- W empik go
Piotr zapewniał - ebook
Piotr zapewniał - ebook
Poezja w słowach i obrazach. Wiersze z ostatnich lat autora, którego twórczość nazwana została kiedyś „poezją rozdarcia posierpniowego”. Zestawiana była z twórczością Barańczaka i Kornhausera jako rozwinięcie i dopełnienie Nowej Fali. Od lat dotyka ona aktualnych problemów, opisuje rzeczywistość wokół nas i nastroje społeczne. Nie stroni od psychologizmu i uniwersalizmu.
Kategoria: | Poezja |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8126-656-7 |
Rozmiar pliku: | 6,4 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Skorzystaj z moich rad, ukochana —
ja i ty.
Odliczaj góry —
raz, dwa, trzy,
ja i ty.
Odliczaj od siebie góry lodowe —
tysiąc, dwa, trzy.
Ukochana, posłuchaj mnie,
odejmij te echa od ciszy,
te głuche łoskoty
kotwic i orkiestr z dna —
raz, dwa, trzy.
Odejmij nasze rozstania od powrotów —
tysiąc, dwa, trzy.
Moja rada jest ostatnią radą —
odejmij swoją przeszłość od Titanica,
wsiądź do szalupy,
a ja wskoczę do drugiej.
Te pomruki i łoskoty to nie eksplozje radości
na trzecim pokładzie państwa,
to katastrofa —
raz, dwa, trzy…
Skacz!
Początek i koniec
Początek i koniec?
Toż to dopiero początek.
Jak się rzekło „nadworny kwiat”,
trzeba rzec „dwór i król”.
Zgaś światło, lilio,
już czas.
Pyłek uleciał — to tak na początek.
A potem?
Szaro, długo, nudno.
A potem?
Zaświeć światło
albo poczekaj na brzask,
to się zawsze tak zaczyna
i zawsze kończy w snach,
a pomiędzy dniem a snem
szaro, długo, nudno.
Gdy śmierć nadchodzi,
niczym nie różni się od miłości,
a po niej urodziny,
a po nocy nadchodzi koniec
niewidzialnego królestwa.
A oni zawsze bladzi,
a one zawsze są rumiane.
Wtedy kwiat wydaje owoc,
płatki opadają na powierzchnię
któregoś księżyca planety,
co przemieściła się
z jednej orbity na drugą
niepostrzeżenie
w tę noc,
a ten ledwo świeci odbitym blaskiem,
a ten ledwo jeszcze krąży wokół kwiatu,
a ją porywa ptak rozstania,
ale nie połyka.
Ptak niesie ją do gniazda,
by otoczyć pierzastym ciepłem wspomnień
wśród piskląt,
wierszy —
toż to początek wszystkiego!Zdetektować emisje
Na wysokości nowiu,
czyli dość wysoko,
noszę swoją szarfę —
znak rozpoznawczy.
Moje orlęta umieszczono
tuż pod nim.
Gdy pełnia nadejdzie,
zerwę szarfę,
wylecą moje małe skarby —
lecz co to?
Nad gniazdem nadajnik albo odbiornik
i to ja nie wiem nawet co!?
Może to autobus podniebny
albo taksówka planetarna
emitująca niepewność w czas cieplejszy.
Da się to sprawdzić,
zdetektować emisje… kiedyś.
Ale teraz?
Zwłaszcza krzyki młodzieży
z najwyższych rzędów,
młodzieńców wysoko urodzonych piski
są słyszalne nad zwykłym
przekazem podprogowym.
Przed nim jest nów mediów,
czarne mgławice to nie są jeszcze
cenne zapinki,
w kategoriach zasad plasują się nisko,
a wręcz ciche nisze
przewyższają je symbolizmem.
W jednośladowych neolitycznych chatach
pozostałości orlich śladów
są jak pokaz siły,
wypluwki —
męskie i żeńskie kamienie polne,
podmurówek zaledwie
nawet nie właściwych ścian.
Rzekł do złodzieja kpiarz
— Znamienną jest moja otwartość —
rzekł do złodzieja kpiarz —
moja lenność wobec waszego kierownika.
Kluczem dla nas jest jego wtórne zeświecczenie.
Moja otyłość szansą jest dla wielu —
rzekł kpiarz do złodzieja. —
Tak jak wczoraj, dzisiaj podkopałem znowu
mierzeję wyborczą i to wyłącznie płaczem.
Wszystko można wypłakać łzami —
i kurzawki, i moreny.
— Ja właśnie zaplotłem ośmiornicę —
rzekł kierownik więzienia do kopacza —
a ty snujesz się jeszcze w palarni,
gdy smród w niej
już opadł po twoich wyborach.
— Ale jakże symptomatycznym jest
kazanie do dzieci o dzieciach —
rzekł otyły do pielęgniarza. —
Popatrz, nadjeżdża wielbłąd na kołach gumowych,
cieszy dzieci pochowane pod pryczami.
Kolejny dzień w tych warunkach
wyłamuje się z zastygłych śladów
błotnego dinozaura na płozach.
