Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • Empik Go W empik go

Pastores 99 (2) 2023 Wiosna - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
22 czerwca 2023
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Pastores 99 (2) 2023 Wiosna - ebook

Drodzy Czytelnicy!
„Pozwólcie dzieciom przychodzić do Mnie, nie zabraniajcie im...” Słysząc to polecenie Jezusa, zastanawiamy się w naszych czasach, do kogo jest ono kierowane. Do Kościoła Apostołów, ucie­leśnianego przez duszpasterzy, czy do tych, których owi duszpasterze posądzają o uwiedzenie serc i umysłów młodych? Czy to zatem oskarżenie księży, że przeszkadzają w spotkaniu mło­dych z Mistrzem, czy raczej oskarżenie świata, iż zagłusza Jezusowe wołanie, któremu wiernie służy Kościół?
1. Młodzi, dorastający w naszym kręgu cywilizacyjnym, nie znają świata innego niż ten, w którym wolność zastępowana jest przez kompulsywną konsumpcję a bolesny deficyt sensu uśmierzany jest przez rosnące dawki komfortu. Tymczasem im większa potrzeba komfortu, tym więcej człowiek ma do stracenia. Przyszłość należy do ludzi, którzy mają dzieci, a nie rzeczy – i trzeba pasterzy, którzy to będą rozumieli (abp Ch. J. Chaput OFMCap, ks. R. Skrzypczak). Życie pokazuje, że młodych stać na radykalizm, jednak jest on coraz rzadziej lokowany w przestrzeni wiary. Indywidualizm rozsadza wspólnotę, a nawyki prowadzące do sukcesu zdają się zastępować sprawności prowadzące do szczęścia/świętości (bp J. Grzybowski). Wychowawca ma dziś ostrą konkurencję na rynku autorytetów, ale jego rola pozostaje wciąż ta sama: wskazywać na prawdę i być cierpliwym (J. Horowski).
2. Na czym zatem ma polegać misja Kościoła wśród młodych? Przede wszystkim być z nimi. Nie ma ewangelizacji bez relacji, a ta wymaga cierpliwości i gotowości do ryzyka (rozmowa redakcyjna). Młodzi potrzebują uznania, akceptacji. Niekoniecznie natomiast potrzebują zabiegania o ich względy, przypodobania się im – to zresztą najczęściej odsłania tylko niedojrzałość pasterza (P. Stanisławczyk OFMConv). Chodzi o autentyczną miłość wyrastającą z kontemplacji miłości Chrystusa, która swe apogeum objawia w męce konania (s. M. Pagacz USJK). Chodzi o miłość, która prowadzi poza siebie – aż ku perspektywie życia wiecznego (ks. M. Warowny). Konkretny przykład takiego wychowania ku wieczności mamy w przypadku małżonków Ulmów, których heroiczna postawa pociągnęła ku męczeństwu siedmioro ich dzieci (K. Pek MIC).
3. Nie ma miłości bez czystości. Jeżeli chcemy ustrzec młodych przed popadnięciem w pułapki imitacji miłości, nie możemy czynić z czystości tematu tabu. Banalizacja seksualności we współczesnej kulturze powinna nas prowokować do odważnego głoszenia młodym zdrowej teologii ciała (ks. M. Dziewiecki). Wiemy bowiem, że to samo ciało może wyrażać miłość bądź ją zakłamywać (ks. M. Cholewa); może być narzędziem twórczości bądź też przyczynić się do utraty wolności poprzez nałogi i kompulsje. Jak wielu młodych przeżywa to udręczenie! Jak cierpliwej miłości trzeba, by pomóc im z niego wyjść (J. Klimczyk CRL)!
4. W tak zawiłe i dramatyczne losy dzisiejszego młodego pokolenia wpisane są także historie powołania do kapłaństwa. Z tego poranionego ludu wzięci dla tego wymagającego ludu mają być ustanowieni... Bardziej słudzy niż funkcjonariusze, zdolni do głębokich relacji z braćmi ale jeszcze głębiej zakorzenieni w Chrystusie (ks. P. Kot). Te dwa powody: większe problemy na starcie i wyższe wymagania finalne – wymusiły wprowadzenie do formacji kapłańskiej okresu propedeutycznego (ks. T. Trzaskawka).
Timothy Radcliffe OP na pytanie, jak przetrwał swoje trudne doświadczenia odpowiedział kiedyś: „Nie kontemplowałem zła, ale szukałem świętości u swoich braci. Dlatego to doświadczenie mnie nie złamało, a umocniło”. To cenna rada dla każdego pasterza, ale – dla duszpasterza posłanego do młodych – to lekcja, którą koniecznie trzeba odbyć.

