lefts) | str. 36
3. Pakiet nicejski | str. 37
4. Konwent UE i Konferencja Międzyrządowa 2003–2004| str. 48
5. Traktat konstytucyjny – charakter prawny i zakres regulacyjny| str. 51
6. Status Polski w świetle rozwiązań proponowanych przez Traktat konstytucyjny| str. 53
7. Przebieg procedury ratyfikacyjnej Traktatu konstytucyjnego | str. 54
8. Kontynuowanie reformy ustrojowej Unii Europejskiej w warunkach odrzucenia Traktatu konstytucyjnego | str. 55
9. Droga do kompromisu| str. 58
10. Kompromis ustalony podczas spotkania Rady Europejskiej w dniach 21–22.06.2007 r. i Konferencja Międzyrządowa 2007 | str. 60
11. Forma prawna Traktatu z Lizbony | str. 61
12. Traktat z Lizbony a Traktat konstytucyjny | str. 65
13. Przebieg procedury ratyfikacyjnej Traktatu z Lizbony | str. 67
14. Wnioski | str. 73

Rozdział 2
Dyskusja o ratyfikacji w Polsce Traktatu konstytucyjnego i Traktatu z Lizbony | str. 76

1. Uwagi wstępne | str. 76
2. Okres refleksji | str. 77
3. Prace nad nowym traktatem rewizyjnym (okres prezydencji niemieckiej) | str. 78
4. Mandat Konferencji Międzyrządowej | str. 81
5. Okres prac Konferencji Międzyrządowej i kompromis osiągnięty podczas spotkania Rady Europejskiej w dniach 18–19.10.2007 r. | str. 84
6. Przebieg procedury ratyfikacyjnej Traktatu z Lizbony w Polsce | str. 90
6.1. Procedura ratyfikowania traktatów rewizyjnych | str. 90
6.2. Ratyfikacja Traktatu akcesyjnego | str. 91
6.3. Procedura ratyfikacyjna Traktatu konstytucyjnego | str. 92
6.4. Procedura ratyfikacyjna Traktatu z Lizbony | str. 93
6.5. Po referendach w Irlandii | str. 97
7. Wnioski | str. 99

Rozdział 3
Reformy strukturalne ustroju Unii Europejskiej | str. 102

1. Uwagi wstępne | str. 102
2. Zmiana charakteru prawnego i struktury Unii Europejskiej | str. 104
2.1. Przekształcenie Unii Europejskiej w jednolitą organizację międzynarodową | str. 104
2.2. Reformy w dziedzinie „polityk i działań wewnętrznych” | str. 108
2.3. Reformy w dziedzinie „stosunków zewnętrznych” Unii Europejskiej | str. 115
2.3.1. Pojęcie „stosunków zewnętrznych” i systematyka „działań zewnętrznych” Unii Europejskiej | str. 115
2.3.2. Reformy Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa | str. 116
2.3.3. Główne wyzwania | str. 122
2.4. Reforma Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości | str. 124
3. Kompetencje Unii Europejskiej | str. 127
3.1. Sprecyzowanie podziału kompetencji między Unią Europejską a jej państwami członkowskimi | str. 127
3.2. Zasady podziału kompetencji i rodzaje kompetencji Unii Europejskiej | str. 133
3.3. Główne kierunki dyskusji nad reformą podziału kompetencji między Unią Europejską a jej państwami członkowskimi | str. 136
4. Zasada pierwszeństwa prawa Unii Europejskiej wobec prawa krajowego państw członkowskich| str. 139
5. Umocnienie wspólnej aksjologii Unii Europejskiej | str. 143
5.1. Wartości, cele i symbole UE | str. 143
5.2. Procedura nadzorująca przestrzeganie praworządności | str. 148
5.3. Główne kierunki reformy procedury nadzorującej przestrzeganie praworządności | str. 153
6. Umocnienie legitymacji demokratycznej Unii Europejskiej | str. 156
6.1. Zasady umocnienia legitymacji demokratycznej Unii Europejskiej | str. 156
6.2. Umocnienie roli parlamentów narodowych | str. 159
6.2.1. Nowe regulacje dotyczące parlamentów narodowych | str. 159
6.2.2. Mechanizm monitorowania zasady pomocniczości | str. 161
6.2.3. Inne postanowienia umacniające pozycję parlamentów narodowych w sprawach Unii Europejskiej | str. 165
6.2.4. Propozycje dalszego umocnienia roli parlamentów narodowych w sprawach Unii Europejskiej | str. 166
7. Umocnienie ochrony praw podstawowych | str. 168
7.1. Uwagi wprowadzające| str. 168
7.2. Nadanie Karcie Praw Podstawowych mocy prawnej | str. 170
7.3. Przystąpienie Unii Europejskiej do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka | str. 175
7.3.1. Podstawa prawna i obowiązek przystąpienia Unii Europejskiej do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka w świetle postanowień art. 6 ust. 2 TUE | str. 175
7.3.2. Ograniczenia przedmiotowe umowy o przystąpieniu Unii Europejskiej do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka | str. 177
7.3.3. Forma prawna przystąpienia Unii Europejskiej do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka: umowa akcesyjna | str. 178
7.3.4. Procedura zawarcia umowy dotyczącej przystąpienia Unii Europejskiej do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka w świetle prawa unijnego | str. 181
7.3.5. Podmioty prowadzące negocjacje, finalizacja negocjacji i podstawowe regulacje | str. 183
7.3.6. Opinia Trybunału Sprawiedliwości z 18.12.2014 r., 2/13 | str. 184
8. Wystąpienie z Unii Europejskiej | str. 187
9. Elastyczność w ramach instytucjonalno-prawnych Unii Europejskiej | str. 194
10. Wnioski | str. 197

