Photoshop CS4 PL. Retusz i restauracja fotografii. Biblia - ebook
Photoshop CS4 PL. Retusz i restauracja fotografii. Biblia - ebook
Wykorzystaj niezrównane możliwości Photoshopa i twórz zachwycające fotografie
- Jak przywrócić blask starym odbitkom?
- Jak udoskonalić nowe fotografie?
- Jak tworzyć perfekcyjne i zachwycające zdjęcia?
Nowa wersja Photoshopa - CS4 - została wyposażona w jeszcze bardziej intuicyjny interfejs użytkownika, a także liczne udoskonalenia, z których większość służy przede wszystkim do korekcji i retuszu fotografii. W programie pojawiły się również nowe panele, ułatwiające i przyspieszające pracę z warstwami dopasowania oraz maskami warstw, a także wiele ulepszeń w zakresie produktywności. Niezrównane możliwości programu dotyczące edycji i kompozycji obrazów czynią go niezastąpionym narzędziem do obróbki zdjęć dla wszystkich fotografów - zarówno profesjonalistów, jak i amatorów.
Książka "Photoshop CS4 PL. Retusz i restauracja fotografii. Biblia" zawiera szczegółowe opisy narzędzi tego programu i profesjonalnych technik retuszerskich. Dzięki temu podręcznikowi zdobędziesz ekspercką wiedzę i będziesz mógł skorzystać z wielu porad, które pozwolą Ci przywrócić do życia stare zdjęcie i udoskonalić nowe, czyli stworzyć perfekcyjne obrazy. Dzięki praktycznym przykładom i ćwiczeniom nauczysz się klonować elementy obrazu, mieszać warstwy, poprawiać kontrast, tonować refleksy świetlne, a także stosować maski i warstwy, zachowując elastyczny tok pracy. A przede wszystkim zgłębisz tajniki retuszowania i restaurowania rozmaitych typów zdjęć, począwszy od portretowych, przez krajobrazowe, aż po architektoniczne.
- Korekcja jasności i kontrastu obrazu
- Edycja koloru
- Pliki RAW i obrazy o dużej głębi bitowej
- Obsługa i stosowanie warstw
- Program Adobe Bridge CS4
- Narzędzia i techniki retuszerskie oraz renowacyjne
- Narzędzia do zaznaczania
- Maski warstw
- Praca z fotografiami czarno-białymi
- Kadrowanie i ustalanie ostatecznych wymiarów
Wykorzystaj najlepszą ekspercką wiedzę, aby udoskonalić każdą fotografię
Spis treści
- Wstęp (13)
- Podziękowania (19)
Część I Najważniejsze informacje o obrazie cyfrowym (21)
Rozdział 1. Korekcja jasności i kontrastu obrazu (23)
- Analiza histogramu (23)
- Korekcja jasności i kontrastu obrazu przy użyciu polecenia Levels (Poziomy) (29)
- Korekcja jasności i kontrastu obrazu przy użyciu polecenia Krzywe (Curves) (34)
- Korygowanie zakresu dynamiki przy użyciu polecenia Cienie/Podświetlenia (Shadows/Highlights) (39)
- Podsumowanie (44)
Rozdział 2. Edycja koloru (45)
- Kalibrowanie monitora (45)
- Teoria barw (48)
- Porównanie różnych przestrzeni barw (51)
- Wybór roboczej przestrzeni barw w Photoshopie CS4 (55)
- Kanały koloru w Photoshopie CS4 (58)
- Ocena kolorystyki obrazu przy użyciu panelu informacyjnego i próbnika kolorów (60)
- Korekcja koloru (63)
- Usuwanie przebarwień przy użyciu polecenia Poziomy (Levels) (63)
- Polecenie Wariacje (Variations) (65)
- Polecenie Balans kolorów (Color Balance) (67)
- Polecenie Barwa/Nasycenie (Hue/Saturation) (69)
- Podsumowanie (74)
Rozdział 3. Pliki RAW i obrazy o dużej głębi bitowej (75)
- Czym jest RAW? (75)
- Niedogodności wynikające ze stosowania formatu RAW (77)
- Techniczne aspekty formatu RAW (77)
- Konwertowanie plików RAW w Photoshopie CS4 (81)
- Praca z plikami 16-bitowymi (84)
- Tworzenie plików 16-bitowych za pomocą modułu Camera Raw (87)
- Tworzenie plików 16-bitowych za pomocą skanera (87)
- Edytowanie 16-bitowych skanów w ACR (88)
- Podsumowanie (88)
Rozdział 4. Obsługa i stosowanie warstw (89)
- Czym są warstwy? (89)
- Warstwy dopasowania (93)
- Posługiwanie się panelem Warstwy (Layers) (96)
- Znaczenie warstwy Tło (Background) (99)
- Zarządzanie warstwami (101)
- Przemieszczanie warstw (101)
- Tworzenie nowej warstwy przez kopiowanie (103)
- Scalanie warstw i spłaszczanie obrazu (107)
