- W empik go
Pastores 99 (2) 2023 Wiosna - ebook
Pastores 99 (2) 2023 Wiosna - ebook
Drodzy Czytelnicy!
„Pozwólcie dzieciom przychodzić do Mnie, nie zabraniajcie im...” Słysząc to polecenie Jezusa, zastanawiamy się w naszych czasach, do kogo jest ono kierowane. Do Kościoła Apostołów, ucieleśnianego przez duszpasterzy, czy do tych, których owi duszpasterze posądzają o uwiedzenie serc i umysłów młodych? Czy to zatem oskarżenie księży, że przeszkadzają w spotkaniu młodych z Mistrzem, czy raczej oskarżenie świata, iż zagłusza Jezusowe wołanie, któremu wiernie służy Kościół?
1. Młodzi, dorastający w naszym kręgu cywilizacyjnym, nie znają świata innego niż ten, w którym wolność zastępowana jest przez kompulsywną konsumpcję a bolesny deficyt sensu uśmierzany jest przez rosnące dawki komfortu. Tymczasem im większa potrzeba komfortu, tym więcej człowiek ma do stracenia. Przyszłość należy do ludzi, którzy mają dzieci, a nie rzeczy – i trzeba pasterzy, którzy to będą rozumieli (abp Ch. J. Chaput OFMCap, ks. R. Skrzypczak). Życie pokazuje, że młodych stać na radykalizm, jednak jest on coraz rzadziej lokowany w przestrzeni wiary. Indywidualizm rozsadza wspólnotę, a nawyki prowadzące do sukcesu zdają się zastępować sprawności prowadzące do szczęścia/świętości (bp J. Grzybowski). Wychowawca ma dziś ostrą konkurencję na rynku autorytetów, ale jego rola pozostaje wciąż ta sama: wskazywać na prawdę i być cierpliwym (J. Horowski).
2. Na czym zatem ma polegać misja Kościoła wśród młodych? Przede wszystkim być z nimi. Nie ma ewangelizacji bez relacji, a ta wymaga cierpliwości i gotowości do ryzyka (rozmowa redakcyjna). Młodzi potrzebują uznania, akceptacji. Niekoniecznie natomiast potrzebują zabiegania o ich względy, przypodobania się im – to zresztą najczęściej odsłania tylko niedojrzałość pasterza (P. Stanisławczyk OFMConv). Chodzi o autentyczną miłość wyrastającą z kontemplacji miłości Chrystusa, która swe apogeum objawia w męce konania (s. M. Pagacz USJK). Chodzi o miłość, która prowadzi poza siebie – aż ku perspektywie życia wiecznego (ks. M. Warowny). Konkretny przykład takiego wychowania ku wieczności mamy w przypadku małżonków Ulmów, których heroiczna postawa pociągnęła ku męczeństwu siedmioro ich dzieci (K. Pek MIC).
3. Nie ma miłości bez czystości. Jeżeli chcemy ustrzec młodych przed popadnięciem w pułapki imitacji miłości, nie możemy czynić z czystości tematu tabu. Banalizacja seksualności we współczesnej kulturze powinna nas prowokować do odważnego głoszenia młodym zdrowej teologii ciała (ks. M. Dziewiecki). Wiemy bowiem, że to samo ciało może wyrażać miłość bądź ją zakłamywać (ks. M. Cholewa); może być narzędziem twórczości bądź też przyczynić się do utraty wolności poprzez nałogi i kompulsje. Jak wielu młodych przeżywa to udręczenie! Jak cierpliwej miłości trzeba, by pomóc im z niego wyjść (J. Klimczyk CRL)!
4. W tak zawiłe i dramatyczne losy dzisiejszego młodego pokolenia wpisane są także historie powołania do kapłaństwa. Z tego poranionego ludu wzięci dla tego wymagającego ludu mają być ustanowieni... Bardziej słudzy niż funkcjonariusze, zdolni do głębokich relacji z braćmi ale jeszcze głębiej zakorzenieni w Chrystusie (ks. P. Kot). Te dwa powody: większe problemy na starcie i wyższe wymagania finalne – wymusiły wprowadzenie do formacji kapłańskiej okresu propedeutycznego (ks. T. Trzaskawka).