Rozdział 4
Reformy instytucji | str. 200

1. Uwagi wstępne | str. 200
2. Katalog instytucji Unii Europejskiej | str. 202
3. Zasady działania instytucji | str. 203
4. Reforma Parlamentu Europejskiego | str. 204
4.1. Umocnienie pozycji Parlamentu Europejskiego | str. 204
4.2. Alokacja miejsc w Parlamencie Europejskim | str. 205
4.2.1. Problem alokacji miejsc w Parlamencie Europejskim w obliczu „dużego rozszerzenia”: pakiet nicejski | str. 205
4.2.2. Modyfikowanie pakietu nicejskiego w toku „dużego” rozszerzenia | str. 211
4.2.2.1. Konsekwencje ustaleń szczytu kopenhaskiego (grudzień 2002 r.) | str. 211
4.2.2.2. Postanowienia przejściowe dotyczące końca kadencji 1999–2004 | str. 212
4.2.2.3. Wyjściowy podział miejsc w kadencji 2004–2009 | str. 213
4.2.2.4. Przystąpienie Bułgarii i Rumunii do UE | str. 215
4.2.3. Alokacja miejsc w Parlamencie Europejskim w kadencji 2009–2014 | str. 217
4.2.3.1. Alokacja miejsc na początku kadencji 2009–2014 według (skorygowanego) pakietu nicejskiego | str. 217
4.2.3.2. Korekta alokacji miejsc w kadencji 2009–2014 na mocy tzw. Protokołu hiszpańskiego | str. 218
4.2.3.3. Korekta alokacji miejsc w kadencji 2009–2014 w związku z przystąpieniem Chorwacji do UE | str. 220
4.2.4. Alokacja miejsc w Parlamencie Europejskim w okresie kadencji 2014–2019 (pakiet lizboński) | str. 221
4.2.5. Brexit i alokacja miejsc w Parlamencie Europejskim w okresie 2019–2024 | str. 223
4.2.5.1. Powiązania procesu Brexitu z alokacją miejsc w Parlamencie Europejskim w okresie 2019–2024 | str. 223
4.2.5.2. Elastyczna alokacja miejsc w Parlamencie Europejskim w okresie 2019–2024 w związku z Brexitem | str. 225
4.2.6. Zakres uwzględnienia zasady degresywnej proporcjonalności | str. 228
4.2.7. Alokacja miejsc w Parlamencie Europejskim a formuła podejmowania decyzji w Radzie UE większością kwalifikowaną | str. 233
4.2.8. W poszukiwaniu trwałego systemu alokacji miejsc w Parlamencie Europejskim | str. 236
4.2.9. Refleksje dotyczące ewolucji alokacji miejsc w Parlamencie Europejskim | str. 238
4.3. Propozycje dalszych reform Parlamentu Europejskiego | str. 239
5. Reforma Rady Europejskiej | str. 241
5.1. Rada Europejska jako instytucja Unii Europejskiej | str. 241
5.2. Przewodniczący Rady Europejskiej | str. 243
5.3. Szczyt strefy euro | str. 247
5.4. Praktyka działania i propozycje dalszych reform Rady Europejskiej | str. 249
6. Reforma Rady UE | str. 251
6.1. Główne kierunki reformy Rady UE i obowiązujący stan prawny | str. 251
6.2. Propozycje dalszych reform Rady UE | str. 254
7. Reforma formuły podejmowania decyzji w Radzie większością kwalifikowaną | str. 255
7.1. Formuła podejmowania decyzji w Radzie UE większością kwalifikowaną | str. 255
7.1.1. Uwagi wprowadzające | str. 255
7.1.2. Formuła większości kwalifikowanej w Traktacie z Nicei | str. 256
7.1.3. Formuła większości kwalifikowanej w Traktacie konstytucyjnym | str. 263
7.1.4. Formuła większości kwalifikowanej w Traktacie z Lizbony | str. 265
7.1.5. Brexit a formuła większości kwalifikowanej | str. 270
7.2. Zwiększenie liczby obszarów objętych formułą większości kwalifikowanej | str. 274
7.2.1. Uwagi wprowadzające | str. 274