KS. WOJCIECH BARTKOWICZ

W całym numerze stosujemy następujące skróty: ChV – Franciszek, adhortacja Christus vivit; FC – Jan Paweł II, adhortacja Familiaris consortio; KKK – Katechizm Kościoła Katolickiego.

Kategoria: Wiara i religia
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
Rozmiar pliku: 1,2 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Drodzy Czytelnicy!

„Pozwólcie dzieciom przychodzić do Mnie, nie zabraniajcie im...” Słysząc to polecenie Jezusa, zastanawiamy się w naszych czasach, do kogo jest ono kierowane. Do Kościoła Apostołów, ucie­leśnianego przez duszpasterzy, czy do tych, których owi duszpasterze posądzają o uwiedzenie serc i umysłów młodych? Czy to zatem oskarżenie księży, że przeszkadzają w spotkaniu mło­dych z Mistrzem, czy raczej oskarżenie świata, iż zagłusza Jezusowe wołanie, któremu wiernie służy Kościół?

1. Młodzi, dorastający w naszym kręgu cywilizacyjnym, nie znają świata innego niż ten, w którym wolność zastępowana jest przez kompulsywną konsumpcję a bolesny deficyt sensu uśmierzany jest przez rosnące dawki komfortu. Tymczasem im większa potrzeba komfortu, tym więcej człowiek ma do stracenia. Przyszłość należy do ludzi, którzy mają dzieci, a nie rzeczy – i trzeba pasterzy, którzy to będą rozumieli (abp Ch. J. Chaput OFMCap, ks. R. Skrzypczak). Życie pokazuje, że młodych stać na radykalizm, jednak jest on coraz rzadziej lokowany w przestrzeni wiary. Indywidualizm rozsadza wspólnotę, a nawyki prowadzące do sukcesu zdają się zastępować sprawności prowadzące do szczęścia/świętości (bp J. Grzybowski). Wychowawca ma dziś ostrą konkurencję na rynku autorytetów, ale jego rola pozostaje wciąż ta sama: wskazywać na prawdę i być cierpliwym (J. Horowski).

2. Na czym zatem ma polegać misja Kościoła wśród młodych? Przede wszystkim być z nimi. Nie ma ewangelizacji bez relacji, a ta wymaga cierpliwości i gotowości do ryzyka (rozmowa redakcyjna). Młodzi potrzebują uznania, akceptacji. Niekoniecznie natomiast potrzebują zabiegania o ich względy, przypodobania się im – to zresztą najczęściej odsłania tylko niedojrzałość pasterza (P. Stanisławczyk OFMConv). Chodzi o autentyczną miłość wyrastającą z kontemplacji miłości Chrystusa, która swe apogeum objawia w męce konania (s. M. Pagacz USJK). Chodzi o miłość, która prowadzi poza siebie – aż ku perspektywie życia wiecznego (ks. M. Warowny). Konkretny przykład takiego wychowania ku wieczności mamy w przypadku małżonków Ulmów, których heroiczna postawa pociągnęła ku męczeństwu siedmioro ich dzieci (K. Pek MIC).

3. Nie ma miłości bez czystości. Jeżeli chcemy ustrzec młodych przed popadnięciem w pułapki imitacji miłości, nie możemy czynić z czystości tematu tabu. Banalizacja seksualności we współczesnej kulturze powinna nas prowokować do odważnego głoszenia młodym zdrowej teologii ciała (ks. M. Dziewiecki). Wiemy bowiem, że to samo ciało może wyrażać miłość bądź ją zakłamywać (ks. M. Cholewa); może być narzędziem twórczości bądź też przyczynić się do utraty wolności poprzez nałogi i kompulsje. Jak wielu młodych przeżywa to udręczenie! Jak cierpliwej miłości trzeba, by pomóc im z niego wyjść (J. Klimczyk CRL)!

4. W tak zawiłe i dramatyczne losy dzisiejszego młodego pokolenia wpisane są także historie powołania do kapłaństwa. Z tego poranionego ludu wzięci dla tego wymagającego ludu mają być ustanowieni... Bardziej słudzy niż funkcjonariusze, zdolni do głębokich relacji z braćmi ale jeszcze głębiej zakorzenieni w Chrystusie (ks. P. Kot). Te dwa powody: większe problemy na starcie i wyższe wymagania finalne – wymusiły wprowadzenie do formacji kapłańskiej okresu propedeutycznego (ks. T. Trzaskawka).