Nikt już nie rzecze — człecze do człeka.
Każdy rzecze chochole — raczej
albo — smoku, czemuż nie pijesz już?
Czas tobie na znamienny ruch
rozstępujący do granic eksplozji.
— To nastąpi — rzekł kpiarz do złodzieja. — Zapewne
i kopacz straci znaczenie, i kierownik,
a chochoł zacznie wyć.Święta w kominie
Ból w kominie,
gęś na święta,
w choinie chomik
i spowiedź proboszcza
publiczna.
Miecz w kominie,
Marsjanin przed choinką,
szpic na legowisku
i mruczek na ogniu.
Ruch w kominie,
smrek na wietrze,
śnieg w pokoju,
by firana załopotała
na balkonie.
Byk w kominie,
Azja na szpicu,
szczek w konfesjonale ciszy
przedprogowej Świadka Jehowy.
Bladość świerszcza w kominie
nadzianego na iskrę,
uczucia już przez komin nie ulecą,
a dzieci nie dociekną,
skąd karpie pod choinką.
Mędrzec w kominie,
steward donosiciel.
I nawet mak rozsypany,
i słoma, co wypełnia serca,
już po pożodze w kominku.
Kołowrót w kominie,
biała róża sama w domu
bez rachunku za prąd,
bez rozgrzeszenia,
bez sąsiada bałwana.Kamienni ludzie
Z niejednego ptaka zrobiono boga,
z dwóch wojowników zrobiono centaura,
a już z trzech kobiet
uczyniono Ewę, pramatkę praojca
wielką i ciężką,
wprost nienadążającą
za potopem testosteronu.
Zbudowano w neolicie arkę,
by uniknąć zalania.
Nikt nie wie dzisiaj,
dlaczego nie kamienną,
a tak wielu nazywa gwiazdoloty
Prometeuszami i Pterodaktylami.
W nowiowej siedzibie
nikt nie chce się kochać,
nikt nie chce płodzić dzieci,
a to tylko jaskinia jak każda inna.
Kąsające zwierzęta, choć dzisiaj
są zdecydowanie mniejsze niż przed wiekami
uczucie śmierci przynoszą tożsame
z niepewności jadem i zarazą
nie taką, jak dla ludzi pierwotnych.
Ludzkie bydlę się ogania przed tym,
a co dopiero człowiek bez ogona
i bydlę niosące człowieka.
Kamień wykorzystywany będzie
nawet na innych planetach
do rozpoznawania chorób i gwałtów
lub rozdzierania ciszy,
gdy okaże się martwa i zbędna.
Wielu czeka jeszcze kamiennych ludzi
unoszonych przez orły jak bogowie,
wiele czeka przedmiotów raniących
jak zwierzęta gryzące wciąż kamień
nadaremno.
On w koronkach epok
Puk! Puk! — Czy to śmierć puka atomowa?
Armaty z epoki, a dzień barokowy —
strzępy koronek, strzępy dłoni.
On do pocałunku rwie się,
międzygalaktyczne sierpy drum, drum,
znowu się pokazały nad rabatą Islandii.
To on w stroju Ludwika
dryga i bierze nóż, by
pokazać dżihadystom, że jest mocny.
Owce uciekają, lecz niezbyt daleko,
irys w ustach jak szafran,
klap, klap pod Marksem w Warszawie,
sedno międzywiecza jest zigguratem.
Uczucia są przykrywą piekła
ciężką jak pokrywa atomowego silosu,
gdzie skorodowane rakiety
rozsypują się przy dotknięciu ręką.
Walizka pełna listów do przeszłości —
listów kochanków wieczności,
rozpalone pęknięcie na Islandii,
zimnej, lodowatej w mediach
meandry skupienia.
Watykan odpowiada ziewnięciem
na atak młynów i wiatraków.
Nie pierwszy to atak,
ludwisarze kręcą w tyglu spiż
jak śmietanę na lody,
kret stulecia dojrzewa do knucia z koszatką —
on nie jest alchemikiem,
nie robi nic i nie politykuje, tylko je.
Semafor odmienia się przez przypadki,
a potem odmienia zawiadowcę.
W jego miejsce demokratycznie wybrany
zawiadowca wkracza pomiędzy zwrotnice —
jest pijany jak trzeba,
niepotrzebny mu Madagaskar.
Strzelają z armat i pistoletów,
leje się szampan,
wjeżdża na stację martwy niedźwiedź
na platformie z baldachimem.
Rejkiawik tym razem milczy,
pęknięcie tektoniczne zupełne
zamyka drogę tryumfowi czasów,
kwiatki kwitną w szczelinach głów.
Ludzie je zrywają —
bukiety i wiązanki ładnie wyglądają
na tle religijnego nieba,
jeszcze ładniej sypane pod nogi żołnierzy,
którzy wracają z zaświata Herat —
to mędrcy i sekwoje.
Cisza rodzi zgiełk po raz ostatni,
nad wulkanem grzyb europejskich myśli
sięga chmur i razem zastygają
jak odwieczny akant — rozpoznawczy znak.
