Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Odwrócona strefa Dramaty, wiersze i opowiadania na setne urodziny Tymoteusza Karpowicza i Tadeusza Różewicza - ebook

Wydawnictwo:
Seria:
Data wydania:
21 czerwca 2022
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
22,00

Odwrócona strefa Dramaty, wiersze i opowiadania na setne urodziny Tymoteusza Karpowicza i Tadeusza Różewicza - ebook

Odwrócona strefa to miejsce spotkań. Spotkań realnych, jak opisane w posłowiu „wpadnięcie na siebie” Tymoteusza KarpowiczaTadeusza Różewicza na górskim szlaku, i spotkań widmowych, tekstowych, które rozgrywają się w „schronisku poezji” – na kartach antologii. Wielogłosowa rozmowa – rozpisana na 44 teksty poetyckie, prozatorskie i dramatyczne (wraz z komentarzami) napisane przez współczesnych twórców i twórczynie – uderza bogactwem perspektyw, form, rejestrów. To nie laurka na setne urodziny Karpowicza i Różewicza, ale dowód, że twórczość każdego z nich jest wciąż bijącym, żywym źródłem, z którego chętnie czerpią zarówno osoby w świecie literackim już uznane, jak i autorzy dopiero poszukujący swojego literackiego idiomu.

Spis treści

Katarzyna Szaulińska: Biała Niedźwiedzica

Jakub Pszoniak: By

Anna Podczaszy: Ciasto

Aldona Kopkiewicz: Czas na nas

Kamil Sipowicz: Czasami traktuję tomy poezji jak Księgę Iching

Mirka Szychowiak: Jeszcze chwilę

Marcin Mokry: Jurku

Jacek Świłło: Karpowicz stylita

Grzegorz Wróblewski: Kąpielisko, czyli pływamy wyłącznie po trzeźwemu

Patrycja Sikora: kim jest ta dziewczyna

Karolina Kapusta: krenologia

Krzysztof Chronowski: księga powtórzonego prawa

Sylwia Chutnik: Kto jest

Marta Podgórnik: kup kota w worku

Jakub Kornhauser: Ledwie o paznokieć

Sara Akram: Miraż: Francis Bacon czyli Diego Velázquez na fotelu dentystycznym albo szklane słoneczniki w Tate Modern

Jakub Kornhauser: Moc substancji czynnej

Rafał Gawin: Moją intencją jest odnaleźć Pinokia i złamać mu nos

Bogusław Kierc: Nad Atlantykiem

Liliana Hermetz: Nieśmiertelnicy

Jadwiga Graboś: nowy rozkład jazdy

Marta Sokołowska: Ocalona

Łukasz Cabajewski: Od dziś

Alicja Sawicka: Opowiadanie o starych kobietach

Kamila Janiak: Owoc

Dariusz Sośnicki: Pan domu

Piotr Janicki: Pewien człowiek

Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki: Piosenka o niektórych powinnościach

Joanna Mueller: poezja może

Tadeusz Dąbrowski: [Poznali się w środku nocy]

Michał Domagalski: Przerwana rozmowa

Bianka Rolando: Przygoda w lesie

Adam Kaczanowski: Przyszedłem po twoim najdłuższym i szczęśliwym życiu

Joanna Bociąg: silne kobiety

Konrad Góra: skręcaną z dwóch połówek

Karol Maliszewski: Stara kobieta z torbami

Eryk Walda: Szyba

Nina Manel: Ścięcie ocalonych

Agata Puwalska: świecenie martwych śledzi

Zbigniew Machej: Wiele tracimy, czytając

Katarzyna Szweda: woda tak zabiera

Katarzyna Jakubiak: Wycieczka do muzeum

Juliusz Pielichowski: Wymieranie

Justyna Hankus: Zmyślić

 

Przemysław Dakowicz: Rozmowa w drodze (posłowie)

Kategoria: Poezja
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-67249-98-0
Rozmiar pliku: 1,9 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Katarzyna Szaulińska

Biała Niedźwiedzica

pełen pretensji że zobaczył więcej niż chciał

odmawia patrzenia dalej na moje ciało z mięsa

i wenus mi ubiera w futro bo zbyt mu pachnie krwią

pełen pogardy że prześwietlona jestem rzeką jelit i limf

sam zrzuca z siebie wiek zostaje z niego chłopczyk

i miażdżąc gwieździe żarnik parzy dłoń

jaka to ulga znów oślepnąć

kto ma go zaopatrzyć ja mam zajęte łapy pakuję się na biegun

bo mi na śniegu lepiej widać feminatyw

i na papierze z własnej skórki startej do bieli męskim snem

a on niech się wyliże sam zawsze miał język

niech go użyje w mroku żeby sprawdzić smak

zranionej ręki i płci całkiem ten sam

kiedy się wreszcie spotka z krwią

Kiedy Artur Burszta zaprosił mnie do dołożenia poetyckiej cegiełki, wiedziałam, że punkt wyjścia dla swojego wiersza znajdę raczej po stronie drzewnego, elegijnego Karpowicza. Tak też się stało, chociaż nie spodziewałam się, że do pisania pchnie mnie złość. A tak właśnie Karpowiczowskiego „Białego niedźwiedzia” przeżywam. Zapragnęłam, czytając go raz po raz, usłyszeć głos tej, która jest tylko widziana: oczami mężczyzny rozczarowanego codziennością.Jakub Pszoniak