Timothy Radcliffe OP na pytanie, jak przetrwał swoje trudne doświadczenia odpowiedział kiedyś: „Nie kontemplowałem zła, ale szukałem świętości u swoich braci. Dlatego to doświadczenie mnie nie złamało, a umocniło”. To cenna rada dla każdego pasterza, ale – dla duszpasterza posłanego do młodych – to lekcja, którą koniecznie trzeba odbyć.
KS. WOJCIECH BARTKOWICZ
W całym numerze stosujemy następujące skróty: ChV – Franciszek, adhortacja Christus vivit; FC – Jan Paweł II, adhortacja Familiaris consortio; KKK – Katechizm Kościoła Katolickiego.
Kategoria: | Wiara i religia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
Rozmiar pliku: | 1,2 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
„Pozwólcie dzieciom przychodzić do Mnie, nie zabraniajcie im...” Słysząc to polecenie Jezusa, zastanawiamy się w naszych czasach, do kogo jest ono kierowane. Do Kościoła Apostołów, ucieleśnianego przez duszpasterzy, czy do tych, których owi duszpasterze posądzają o uwiedzenie serc i umysłów młodych? Czy to zatem oskarżenie księży, że przeszkadzają w spotkaniu młodych z Mistrzem, czy raczej oskarżenie świata, iż zagłusza Jezusowe wołanie, któremu wiernie służy Kościół?
1. Młodzi, dorastający w naszym kręgu cywilizacyjnym, nie znają świata innego niż ten, w którym wolność zastępowana jest przez kompulsywną konsumpcję a bolesny deficyt sensu uśmierzany jest przez rosnące dawki komfortu. Tymczasem im większa potrzeba komfortu, tym więcej człowiek ma do stracenia. Przyszłość należy do ludzi, którzy mają dzieci, a nie rzeczy – i trzeba pasterzy, którzy to będą rozumieli (abp Ch. J. Chaput OFMCap, ks. R. Skrzypczak). Życie pokazuje, że młodych stać na radykalizm, jednak jest on coraz rzadziej lokowany w przestrzeni wiary. Indywidualizm rozsadza wspólnotę, a nawyki prowadzące do sukcesu zdają się zastępować sprawności prowadzące do szczęścia/świętości (bp J. Grzybowski). Wychowawca ma dziś ostrą konkurencję na rynku autorytetów, ale jego rola pozostaje wciąż ta sama: wskazywać na prawdę i być cierpliwym (J. Horowski).
2. Na czym zatem ma polegać misja Kościoła wśród młodych? Przede wszystkim być z nimi. Nie ma ewangelizacji bez relacji, a ta wymaga cierpliwości i gotowości do ryzyka (rozmowa redakcyjna). Młodzi potrzebują uznania, akceptacji. Niekoniecznie natomiast potrzebują zabiegania o ich względy, przypodobania się im – to zresztą najczęściej odsłania tylko niedojrzałość pasterza (P. Stanisławczyk OFMConv). Chodzi o autentyczną miłość wyrastającą z kontemplacji miłości Chrystusa, która swe apogeum objawia w męce konania (s. M. Pagacz USJK). Chodzi o miłość, która prowadzi poza siebie – aż ku perspektywie życia wiecznego (ks. M. Warowny). Konkretny przykład takiego wychowania ku wieczności mamy w przypadku małżonków Ulmów, których heroiczna postawa pociągnęła ku męczeństwu siedmioro ich dzieci (K. Pek MIC).
3. Nie ma miłości bez czystości. Jeżeli chcemy ustrzec młodych przed popadnięciem w pułapki imitacji miłości, nie możemy czynić z czystości tematu tabu. Banalizacja seksualności we współczesnej kulturze powinna nas prowokować do odważnego głoszenia młodym zdrowej teologii ciała (ks. M. Dziewiecki). Wiemy bowiem, że to samo ciało może wyrażać miłość bądź ją zakłamywać (ks. M. Cholewa); może być narzędziem twórczości bądź też przyczynić się do utraty wolności poprzez nałogi i kompulsje. Jak wielu młodych przeżywa to udręczenie! Jak cierpliwej miłości trzeba, by pomóc im z niego wyjść (J. Klimczyk CRL)!
4. W tak zawiłe i dramatyczne losy dzisiejszego młodego pokolenia wpisane są także historie powołania do kapłaństwa. Z tego poranionego ludu wzięci dla tego wymagającego ludu mają być ustanowieni... Bardziej słudzy niż funkcjonariusze, zdolni do głębokich relacji z braćmi ale jeszcze głębiej zakorzenieni w Chrystusie (ks. P. Kot). Te dwa powody: większe problemy na starcie i wyższe wymagania finalne – wymusiły wprowadzenie do formacji kapłańskiej okresu propedeutycznego (ks. T. Trzaskawka).