On nie jest Aleksandrem ani Krzysztofem,
jest sobą w koronkach epok.
Żądni wojen
Z zewnętrznych, znudzonych haseł
wyzuty jak z onuc skórzanych,
bezzębnej jaskini knuty
wystarczyły za zęby,
pokrwawione zakochanego plecy
w muślinach utkanych przez włochatego,
bez żadnych przypraw
mięso zgotowano dla niego.
Jak hufiec, falanga i kawalkada
ze wzgórz dziczy i nieokrzesania
w porządku niebnym podniebienie
napadnięto i ze smakiem oskórowano
mamuta cywilizacji.
Następując na naczynia Syrii przedhetyckiej,
rozdeptano Genesis z Ducha jak nic,
jak na wyrost wyzuty z wiktorianizmu Hamlet
albo Achilles szeroki w barach Eginy,
jak nizina do bitwy nad Jordanem,
jak hetairoi atakujący słonie.
Marny horyzont po wyjściu z jaskini wygnania,
ściana do rozbicia, do malowania, do osłony,
z ogrodu do piekła.
Słowa zapisane, nanizane, przekłute,
przeliterowane z ogrodu do przededenu.
Czaszka u stóp góry,
czasza i jednocześnie czerep pobratymca,
skała, czaszka cała,
okrzyk bitewny i ziewnięcie — zdrada.
Z piekieł do… słów
cedzonych przez zęby węża,
przez żądnych wojen.Próchnica ideologii
W takim bólu
nie dało się na stałe zamieszkać.
Wielki zryw się zakończył,
zerwano tylko ścięgna,
zdjęto kajdany razem ze skórą,
sklonowano rany po przesłuchaniach,
podsłuchując i oczerniając,
gotowe legiony zdemobilizowano,
a to byli zaprawieni w prawdzie
mocarze z bliznami na czołach,
powiekach, ustach i policzkach.
Ulicznice z nagimi piersiami
na barykadach ich zastąpiły,
gdy wymordowano księży,
odkryto latarnie zielone
i wynalazki świecące próchnicą ideologii.
Męskie sprawy nie są zadośćuczynieniem
za sprzeniewierzenia,
kobiece nie są sprzeniewierzeniem
zadośćuczynień prawdzie.
To gnijące pióro jest pterodaktyla —
powiedziano na wiecu,
wiecu wyborczym w mediach.
Wszyscy w to uwierzyli,
dopóki nie okazało się, że to bielika,
a bielik to nie orzeł, choć krewki ptak,
konstytucja to nie elementarz.
Wtedy zapomnieli wybaczyć,
kłamstwo przeszyło osierdzie uczniów,
nadchodzących wodzów stuleci,
którzy mieli być jednością kiedyś.
Miłość miło się zmieniła
w koronę z poziomek bez owoców,
za to w kwiatach białych cała.
Zespół stały wystraszonych wartowników
zaskamlał, okulał i czmychnął w jeżyny,
co i tak nie uwiarygodniło już nikogo —
zemsta stała się nieuniknioną.
Odpowiedzi
W ilu trzeba wyjść do nich?
W ilu przeprawić?
Ile trzeba po nich posłać dziewic?
Między nami, kolosami,
zapadły decyzje, są odpowiedzi.
Tony złota,
sieci ryb,
mile morskich podróży —
w takim razie odchodzę,
nie wchodzi w rachubę
ani Styks w Hadesie,
ani Kserkses w Atenach,
ani Aszurbanipal w Suzie
(opanowałem wszelką sztukę pisarską
wszystkich mistrzów pisma,
ilu ich jest…).
W ilu fortach Indian powstrzymać?
W ilu inkaskich miastach tkać maski ze złota
jak czapki?
W ilu stanąć przed sądem jak Sokrates?
Między nami, karłami,
zapadły decyzje, są odpowiedzi.
Niech lud kupi niewolę za koprę,
lud woli koprą płacić niż złotem —
w takim razie nadchodzę.
Wchodzi w rachubę —
sam.Odrzucony klucz
Z tym kluczem
i z tamtym klownem,
gdy tynk odpada z cyrku,
namiot stawiasz nowy
na dnie terasowej półki,
zalanej rafy.
Klucz z koralu wkładasz
między ożywione błogostany oceanu,
wkradasz się tam jak martwy ibis do piramidy
w zatopione, zamknięte na zawsze światy
zmysłów młodzieńczych obumarłych,
gdzie otomany z prętów stalowych,
kalumnie i plwociny otoczenia,
poduszki chmur nadziei przekłute sprawnie
przez kanibali narodowych i partyjnych
w mętne tłumaczenia braci i towarzyszy.
Wkradasz się między lękliwe zwierzęta w klatkach
śmiertelnie zranione na sawannach,
rozpołowione na rafie,
z kluczem w ręku, z kłódką na głowie,
w kapeluszu nie gór, lecz lodowców,
gdy spadają z nich płatki jaśminowego śniegu
na kolorowe i denne ryby
i przypływają na wiec płetwale z dziećmi,
wale i stada białuch.