7.2.2. Zwiększenie liczby obszarów objętych formułą większości kwalifikowanej na mocy Traktatu z Nicei | str. 275
7.2.3. Zwiększenie liczby obszarów objętych formułą większości kwalifikowanej na mocy Traktatu z Lizbony | str. 280
7.2.4. Postulaty zwiększenia w toku reformy UE obszarów, w których Rada UE decyduje większością kwalifikowaną | str. 283
7.3. Refleksje dotyczące ewolucji formuły większości kwalifikowanej | str. 284
8. Prezydencja hybrydowa | str. 285
8.1. Znaczenie reformy | str. 285
8.2. Ewolucja podstaw prawnych prezydencji i jej powiązań instytucjonalnych | str. 287
8.3. Przyczyny i koncepcje reformy formuły sprawowania prezydencji | str. 294
8.4. Prezydencja w pracach nad Traktatem Konstytucyjnym | str. 299
8.5. Podstawy prawne i ramy instytucjonalne nowej formuły hybrydowej prezydencji | str. 300
8.6. Funkcje prezydencji | str. 307
8.7. Prezydencja hybrydowa w praktyce i główne kierunki reformy | str. 312
9. Reforma Komisji Europejskiej | str. 314
9.1. Umocnienie efektywności Komisji Europejskiej i pozycji jej Przewodniczącego | str. 314
9.2. Problem liczby członków Komisji Europejskiej | str. 317
9.2.1. Amsterdams lefts | str. 317
9.2.2. Liczba członków Komisji w Traktacie z Nicei| str. 319
9.2.3. Liczba członków Komisji w Traktacie konstytucyjnym | str. 322
9.2.4. Liczba członków Komisji w Traktacie z Lizbony | str. 322
9.2.5. Liczba członków Komisji Europejskiej w kadencji 2014–2019 | str. 326
9.2.6. Brexit i liczba członków Komisji Europejskiej w kadencji 2019–2024 | str. 329
9.2.7. Refleksje dotyczące liczby członków Komisji Europejskiej | str. 332
9.3. Propozycje dalszych reform Komisji Europejskiej | str. 333
10. Reforma sądów unijnych | str. 336
10.1. Ogólne zasady reformy i ich zakres | str. 336
10.2. Struktura i skład sądów unijnych | str. 338
10.3. Ustanowienie komitetu opiniującego kandydatów na sędziów i rzeczników generalnych | str. 340
10.4. Zmiany w procedurach przed sądami unijnymi | str. 342
10.4.1. Zmiany w procedurze w sprawie skargi o uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego | str. 342
10.4.2. Zmiany w procedurze prejudycjalnej | str. 346
10.4.3. Problem uznania jurysdykcji Trybunału Sprawiedliwości do rozpatrywania pytań prejudycjalnych w stosunku do aktów prawnych dawnego III filaru UE | str. 347
10.5. Sądy unijne a Brexit | str. 350
10.6. Ewolucja liczby i zasad rotacji rzeczników generalnych w Trybunale Sprawiedliwości | str. 351
10.6.1. Znaczenie problemu | str. 351
10.6.2. Ewolucja liczby rzeczników generalnych do rozszerzenia Unii Europejskiej w 1995 roku | str. 352
10.6.3. Kwestia liczby rzeczników generalnych w Traktacie z Nicei | str. 355
10.6.4. Kwestia liczby rzeczników generalnych w Traktacie akcesyjnym 2004 | str. 357
10.6.5. Kwestia liczby rzeczników generalnych w Traktacie konstytucyjnym | str. 358
10.6.6. Uzgodnienia podjęte podczas negocjacji nad Traktatem z Lizbony | str. 359
10.6.7. Finalizacja podjętych ustaleń | str. 360
10.6.8. Brexit a liczba rzeczników generalnych | str. 362
10.6.9. Refleksje dotyczące liczby rzeczników generalnych| str. 363
11. Reforma organów doradczych | str. 364
12. Wnioski | str. 366

