-
nowość
Peryferia w centrum. Szkolnictwo na pograniczu w międzywojennej Europie - ebook
Peryferia w centrum. Szkolnictwo na pograniczu w międzywojennej Europie - ebook
W wyniku zmian granic po I wojnie światowej europejskie państwa narodowe stanęły przed wyzwaniem zaszczepienia lojalności narodowej na nowych terenach przygranicznych. Ich mieszkańcy różnili się od siebie często pod względem religijnym, językowym, kulturowym lub etnicznym. W niniejszej książce Machteld Venken porównuje doświadczenia edukacji w dwóch tego rodzaju regionach: na Górnym Śląsku w Polsce oraz w Eupen, Sankt Vith i Malmedy w Belgii. Były to tereny wówczas świeżo odłączone od Cesarstwa Niemieckiego. Badaczka pokazuje zróżnicowany obraz, w którym nauczanie w szkołach pogranicza i polityka językowa znalazły się w centrum sporów na poziomie lokalnym, państwowym i międzynarodowym.
Książka „Peryferia w centrum” pokazuje, jak funkcjonowały (bądź nie funkcjonowały) w praktyce międzynarodowe porozumienia graniczne po I wojnie światowej. Dowiadujemy się, jak uczniowie, ich rodzice i dyrektorzy szkół radzili sobie ze zmieniającymi się systemami prawnymi i administracyjnymi oraz jak systemy te były często rozdzierane sprzecznościami wewnętrznymi i niepowodzeniami w ich stosowaniu. Prowokujące do myślenia tezy prof. Machteld Venken powinny zainteresować naukowców zajmujących się tym, jak dynamika międzynarodowa i krajowa kształtuje codzienne doświadczenia, subiektywność i zakres działania dzieci w różnych spornych obszarach”.
Katherine Lebow, Uniwersytet Oksfordzki
Machteld Venken jest profesorką współczesnej historii transnarodowej w Luxembourg Centre for Contemporary and Digital History (C²DH) w Luksemburgu. Studiowała języki i kultury słowiańskie, europeistykę i historię w Belgii i w Polsce. W 2008 r. uzyskała tytuł doktora na Katolickim Uniwersytecie w Leuven (Belgia), a w 2018 r. habilitację na Uniwersytecie Wiedeńskim (Austria). Była główną badaczką w dziewięciu projektach finansowanych w pięciu krajach europejskich. Jej główne zainteresowania obejmują transnarodową, transregionalną i porównawczą historię Europy, migrację, badanie terenów pogranicznych, historię mówioną oraz historię rodzin i dzieci.
Spis treści
1. Wprowadzenie
1.1. Myślenie w kategoriach pograniczy
1.2. Myślenie w kategoriach języków
1.3. Myślenie w kategoriach dzieci
1.4. Edukacja szkolna na terenach przygranicznych
1.5. Porównanie pograniczy
1.6. Struktura książki
2. Szkoła, język i dzieci w okresie I wojny światowej
3. Ramy porównawcze
3.1. Granice i ludzka terytorialność
3.2. Władza i wielorakie lojalności
3.3. Mikrohistoria w kontekście wielopoziomowym
4. Wytwarzanie granicy
4.1. Wyznaczenie granicy państwowej
4.1.1. Województwo śląskie a granica państwowa
4.1.2. Eupen-Malmedy a granica państwowa
4.2. Obowiązek szkolny a polityka językowa w Polsce i Belgii
4.2.1. Polska
4.2.2. Belgia
4.3. Wytwarzanie granicy
4.3.1. Województwo śląskie
4.3.2. Eupen-Malmedy
4.4. Wnioski
5. Kształtowanie granicy
5.1. Kwestionowanie granicy państwowej
5.1.1. Województwo śląskie
5.1.2. Regiony Eupen, Sankt Vith i Malmedy
5.2. Rzeczywistość niematerialna: poglądy na oświatę i język
5.2.1. Polska
5.2.2. Belgia
5.3. Rzeczywistość materialna: walka o reguły nauki języków
5.3.1. Próby zamykania szkół podstawowych
5.3.2. Nauczanie języków obcych
5.4. Nauka języka w praktyce
5.4.1. Województwo śląskie
5.4.2. Region Eupen, Sankt Vith i Malmedy
5.5. Wnioski
6. Uniwersalne dzieciństwo
6.1. Geopolityczne wyzwania granicy państwowej
6.1.1. Polska
6.1.2. Belgia
6.2. Nowe ustawy oświatowe
6.2.1. Polska
6.2.1.1. Województwo śląskie
6.2.2. Belgia
6.2.2.1. Regiony Eupen, Sankt Vith i Malmedy
6.3. Reformy pedagogiczne
6.3.1. Województwo śląskie
6.3.2. Regiony Eupen, Sankt Vith i Malmedy
6.4. Niemiecki transnacjonalizm
6.4.1. Województwo śląskie
6.4.2. Regiony Eupen, Sankt Vith i Malmedy
6.4.3. Radykalizacja w przededniu II wojny światowej
6.5. Wnioski
7. Podsumowanie
8. Podziękowania
9. Abstrakt
10. Aneks
11. Wykaz skrótów
12. Wykaz źródeł i literatury
12.1. Archiwa
12.2. Czasopisma
12.3. Źródła niepublikowane
12.4. Źródła internetowe
12.5. Źródła opublikowane
12.6. Literatura przedmiotu
13. Wykaz ilustracji
14. Indeks
14.1. Indeks geograficzny
14.2. Indeks rzeczowy i osobowy
| Kategoria: | Popularnonaukowe |
| Zabezpieczenie: |
Watermark
|
| ISBN: | 978-83-242-6828-3 |
| Rozmiar pliku: | 1,5 MB |