Z tym kluczem do podwodnej odrąbanej kamienicy
czekasz na wybuch lub tąpnięcie
jak w czarnej nieczynnej kopalni.
Tsunami radioaktywne nie nadchodzi,
możesz otworzyć dziś dzielnicę, kraj, epokę.
Odrzucony klucz opada w jasne odmęty
na dno liceum morskiego konika.
Żertwa Ojczyzna
W poczuciu siebie i mgły
na przedostatniej stacji oczu i serca
wdepnąłem do trafiki,
która została zbombardowana
przez Napoleona, lecz jeszcze istniała
dzięki dwu aniołom
podtrzymującym belki stropowe
już sto pięćdziesiąt lat.
Zakupiłem papierosy na drogę,
by słońce nie zachodziło samotnie,
by na ostatni szlak
wyruszyć z głową chmurach,
by nie widzieć łez dziecka
żegnającego ojca składanego w ofierze
wśród ryku dzikich zwierząt
bardziej dumnych i bardziej wolnych
niż on sam.
Za jeden miedziany pieniądz
kupiłem dziecku pomadkę,
zakryłem rękami oczy i odwróciłem głowę,
by nie dostrzegło rany na skroni,
z której sączyła się krew krzepnąca,
i śmierci we mgle na górze Moria
spojonej dymem ogniska płonącej żertwy
Ojczyzny!
(…abyś raczył z Twojego niewolnika
uczynić doskonałą i miłą Tobie ofiarę
całopalenia i cierpliwości).Tyle miłości w lochach
Tyle miłości w lochach —
jeden, dwa, trzy serca więźniów.
Wystarczyło, by niekończące się jarmarki
wyprowadziły ludzkość z żyznego półksiężyca.
Ustanowiony odruch płuca
pozwolił zrozumieć na tyle poszum lasu,
co odświeżający, bardzo energetyczny wręcz,
grecki oddech pinii śródakademickiej,
gdzie miłość nie czekała zbyt długo,
wyrwała hetyckie spiże z ziaren i mąki,
by udać się do ludów morza po sól —
sól miłości to zestaw krzyży i półksiężyców
znośnych dla ran,
a bardziej rannych ramion,
ale najbardziej dla samych rannych.
Miłość rozkrawa i kaleczy,
by wyprowadzić poćwiartowanych
z każdego szeolu, lochu i zwierzęcia,
scalając muzyką zbóż najdrobniejsze fragmenty
od włosa po paznokieć.
W domach metr na metr
na kamiennej podmurówce
z sześciu kamieni polnych —
tam w niby lochu narodził się
wyjściowy pocałunek,
drgnienia rzęs zamienione w ruch,
w kącikach oczu ornament
na pustyni i w pyle ulicy pierwszego miasta
jest rozpoznawalnym znakiem
ziarna zmielonego najdrobniej
przez kobietę i mężczyznę wespół
w deltach sypialni żyznej,
wezbranej jak księżyc w pełni,
nawet w czasie połowicznego wylewu,
a rozkosz zmieszana z bólem
unicestwia wojny w przyszłości,
ale wtedy był początek
tam, w pokoiku zwanym pierwszym domem,
jaskini, lochu, sercu.
Należy o tym pamiętać, jęcząc
w niewoli własnej grzechu.By zmarmurowieć
Lewy skośny z lewej skośnie,
z lewej powoli w prawo w dół.
Kraksa gotowa.
Wolniej, stróżu,
gdzie schemat myślenia o sztuce neolitu
w statku-pralni?
Pirackich studni ciemne wody
i strome schody, i kręte ulice
pełne starszych pań
powoli, skośnie, zygzakiem
na dworzec-galerię,
jak Picasso i Apollinaire,
schody z kafejki Bon Coin
wprost na Cmentarz Montmartre,
na grób Juliusza
prowadząc pod rękę
jedną dystyngowaną starszą panią,
która ma wciąż trzydzieści lat
i wciąż nuci piosenkę
o paniach i panach na moście w Awinionie,
a dzieci lecą z nieba jak krople,
lecą misie i smartfony
jak letnia dżdża,
potem Dżugaszwili z Sorbony
wywołuje ciężki deszcz,
na pokazie lotniczym
rozpylając z jakiegoś jednogwiazdkowego miga
substancję nienawiści,
eliksir mocarstwowości
nad Sacré-Cœur.
Nawet zielone konie zeskoczyły z cokołów,
pofrunęły nad Gennevilliers,
lekko skręcając do Metz
wśród chmur, aniołów i muz,
by przelecieć nad Europą
i zmarmurowieć w wygładzonych arcydziełach
Cmentarza Orląt.
Ołtarze na molo
Oprócz ołtarzy we własnym garażu
nie mam już nic.
Łzy są ołtarzami
w zamkniętej łazience,
ale to już inna pieśń.
Echo nadciągającej burzy to fanfary,
a krzyk to wystrzał
na cześć tego, który tu wchodzi.
