-
W empik go
Perennialsi. Megatrendy tworzące społeczeństwo postpokoleniowe - ebook
Perennialsi. Megatrendy tworzące społeczeństwo postpokoleniowe - ebook
„Mauro Guillén rzuca wyzwanie sekwencyjnemu modelowi życia i zachęca nas, abyśmy ponownie przemyśleli naszą karierę, rodzinę i przyszłe plany”.
—Adam Grant, #1 autor bestsellera Think Again
Koniec z BOOMERSAMI. POKOLENIEM X, MILENIALSAMI albo POKOLENIEM Z. Nadchodzi czas PERENNIALSÓW, czyli ludzi, którzy przełamują schematy i nie mieszczą się w sztywnych podziałach pokoleniowych.
W Perennialsach Mauro Guillén, autor bestsellera 2030, przygląda się ogromnej zmianie społecznej wywołanej przez transformację demograficzną i technologiczną. Twierdzi, że przestarzałe terminy, takie jak boomersi, pokolenie X, milenialsi czy pokolenie Z długo były stosowane w celu zamykania nas w sztywnych kategoriach i etapach życia, sztucznie uniemożliwiając ludziom realizowanie ich pełnego potencjału. Nowa, postpokoleniowa siła znana jako „perennialsi” — jednostki, które nie są konfrontowane ze sobą ze względu na wiek czy doświadczenie — pozwala na wyzwolenie mnóstwa ludzi z ograniczeń sekwencyjnego modelu życia i stworzenie wszystkim równych szans, aby każdy miał możliwość życiowego spełnienia.
Ta wielopokoleniowa rewolucja już się rozpoczęła, a Mauro Guillén wskazuje konkretne kulturowe, organizacyjne i polityczne zmiany, które trzeba przeprowadzić, aby dać początek nowej epoce innowacji tworzonej przez perennialsów.
„Otworzymy wam umysły na waszą własną przyszłość i pokażemy nowy świat pełen przygód”.
—Arthur C. Brooks, Profesor, autor bestsellera From Strength to Strength
W dzisiejszym świecie przyspieszenie megatrendów — między innymi wydłużanie życia i eksplozja technologii — przekształca życie, jakie dotąd znaliśmy.
Mauro Guillén podkreśla, że sekwencyjny model życia – nauka, praca, emerytura – to już przeszłość. Żyjemy dłużej, mamy do dyspozycji nowe technologie, które zmieniają z jednej strony modele edukacji, z drugiej charakter pracy. To szansa, którą należy wykorzystać. I mogą to zrobić właśnie perennialsi, wyzwalający się z utrwalonych przez dziesięciolecia schematów. Guillén pokazuje, jak ta rewolucja pokoleniowa wpłynie na młodych ludzi, którzy dopiero rozpoczynają pracę, a także na tych, którzy żyją i pracują już dłużej. Identyfikuje też konkretne kulturowe, organizacyjne i polityczne zmiany, które trzeba przeprowadzić, aby dać początek nowej epoce innowacji tworzonej przez perennialsów.
MAURO F. GUILLÉN jest profesorem zarządzania i wicedziekanem do spraw programu MBA for Executives w Wharton School. To oryginalny myśliciel, ekspert w dziedzinie globalnych trendów rynkowych, ceniony mówca i konsultant. Łączy swoje wykształcenie socjologiczne z Yale University oraz z ekonomii biznesu w rodzinnej Hiszpanii, by metodycznie identyfikować i kwantyfikować najbardziej obiecujące możliwości pojawiające się na przecięciu demografii, ekonomii i rozwoju technologicznego. Jego kursy online na platformie Coursera i innych przyciągnęły ponad sto tysięcy uczestników z całego świata. Zdobył liczne nagrody dla wykładowców w Wharton, gdzie jego prezentacje na temat globalnych trendów rynkowych stały się trwałym elementem ponad pięćdziesięciu programów kształceniowych dla managerów. „Wall Street Journal” uznał jego książkę 2030: How Today’s Biggest Trends Will Collide and Reshape the Future of Everything za besteseller.
| Kategoria: | Ekonomia |
| Zabezpieczenie: |
Watermark
|
| ISBN: | 978-83-68064-23-0 |
| Rozmiar pliku: | 2,5 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Ponieważ żyjemy coraz dłużej, na scenie znajduje się jednocześnie coraz więcej pokoleń. W miarę przekształcania się gospodarki i kolejnych zmian technologicznych pokolenia w coraz większym stopniu uczą się, pracują, żyją i konsumują wspólnie. Stary model przeżywania życia kolejno od szkoły do pracy i do emerytury, który definiował nas jako boomerów, milenialsów itp. – podziały oparte na oklepanych założeniach, że konkretne grupy robią takie, a nie inne rzeczy – ustępuje. Już rozpoczęła się rewolucja, która tworzy mnogie ścieżki, umożliwiające ludziom dostosowywanie się w elastyczny sposób do zmian i nieprzewidzianych wydarzeń. Na naszych oczach kształtuje się społeczeństwo postpokoleniowe złożone z jednostek, które można nazwać perennialsami – z ludzi, których nie charakteryzuje dekada urodzenia, a raczej sposób, w jaki pracują, uczą się i wchodzą w interakcje z innymi.
SPOŁECZEŃSTWO POSTPOKOLENIOWE W LICZBACH
32 lata: wzrost średniej przewidywanej długości życia Amerykanów od roku 1900, z 46 do 78 lat.
19–25 lat: średnia długość pozostałej części życia dla mieszkańców obu Ameryk, Europejczyków i Azjatów w wieku 60 lat.
13–17 lat: liczba pozostałych lat przeżytych w dobrym zdrowiu dla ludzi w wieku 60 lat.
8: liczba pokoleń aktualnie znajdujących się na światowej scenie.
18 proc.: proporcja amerykańskich gospodarstw domowych tworzących rodzinę nuklearną z dwójką rodziców połączonych małżeństwem i co najmniej jednym dzieckiem poniżej 18. roku życia (2021), w 1970 roku 40 proc.
Także 18 proc.: proporcja Amerykanów żyjących w gospodarstwach wielopokoleniowych, gdzie mieszkają wspólnie trzy pokolenia lub więcej (2021), w 1971 roku 7 proc.
10–15 proc.: najwyższa proporcja osób w wieku 30 lat i powyżej uczestniczących w tradycyjnej edukacji wyższej, w zależności od kraju.
30–35 proc.: najwyższa proporcja osób w wieku 30 lat i powyżej uczących się za pośrednictwem platformy cyfrowej, w zależności od kraju.
46 proc.: międzynarodowi menedżerowie zainteresowani potencjalnymi korzyściami płynącymi z wielopokoleniowej siły roboczej.
37–38 proc.: proporcja przedstawicieli pokolenia Z i milenialsów w Zjednoczonym Królestwie mówiących, że na wybór przez nich określonej marki większy wpływ mieli rodzice lub opiekunowie niż celebryci i influencerzy z mediów społecznościowych.