Timothy Radcliffe OP na pytanie, jak przetrwał swoje trudne doświadczenia odpowiedział kiedyś: „Nie kontemplowałem zła, ale szukałem świętości u swoich braci. Dlatego to doświadczenie mnie nie złamało, a umocniło”. To cenna rada dla każdego pasterza, ale – dla duszpasterza posłanego do młodych – to lekcja, którą koniecznie trzeba odbyć.1
KS. WOJCIECH BARTKOWICZ
------------------------------------------------------------------------
1 W całym numerze stosujemy następujące skróty: ChV – Franciszek, adhortacja Christus vivit; FC – Jan Paweł II, adhortacja Familiaris consortio; KKK – Katechizm Kościoła Katolickiego.PASTORES 100 (3) lato 2023 Kościół bez księży?
W NUMERZE M.IN.:
nieodzowność posługi kapłańskiej dla Kościoła i świata
rodzina jako pierwsze seminarium
formacja do wierności
Requiem dla Oblubienicy?
pszenica i chwast
kapłaństwo wspólne
powołania – rozeznawanie
„Panie, do kogóż pójdziemy?”
wprowadzenie do siedmiu psalmów pokutnych
socjologia a teologia
Kościół Albański na Kaukazie
biskup wobec prezbitera – jakie wsparcie?
Akatyst – istota, forma
PISZĄ M.IN.:
P. Milcarek, M. Michasiów OFMConv, M. Kożuch SJ
M. Zioło OCSO, K. Symonds, ks. K. Porosło, ks. W. Węgrzyniak
P. Szyrszeń SDS, ks. K. Chmielewski, ks. P. Mazurkiewicz
bp M. Janocha, bp A. Przybylski, R. Maciejewski
PASTORES 101 (4) jesień 2023 Krzyż i sukces
PASTORES 102 (1) zima 2024 Era księży indywidualistów?
PASTORES 103 (2) wiosna 2024 Nawróceniewww.pastores.pl
w darze
Kwartalnik można zaprenumerować dla siebie, swojej parafii czy wspólnoty, ale także ufundować, podarować innym.
Komu? Księdzu, seminarzyście, misjonarzowi, siostrze zakonnej, wspólnocie, ludziom mediów, osobom zainteresowanym lub niezainteresowanym życiem Kościoła.
Kiedy? W dowolnym momencie.
Na jak długo? Fundując półroczną lub roczną prenumeratę pisma (wersja drukowana lub plik w wersji PDF) albo wybierając na prezent konkretny numer pisma, bieżący lub poprzedni, dostępny także w formie e-wydania.
W jaki sposób? Korzystając z opcji na www.pastores.pl, dokonując przelewu na konto Wydawnictwa „Bernardinum”
10 8342 0009 2000 1427 2000 0002
lub zasilając, choćby drobną wpłatą, Fundusz PASTORES (ten sam numer konta). Pomoże to objąć prenumeratą większą liczbę księży pracujących m.in. na Wschodzie (Ukraina, Białoruś,
Rosja itd.), którzy zgłaszają się do nas z prośbą o pismo.
Szczegóły na:
http://www.pastores.pl
W Poprzednich NUMERACH M.IN.:
Ksiądz bez kobiety?
Ksiądz – stary kawaler?
Jaki radykalizm?
Asceza dziś?
Czy i wy chcecie odejść?
Kuszenie księdza
Ksiądz a dziecko
Wobec przemocy
Boży wojownicy
Męska strona kapłaństwa
Kocham Kościół
Dojrzałe ojcostwo
Samodzielność i posłuszeństwo
Czyj jest Kościół?
PISALI M.IN.:
J. Augustyn SJ, ks. W. Bartkowicz, ks. M. Cholewa, ks. W. Chrostowski
ks. J. Chyła, ks. A. Draguła, W. Giertych OP, G. Ginter SJ, T. Grabowski OP
G. Górny, ks. T. Huk, Z. J. Kijas OFMConv, ks. P. Kot, D. Kowalczyk SJ
ks. P. Mazurkiewicz, P. Milcarek, K. Pek MIC, A. Rusak, J. Salij OP
ks. R. Skrzypczak, P. Szyrszeń SDS, ks. M. Warowny, K. Wons SDS
M. Zachara MIC, M. Zioło OCSO
www.pastores.pl
wciąż
dostępne!