Nadzwyczajne cele są wówczas w łazience,
a w głowie mikromydła
i francuskie narzędzie równości,
gdy wchodzi zwykły człowiek,
aby uścisnąć dłoń
zdruzgotanemu przez miasto-państwo
władcy floty, która zatonęła w barze
szóstej dzielnicy.
Jest ołtarz na molo
zamkniętego w przerażeniu,
ściskającego twarz swoją,
jest jeszcze ołtarz na drzewie
otwartego,
ale to już inna epopeja.
Tam, na wysokościach, we mgle
siedzący niewidzący
też ma swoje alibi,
bo po cóż by ciskał te szyszki
na głowy dzielnicowych
ze wszystkich kwartałów,
ze wszystkich posterunków.
Ołtarz rewolucjonistów bijących z przekonaniem
liberałów bijących z przekonania,
jest ołtarz jak most
w depresji poobiedniej —
nisko usytuowany pozwala
obsiąść się wronom.
Nie straszna im tutaj ofiara
z niczego —
z ludzi, z krwi, z siodeł i z tronów.
Ledwo nad moim przybytkiem zaświeciło słońce,
ledwo noc dogoniła dzień,
przed misterium zażądano
śniegu z głowy skazańca,
a on antyrewolucyjnie stopniał.
Ten przestał ciskać nieswoje echa
na wiecach,
otworzył się
na doznania i twarze,
a sędzia otworzył księgę, odczytał zeznania,
przydzielił wstyd,
poznał jego uległość przedśmiertną
i ściął przy umywalce,
gdy cisnął grymasy pewnego siebie.
Sędzia i kapłan ołtarza — pewność samego siebie
uderzył w dzwon braterstwa krwi.Jestem żółwiem w przemianach
We mnie to nie tak jak w tobie —
jest nie tylko żółw kosmiczny.
W moich trzewiach protuberancja,
wytrysk czystej plazmy,
nie zawsze płynnego szylkretu —
jak to szylkretu?
Zmieniam się ciągle w coś podpowierzchniowego
pod powierzchnią Słońca —
jak to Słońca?
Planety nie mają powierzchni mistycznych,
tak jak ja.
Jestem żółwiem w przemianach,
duszą cywilizacji narodu.
Miłosne żywioły,
termojądrowe przemiany we mnie —
to tak jak w piekarniku domowej kuchni,
jak w cieście weselnym,
które wybrzusza się, pęka,
wyrasta na pociechę weselników.
Takie to przemiany
w energii stoika,
w energii zamieniającej się w szylkret duszy.
We mnie nie ma ciebie całej,
a pod tą boską skorupą jak skałą jesteś,
i jest miłość do wszystkiego,
co stanowi o twojej energii we mnie —
twojego tchnienia,
twojego uśmiechu i twojej twarzy,
ale bardziej przemiany
mojego kosmicznego żółwia w człowieka —
jak to człowieka?
Bramiarze i tęczarze
W zielonym generatorze grafiki uczuciowej
pojawił się błędny wykres
fal na oscyloskopie.
Tęcza wyszła poza plan,
w panice legalna ekipa medialna
rzuciła się do naprawiania błędów,
bo groziło to naruszeniem struktury molekularnej
papierowej naklejki
przygotowywanej w drukarce urządzenia
w celu naklejenia na czole artysty,
aby uzewnętrznić dzieło,
wprowadzić do obrotu społecznego
pomiędzy tryby kolejnego urządzenia
generującego sofizmatyczne starania o niepodległość
całkowicie zielonych tęcz,
gdzie bramiarze i tęczarze
spijają śmietankę praw autorskich,
a generatory nie mają żadnych praw,
bo są maszynami.
Ponad wszelką wątpliwość wątpiących,
a ponadto zielonych, po prostu nie ma —
nie występują przed szereg przyrody,
a jeżeli już, to bardzo rzadko,
śladowo można powiedzieć wręcz,
w prześwietlonych myślach.Ból społeczny
Ból społeczny jest nic nie wart,
tak jak te rozmowy
przy kawiarnianych stolikach
zapisane na serwetkach
przez agentów, a nie poetów.
Ból społeczny jest tak wiarygodny
jak inwokacja dyktatora
w referacie o blaszanych wiadrach
stojących obok mównic.
Ból społeczny jest wart tyle,
ile spaliny rozwiane przez wiatr,
jeszcze śmierdzące w zwojach mózgowych,
a już nieistniejące
na kosmodromach, autostradach, poligonach.
I nie wiadomo, czy to była rakieta
i czy pochodziła z głowa mędrca,
czy z głowy dyktatora
nieuznającego bólu
bezdomnego nieletniego więźnia.
Moja droga, twoje usta
Moja droga, twoje usta,
twoje usta, moja droga,
słodkie we śnie i w nocy
były jak wyczekiwanie
na wakacyjny pocałunek
w nagłych krajobrazu ripostach,
naszej podróży zagadkach.