Rozdział 5
Reformy w dziedzinie prawa pierwotnego Unii Europejskiej | str. 371

1. Uwagi wstępne | str. 371
2. Zakres reform procedury zmiany Traktatów stanowiących podstawę UE | str. 373
3. Reforma procedury zawarcia traktatu rewizyjnego: „zwykła procedura zmiany” | str. 374
3.1. Przebieg procedury | str. 374
3.2. Praktyka po wejściu w życie Traktatu z Lizbony | str. 375
3.3. Dyskutowane zmiany procedury | str. 377
4. Reforma procedur kładki: „uproszczona procedura zmiany” | str. 378
4.1. Klasyfikacja procedur kładki | str. 378
4.2. Procedury kładki o charakterze strukturalnym | str. 379
4.2.1. Procedura kładki określona w art. 48 ust. 6 TUE | str. 379
4.2.2. Procedura kładki określona w art. 48 ust. 7 TUE | str. 380
4.3. Procedury kładki ad hoc | str. 380
4.3.1. Procedura kładki ad hoc z zastrzeżeniem „zatwierdzenia” | str. 380
4.3.2. Procedura kładki ad hoc z zastrzeżeniem sprzeciwu ze strony parlamentów narodowych | str. 381
4.3.3. Procedura kładki ad hoc w ścisłym rozumieniu (sensu scrticto) | str. 381
4.3.4. Procedury kładki ad hoc, w których decyzja w sprawie zmiany Traktatów podejmowana jest w formie aktu unijnego prawa pochodnego | str. 382
4.3.5. Procedury kładki – dotychczasowa praktyka | str. 383
4.4. Dyskutowany zakres wykorzystania procedur kładek w toku reformy ustrojowej Unii Europejskiej| str. 385
5. Zawieranie traktatów akcesyjnych | str. 386
5.1. Procedura zawierania traktatów akcesyjnych | str. 386
5.2. Dyskutowany zakres modyfikacji | str. 387
6. Zawieranie przez UE umów międzynarodowych | str. 388
6.1. Konsekwencje przekształcenia Unii Europejskiej w spójną organizację międzynarodową | str. 388
6.2. Sprecyzowanie kompetencji Unii Europejskiej do zawierania umów międzynarodowych | str. 390
6.3. Procedura zawierania przez Unię Europejską umów międzynarodowych | str. 394
6.4. Rozszerzenie zakresu przedmiotowego Wspólnej Polityki Handlowej a zawieranie umów handlowych nowej generacji | str. 397
7. Perspektywa rewizji Traktatów stanowiących podstawę UE | str. 403
7.1. Rewizja Traktatów związana z Brexitem | str. 403
7.2. Rewizja Traktatów związana z reformą strefy euro | str. 404
7.3. Nowy „traktat europejski” dla Unii w zamierzeniu PiS? | str. 406
8. Wnioski | str. 409

Rozdział 6
Reformy w dziedzinie prawa pochodnego UE | str. 412

1. Uwagi wstępne | str. 412
2. Katalog aktów prawa pochodnego i nowa hierarchia aktów prawa pochodnego | str. 414
3. Kontekst wcześniejszej komitologii – procedura regulacyjna
połączona z kontrolą | str. 416
4. Akty delegowane | str. 420
4.1. Podstawa prawna | str. 420
4.2. Pojęcie aktu delegowanego, czas trwania i warunki przekazania uprawnień | str. 422
4.3. Uprawnienia prawodawcy: warunki przekazania Komisji Europejskiej uprawnień przez Parlament Europejski i Radę UE | str. 429
4.3.1. Odwołanie przekazanych uprawnień przez Parlament Europejski lub Radę UE | str. 433
4.3.2. Prawo sprzeciwu Parlamentu Europejskiego lub Rady UE | str. 435
4.4. Akty delegowane a procedura regulacyjna połączona z kontrolą | str. 438
5. Akty wykonawcze| str. 440
5.1. Podstawa prawna | str. 440
5.2. Zasadnicze elementy pojęcia aktu wykonawczego | str. 443
5.3. Zakres zmian wprowadzonych do systemu komitologicznego | str. 445
5.3.1. Poprzedni system komitologiczny | str. 445
5.3.2. Zasady nowego systemu komitologicznego | str. 446
5.3.3. Nowe procedury komitologiczne | str. 449
5.3.4. Zasady „przejścia” od starej do nowej komitologii | str. 452
5.3.5. Propozycje reformy procedury komitologicznej | str. 453
6. Wokół kryteriów rozróżnienia aktów delegowanych od aktów wykonawczych | str. 454
7. Zmiany w procedurach postępowania przed Trybunałem Sprawiedliwości nakierowane na podniesienie efektywności prawa UE | str. 458
7.1. Zmiany w procedurze w sprawie skargi o uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego | str. 458
7.2. Zmiany w procedurze prejudycjalnej | str. 465
8. Wnioski | str. 468