- Parametr Krycie (Opacity) i tryby mieszania warstw (108)
- Podsumowanie (111)
Rozdział 5. Organizacja pracy (113)
- Formaty plików graficznych (114)
- PSD (115)
- TIFF (116)
- JPG (118)
- Tworzenie systemu organizacyjnego (119)
- Analiza nieniszczącego toku pracy (120)
- Trzy kategorie plików (120)
- Budowanie systemu organizacji plików (121)
- Zarządzanie systemem organizacyjnym w programie Adobe Bridge CS4 (122)
- Walory użytkowe programu Bridge (122)
- Tworzenie własnej przestrzeni roboczej (125)
- Nadawanie nazw, etykietowanie i sortowanie (129)
- Korzystanie z metadanych (133)
- Słowa kluczowe (136)
- Metadane a wyszukiwanie plików (136)
- Tworzenie kopii bezpieczeństwa i archiwizowanie plików (138)
- Dyski twarde (138)
- CD i DVD (139)
- Podsumowanie (141)
Część II Narzędzia i techniki retuszerskie oraz renowacyjne (143)
Rozdział 6. Podstawowe narzędzia retuszerskie (145)
- Praca z pędzlami (146)
- Ustawianie parametrów pędzla (146)
- Panel Pędzle (Brushes) (152)
- Posługiwanie się tabletem graficznym (153)
- Obsługa narzędzia Stempel (Clone Stamp) (155)
- Stosowanie narzędzia Pędzel historii (History Brush) (157)
- Klonowanie z jednego obrazu do innego (158)
- Korzystanie z panelu Powielanie źródła (Clone Source) (159)
- Narzędziowe tryby mieszania (162)
- Posługiwanie się narzędziem Pędzel korygujący (Healing Brush) (164)
- Naprawianie drobnych niedoskonałości za pomocą narzędzia Punktowy pędzel korygujący (Spot Healing Brush) (167)
- Obsługa narzędzia Łatka (Patch) (169)
- Usuwanie efektu czerwonych oczu (172)
- Retuszowanie przy użyciu warstw (174)
- Próbkowanie wielu warstw (174)
- Pomijanie warstw dopasowania (176)
- Poprawianie sylwetki za pomocą filtra Skraplanie (Liquify) (177)
- Podsumowanie (179)
Rozdział 7. Zaznaczenia (181)
- Czym jest zaznaczenie? (181)
- Posługiwanie się podstawowymi narzędziami zaznaczającymi (182)
- Narzędzia z grupy Zaznaczanie (Marquee) (182)
- Narzędzia z grupy Lasso (186)
- Narzędzie Różdżka (Magic Wand) (190)
- Narzędzie Szybkie zaznaczanie (Quick Selection) (193)
- Strategie skutecznego zaznaczania (195)
- Doskonalenie zaznaczeń (197)
- Wtapianie krawędzi zaznaczenia (197)
- Korzystanie z polecenia Popraw krawędź (Refine Edge) (199)
- Zapisywanie i wczytywanie zaznaczeń (203)
- Wycinanie i wklejanie przy użyciu zaznaczeń (205)
- Zaznaczenia a filtry (210)
- Filtry inteligentne (213)
- Obiekty inteligentne (214)
- Stosowanie filtrów inteligentnych (215)
- Podsumowanie (217)
Rozdział 8. Maski warstw - jeszcze więcej elastyczności (219)
- Pojęcie maski warstwy (219)
- Tworzenie masek warstw (222)
- Maski a zaznaczenia (228)
- Porównanie masek typu "pokaż wszystko" i "ukryj wszystko" (230)
- Maskowanie warstw dopasowania (233)
- Łączenie zaznaczeń, warstw dopasowania i masek (235)
- Maski gradientowe (238)
- Podsumowanie (241)
Część III Renowacja, czyli ratowanie zniszczonych fotografii (243)
Rozdział 9. Skanowanie (245)
- Prawa autorskie (245)
- Pojęcie rozdzielczości (246)
- Trochę prostych obliczeń matematycznych (247)
- Zmiany wymiarów a ponowne próbkowanie (249)
- Wybór właściwej metody interpolacyjnej (250)
- Rozdzielczość a skanowanie (252)
- Skanowanie odbitek i filmów (253)
- Skaner (253)
- Oprogramowanie skanera (253)
- Obsługa skanera (256)
- Skanowanie oryginałów o dużych rozmiarach (257)
- Stosowanie polecenia Kadrowanie i prostowanie zdjęć (Crop and Straighten Photos) (260)
- Korekcja geometrii obrazu przy użyciu polecenia Przekształć (Transform) (262)
- Podsumowanie (264)
Rozdział 10. Rozwiązywanie typowych problemów renowacyjnych (265)
- Ocena zniszczeń (266)
- Postępowanie ze zdjęciami wyblakłymi (269)
- Poprawianie wyblakłych kolorów za pomocą jednego kliknięcia (273)
- Usuwanie plam i niepożądanej tekstury (275)
- Naprawianie uszkodzeń mechanicznych (279)
- Rozdarcia, załamania i pęknięcia (279)
- Usuwanie plam (286)