Zamówienia:
Wydawnictwo „Bernardinum” Sp. z o.o.
ul. Biskupa Dominika 11, 83-130 Pelplin,
tel. 58 531 64 81 tel. kom. 662 014 683
koszt wysyłki:
przesyłka płatna za pobraniem – 18 zł, przesyłka płatna z góry – 15 zł
m [email protected] w www.bernardinum.com.pl
www.księgarnia.bernardinum.com.pl
KS. STEPHEN J. ROSSETTI
DLACZEGO KSIĘŻA SĄ SZCZĘŚLIWI?
Raport o psychicznym
i duchowym zdrowiu księży
Dlaczego księża są szczęśliwi? To tytuł książki autorstwa ks. Stephena J. Rossettiego, ale również prowokacyjne i bardzo ciekawe pytanie. W Polsce, głównie za sprawą powierzchownych przekazów medialnych, funkcjonuje sporo stereotypowych wyobrażeń, spekulacji i projekcji na temat kapłaństwa.Dotyczą one przede wszystkim diagnozy tego, jak dojrzali bądź niedojrzali, szczęśliwi bądź nieszczęśliwi, zdrowi lub chorzy są katoliccy księża.
Cena: 29,90 zł
Format 125 x 195 mm, stron 340
oprawa miękkaTO OUR READERS
Dear Readers,
“Let the little children come to me, and do not hinder them...” When we hear this command of Jesus nowadays, we wonder to whom it is directed. Is it to the Church of the Apostles, embodied by priests, or to those whom they suspect of seducing the hearts and minds of young people? Does it accuse priests of preventing young people from encountering their Master or does it accuse the world of obscuring the call of Jesus, who is faithfully served by the Church?
1. For young people growing up in our civilization, the only world they know is the one where freedom is replaced by compulsive consumption and where the painful shortage of meaning is replaced by growing doses of comfort. However, the greater the need for comfort, the more a person has to lose. The future belongs to people who have children and not things – and we need pastors who understand this (Most Rev. Ch. J. Cha-
put, O.F.M.Cap., Rev. R. Skrzypczak). As shown by experience, young people are capable of radicalism, but this radicalism is found less and less in the area of faith. Individualism is undermining community and habits aimed at achieving success seem to be replacing skills needed for achieving happiness/holiness (Most Rev. J. Grzybowski). Educators face fierce competition on the market of role models, but their role is always the same: to point to the truth and be patient (J. Horowski).
2. So what does the mission of the Church towards young people consist of? First of all, it is to be with them. There is no evangelization without relationships, which demand patience and the willingness to take risks (the editorial discussion). Young people need to be recognised and to be accepted. However, they do not necessarily need others to be anxious to please them, to ingratiate themselves to them, which usually reveals the immaturity of the pastor (P. Stanislawczyk, O.F.M.Conv.). What they need is genuine love stemming from contemplation of the love of Christ, which finds its culmination in his passion and death (Sr. M. Pagacz, U.S.J.K.). What they need is love that goes beyond itself, and which leads to eternal life (Rev. M. Warowny). A particular example of educating for eternity is provided by the Ulm couple, whose heroic attitude led their seven children towards martyrdom (K. Pek, M.I.C.).
3. There is no love without chastity. If we want to protect young people from falling into the traps of fake love, we must not make chastity a taboo subject. Trivialization of sexuality in contemporary culture should provoke us to proclaim courageously a healthy theology of the body to young people (Rev. M. Dziewiecki). We are aware that the same body may either express love or distort it; it may inspire creativity or contribute to the loss of freedom through addictions and compulsive behaviours. How many young people experience this anguish! How patient must our love be to help them come out of it (J. Klimczyk, C.R.L.).
4. This messy and dramatic lot of the young generation of today is also the background for priestly vocations. Taken from this wounded people, priests are ordained for these needy
people... More servants than officials, capable of deep relationships
with brothers, but even deeper rooted in Christ (Rev. P. Kot). Those two reasons: more problems in the beginning and higher final demands, made it necessary to introduce the preparatory phase into seminary formation (Rev. T. Trzaskawka).