Timothy Radcliffe OP na pytanie, jak przetrwał swoje trudne doświadczenia odpowiedział kiedyś: „Nie kontemplowałem zła, ale szukałem świętości u swoich braci. Dlatego to doświadczenie mnie nie złamało, a umocniło”. To cenna rada dla każdego pasterza, ale – dla duszpasterza posłanego do młodych – to lekcja, którą koniecznie trzeba odbyć.1

KS. WOJCIECH BARTKOWICZ

------------------------------------------------------------------------

1 W całym numerze stosujemy następujące skróty: ChV – Franciszek, adhortacja Christus vivit; FC – Jan Paweł II, adhortacja Familiaris consortio; KKK – Katechizm Kościoła Katolickiego.PASTORES 100 (3) lato 2023 Kościół bez księży?

W NUMERZE M.IN.:

nieodzowność posługi kapłańskiej dla Kościoła i świata

rodzina jako pierwsze seminarium

formacja do wierności

Requiem dla Oblubienicy?

pszenica i chwast

kapłaństwo wspólne

powołania – rozeznawanie

„Panie, do kogóż pójdziemy?”

wprowadzenie do siedmiu psalmów pokutnych

socjologia a teologia

Kościół Albański na Kaukazie

biskup wobec prezbitera – jakie wsparcie?

Akatyst – istota, forma

PISZĄ M.IN.:
P. Milcarek, M. Michasiów OFMConv, M. Kożuch SJ

M. Zioło OCSO, K. Symonds, ks. K. Porosło, ks. W. Węgrzyniak

P. Szyrszeń SDS, ks. K. Chmielewski, ks. P. Mazurkiewicz
bp M. Janocha, bp A. Przybylski, R. Maciejewski

PASTORES 101 (4) jesień 2023 Krzyż i sukces

PASTORES 102 (1) zima 2024 Era księży indywidualistów?

PASTORES 103 (2) wiosna 2024 Nawróceniewww.pastores.pl

w darze

Kwartalnik można zaprenumerować dla siebie, swojej parafii czy wspólnoty, ale także ufundować, podarować innym.

Komu? Księdzu, seminarzyście, misjonarzowi, siostrze zakonnej, wspólnocie, ludziom mediów, osobom zainteresowanym lub niezainteresowanym życiem Kościoła.

Kiedy? W dowolnym momencie.

Na jak długo? Fundując półroczną lub roczną prenumeratę pisma (wersja drukowana lub plik w wersji PDF) albo wybierając na prezent konkretny numer pisma, bieżący lub poprzedni, dostępny także w formie e-wydania.

W jaki sposób? Korzystając z opcji na www.pastores.pl, dokonując przelewu na konto Wydawnictwa „Bernardinum”

10 8342 0009 2000 1427 2000 0002

lub zasilając, choćby drobną wpłatą, Fundusz PASTORES (ten sam numer konta). Pomoże to objąć prenumeratą większą liczbę księży pracujących m.in. na Wschodzie (Ukraina, Białoruś,
Rosja itd.), którzy zgłaszają się do nas z prośbą o pismo.

Szczegóły na:

http://www.pastores.pl

W Poprzednich NUMERACH M.IN.:

Ksiądz bez kobiety?

Ksiądz – stary kawaler?

Jaki radykalizm?

Asceza dziś?

Czy i wy chcecie odejść?

Kuszenie księdza

Ksiądz a dziecko

Wobec przemocy

Boży wojownicy

Męska strona kapłaństwa

Kocham Kościół

Dojrzałe ojcostwo

Samodzielność i posłuszeństwo

Czyj jest Kościół?

PISALI M.IN.:

J. Augustyn SJ, ks. W. Bartkowicz, ks. M. Cholewa, ks. W. Chrostowski

ks. J. Chyła, ks. A. Draguła, W. Giertych OP, G. Ginter SJ, T. Grabowski OP
G. Górny, ks. T. Huk, Z. J. Kijas OFMConv, ks. P. Kot, D. Kowalczyk SJ

ks. P. Mazurkiewicz, P. Milcarek, K. Pek MIC, A. Rusak, J. Salij OP
ks. R. Skrzypczak, P. Szyrszeń SDS, ks. M. Warowny, K. Wons SDS
M. Zachara MIC, M. Zioło OCSO

www.pastores.pl

wciąż

dostępne!