By

Człowiek stworzył Boga

by Bóg mógł stworzyć człowieka

Bóg stworzył człowieka

by człowiek mógł stworzyć Boga

Bóg bez Boga jest możliwy

Bóg bez Boga jest niemożliwy

„Bez” – Różewiczowska modlitwa do Nieistniejącego – jest dla mnie najważniejszym wierszem religijnym. Kim jest ten, bez kogo poeta pozostał? Kim jest ten wielki Nieistniejący? Czy to dobre pytania? Niepodobna przecież być, gdy się nie jest. Niepodobna też stracić kogoś nieistniejącego. Kim jest ten Bóg, o którym mówi Różewicz? Czy może On – wbrew Anzelmowi z Canterbury – istnieć bez Boga? A może nie o stracie Boga jest „Bez”, a jedynie o stracie wiary w niego? Stracie odbywającej się bez szumu skrzydeł i błyskawic, ale niezwykle dotkliwej, bez lekarstwa na wywołane nią bóle fantomowe.Anna Podczaszy

Ciasto

O świcie światło

rysuje węglem

ziemistą twarz

matki

Rozpala pod blachą

ognisko domowe

Przyszła tutaj Śmierć i zapytała – oblizując usta – kto

upiekł takie pyszne drożdżowe ciasto?

Biegłam nieprzytomnie szpitalnym korytarzem.

Poślizgłam się.

To błąd. Zapłacę.

Upadłam. A może jeszcze stałam

hen, wysoko, na szczycie

drabiny, gdy podeszła i rzekła, oblizując wyschły palec – ty –

telefon do ciebie.

Gdzie jest ta kobieta o ciele pysznym

jak drożdżowe ciasto?

Dziewczyny mają miękkie wargi

dziewczyny mają słodkie oczy

Z jej ust sączy się

błagalna litania: wybacz, wybacz, wybacz.

Powtarzam jak echo, lecz nie jestem echem.

Nie jestem lustrem. Siedzę obok i widzę

nasze podobieństwa:

jej twarz jest jak wielka mętna łza

żółte ręce składa jak przestraszona

dziewczynka

a wargi ma granatowe

Widzę wszelkie nasze głupstwa

i Śmierć – najpierw – w nogach

łóżka, potem – jak się kładzie na poduszce,

obejmuje jej szyję, mówiąc – gadaj,

gdzie schowałaś ciasto?

ach chciałbym ją nosić na sercu

i karmić słodyczą

„Przecież oni wszyscy się urodzili. Ktoś ich urodził, udało się”. Szłam przez miasto, wokół mnie mnóstwo ludzi i ja – w zaawansowanej pierwszej ciąży, w strachu przed porodem, przed ostateczną samotnością tej chwili. Ta nagła myśl – oczywista i banalna – rozwiała mój strach: skoro udało się to wszystkim wokół, to dlaczego bać się nieuniknionego?

Teraz, wiele lat później, próbuję podobnie patrzeć na równie nieuniknioną śmierć, która krąży wokół mnie i moich bliskich, raz porywając ich jak ofiary, raz ofiarując im swoje pomocne ramię, raz odwracając się od nich z miłosierdziem, raz z okrucieństwem. Niewiele wiem o niej samej; znacznie, znacznie więcej wiem o umieraniu. Matka odchodzi Tadeusza Różewicza, którą czytałam po raz pierwszy ze dwie dekady temu, kiedy rodziło się moje pierwsze dziecko, teraz pomaga mi milczeć w chwilach, kiedy chcę już tylko przeklinać i wygrażać śmierci oraz jej przełożonym.Tymoteusz Karpowicz w Biurze Literackim

Mówi Karpowicz (2005)

Podziemne wniebowstąpienie (2006)

Małe cienie wielkich czarnoksiężników (2007)

W cztery strony naraz. Portrety Karpowicza (2010)

dwie rozmowy (Oak Park – Puszczykowo – Oak Park) (2011)

Dzieła zebrane, tom 1 (2011)

Dzieła zebrane, tom 2 (2012)

Dzieła zebrane, tom 3 (2013)

Dzieła zebrane, tom 4 (2013)

Dzieła zebrane, tom 5 (2015)

Dzieła zebrane, tom 6 (2015)

Zmyślony człowiek (2020)

Tadeusz Różewicz w Biurze Literackim

nauka chodzenia (2007)

Kup kota w worku (work in progress) (2008)

Margines, ale... (2010)

Wycieczka do muzeum (2010)

Dorzecze Różewicza (2011)

Historia pięciu wierszy (2011)

Kartoteka: reprint (2011)

Wbrew sobie (2011)

to i owo (2012)

Znikanie (2015)

Ostatnia wolność (2015, 2021)

Credo (2020)

Wiersze odzyskane (2021)
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: