Oprogramowanie szyte na miarę. Jak rozmawiać z klientem, który nie wie, czego chce. Wydanie II rozszerzone - ebook
Oprogramowanie szyte na miarę. Jak rozmawiać z klientem, który nie wie, czego chce. Wydanie II rozszerzone - ebook
Przy tworzeniu projektów informatycznych ludzie muszą umieć się dogadać. Brak wspólnej wizji, świadomości istnienia innych perspektyw czy zrozumienia potrzeb pomiędzy współpracującymi stronami zawsze prowadzi do porażki. Tym bardziej w środowisku Agile, gdzie ludzie ze świata biznesu i developerzy pracują razem, zdolność do skutecznej komunikacji staje się niezwykle ważna. Można nawet powiedzieć, że umiejętności miękkie mają tam większe znaczenie niż umiejętności techniczne, które łatwiej zdobyć.
Skuteczna komunikacja to taka sama umiejętność jak jazda samochodem czy programowanie. Michał Bartyzel doskonale to pokazuje, rozkładając cały proces rozmowy na proste elementy. Dzięki temu czytelnik może nauczyć się rozpoznawać wzorce i dopasowywać odpowiednie techniki do kontekstu rozmowy. Autor posługuje się prostym i zrozumiałym językiem, uważnie wybiera najważniejsze aspekty tematów z pogranicza psychologii i coachingu. Narzędzia, które czytelnik dostaje do ręki, można od razu wykorzystać w pracy.
Oprogramowanie szyte na miarę wyróżnia się spośród pozycji o podobnej tematyce skupieniem na ludzkiej stronie tematu - w miejsce proponowania kolejnych szablonów i metod. Nie jest to kolejne tłumaczenie z języka angielskiego, ani próba zastosowania amerykańskich technik w polskich realiach. Liczne przykłady zaczerpnięte prosto z życia pokazują, jakie błędy popełniamy w codziennych rozmowach i jak można ich uniknąć. Gwarantuję, że niejeden raz uśmiechniesz się podczas czytania zapisów rozmów.
Jest to książka promująca pierwszy punkt Manifestu Agile: ludzie i ich interakcje ponad procesy i narzędzia. Polecam ją gorąco wszystkim osobom zaangażowanym w pracę nad projektami informatycznymi wytwarzanymi w relacji klient-dostawca albo na wewnętrzne potrzeby organizacji.
Krystian Kaczor, Agile Coach, trener, autor książki Scrum i nie tylko
Spis treści
Wstęp do wydania drugiego (9)
Wstęp do wydania pierwszego (11)
Rozdział 1. Między biznesem a IT (13)
- Dla kogo jest ta książka? (14)
- Ile zarządzania jest w zarządzaniu wymaganiami? (17)
- Klient, który wie, czego chce (19)
- Podsumowanie (22)
Rozdział 2. Co to znaczy "myśleć biznesowo"? (23)
- Nonszalancja programistów (23)
- Podsumowanie (29)
Rozdział 3. Wspólna wizja (31)
- Czym jest wizja? (32)
- Wizja a zakres systemu (33)
- Formułowanie wizji (35)
- Nazwa jest ważna (36)
- Wizja jest współdzielona albo nie ma jej wcale (39)
- Kiedy wizja bywa niebezpieczna? (42)
- Podsumowanie (43)
Rozdział 4. Rozpoznanie procesu biznesowego (45)
- Proces biznesowy, czyli co się dzieje u klienta (47)
- Podsumowanie (51)
Rozdział 5. Sztuka zadawania pytań (53)
- Kto prowadzi konwersację? (53)
- Co to znaczy patrzeć z perspektywy klienta? (54)
- Świadomość słownictwa w trakcie konwersacji (58)
- Podsumowanie (61)
Rozdział 6. Odkrywanie potrzeb (63)
- Czym jest potrzeba? (64)
- Podsumowanie (89)
Rozdział 7. Sztuka konwersacji z klientem (91)
- Podstawowa struktura konwersacji (92)
- Konkretyzowanie wymagań (97)
- Uogólnianie wymagań (132)
- Radzenie sobie z impasem w trakcie konwersacji (144)
- Proponowanie alternatywnych rozwiązań (149)
- Podsumowanie (152)
Rozdział 8. Pytania trafiające w samo sedno (153)
- Bufor bezużytecznych odpowiedzi (153)
- Pytania zamknięte i otwarte (160)
- Wyrażanie oczekiwań poprzez zaprzeczenie (162)
- Ramy odniesienia i zmiana ram (166)
- Podsumowanie (176)
Rozdział 9. Czy między nami jest chemia? (177)
- Mechanika a chemia konwersacji (177)
- Parafrazowanie (178)
- Technika pozytywnej intencji (184)
- Przejmowanie kierunku konwersacji (189)
- Chemia konwersacji w duchu Nonviolent Communication (193)
- Podsumowanie (208)
Rozdział 10. Ustalanie priorytetów wymagań (209)
- Pytanie i eliminowanie (210)
- Ważność a pilność (215)
- Excelowe czary-mary (222)
- Podsumowanie (225)
Rozdział 11. Spotkania (227)
- Spotkania efektywne i te, podczas których tylko tracisz czas (229)
- Przygotowanie spotkania (231)
- Prowadzenie spotkania (241)
- Zamykanie spotkania (247)
- Formuły spotkań na różne okazje (248)
- Podsumowanie (256)
Rozdział 12. Techniki zbierania wymagań w pigułce (257)
- Wizja (258)
- Odkrywanie potrzeb (259)
- Konkretyzowanie (260)
- Technika skrzynki (262)
- Ekrany użytkownika (263)
- Uogólnianie (263)
- Powiększanie przestrzeni możliwych rozwiązań (265)
- Proponowanie alternatywnych rozwiązań (265)
- Pytania trafiające w samo sedno (266)
- Zmiana ram odniesienia (267)
- Parafrazowanie (268)
- Technika pozytywnej intencji (269)
- Przejmowanie kierunku rozmowy (270)
- Komunikacja według modelu NVC (271)
- Ustalanie priorytetów za pomocą pytań (272)
- Spotkania (274)
Rozdział 13. Kiedy techniki przedstawione w tej książce NIE zadziałają? (277)
Lektura uzupełniająca (279)
Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-283-2016-1 |
Rozmiar pliku: | 3,3 MB |