Timothy Radcliffe, O.P. when he was asked how he survived his difficult experiences, answered: “I did not contemplate evil but looked for holiness in my brothers. Therefore, this experience
did not break me, but strengthened me.” This is an important piece of advice for every priest but for a priest sent to young people this is a lesson necessary to learn.
REV. WOJCIECH BARTKOWICZ
Translation: Mira MajdanCONTENTS
From the Editor
REV. WOJCIECH BARTKOWICZ 5
Articles
REV. MACIEJ WAROWNY, To Reconcile Young People
with Life 7
KS. ROBERT SKRZYPCZAK, A Lost Generation
in Search of a Pastor 19
MOST REV. JACEK GRZYBOWSKI, Extremism,
Radicalism or Idealism? 29
JAROSLAW HOROWSKI, Lost in One’s Upbringing 39
PIOTR STANISLAWCZYK, O.F.M.Conv., You Give
Them Something to Eat! 49
REV. MAREK DZIEWIECKI, Educating Young People
for a Chaste Love 58
JAROSŁAW KLIMCZYK, C.R.L., Everyone Has Their
Own “Johnny” 70
Our Interview
There Is No Evangelization Without Relationships.
An editorial discussion: ANNA WARDAK,
REV. WALDEMAR MACIEJEWSKI, REV. WOJCIECH
BARTKOWICZ, REV. PIOTR MAZURKIEWICZ 83
Prayer
ANDRZEJ JEROMINEK, M.I.C, The Pensive Christ 109
SR. MAŁGORZATA PAGACZ, U.S.J.K., Mother Urszula
Ledochowska as a Teacher of the Apostolate
and of a Cheerful Spirit 116
The Life of the Church
MOST REV. CHARLES J. CHAPUT, O.F.M.Cap.,
Bring Fire Upon the Earth 125
REV. TOMASZ TRZASKAWKA, The Church Community
Created during the Preparatory Phase of Seminary
Formation 132
REV. PIOTR KOT, A Servant or an Official? 141
KAZIMIERZ PEK, M.I.C., The Ulm Children 150
Questions and Answers
REV. MIROSŁAW CHOLEWA, The Right to Receive
Ordination Does not Exist 155
Personal Witness
I Saw the Church in a Totally New Way 161
To Get Involved Together 165
Only a Disciple Can Beget Disciples 168
We Enjoy Every New Day 172
I Was about to Become Rusty... 175
Books 180
Cultural Events 186
Announcements 192
To Our Readers 196Zasady prenumeraty
„Pastores” ukazuje się cztery razy w roku.
W prenumeracie – najtaniej
Cena prenumeraty rocznej
łącznie z przesyłką wynosi 115 zł
Cena jednego numeru „Pastores” brutto: 30,00 zł
(w tym 8% VAT) + koszt przesyłki
Wpłat można dokonywać w bankach lub na poczcie.
Wydawnictwo „Bernardinum” Sp. z o.o.
ul. Bpa Dominika 11, 83-130 Pelplin
konto: Bank Spółdzielczy Skórcz o/Pelplin
10 8342 0009 2000 1427 2000 0002
z dopiskiem na odwrocie:
prenumerata „Pastores”, liczba egz.......... na okres .................
albo przez stronę http://www.pastores.pl
lub kontaktując się z działem prenumeraty
Żaneta Kropisz
tel. +48 58 536 17 57 w. 2 i +48 609 666 060
e-mail: [email protected]
W Wydawnictwie „Bernardinum”
można zamawiać poszczególne numery archiwalne kwartalnika, również w PDF.
Prenumerata zagraniczna (1 rok):
Europa 162 PLN; 34,32 EUR; 38,71 USD
poza Europą 196 PLN; 41,52 EUR; 46,83 USD
Australia 238 PLN; 50,42 EUR; 56,86 USD
Konto (EURO): Santander Bank Polska S.A.
PL 53 1500 1025 1210 2007 7008 0000 WBKP PLPP
Konto (USD): Santander Bank Polska S.A.
PL 86 1500 1025 1210 2008 7515 0000 WBKP PLPP
Dla księgarń istnieje możliwość zamówienia stałego abonamentu
na dowolną liczbę egzemplarzy w cenach prenumeraty.
Pytania i reklamacje w sprawie prenumeraty można kierować na adres Wydawnictwa.
W przypadku zmiany adresu prosimy o przysłanie nam z wyprzedzeniem
informacji zawierającej: 1) adres dotychczasowy, 2) adres nowy,
3) datę, od której nowy adres będzie aktualny.