- W empik go
Pastores 104. Czy żyć tylko dla innych? - ebook
Pastores 104. Czy żyć tylko dla innych? - ebook
Drodzy Czytelnicy!
Seminarzyści, pisząc podanie o dopuszczenie do sakramentu święceń czy do złożenia ślubów, wyrażają gotowość służby. Ponadto podczas obchodów jubileuszy pasterzy przez różne przypadki odmienia się „posługę duszpasterską”. Czy jednak można żyć tylko dla innych?
1. Nie można żyć tylko dla innych. Zwłaszcza wtedy, gdy pozornie działa się dla Jezusa (s. M. A. Waszewska). Każdy zdrowy człowiek korzysta z wolności i bez większego trudu może chwałę Boga przetworzyć na samouwielbienie, czyli tak naprawdę ustawić życie „pod siebie”, gdzie dając wiele, jeszcze więcej za to bierze (M. Zioło OCSO). Są pasterze, którzy długo trwali w nieumiarkowanej gorliwości aż do zamęczenia się próżną chwałą (K. Dyrek SJ). Odpoczynek i hobby nie zawsze wystarczają, by nabrać dystansu do działania duszpasterskiego i wyjść z wypalenia (A. Rusak). Problem życia dla siebie pod pozorem życia dla innych nie jest jednostkowy. Takie podejście może wpłynąć na specyficzne pojmowanie woli Bożej oraz posłuszeństwa przez wielu, a tym samym przerodzić daną grupę (zwaną na ogół wspólnotą) w strukturę „cichego totalitaryzmu”, gdzie człowiek już nie może powiedzieć „nie” lub mówi to niezasadnie (J. Klimczyk CRL). Ponadto postrzeganie człowieka i świata (zwłaszcza tego poza Kościołem) jako pozbawionego chwały Bożej w niczym nie odbiega od wizji starożytnego gnostycyzmu, sprzyjającego dehumanizacji. Wkrada się on w działania ewangelizacyjne, czyni także spustoszenie w pojmowaniu chrześcijańskiej czystości (J. Biggs).
2. Nie można żyć tylko dla siebie. Jakkolwiek by patrzeć na Jezusa Chrystusa, nie da się nie zauważyć, że On jednak żył dla innych (ks. W. Węgrzyniak). Syn Boży stał się człowiekiem nie po to, by tylko dać przykład, jak należy żyć. Jego gorące pragnienie spożycia Paschy z uczniami zapowiedziało napełnienie człowieka Jego Duchem (ks. B. Migut). Wziął On chleb człowieka i rozmnożył go swą Boską mocą. Wybrał uczniów i pasterzy. Wyraził wolę utworzenia Kościoła (ks. P. Kot). Wszystko to, co o Nim mówi się zazwyczaj w czasie przeszłym, należy powiedzieć i rozumieć w czasie teraźniejszym. Gdyż Pan mówił i mówi (R. Meynet SJ). Dopiero nawrócony uczeń, który przyjął i przyjmuje to obdarowanie, odkrywa, że jest chwałą Boga (że zamieszkał w nim Bóg, sprawca odkupienia). Dla niej jest w stanie żyć w każdych warunkach: wojny (M. Koprowska, A. Jerominek MIC) i pokoju (D. Żukowska-Gardzińska, P. Kęska), wykonując prace spektakularne i proste (rozmowa z T. Wadasem, F. Filipiec MIC). Ludowi ma jednak służyć nie profesjonalista, a ozdrowieniec, mistyk i nauczyciel (J. Keating). Pascha Chrystusa potwierdziła, że człowiek został stworzony na obraz i podobieństwo Boga. Wyraża to także jego ciało (M. Siemion). Obwieszczeniu tej prawdy dzisiaj towarzyszy odrzucenie, a w najlepszym wypadku – dyskusja i spór (rozmowa z ks. P. Mazurkiewiczem).
Pytanie postawione w tytule obecnego numeru kwartalnika ma raczej prowokować do namysłu niż skłonić do powiedzenia „tak” lub „nie”. Ostatecznie warto szukać odpowiedzi na pytanie, jak żyć tylko dla innych.[1]
KAZIMIERZ PEK MIC
[1] W całym numerze stosujemy następujące skróty: ĆD – św. Ignacy z Loyoli, Ćwiczenia duchowne; DD – Franciszek, list Desiderio desideravi; KL – Sobór Watykański II, Konstytucja o liturgii świętej Sacrosanctum Concilium; PFF 6 – Konferencja Biskupów Katolickich Stanów Zjednoczonych, The Program of Priestly Formation, NCCB, Washington 1971, wyd. VI; PDV – Jan Paweł II, adhortacja Pastores dabo vobis; PSP – Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy; RFIS – Kongregacja ds. Duchowieństwa, Dar powołania do kapłaństwa. Ratio fundamentalis institutionis sacerdotalis; SSa – Benedykt XVI, encyklika Spe salvi.
Kategoria: | Wiara i religia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
Rozmiar pliku: | 1,3 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Drodzy Czytelnicy!
Seminarzyści, pisząc podanie o dopuszczenie do sakramentu święceń czy do złożenia ślubów, wyrażają gotowość służby. Ponadto podczas obchodów jubileuszy pasterzy przez różne przypadki odmienia się „posługę duszpasterską”. Czy jednak można żyć tylko dla innych?
1. Nie można żyć tylko dla innych. Zwłaszcza wtedy, gdy pozornie działa się dla Jezusa (s. M. A. Waszewska). Każdy zdrowy człowiek korzysta z wolności i bez większego trudu może chwałę Boga przetworzyć na samouwielbienie, czyli tak naprawdę ustawić życie „pod siebie”, gdzie dając wiele, jeszcze więcej za to bierze (M. Zioło OCSO). Są pasterze, którzy długo trwali w nieumiarkowanej gorliwości aż do zamęczenia się próżną chwałą (K. Dyrek SJ). Odpoczynek i hobby nie zawsze wystarczają, by nabrać dystansu do działania duszpasterskiego i wyjść z wypalenia (A. Rusak). Problem życia dla siebie pod pozorem życia dla innych nie jest jednostkowy. Takie podejście może wpłynąć na specyficzne pojmowanie woli Bożej oraz posłuszeństwa przez wielu, a tym samym przerodzić daną grupę (zwaną na ogół wspólnotą) w strukturę „cichego totalitaryzmu”, gdzie człowiek już nie może powiedzieć „nie” lub mówi to niezasadnie (J. Klimczyk CRL). Ponadto postrzeganie człowieka i świata (zwłaszcza tego poza Kościołem) jako pozbawionego chwały Bożej w niczym nie odbiega od wizji starożytnego gnostycyzmu, sprzyjającego dehumanizacji. Wkrada się on w działania ewangelizacyjne, czyni także spustoszenie w pojmowaniu chrześcijańskiej czystości (J. Biggs).
2. Nie można żyć tylko dla siebie. Jakkolwiek by patrzeć na Jezusa Chrystusa, nie da się nie zauważyć, że On jednak żył dla innych (ks. W. Węgrzyniak). Syn Boży stał się człowiekiem nie po to, by tylko dać przykład, jak należy żyć. Jego gorące pragnienie spożycia Paschy z uczniami zapowiedziało napełnienie człowieka Jego Duchem (ks. B. Migut). Wziął On chleb człowieka i rozmnożył go swą Boską mocą. Wybrał uczniów i pasterzy. Wyraził wolę utworzenia Kościoła (ks. P. Kot). Wszystko to, co o Nim mówi się zazwyczaj w czasie przeszłym, należy powiedzieć i rozumieć w czasie teraźniejszym. Gdyż Pan mówił i mówi (R. Meynet SJ). Dopiero nawrócony uczeń, który przyjął i przyjmuje to obdarowanie, odkrywa, że jest chwałą Boga (że zamieszkał w nim Bóg, sprawca odkupienia). Dla niej jest w stanie żyć w każdych warunkach: wojny (M. Koprowska, A. Jerominek MIC) i pokoju (D. Żukowska-Gardzińska, P. Kęska), wykonując prace spektakularne i proste (rozmowa z T. Wadasem, F. Filipiec MIC). Ludowi ma jednak służyć nie profesjonalista, a ozdrowieniec, mistyk i nauczyciel (J. Keating). Pascha Chrystusa potwierdziła, że człowiek został stworzony na obraz i podobieństwo Boga. Wyraża to także jego ciało (M. Siemion). Obwieszczeniu tej prawdy dzisiaj towarzyszy odrzucenie, a w najlepszym wypadku – dyskusja i spór (rozmowa z ks. P. Mazurkiewiczem).
Pytanie postawione w tytule obecnego numeru kwartalnika ma raczej prowokować do namysłu niż skłonić do powiedzenia „tak” lub „nie”. Ostatecznie warto szukać odpowiedzi na pytanie, jak żyć tylko dla innych.1
KAZIMIERZ PEK MIC
------------------------------------------------------------------------
1.