Rozdział 7
Dostosowania ustrojowe w Polsce do reform wprowadzonych na mocy Traktatu z Lizbony | str. 470

1. Uwagi wstępne | str. 470
2. Ustawa kooperacyjna 2010 | str. 472
2.1. Okoliczności uchwalenia ustawy | str. 472
2.2. Procedury kładki z zastrzeżeniem „zatwierdzenia” | str. 473
2.3. Procedury kładki sensu stricto i inne przypadki określone w art. 14 i 15 ustawy kooperacyjnej | str. 475
2.4. Klauzula elastyczności | str. 478
2.5. Inne przypadki wyodrębnione w ustawie koordynacyjnej | str. 479
2.6. Podjęcie decyzji w sprawie wystąpienia z Unii Europejskiej | str. 481
2.7. Ocena | str. 490
3. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 24.11.2010 r. | str. 493
3.1. Punkt odniesienia: wyrok niemieckiego Federalnego Trybunału Konstytucyjnego | str. 493
3.2. Suwerenność Polski a członkostwo w Unii Europejskiej | str. 499
3.3. Nowe formy zmiany postanowień Traktatów stanowiących podstawę UE: traktat rewizyjny i strukturalne klauzule kładki (art. 48 ust. 6 i 7 TUE) | str. 502
3.3.1. Zwykła procedura zmiany | str. 502
3.3.2. Procedura kładki z zastrzeżeniem „zatwierdzenia” (art. 48 ust. 6 TUE) | str. 503
3.3.3. Procedura kładki bez zastrzeżenia „zatwierdzenia” (art. 48 ust. 7 TUE) | str. 504
3.3.4. Klauzula elastyczności (art. 352 TFUE) | str. 505
3.4. Ocena | str. 506
4. Postulat dostosowania Konstytucji | str. 507
4.1. Konstytucja RP a członkostwo w Unii Europejskiej | str. 507
4.2. Identyfikacja zasadniczych problemów | str. 509
4.2.1. Problemy o charakterze strukturalnym | str. 509
4.2.2. Umocnienie efektywności prawa unijnego w polskim porządku prawnym | str. 510
4.2.3. Niejasności w obecnie obowiązujących postanowieniach Konstytucji RP| str. 511
4.3. Nowe okoliczności związane z wejściem w życie Traktatu z Lizbony | str. 512
4.4. Perspektywa wejścia Polski do strefy euro | str. 514
4.5. Dotychczasowe prace nad rozdziałem unijnym Konstytucji RP | str. 515
5. Wnioski | str. 518

CZĘŚĆ II
Post-lizbońska Unia Europejska

Rozdział 8
Sanacja strefy euro: środki podejmowane jako bezpośrednia reakcja na kryzys finansowy w niektórych państwach strefy euro | str. 523

1. Uwagi wstępne | str. 523
2. Ustanowienie mechanizmów wsparcia finansowego państw strefy euro 524
2.1. Mechanizm grecki | str. 524
2.2. Traktat ustanawiający Europejski Mechanizm Stabilności | str. 527
3. Umocnienie konkurencyjności państw członkowskich UE: Pakt Euro Plus | str. 529
4. Umocnienie dyscypliny budżetowej: Traktat o stabilności, koordynacji i zarządzaniu w Unii Gospodarczej i Walutowej | str. 533
5. Sześciopak i Dwupak | str. 536
6. Zgodność TEMS i TUF z prawem UE oraz uwarunkowania konstytucyjnoprawne w państwach członkowskich UE | str. 538
7. Szczyt strefy euro | str. 542
7.1. Ustanowienie i ewolucja szczytu euro | str. 542
7.2. Skład i charakter szczytu euro | str. 544
7.3. Przewodniczący szczytu euro | str. 546
7.4. Kompetencje szczytu euro| str. 548
7.5. Zajmowane przez szczyt euro stanowiska: procedura, rodzaje i charakter | str. 549
7.6. Posiedzenia szczytu euro | str. 553
7.7. Inne ważniejsze regulacje organizacyjne | str. 554
7.8. Problem zgodności szczytów euro z prawem UE | str. 556
8. Wnioski | str. 557