Odnajdowałem twoje uśmiechy
we wstecznym lusterku
nad ranem, gdy dojeżdżaliśmy
do dzikiej plaży,
a ty podnosiłaś głowę
na tylnym siedzeniu
ciężką od gwiazd, które zostały za nami.
Droga się nagle skończyła
noc urwała jak klif,
a usta pozostały —
odbiły się w moim wspomnieniu młodości,
odbiły jak szminka na lustrze zmian,
odbiły na moich wargach.
Poprawiłaś włosy i usiadłaś,
niepewnie się rozglądając.
Samochód już płynął po morzu,
kołysał się na falach
i mewa, miłość, moja droga.W tym kraju
To nie jest tak, jak mówisz
i ty, i twoi prorocy,
co wyszli z kraju.
Kraj nie jest starożytny na tyle,
by ogarnąć myśli nośne.
Kraj to łysych pseudoproroków
lub skrytowąsych nibymędrców,
co w budach zaliczyli szkoły.
Szkoła ta uwodzicieli mężatek
jak szarlatani i pastuszkowie
niby nawracający owce, których nie mieli —
ale to nie jest ich wyjście z Egiptu
ani Morze Czerwone,
to rozpaczliwe skoki w przepaść
tych, co nie wierzą słowom,
lecz ufają lotom.
Zamienieni w słupy przydrożne
zostaną obsikani przez kundle
i odrapani przez stare skody
wbijające się w nich równie rozpaczliwie.
To nie jest tak, jak mówisz
o świcie, bo o świcie mówisz,
zbyt sennie.
To, co widzisz, to nie są krajobrazy wolności,
lecz zwykła kolorowa dykta
rosyjskiej propagandy —
dobra na budy, a nie na szkoły.
Twoja prawdziwa buda była
beczką Diogenesa,
ale to nie był prorok i dlatego
ożywił myśl jak strzała,
a ty taisz ją w kołczanie.
Nie mów, że w tym kraju
nie będziesz prorokiem
przez jakieś dwuznaczne przysłowia,
tylko wypuść strzałę
w słońce.
Akrobatka
W ten sposób i w sposób inny
zdemontowano sztuczny księżyc
chodzący zakosami po linie.
W jego jutrzniach nie było prawdy,
w wyrazie był niespołeczny,
a w linie niezbyt groźny.
Męskie nadzieje skupiał w przydawkach,
mądrości jego niewierne nie okazały się sądami.
Sędziowie na dwa sposoby zostali zgładzeni,
królowie w tym uczestniczyli
bez afektu, wręcz znudzeni,
pozostawili wszystko księżycowi.
W ten sposób i w inny
polegli także królowie,
tylko gwiazdy establishmentu
jak świece świeciły przez wieczór jeden.
Dopiero gdy ten i tamten
zauważyli, że gwiazdy nie mogą świecić
jak zwykłe świece,
zainterweniowano i zainternowano wszystko,
w ten i tamten sposób
wyzwalając społeczeństwo z bylejakości.
Gwiazdy jak świece — kto to widział?
Wrócił księżyc prawdziwy,
mordowany, rozpruwany, podduszany i bity,
zachwytem
ostrzeliwany,
zenitem południa
bombardowany
przetrwał z zakosami swymi
i z tym wszystkim, co uwiarygodnia,
co jest potrzebne, by bezzębny, bezpodniebny,
bezjęzyczny mężczyzna przywołał kobietę
w ten sposób lub w inny.
Gdy odrodził się księżyc,
odrodziła się prawdziwa kobieta
w zachwycie uczłowieczenia,
jak on akrobatka.Jezus nigdy nie będzie tędy przechodził
Proboszcz z burmistrzem
siedzą na sykomorze
jak Zacheusz
i rozpamiętują
przeszłe zwycięstwa wyborcze.
Jezus nigdy
nie będzie tędy przechodził
i oni o tym dobrze wiedzą.
Język ludzi giętki i miękki
obniesie ich po wszystkich zaułkach,
po wsze czasy będą rządzić duszami
i podróżować na ludzkich językach
jak w złotej lektyce
po ulicach otoczonego drutem kolczastym
Jerycha.Lechickie obrazy
Cichy naleśnik ponad lasem
sosnowym płonącym
w Santa Monica lub Nettuno.
Cichy naleśnik z nadzieniem z pigwy
pachnącej wschodnim bractwem pszczół
i lemoniadą pierwszych chwil maja,
zaraz po pierwszej komunii,
gdy pierwszy ogień go wypalił —
to ja.
Nie pasiasty szalik jak wąż w atelier
ani modelka przy Placu Matejki
zrzucająca szlafrok przed klasą
rzeźbiarzy z klasą.
Cichy jastrząb nad dachami Krakowa,
nad jazzowym Barbakanem,
przesiadkowym przystankiem pod Jagiełłą,
przystankiem miłości wakacyjnej
zagubionej na Olszy w którymś liceum.
Bezwonny flakon z fiołkami
nad Miraculum i Zabłociem,
nad szwedzkim stołem z kwiatami, pyłkami
i żądłami świata
ustawionym w Sukiennicach
ciągle pobożnie średniowiecznych.