Zamówienia:

Wydawnictwo „Bernardinum” Sp. z o.o.

ul. Biskupa Dominika 11, 83-130 Pelplin,

tel. 58 531 64 81 tel. kom. 662 014 683

koszt wysyłki:

przesyłka płatna za pobraniem – 18 zł, przesyłka płatna z góry – 15 zł

m [email protected] w www.bernardinum.com.pl

www.księgarnia.bernardinum.com.pl

KS. STEPHEN J. ROSSETTI

DLACZEGO KSIĘŻA SĄ SZCZĘŚLIWI?

Raport o psychicznym

i duchowym zdrowiu księży

Dlaczego księża są szczęśliwi? To tytuł książki autorstwa ks. Stephena J. Rossettiego, ale również prowokacyjne i bardzo ciekawe pytanie. W Polsce, głównie za sprawą powierzchownych przekazów medialnych, funkcjonuje sporo stereotypowych wyobrażeń, spekulacji i projekcji na temat kapłaństwa.Dotyczą one przede wszystkim diagnozy tego, jak dojrzali bądź niedojrzali, szczęśliwi bądź nieszczęśliwi, zdrowi lub chorzy są katoliccy księża.

Cena: 29,90 zł

Format 125 x 195 mm, stron 340

oprawa miękkaTO OUR READERS

Dear Readers,

“Let the little children come to me, and do not hinder them...” When we hear this command of Jesus nowadays, we wonder to whom it is directed. Is it to the Church of the Apostles, embodied by priests, or to those whom they suspect of seducing the hearts and minds of young people? Does it accuse priests of preventing young people from encountering their Master or does it accuse the world of obscuring the call of Jesus, who is faithfully served by the Church?

1. For young people growing up in our civilization, the only world they know is the one where freedom is replaced by compulsive consumption and where the painful shortage of meaning is replaced by growing doses of comfort. However, the greater the need for comfort, the more a person has to lose. The future belongs to people who have children and not things – and we need pastors who understand this (Most Rev. Ch. J. Cha-
put, O.F.M.Cap., Rev. R. Skrzypczak). As shown by experience, young people are capable of radicalism, but this radicalism is found less and less in the area of faith. Individualism is undermining community and habits aimed at achieving success seem to be replacing skills needed for achieving happiness/holiness (Most Rev. J. Grzybowski). Educators face fierce competition on the market of role models, but their role is always the same: to point to the truth and be patient (J. Horowski).

2. So what does the mission of the Church towards young people consist of? First of all, it is to be with them. There is no evangelization without relationships, which demand patience and the willingness to take risks (the editorial discussion). Young people need to be recognised and to be accepted. However, they do not necessarily need others to be anxious to please them, to ingratiate themselves to them, which usually reveals the immaturity of the pastor (P. Stanislawczyk, O.F.M.Conv.). What they need is genuine love stemming from contemplation of the love of Christ, which finds its culmination in his passion and death (Sr. M. Pagacz, U.S.J.K.). What they need is love that goes beyond itself, and which leads to eternal life (Rev. M. Warowny). A particular example of educating for eternity is provided by the Ulm couple, whose heroic attitude led their seven children towards martyrdom (K. Pek, M.I.C.).

3. There is no love without chastity. If we want to protect young people from falling into the traps of fake love, we must not make chastity a taboo subject. Trivialization of sexuality in contemporary culture should provoke us to proclaim courageously a healthy theology of the body to young people (Rev. M. Dziewiecki). We are aware that the same body may either express love or distort it; it may inspire creativity or contribute to the loss of freedom through addictions and compulsive behaviours. How many young people experience this anguish! How patient must our love be to help them come out of it (J. Klimczyk, C.R.L.).

4. This messy and dramatic lot of the young generation of today is also the background for priestly vocations. Taken from this wounded people, priests are ordained for these needy
people... More servants than officials, capable of deep relationships
with brothers, but even deeper rooted in Christ (Rev. P. Kot). Those two reasons: more problems in the beginning and higher final demands, made it necessary to introduce the preparatory phase into seminary formation (Rev. T. Trzaskawka).