Rozdział 9
Konsolidacja strefy euro: strefa euro jako podstawa „rzeczywistej” UGiW | str. 560

1. Uwagi wstępne | str. 560
2. Program 2012 | str. 561
3. Bilans okresu przejściowego | str. 563
3.1. Instrumenty nowego zarządzania gospodarczego i umocnienia dyscypliny budżetowej | str. 563
3.2. Umocnienie Paktu Stabilności i Wzrostu | str. 567
3.3. Plan ustanowienia unii bankowej | str. 569
4. Program 2015 | str. 571
5. Program 2017 | str. 581
5.1. Dokument Komisji Europejskiej z 31.05.2017 r. | str. 581
5.2. Pakiet Komisji Europejskiej z grudnia 2017 r. | str. 585
6. Program 2018–2019 | str. 590
6.1. Pakiet Komisji Europejskiej z czerwca 2019 r. | str. 590
6.2. Pakiet Eurogrupy z 15.06.2019 r. | str. 596
6.3. Posiedzenie Szczytu euro 21.06.2019 r. | str. 597
6.4. Bilans roku 2019 | str. 598
7. Wnioski | str. 601

Rozdział 10
Stan debaty nad ustrojem post-lizbońskiej Unii Europejskiej i jej uwarunkowania | str. 604

1. Uwagi wprowadzające | str. 604
2. Główne etapy reformy ustrojowej Unii Europejskiej | str. 605
3. Modelowe ujęcia reformy Unii Europejskiej po zamknięciu etapu sanacji strefy euro | str. 607
4. Scenariusze unijne | str. 610
5. Wnioski | str. 615

Rozdział 11
Pojęcie „unii politycznej”, jej przyszłe ramy instytucjonalne i procedury ustanowienia | str. 617

1. Uwagi wprowadzające | str. 617
2. Pojęcie „unii politycznej” | str. 618
3. Propozycje Komisji Europejskiej nakierowane na ustanowienie unii politycznej| str. 619
4. Rozważania doktrynalne dotyczące ustanowienia „unii politycznej” | str. 626
5. Procedury i instrumenty ustanowienia „unii politycznej” | str. 632
6. Wnioski | str. 642

Rozdział 12
„Integracja zróżnicowana” (differentiated integration) czy „integracja elastyczna” (flexible integration)? Granice wewnętrznego zróżnicowania Unii Europejskiej | str. 645

1. Uwagi wprowadzające | str. 645
2. „Integracja zróżnicowana” | str. 647
3. Krytyka teorii „zróżnicowanej integracji” | str. 648
4. Reforma Unii w ramach instytucjonalno-prawnych Unii Europejskiej | str. 652
5. Integracja elastyczna (flexible integration) | str. 655
6. Wnioski | str. 660

Rozdział 13
„Integracja elastyczna” a niepraworządność w państwie członkowskim UE | str. 662

1. Uwagi wprowadzające | str. 662
2. Konsolidacja Unii Europejskiej wokół praworządności | str. 665
3. Unijny „system ochronny” | str. 673
3.1. Podstawowe elementy unijnego „systemu ochronnego” | str. 673
3.2. Polityczna izolacja państwa niepraworządnego w UE | str. 675
3.3. Ograniczanie szkód w ramach unijnej wspólnoty prawnej | str. 676
3.4. Ograniczenie przepływu środków z budżetu unijnego do państwa niepraworządnego | str. 676
3.5. Wzmocniona współpraca | str. 677
3.6. Wyłączenie wpływu państwa niepraworządnego na dalszy rozwój ustrojowy UE | str. 678
3.7. Exit państwa niepraworządnego | str. 679
3.8. Wykluczenie państwa niepraworządnego | str. 681
4. Konsolidacja i usprawnienie unijnego „mechanizmu ochronnego” | str. 684
5. Wnioski | str. 687

Podsumowanie | str. 691

Bibliografia | str. 711

Kategoria: Międzynarodowe
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8223-042-0
Rozmiar pliku: 5,8 MB

BESTSELLERY

Kategorie: