Facebook - konwersja
Darmowy fragment

Odpowiedzialność w związku z ruchem autonomicznego pojazdu - ebook

Wydawnictwo:
Format:
PDF
Data wydania:
21 stycznia 2025
110,00
11000 pkt
punktów Virtualo

Odpowiedzialność w związku z ruchem autonomicznego pojazdu - ebook

Monografia omawia odpowiedzialność karną i cywilną w związku z ruchem autonomicznych pojazdów. Zagadnienia te autor przedstawia w ujęciu komparatystycznym, przy uwzględnieniu m.in. prawa państw, w których dopuszczalne jest korzystanie z autonomicznych pojazdów. Prezentuje ponadto obowiązujące i projektowane unijne regulacje odnoszące się do odpowiedzialności związanej z zastosowaniem sztucznej inteligencji. Szczególnie interesujące dla czytelników będą rozważania dotyczące definicji i klasyfikacji autonomicznych pojazdów, ich statusu prawnego oraz skutków prawnych ich użytkowania.

Książka będzie przydatna dla prawników praktyków, badaczy prawnych i technicznych aspektów zastosowania autonomicznych pojazdów, pracowników administracji zajmujących się dopuszczaniem do ruchu i rejestracją pojazdów, organów czuwających nad bezpieczeństwem i porządkiem ruchu na drogach, a także producentów pojazdów i ich wyposażenia, w tym oprogramowania do uczenia maszynowego.

Spis treści

Wykaz skrótów  | str. 9

Wprowadzenie  | str. 15

Rozdział 1

Autonomiczność pojazdów – definicja i klasyfikacja  | str. 21

1.1. Geneza autonomiczności pojazdów  | str. 21

1.2. Definicja sztucznej inteligencji  | str. 29

1.3. Definicja sztucznego agenta  | str. 37

1.4. Definicja autonomicznego pojazdu  | str. 39

1.5. Klasyfikacja zautomatyzowanych pojazdów  | str. 49

1.6. Sposób działania autonomicznych pojazdów  | str. 56

1.7. Algorytmy sztucznej inteligencji autonomicznych pojazdów  | str. 66

Rozdział 2

Status prawny kierującego autonomicznym pojazdem  | str. 71

2.1. Wstęp  | str. 71

2.2. Kierujący autonomicznym pojazdem  | str. 73

2.3. Odpowiedzialność sztucznego agenta w związku z ruchem autonomicznego pojazdu  | str. 76

2.4. Dylematy decyzyjne sztucznego agenta  | str. 91

2.5. Komunikacja mieszana sztucznego agenta w ruchu drogowym  | str. 94

2.6. Nadzór nad pasażerami autonomicznych pojazdów  | str. 100

Rozdział 3

Karnoprawna odpowiedzialność w związku z ruchem autonomicznego pojazdu  | str. 103

3.1. Wstęp  | str. 103

3.2. Model sprawstwa przez inną osobę  | str. 104

3.3. Model odpowiedzialności za naturalne i prawdopodobne następstwa  | str. 108

3.4. Model bezpośredniej odpowiedzialności  | str. 113

3.5. Analiza modeli odpowiedzialności sztucznego agenta z punktu widzenia polskiego prawa karnego  | str. 115

3.6. Problem wagonika – dylematy w zakresie wartościowania chronionych dóbr  | str. 132

3.6.1. Wstęp  | str. 132

3.6.2. Przykład dotyczący problemu wagonika  | str. 132

3.6.3. Analiza na podstawie polskiego prawa karnego  | str. 133

3.7. Odpowiedzialność karna sztucznego agenta oparta na zasadzie ryzyka  | str. 146

3.8. Odpowiedzialność karna sztucznego agenta w ramach pochodnej odpowiedzialności podmiotu zbiorowego  | str. 148

Rozdział 4

Cywilnoprawna odpowiedzialność w związku z ruchem autonomicznego pojazdu  | str. 157

4.1. Wstęp  | str. 157

4.2. Ryzyko powiązane z zastosowaniem sztucznej inteligencji  | str. 158

4.3. Odpowiedzialność odszkodowawcza na zasadzie ryzyka posiadacza autonomicznego pojazdu  | str. 166

4.3.1. Przesłanki odpowiedzialności na zasadzie ryzyka  | str. 166

4.3.2. Sprawca w mieniu lub na osobie  | str. 166

4.3.3. Ruch autonomicznego pojazdu  | str. 171

4.3.4. Szkoda w mieniu lub na osobie  | str. 174

4.3.5. Związek przyczynowo-skutkowy  | str. 177

4.3.6. Przesłanki egzoneracyjne  | str. 180

4.3.7. Posiadacz zależny mechanicznego środka komunikacji  | str. 186

4.4. Odpowiedzialność odszkodowawcza na zasadach ogólnych  | str. 188

4.4.1. Wstęp  | str. 188

4.4.2. Zderzenie mechanicznego środka komunikacji  | str. 188

4.4.3. Osoby przewożone z grzeczności  | str. 190

4.5. Odpowiedzialność producenta za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny  | str. 191

4.5.1. Wstęp  | str. 191

4.5.2. Prawne podstawy odpowiedzialności producenta za produkt niebezpieczny  | str. 193

4.5.3. Autonomiczny pojazd jako produkt niebezpieczny  | str. 195

4.6. Kształtowanie prawa unijnego w obszarze odpowiedzialności za szkody spowodowane zastosowaniem sztucznej inteligencji  | str. 201

4.6.1. Wstęp  | str. 201

4.6.2. Częściowa regulacja odpowiedzialności deliktowej za zachowanie sztucznej inteligencji  | str. 207

4.6.3. System sztucznej inteligencji wysokiego ryzyka  | str. 209

4.6.4. Domniemanie związku przyczynowo-skutkowego  | str. 216

4.6.5. Podmioty odpowiedzialne za szkody wywołane zachowaniem sztucznej inteligencji  | str. 220

4.7. Odpowiedzialność za produkt  | str. 222

4.7.1. Wstęp  | str. 222

4.7.2. Definicja produktu  | str. 228

4.7.3. Definicja wady produktu  | str. 232

4.7.4. Ciężar dowodu  | str. 239

4.7.5. Podmiot odpowiedzialny za produkt  | str. 242

Zakończenie  | str. 249

Bibliografia  | str. 259

Kategoria: Karne
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8390-210-4
Rozmiar pliku: 2,7 MB

BESTSELLERY

Menu

Zamknij