1 W całym numerze stosujemy następujące skróty: ĆD – św. Ignacy z Loyoli, Ćwiczenia duchowne; DD – Franciszek, list Desiderio desideravi; KL – Sobór Watykański II, Konstytucja o liturgii świętej Sacrosanctum Concilium; PFF 6 – Konferencja Biskupów Katolickich Stanów Zjedno-
czonych, The Program of Priestly Formation, NCCB, Washington 1971, wyd. VI; PDV – Jan Paweł II, adhortacja Pastores dabo vobis; PSP – Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy; RFIS – Kongregacja ds. Duchowieństwa, Dar powołania do kapłaństwa. Ratio fundamentalis institutionis sacerdotalis; SSa – Benedykt XVI, encyklika Spe salvi.PASTORES 105 (4) jesień 2024 Prorocy czy wróżbici?
W NUMERZE M.IN.:
prorockie odczytywanie znaków czasu
czy Bóg nakazał przestrzegać wszystkich przykazań?
wolność słowa i prawda
prorokini Katarzyna ze Sieny
wobec samozwańczych proroków
autorytet w formacji
Jan Chrzciciel – służba i przejrzystość
jakiego słuchania chce Bóg?
nieprzyjaciel natury ludzkiej
co nadaje wiarygodność słowu i misji Kościoła?
pogańskie korzenie aborcji
Marialis cultus i teologia świętych
co zrobić, by parafia żyła?
misja rzeźby sakralnej
PISZĄ M.IN.:
Dariusz Kowalczyk SJ, s. Karmela Katarzyna Sługocka OP
bp Jacek Grzybowski, Agnieszka Kuryś, ks. Janusz Chyła
Jarosław Horowski, ks. Krystian Chmielewski, ks. Józef Maciąg Grzegorz Ginter SJ, Andrzej Derdziuk OFMCap, Louise Perry Kazimierz Pek MIC, ks. Mirosław Cholewa, Łukasz Krupski
PASTORES 106 (1) zima 2025 Kiedy sił brakuje...
PASTORES 107 (2) wiosna 2025 Ze światem i z Jezusem?
PASTORES 108 (3) lato 2025 Przyszłość Tradycjiwww.pastores.pl
W Poprzednich NUMERACH M.IN.:
Ksiądz bez kobiety?
Ksiądz – stary kawaler?
Jaki radykalizm?
Asceza dziś?
Czy i wy chcecie odejść?
Kuszenie księdza
Ksiądz a dziecko
Wobec przemocy
Boży wojownicy
Męska strona kapłaństwa
Dojrzałe ojcostwo
Samodzielność i posłuszeństwo
Wiara poddana próbie
Nawrócenie
PISALI M.IN.:
J. Augustyn SJ, ks. W. Bartkowicz, ks. M. Cholewa, ks. W. Chrostowski
ks. J. Chyła, ks. A. Draguła, W. Giertych OP, G. Ginter SJ, T. Grabowski OP
G. Górny, ks. T. Huk, Z. J. Kijas OFMConv, ks. P. Kot, D. Kowalczyk SJ
ks. P. Mazurkiewicz, P. Milcarek, K. Pek MIC, A. Rusak, J. Salij OP
ks. R. Skrzypczak, P. Szyrszeń SDS, ks. M. Warowny, K. Wons SDS
M. Zachara MIC, M. Zioło OCSO
www.pastores.pl
wciąż
dostępne!w darze
Kwartalnik można zaprenumerować dla siebie, swojej parafii czy wspólnoty, ale także ufundować, podarować innym.
Komu? Księdzu, seminarzyście, misjonarzowi, siostrze zakonnej, wspólnocie, ludziom mediów, osobom zainteresowanym lub niezainteresowanym życiem Kościoła.
Kiedy? W dowolnym momencie.
Na jak długo? Fundując półroczną lub roczną prenumeratę pisma (wersja drukowana lub plik w wersji PDF) albo wybierając na prezent konkretny numer pisma, bieżący lub poprzedni, dostępny także w formie e-wydania.
W jaki sposób? Korzystając z opcji na www.pastores.pl, dokonując przelewu na konto Wydawnictwa „Bernardinum”
10 8342 0009 2000 1427 2000 0002
lub zasilając, choćby drobną wpłatą, Fundusz PASTORES (ten sam numer konta). Pomoże to objąć prenumeratą większą liczbę księży pracujących m.in. na Wschodzie (Ukraina, Białoruś,
Rosja itd.), którzy zgłaszają się do nas z prośbą o pismo.
Szczegóły na:
http://www.pastores.pl
Zamówienia:
Wydawnictwo „Bernardinum” Sp. z o.o.
ul. Biskupa Dominika 11, 83-130 Pelplin,
tel. 58 531 64 81 tel. kom. 662 014 683
koszt wysyłki:
przesyłka płatna za pobraniem – 20 zł, przesyłka płatna z góry – 17 zł
m [email protected] w www.bernardinum.com.pl
www.księgarnia.bernardinum.com.pl
Poleca:
KS. STEPHEN J. ROSSETTI
DLACZEGO KSIĘŻA SĄ SZCZĘŚLIWI?
Raport o psychicznym
i duchowym zdrowiu księży
Dlaczego księża są szczęśliwi? To tytuł książki autorstwa ks. Stephena J. Rossettiego, ale również prowokacyjne i bardzo ciekawe pytanie. W Polsce, głównie za sprawą powierzchownych przekazów medialnych, funkcjonuje sporo stereotypowych wyobrażeń, spekulacji i projekcji na temat kapłaństwa. Dotyczą one przede wszystkim diagnozy tego, jak dojrzali bądź niedojrzali, szczęśliwi bądź nieszczęśliwi, zdrowi lub chorzy są katoliccy księża.
Cena: 29,90 zł
Format 125 x 195 mm, stron 340
oprawa miękka
Zdzisław Józef Kijas OFMC onv
Inna strona kościoła
W tej książce piszę o złożonej, bosko-ludzkiej naturze Kościoła. Jej głębię jest w stanie zrozumieć wyłącznie wiara, a przeżyć jedynie osoba święta. Dlatego utarło się powiedzenie, że święci są światłem Kościoła, czyli jego najlepszą cząstką. Oni wyraźnie pokazują, że od początku Kościołowi zależy wyłącznie na człowieku, że zawsze razem z tym człowiekiem szuka jego najbardziej autentycznego i najtrwalszego dobra.
(fragment Wstępu)
Cena: 22,00 zł
+ koszt przesyłki
format 125 x 195, stron 272
oprawa miękkaTO OUR READERS
Dear Readers,
Seminarians, when applying to be admitted for the sacrament of holy orders or for religious vows, declare their readiness for ministry. And also the expression ‘pastoral ministry’ is used extensively when priests celebrate their jubilees. But can we live exclusively for others?
1. One cannot live exclusively for others. Especially when in all appearances one does everything for Jesus (Sr. M. A. Waszewska). Every healthy person makes use of his freedom and can easily convert the glory of God into self-exultation, i.e. organize his life to suit his own needs and, while giving a lot, take even more for himself (M. Ziolo, O.C.S.O.). There are priests who have been over-zealous to the point of wearing themselves out with their futile glory (K. Dyrek, S.J.). Relaxation and hobbies may not be enough to distance oneself from pastoral activities and recover from burn-out (A. Rusak). The problem of living for oneself under the cover of living for others is not a rare occurrence. This attitude can result in a specific understanding of the will of God and obedience to him in many people, while transforming a group (usually called a community) into a structure of “silent totalitarianism”, where a member can no longer say ‘no’ or his ‘no’ is unjustified (J. Klimczyk, C.R.L.). Moreover, percei-
ving a person and the world (especially those outside the
Church) as devoid of the glory of God is not a far cry from ancient Gnosticism, which tends to lead to dehumanization. This atti-
tude is creeping into evangelization activities and causing havoc in the understanding of Christian chastity (J. Biggs).
2. One cannot live exclusively for oneself. However one looks at Jesus Christ, one cannot help seeing that he lived for others (Rev. W. Wegrzyniak). The Son of God became man not only in order to give us an example how we ought to live. His eager desire to eat the Passover with his disciples foreshadowed filling people with his Spirit (Rev. B. Migut). He took our human bread and multiplied it with his divine power. He chose his disciples and pastors. He expressed his desire to found the Church (Rev. P. Kot). Everything that is usually said about him in the past tense should also be said and understood in the present tense. Because the Lord was speaking and is speaking (R. Meynet, S.J.). Only a converted disciple, who received and is receiving this gift, may discover that he himself is the glory of God (that God, the Maker of Redemption, dwells in him). For the sake of this glory, he is able to live in any conditions: in war (M. Koprowska, A. Jerominek, M.I.C.) and peace (D. Zukowska-Gardzinska, P. Keska); doing spectacular and simple tasks (an interview with T. Wadas; F. Filipiec, M.I.C.). However, the people are not to be served by a professional, but rather by the healed, mystics and teachers (J. Keating). The Passover of Christ confirmed that man was created in the image and likeness of God. It is also expressed in his body (M. Siemion). When this truth is proclaimed today, it is usually rejected or, at best, disputed and challenged (an interview with Rev. P. Mazurkiewicz).
The question raised in the title of the present issue of our quarterly is meant as food for thought rather than as a typical yes/no question. The question of how to live exclusively for others definitely deserves searching for an answer.
KAZIMIERZ PEK, M.I.C.
Translation: Mira Majdan
To Our Readers
CONTENTS
From the Editor
KAZIMIERZ PEK, M.I.C. 5
Articles
REV. WOJCIECH WEGRZYNIAK, Who Did Jesus
Christ Live for? 7
MICHAL ZIOLO, O.C.S.O., On the Wings of Cherubs:
A Few Words on Self-Exaltation 16
JAROSLAW KLIMCZYK, C.R.L., Does a Priest Has
the Right to Say “No”? 24
KRZYSZTOF DYREK, S.J., Some Advice from
a Spiritual Director for Zealous Pastors 32
JASMIN BIGGS, The Curse of Gnosticism
and the Cure that is Play 45
MARCELINA KOPROWSKA, The Saints
of the Warsaw Uprising 66
DOMINIKA ZUKOWSKA-GARDZINSKA, On Holidays
with Rev. Karol Wojtyla 76
Our Interviews
An Honor to Be a Nurse.
An interview with: TADEUSZ WADAS 83
A Dramatic Dispute.
An interview with: REV. PIOTR MAZURKIEWICZ 94
Prayer
REV. PIOTR KOT, To Lose Oneself But Not
to Get Lost 109
REV. BOGUSLAW MIGUT, There Is No Christianity
without Liturgy 117
ROLAND MEYNET, S.J., If My People Would
but Listen to Me... 127
The Life of the Church
JAMES KEATING, Healed, Mystic, Teacher: Spiritual
Formation in a Seminary 139
MAGDALENA SIEMION, Theology of the Body,
i.e. the Beginning of Every Love 146
Questions and Answers
AGATA RUSAK, A Hobby as an Addiction? 157
Personal Witness
He Really Cared for People 163
The Mission is Built Collectively 167
God Wanted My Efforts and My Clumsiness 170
Some People Need High Temperatures
to Be Converted 173
Books 177
Cultural Events 185
Announcements 191
To Our Readers 196Zasady prenumeraty
„Pastores” ukazuje się cztery razy w roku.
W prenumeracie – najtaniej
Cena prenumeraty rocznej
łącznie z przesyłką wynosi 140 zł
Cena jednego numeru „Pastores” brutto: 35,00 zł
(w tym 8% VAT) + koszt przesyłki
Wpłat można dokonywać w bankach lub na poczcie.
Wydawnictwo „Bernardinum” Sp. z o.o.
ul. Bpa Dominika 11, 83-130 Pelplin
konto: Bank Spółdzielczy Skórcz o/Pelplin
10 8342 0009 2000 1427 2000 0002
z dopiskiem na odwrocie:
prenumerata „Pastores”, liczba egz. ......... na okres .................
albo przez stronę http://www.pastores.pl
lub kontaktując się z działem prenumeraty
tel. +48 722 277 240
e-mail: [email protected]
W Wydawnictwie „Bernardinum”
można zamawiać poszczególne numery archiwalne kwartalnika.
Prenumerata zagraniczna (1 rok):
Europa 182 PLN; 42,10 EUR; 45,61 USD
poza Europą 216 PLN; 49,97 EUR; 54,13 USD
Australia 258 PLN; 59,68 EUR; 64,65 USD
Konto (EURO): Bank Zachodni WBK S.A.
PL 53 1500 1025 1210 2007 7008 0000 (BIG) WBKPPLPP
Konto (USD): Bank Zachodni WBK S.A.
PL 86 1500 1025 12102008 7515 0000 KRDBPLPW
Dla księgarń istnieje możliwość zamówienia stałego abonamentu
na dowolną liczbę egzemplarzy w cenach prenumeraty.
Pytania i reklamacje w sprawie prenumeraty można kierować na adres Wydawnictwa.
W przypadku zmiany adresu prosimy o przysłanie nam z wyprzedzeniem
informacji zawierającej: 1) adres dotychczasowy, 2) adres nowy,
3) datę, od której nowy adres będzie aktualny.