Timothy Radcliffe, O.P. when he was asked how he survived his difficult experiences, answered: “I did not contemplate evil but looked for holiness in my brothers. Therefore, this experience
did not break me, but strengthened me.” This is an important piece of advice for every priest but for a priest sent to young people this is a lesson necessary to learn.

REV. WOJCIECH BARTKOWICZ

Translation: Mira MajdanCONTENTS

From the Editor

REV. WOJCIECH BARTKOWICZ 5

Articles

REV. MACIEJ WAROWNY, To Reconcile Young People

with Life 7

KS. ROBERT SKRZYPCZAK, A Lost Generation

in Search of a Pastor 19

MOST REV. JACEK GRZYBOWSKI, Extremism,

Radicalism or Idealism? 29

JAROSLAW HOROWSKI, Lost in One’s Upbringing 39

PIOTR STANISLAWCZYK, O.F.M.Conv., You Give

Them Something to Eat! 49

REV. MAREK DZIEWIECKI, Educating Young People

for a Chaste Love 58

JAROSŁAW KLIMCZYK, C.R.L., Everyone Has Their

Own “Johnny” 70

Our Interview

There Is No Evangelization Without Relationships.

An editorial discussion: ANNA WARDAK,

REV. WALDEMAR MACIEJEWSKI, REV. WOJCIECH

BARTKOWICZ, REV. PIOTR MAZURKIEWICZ 83

Prayer

ANDRZEJ JEROMINEK, M.I.C, The Pensive Christ 109

SR. MAŁGORZATA PAGACZ, U.S.J.K., Mother Urszula

Ledochowska as a Teacher of the Apostolate

and of a Cheerful Spirit 116

The Life of the Church

MOST REV. CHARLES J. CHAPUT, O.F.M.Cap.,

Bring Fire Upon the Earth 125

REV. TOMASZ TRZASKAWKA, The Church Community

Created during the Preparatory Phase of Seminary

Formation 132

REV. PIOTR KOT, A Servant or an Official? 141

KAZIMIERZ PEK, M.I.C., The Ulm Children 150

Questions and Answers

REV. MIROSŁAW CHOLEWA, The Right to Receive

Ordination Does not Exist 155

Personal Witness

I Saw the Church in a Totally New Way 161

To Get Involved Together 165

Only a Disciple Can Beget Disciples 168

We Enjoy Every New Day 172

I Was about to Become Rusty... 175

Books 180

Cultural Events 186

Announcements 192

To Our Readers 196Zasady prenumeraty

„Pastores” ukazuje się cztery razy w roku.

W prenumeracie – najtaniej

Cena prenumeraty rocznej
łącznie z przesyłką wynosi 115 zł

Cena jednego numeru „Pastores” brutto: 30,00 zł
(w tym 8% VAT) + koszt przesyłki

Wpłat można dokonywać w bankach lub na poczcie.

Wydawnictwo „Bernardinum” Sp. z o.o.

ul. Bpa Dominika 11, 83-130 Pelplin

konto: Bank Spółdzielczy Skórcz o/Pelplin

10 8342 0009 2000 1427 2000 0002

z dopiskiem na odwrocie:

prenumerata „Pastores”, liczba egz.......... na okres .................

albo przez stronę http://www.pastores.pl

lub kontaktując się z działem prenumeraty

Żaneta Kropisz

tel. +48 58 536 17 57 w. 2 i +48 609 666 060

e-mail: [email protected]

W Wydawnictwie „Bernardinum”
można zamawiać poszczególne numery archiwalne kwartalnika, również w PDF.

Prenumerata zagraniczna (1 rok):

Europa 162 PLN; 34,32 EUR; 38,71 USD

poza Europą 196 PLN; 41,52 EUR; 46,83 USD

Australia 238 PLN; 50,42 EUR; 56,86 USD

Konto (EURO): Santander Bank Polska S.A.

PL 53 1500 1025 1210 2007 7008 0000 WBKP PLPP

Konto (USD): Santander Bank Polska S.A.

PL 86 1500 1025 1210 2008 7515 0000 WBKP PLPP

Dla księgarń istnieje możliwość zamówienia stałego abonamentu
na dowolną liczbę egzemplarzy w cenach prenumeraty.

Pytania i reklamacje w sprawie prenumeraty można kierować na adres Wydawnictwa.

W przypadku zmiany adresu prosimy o przysłanie nam z wyprzedzeniem
informacji zawierającej: 1) adres dotychczasowy, 2) adres nowy,

3) datę, od której nowy adres będzie aktualny.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: