- W empik go
Organizowanie działania przedsiębiorczego. Nowe spojrzenie na firmę - ebook
Organizowanie działania przedsiębiorczego. Nowe spojrzenie na firmę - ebook
Organizowanie działania przedsiębiorczego. Nowe spojrzenie na firmę autorstwa Petera G. Kleina i Nicolai’a J. Fossa w unikalny sposób ujmuje zagadnienie przedsiębiorczości i jej roli w funkcjonowaniu firmy.
Przedsiębiorczość, zbyt długo zaniedbywana przez ekonomistów i przedstawicieli nauk o zarządzaniu, przeżywa w ostatnich dwóch dziesięcioleciach wielki renesans nie tylko w środowiskach akademickich ekonomistów i badaczy problematyki zarządzania, ale też wśród ustawodawców, dydaktyków i praktyków. Podobnie na znaczeniu jako dziedzina ekonomii i nauk o zarządzaniu zyskała teoria firmy, wywodząca się z przełomowego artykułu Natura firmy autorstwa Ronalda Coase’a. Mimo to w świecie akademickim i w praktyce zarządzania wciąż niewiele łączy prace na temat przedsiębiorczości z literaturą o firmie. Książka Organizowanie działania przedsiębiorczego zasypuje tę wyrwę, przedstawiając i rozwijając przedsiębiorczościową teorię firmy — teorię, która skupia się na związkach między przedsiębiorczością a zarządzeniem. Korzystając z dorobku ekonomii austriackiej, praca ta opisuje przedsiębiorczość w kategoriach decyzji opartych na osądzie i podejmowanych w warunkach niepewności, a także pokazuje, że osąd stanowi siłę napędową gospodarki rynkowej i jest pojęciem kluczowym dla właściwego zrozumienia funkcjonowania i organizacji przedsiębiorstw.
Prof. Tomasz Mickiewicz napisał w przedmowie do książki:
Jeśli przyjmiemy, że rola przedsiębiorców w rozwoju zarówno na poziomie mikro, jak i w efektach zagregowanych na poziomie gospodarki jest kluczowa, to musimy wyjść poza klasyczną teorię mikroekonomii, w której nie ma zbyt wiele możliwości analizy tego, w jaki sposób proces zmiany jest spowodowany przez przedsiębiorców, wykorzystujących własne zasoby do innowacji i inwestowania oraz podejmujących się nieubezpieczonych zagrożeń, a także – jak podkreśla Foss i Klein – podejmujących osądy dotyczące działania w oparciu o swoją specyficzną i niedoskonałą wiedzę.
Zgodnie z tym kluczowa wartość dodana tej książki leży w podkreśleniu, jak różne wysiłki zmierzające do poszerzenia perspektywy mikroekonomicznej poza teorię równowagi marginalistycznej były ze sobą powiązane, jak się różniły i, w końcu, jakie były ich konsekwencje dla ujmowania przedsiębiorczości. Foss i Klein argumentują w szczególności, że ekonomiczna analiza praw własności, bodźców, heterogeniczności kapitału oraz subiektywnej i rozproszonej wiedzy może prowadzić do sformułowania bogatej teorii przedsiębiorczości, która wychodzi poza perspektywę Walrasowskiej równowagi ogólnej.
Dr Jakub Bożydar Wiśniewski napisał o książce:
Książka Petera Kleina i Nicolaia Fossa buduje bezprecedensowo solidny pomost między dyscyplinami, jakimi są ekonomia i zarządzanie. W opinii autorów najskuteczniejszym w tym kontekście intelektualnym narzędziem jest austriacka szkoła ekonomii, a zwłaszcza wypracowana przez nią koncepcja przedsiębiorczości oraz firmy. Klein i Foss w kompleksowy i sugestywny sposób przedstawiają wizję firmy jako struktury organizacyjnej niezbędnej przedsiębiorcy do wdrażania jego unikatowego osądu w warunkach rynkowej niepewności, zrywając tym samym z wysoce nierealistycznymi i mechanicznymi opisami firmy obecnymi w literaturze neoklasycznej. W związku z powyższym „Organizowanie działania przedsiębiorczego” powinno okazać się wartościową lekturą nie tylko dla teoretyków ekonomii czy zarządzania, ale również dla praktyków biznesu, współbrzmiąc z ich rynkowym doświadczeniem i pozwalając im dokonać na jego temat głębszej analitycznej refleksji.
O autorach
Nicolai J. Foss jest profesorem im. Carlo de Benedettiego Zakładu Przedsiębiorczości na Uniwersytecie Bocconiego oraz profesorem strategiii zarządzania w Norweskiej Szkole Ekonomii.
Peter G. Klein jest profesorem im. W. W. Carutha Zakładu Przedsiębiorczości na Uniwersytecie Baylora oraz profesorem strategii i zarządzania w Norweskiej Szkole Ekonomii.
Spis treści
PRZEDMOWA DO WYDANIA POLSKIEGO
WSTĘP
ROZDZIAŁ 1. POTRZEBA STWORZENIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCIOWEJ TEORII FIRMY
Teoria firmy w ekonomii
Przedsiębiorczość
Dlaczego przedsiębiorczość i teoria firmy stanowią całość?
Omówienie naszej narracji
ROZDZIAŁ 2. CZYM JEST PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ?
Przedsiębiorca, czyli wielki nieobecny w teorii ekonomii
Koncepcje przedsiębiorczości i przedsiębiorstwa
Podsumowanie: osąd przedsiębiorczy jako naturalne uzupełnienie teorii firmy
ROZDZIAŁ 3. PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ: OD ODKRYWANIA SPOSOBNOŚCI DO OSĄDU
Austriacka szkoła ekonomii
Kirzner i przedsiębiorcza czujność
Kirzner i poświęcona przedsiębiorczości literatura z dyscypliny nauk o zarządzaniu
Wnioski
ROZDZIAŁ 4. CZYM JEST OSĄD?
Knightowska niepewność
Osąd: celowe działanie w warunkach niepewności
Osąd, inwestycje komplementarne i przedmiot badań w naukach o przedsiębiorczości
Wnioski
ROZDZIAŁ 5. OD PLASTELINY DO HETEROGENICZNEGO KAPITAŁU
Przedsiębiorczość i organizacja w świecie plastelinowego kapitału
Austriacka teoria kapitału: omówienie
Heterogeniczność kapitału widziana przez pryzmat atrybutów
Osąd przedsiębiorczy na tle złożonej struktury kapitałowej
ROZDZIAŁ 6. PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ I EKONOMICZNA TEORIA FIRMY
Przedsiębiorczość i teoria firmy: dlaczego tak niewiele je łączy?
Ugruntowane teorie firmy
Współczesna teoria firmy a przedsiębiorczość
Przedsiębiorczość jako niewykorzystany potencjał dla teorii firmy
Wnioski
ROZDZIAŁ 7. PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ A NATURA I GRANICE FIRMY
Powstanie przedsiębiorstwa
Granice firmy
Dynamika granic przedsiębiorstwa
Kalkulacja ekonomiczna, osąd i granice organizacji
Wnioski
ROZDZIAŁ 8. ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA: OSĄD PIERWOTNY I POCHODNY
Osąd pierwotny i pochodny
Przedsiębiorczość pochodna: twórcza i niszcząca
Konsekwencje dla organizacji gospodarczej
Rozproszona wiedza, zwierzchność i organizacja przedsiębiorstwa
Wnioski
ROZDZIAŁ 9. PODSUMOWANIE DYSKUSJI
Wprowadzenie
Znaczenie dla teorii przedsiębiorczości
Znaczenie dla teorii firmy
Znaczenie dla polityki publicznej
Uwagi końcowe
Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-65086-11-2 |
Rozmiar pliku: | 2,9 MB |