- Naprawianie największych uszkodzeń, czyli uzupełnianie brakujących fragmentów (291)
- Podsumowanie (296)
Rozdział 11. Prace wykończeniowe (297)
- Praca z fotografiami czarno-białymi (297)
- Tryb Szarości (Grayscale) (298)
- Mieszanie kanałów (302)
- Polecenie Czarno-biały (Black & White) (304)
- Sepiowanie (309)
- Tonowanie przy użyciu polecenia Barwa/Nasycenie (Hue/Saturation) (310)
- Tonowanie przy użyciu polecenia Czarno-biały (Black & White) (312)
- Kolorowanie zdjęć czarno-białych (313)
- Kadrowanie i ustalanie ostatecznych wymiarów (317)
- Narzędzie Kadrowanie (Crop) (317)
- Polecenie Rozmiar obszaru roboczego (Canvas Size) (321)
- Podsumowanie (324)
Rozdział 12. Konkretny przykład pełnej procedury renowacyjnej (325)
- Znaczenie właściwego toku pracy (326)
- Wstępna ocena zadania (326)
- Podstawowe prace renowacyjne (328)
- Usuwanie punktowych zanieczyszczeń (329)
- Naprawa pozostałych uszkodzeń (333)
- Lokalna korekcja tonalna (337)
- Lokalne przyciemnianie i rozjaśnianie bez użycia narzędzi Ściemnij (Burn) i Rozjaśnianie (Dodge) (337)
- Ostatni szlif (340)
- Tonowanie (340)
- Wymiana obramowania (341)
- Kadrowanie i zmiana wymiarów (342)
- Wyostrzanie skanowanych obrazów (345)
- Drukowanie (348)
- Znaczenie ustawień drukowania (348)
- Drukowanie obrazu (351)
- Podsumowanie (354)
Część IV Retuszowanie, czyli doskonalenie zdjęć (357)
Rozdział 13. Dobra strategia podstawą sukcesu (359)
- Na czym polega retuszowanie? (359)
- Retusz poprawia jakość zdjęć (360)
- Retusz miękkokrawędziowy a twardokrawędziowy (362)
- Tok pracy retuszera (364)
- Planowanie wstępne (364)
- Trzy fazy toku pracy (365)
- Wiedzieć, kiedy przestać (366)
- Strategie retuszowania podobnych obrazów (367)
- Podsumowanie (368)
Rozdział 14. Szczególne przypadki retuszu zdjęć portretowych (369)
- Wymienianie głów (369)
- Wymienianie oczu (373)
- Zastępowanie zamkniętych oczu otwartymi (374)
- Odbicia w szkłach okularów - rekonstruowanie oczu (377)
- Usuwanie aparatów ortodontycznych (383)
- Likwidowanie fałd na ubraniach (387)
- Wygładzanie skóry (391)
- Wygładzanie skóry za pomocą filtra Rozmycie powierzchniowe (Surface Blur) (391)
- Wygładzanie skóry przy użyciu modułu dodatkowego (395)
- Podsumowanie (397)
Rozdział 15. Przykładowy retusz zdjęcia portretowego (399)
- Analiza zadania (399)
- Faza pierwsza: podstawowa korekcja obrazu (401)
- Faza druga: usuwanie elementów rozpraszających uwagę (402)
- Wygładzanie zmarszczek i usuwanie skaz (404)
- Poprawianie wyglądu oczu (412)
- Poprawianie wyglądu zębów (414)
- Ujarzmianie rozwichrzonych włosów (416)
- Wygładzanie skóry (419)
- Faza trzecia: prace wykończeniowe (421)
- Kadrowanie i ustalanie wymiarów (422)
- Lokalne przyciemnianie i rozjaśnianie (422)
- Profesjonalne strategie wyostrzania (424)
- Filtr Inteligentne wyostrzenie (Smart Sharpen) (425)
- Podsumowanie (430)
Rozdział 16. Praktyczny przykład retuszu zdjęć architektonicznych (433)
- Analiza zadania (435)
- Faza pierwsza: korekcja podstawowa (435)
- Poprawianie kontrastu półtonów za pomocą krzywej tonalnej (435)
- Korzystanie z linii pomocniczych (438)
- Poprawianie perspektywy przy użyciu polecenia Przekształć (Transform) (440)
- Faza druga: usuwanie elementów rozpraszających uwagę (444)
- Retuszowanie twardych krawędzi za pomocą narzędzia Stempel (Clone Stamp) (445)
- Retuszowanie przy użyciu poleceń Warstwa przez kopiowanie (Layer via Copy) i Przekształć (Transform) (447)
- Retuszowanie przy użyciu filtra Punkt zbiegu (Vanishing Point) (452)
- Faza trzecia: prace wykończeniowe (457)
- Lokalne rozjaśnianie i przyciemnianie (457)
- Zwiększanie wymiarów obrazu (458)
- Wyostrzanie przy użyciu filtra Maska wyostrzająca (Unsharp Mask) (460)
- Podsumowanie (462)
Skorowidz (465)
Kategoria: | Grafika komputerowa |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-246-8383-3 |
Rozmiar pliku: | 29 MB |