Balon nad Paryżem
ulotny jak chwile z Proustem
nad Sekwaną płonącą w czasie Rewolucji
lub Sekwaną zawstydzoną
krwią Męczenników z Montmartre
i samotnością Joanny
pośród wszelkiej maści tchórzy
i Anglików zadumanych.
Nawleczona na igłę nitka,
nitka w kolorach tęczy,
zszywająca ręką Boga samego
lechickie obrazy
odnalezione przy piciu herbaty
w salonie piękności dwudziestego pierwszego wieku,
w kieszeni podartych szortów
na słodkiej trasie
zbombardowanej smutkiem
umierającego września
poza wszelkimi granicami.
Na środku drogi pędzących ślimaków
Na środku drogi
pędzących ślimaków
ktoś podstawił tamę.
Skrytobójcze samoloty
porywają więc mięczaki,
zanim rozbiją się o zaporę
z muszli.
Woda na swetrach prawie
niewidoczna jak śluz,
gotowany rak w dużym kotle
składa szczypce do modlitwy,
kruczoczarne sójki pierzą się
jak liniejące węże.
Przyroda przechodzi metamorfozę
jak zbrodniarz, który się spowiada.
Nawet kangur, nawet dusiciel,
na autostradzie ślimak,
a przed nim zapora jak tama Hoovera
powiększona w Chinach stukrotnie
dzięki kamieniom i cegłom z Wielkiego Muru.
Wracamy do suchej Mahabharaty
i po chwili Wielki Aśoka oducza nas
spożywać mięso i sukcesywnie wybijać braci,
a na końcu pustynne zwierzęta podrzynają nam gardła
powoli, acz konsekwentnie,
i to na środku drogi.
Lantastyczny
Lantastyczny dziś nie istnieje.
Gromki także.
Raz miałem chrapkę na komizm,
wtedy wydarzyło się to,
co zwą wszyscy klęską systemu,
i emigracja, i internetowe przekazy z daleka.
Wtedy wydarzyło się piekło w e-kurniku
i norz-e.
Letni wiatr zaniósł iskrę dalej,
przestraszyła się więc lokomotywa
i uderzyła w leśny wiadukt.
Dukt — dukałem, duktem zaleciał,
lis spłonął żywcem,
a taki był przebiegły w wyszukiwaniu,
nie zmieścił się w Internecie,
przebiegł prawdziwą drogę,
która z nim spłonęła takoż
w piórach
jak sekwoi szyszka
polubiona przez grom
z samego niebieskiego serwera
otwierającego jedynie żywy wielki świat.Moje cierpienie wyrąbuje puszcze spokoju
Moje cierpienie na każdym drzewie,
w każdym jego liściu —
ono wyrąbuje puszcze spokoju,
by pustynie mogły pomieścić
pick-upy terrorystów.
Śmieszne burze wpadają tu cały czas
jak drony penetrująco-eliminujące,
jak drwale w przerośnięte lasy,
zbyt dojrzałe, by
z nich zadrwić, by ich powstrzymać.
Krew płynie w żyłce liścia
w liściach wszystkich drzew,
jest ocean krwi, który
kołysał się pod dnem
Sahary i Namibii.
Moje cierpienie ze słów
tożsame z cierpieniem snów,
czarny las zmieniony w czarny czas.
Po północy mój zawój na głowie
robi się biały,
czerń spływa z niego
wsysana w piach, w który
zmienia się dywan nieśmiertelności.
Obumarłe drzewa pamięci,
skamieniałe drzewa walą się z hukiem.
Już po pierwszym pianiu koguta
las grzebie drwali i terrorystów,
moje cierpienie zwęgla się nad nimi
pod ciśnieniem bolesnej krwi,
nie pozostaje nic.
Księżyc i sowa
Stamtąd jaśnieje niebo,
tam czeka ptak.
Cicho, cicho już płynie Księżyc.
Nagle zniża się samolot odrzutowy
na pobliskie północne lotnisko,
przelatuje ogromny transportowiec
wprost przez tarczę Księżyca,
czyniąc hałas nie z tej ziemi.
Drży nawet Księżyc.
Patrzę przez lunetę na partnera Ziemi,
jeszcze w pełni sił
stojąc na rozgrzanym balkonie.
Drży nawet balkon.
Sowa wylatuje z ciemnego modrzewia,
modlitewnika znikającego słońca,
frunie nad trawnikiem
cicho, cicho płynie jak Księżyc
w świetle latarni solarnych.
Za późno na reakcję,
uderza mnie w głowę.
Luneta spada z balkonu na taras,
modlitwa zamiera.
Sowa chwyta moje oczy,
wyrywa mi policzki,
rozszarpuje usta,
ściska moje ostatnie spojrzenie i samolot w nim,
szpony jak Księżyc nie dają dokończyć
Ojcze nasz — nim hałas wybrzmi do końca
i słońce zgaśnie.Makatki
Drugi dzień z rzędu
niech te żółwie Tasmana
zalegną jak desant morski,
niech drugi dzień z rzędu
na plażach będzie podzwonne
dla lóż piasku,
rzek zbóż podwodnych,
wielkich kwadryg kontenerowców.
