- W empik go
Pedagogie postu - ebook
Pedagogie postu - ebook
„Zbiór tekstów zawartych w tej książce dotyczy szeroko pojętej edukacji w sytuacji gwałtownych zmian jej kontekstów politycznych, kulturowych i gospodarczych po 1989 roku w Polsce. (…) Na nasze polskie i regionalne przeobrażenia ‘socjalizmu’ w demokrację, gospodarkę rynkową i otwarcie na Zachód nałożyły się globalne procesy technologiczne, ekonomiczne, informacyjne, komunikacyjne i kulturowe porzucania epoki nowoczesności na rzecz epoki ponowoczesnej, a w kulturze i nauce trwał i trwa zwycięski pochód postmodernizmu – jako zwycięski wobec oświecenia i pozytywizmu sposób myślenia, wartościowania i zachowań.
Studia, eseje i raporty z badań były wywołane przez nową, niezwykle trudną sytuację dziejową, którą przeżywaliśmy i której nadal doświadczamy, była ona dla nich głównym zbiorem pretekstów; są próbą jej wieloaspektowego zrozumienia z perspektywy pedagogicznej, ogarnięcia kontekstów przemian edukacji; są wreszcie próbą spenetrowania ukrytych, niewidocznych funkcji instytucji edukacyjnych, niejako jej podtekstów”.
Jak zatem nazwać przemiany systemów otoczenia edukacji po 1989 roku? Za niezwykle trafną metaforę uznaję określenie B. Barana, który napisał, że po socjalizmie w Polsce z tych różnych post-ów został nam tylko …post. (…) I stąd tytuł tego zbioru – Pedagogie postu (…)
(Ze słowa wstępnego autora)
[...] teksty zamieszczone w niniejszym tomie są ciągłe niezwykle aktualne, co w sposób jednoznaczny zaświadcza o tym, że post ciągle trwa....[...] z recenzji
Spis treści
Słowo wstępne
Pedagogia przejścia i pogranicza
Edukacja jako trwały podmiot i przedmiot blokady rozwoju. Hipotezy dysfunkcjonalności po 20 latach
Mimikra czy sternik? Dramat pedagogiki w sytuacji przesilenia formacyjnego
Demokracja w edukacji czy edukacja dla demokracji?
Edukacja wobec nadziei i zagrożeń współczesności
Zapętlenie kwestii edukacyjnej w sytuacji gwałtownej zmiany jej kontekstu
Rynek edukacyjny a demokracja – sprzeczne wyzwania
I cóż po pedagogu w zbójeckich czasach?
Lęk i edukacja wobec przyszłości świata
Potrzeba kształcenia w humanistycznej mądrości
Mądrość jako oferta czwartej pedagogiki Pierwszego Pedagoga
30 grzechów głównych w kształceniu nauczycieli
Zmienić kształcenie nauczycieli
Mity i funkcje szkoły. U korzeni dominującego paradygmatu edukacyjnego
Ukryta przemoc jako podstawa racjonalności funkcjonowania szkoły
Praca w szkole jako złudzenie. Studium przypadku
Socjopedagogiczne problemy płci (zarys wykładu i konwersatorium)
Epidemie społeczne w środowisku akademickim
Pedagogie pozoru i ułudy
O różnym rozumieniu „równych szans” edukacyjnych
Długotrwałe sprzężenie poziomu podstawowej alfabetyzacji i jakości życia w dorosłości
Nierówno pod sufitem
Nowe nierówności społeczne w edukacji wyższej
Szkoła potem. Nadzieje i zwątpienia
Potrzeba edukacji krytycznej
Szkoła do/dla zmiany społecznej – warunki konieczne
Bibliografia
Indeks nazwisk
Kategoria: | Pedagogika |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7850-133-6 |
Rozmiar pliku: | 8,4 MB |