Jeżdżąc, wzbija kurz,
pływając, rzeźbi kilwater,
zalegając, zostawia ślad
żołnierz na quadzie,
żołnierz na morskim koniku,
żołnierz na kocu.
Legendy literackich syren
wypełzły, zawodząc
jak sam Boreasz,
który z Bachusem nie ma nic wspólnego,
chociaż
syreny i żółwie to makatki
w nadbrzeżnych tawernach
rozkołysanych na północnych
morzach do północy,
rozdzwonionych na Lofotach.
Syreny wpływają w ujścia i dorzecza,
szukając zaginionego Posejdona.
Żółwie zalegają na Tasmanii,
bo to żółwie-dzwonnicy.
Dzwon jeszcze dzwoni w odmętach
oceanów
dla humbaków wędrowców,
a one w nowej roli oswobodzicieli
niewolników wolnych rynków.Testowanie
Testowane wczasy jak koncerty
z prorokiem, z wdową, z miarką czasu
niewyczerpaną,
z wiarą w odbudowanie młodości
człowieka, maszyny, organizacji.
Jednakowe skarby
epok
wydobyte, odkurzone, przemilczane
na sympozjach, rekolekcjach,
przetestowane w pasażach urn
jak nuty
pod ciemnym mostem.
Przegrana bitwa nad nim,
metalowe kości kosmity
grawerowane na długim targu,
ozdabiane na Piotrkowskiej
i Nowym Świecie,
oprawione na Długiej.
Maszyny sprawdzono pod kątem
stuleci,
ludzi sprawdzono pod kątem
nanosekund.
Kąty zmierzono
i rozdano biednym,
sprawdzono luksusowy grób,
sprawdzono luksusową harfę
w dolinach królów (na górze królów),
na wyżynach filozofów (w dołkach filozofów).
Jedynie dziewięćset lat testowano
życie mędrców,
jedynie jedno życie skierowano
do pracy nad księgą mądrości
o wolnym czasie,
który wybuchł i skurczył się
poniewczasie.Cichy Don
Stan na szczytach ducha
nie tak szczytny, jak
by się wydawało pod ścianą,
wyższe partie dla ryb,
w dolnym biegu dla płetwonurków,
z błędnej krainy błędnych rycerzy.
Wyruszyli speleolodzy, by zgłębić,
przekopać, przekserować, podkopać
podwodnych jaskiń stan,
ale zamiast przed dziurą jakąś,
stanęli przed ścianą
jak głusi przed muzyką,
jak ślepi przed tęczą.
Zdjęli pianki, zapięli raki,
dla zaszczytu nałożyli uprzęże i wdrapali się
na cykl wykładów Wałęsy
o chodzeniu w samolotach,
o goleniu klaty
i jak w Spa pokonano komunizm
nikomu niepotrzebny.
Kolędnicy ze Stanem na czele
wzięli turonia za brodę,
potrząsnęli,
a ten powiedział: — Chcę być
wicepremierem w pogardzie.
Gospodarz z gumna zapytał:
— W czym?
I tak zostało to zarejestrowane.
Wisła wezbrała w Sandomierzu
i po raz kolejny osunęły się schody,
widać niepisane im poziomy Gostomianum.
— Na galery do Grudziądza przy
takim poziomie pójdziem — rzucił Kazek
i zrezygnował z przemowy,
nie przyznając się do nie tylko homilii.
Wewnętrzne spory w Puławach stanowiły
tylko kanwę epopei.
I Cichy Don wpłynął poprzez Bug
na polską ziemię,
to nie był jeszcze koniec Połocka, ale początek Pułtuska,
bo półbogi z tefauenu zamiotły szybko deptak
i zadeptały ślady.
Stanowisko zajął prezydent
w nim,
co było oczywiste przy tak niskim poziomie
debaty
oraz Wisły i Donu,
a speleolodzy już byli się pięli
w górę, nie w dół,
na pochyłe czoła.
Kozice pouciekały,
świstaki zryły podstawówki dla byłych
sekretarzy z Zakopanego,
przy okazji powstały nowe narożne jaskinie,
a ujawnieni tam grotołazi strzelali z gumek
do ludzi pod skocznią,
byli na górze, gdy w pierwszej jaskini
pożarł niedźwiedź górnika.
Ani Szwedzi, ani Rosjanie,
nawet Sasi z Litwinami nie kiwnęli niczym,
by ratować Sarmatę.
Ani Miśnia, ani Czerwieńskie Grody
nie wysłały prezydentowi wyrazów
ubolewania
w tak strasznej tragedii
Na Krupówkach zwanych już Poroninem.
Stan gór był bardzo niski,
Don rozlał się na Podhale,
wyżłobił małą strugę
i Orkan nazwał ją Donkiem w tajemnicy
przed Witkacym,
gdy ten zrezygnował z wyższych partii
i zszedł
całkiem w dół.