Facebook - konwersja
Pobierz fragment

Pisma wybrane. Tom 1-3 - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
14 marca 2025
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
40,00

Pisma wybrane. Tom 1-3 - ebook

TOM I: Jerzy Turowicz miał marzenia... Na przykład o tym, jak miałby wyglądać Kościół trzeciego milenium: „Otwarty na świat, wyzbyty roszczeń wobec niego i triumfalizmu, ubogi, pokazujący to, co powinno wynikać z wierności Dobrej Nowinie. Trzeba tu wrócić do słowa kenosis, którego się używa mówiąc o Chrystusie i Jego ogołoceniu. Kościół, który nie żąda niczego dla siebie, tylko mówi do świata i to, co mówi, okazuje się potrzebne”. Pierwszy tom „Pism wybranych” Jerzego Turowicza zbiera teksty o „soborowej rewolucji” w Kościele powszechnym, znaczeniu stosunków chrześcijańskożydowskich dla katolickiej tożsamości, o polskim Kościele, który przez ponad cztery dekady zmagał się z opresją PRL-u, a następnie próbował się odnaleźć – w niełatwych latach budowy demokracji po ’89 roku – w państwie i społeczeństwie. Tom zamyka rozdział poświęcony Janowi Pawłowi II, którego przyjaźnią Jerzy Turowicz cieszył się przez całe życie.

TOM II: Jak pisać o wolności w stuleciu naznaczonym totalitarną przemocą? Może tak, jak zrobił to Jerzy Turowicz, pisząc o „niepokoju i nadziei”, które muszą towarzyszyć człowiekowi drugiej połowy XX wieku: „nawet gdyby dzisiejsze groźby i niepokoje oblekły się w ciało, gdyby cywilizacja jutrzejsza nie była ludzką, gdyby dobro człowieka zastępowała jego błyszczącym i hałaśliwym pozorem, (...) to i wtedy zawsze pozostanie w głębi serca i umysłu człowieka, w głębi jego najistotniejszej natury, nienaruszony obszar wolności, miejsce, do którego nie mają dostępu prawa i policje ani zabłocony but drugiego człowieka”. Artykuły zebrane w drugim tomie „Pism wybranych” Jerzego Turowicza przedstawiają znakomitego dziennikarza i redaktora, którego teksty towarzyszą najważniejszym wydarzeniom i procesom minionego wieku. Plejada ludzkich portretów, otwierająca tom, pokazuje, kto był dla niego ważny albo interesujący. Całość pism przeniknięta jest perspektywą wiary i jednoznacznego wyboru światopoglądowego – odczuwalnego także w tych tekstach, które spraw wiary nie dotyczą.

TOM III: Nie jest ważny tekst, tylko człowiek – „człowiek, który tworzy kulturę i którego ta kultura kształtuje”, miał powiedzieć Jerzy Turowicz na Kongresie Kultury Polskiej w grudniu 1981 roku, przerwanym wprowadzeniem stanu wojennego. Dzięki artykułom tworzącym trzeci tom „Pism wybranych” poznajemy Jerzego Turowicza jako podróżnika, który z reporterską dociekliwością opisuje Wiedeń, Segestę czy Nowy Jork. I jako analityka, przekonanego, że „trudne, powikłane problemy dzisiejszego świata nie znajdą rozwiązań poprzez ogień i miecz, znaleźć je można tylko na drodze żmudnego rozdzielania dobra od zła, prawa od bezprawia, prawdy od fałszu”. W tomie – poza publicystyką dotyczącą spraw kultury i „sztuki życia” – znalazły się też artykuły polemiczne (m.in. z Adolfem Nowaczyńskim, Mieczysławem F. Rakowskim, Jerzym Urbanem), teksty o „Tygodniku Powszechnym” jako katolickim piśmie społeczno-kulturalnym oraz najciekawsze wywiady przeprowadzone z wieloletnim naczelnym pisma z Wiślnej.

 

„To nie ta książka, którą chciałem oddać do ręki Czytelnika” – pisał Jerzy Turowicz, znakomity publicysta, znawca Kościoła i wieloletni redaktor naczelny „Tygodnika Powszechnego”, w 1963 roku w przedmowie do swojego pierwszego wyboru tekstów „Chrześcijanin w dzisiejszym świecie”. Bieżąca praca redakcyjna, podróże oraz rozliczne zaangażowania społeczne nie pozwoliły Turowiczowi na napisanie książki „bardziej uporządkowanej, bardziej »własnej«”, jak pisał we wspomnianej przedmowie. Czytelnicy publicystyki Turowicza musieli więc się zadowolić dwoma wyborami tekstów Szefa „Tygodnika Powszechnego”: w 1990 roku wydano „Kościół nie jest łodzią podwodną”, a dziewięć lat później, już po śmierci Turowicza, „Bilet do raju”.

W stulecie urodzin Jerzego Turowicza, Wydawnictwo Universitas wydaje najobszerniejszy wybór pism Jerzego Turowicza, obejmujący także nieprzedrukowywane dotąd artykuły z lat międzywojennych (m.in. z „Kultury”, „Odrodzenia”, „Prosto z Mostu”, „Życia Technickiego”) oraz z okupacyjnych czasopism podziemnych („Kultury Jutra” i „Miesięcznika Literackiego”). Teksty powojenne pochodzą przede wszystkim z „Tygodnika Powszechnego”, w którym Turowicz ogłosił blisko tysiąc artykułów. W wyborze pism zostaną one przedstawione w obszernym wyborze, jeżeli to możliwe – w wersji sprzed cenzury, jakiej do 1989 roku podlegały wszystkie teksty publikowane w oficjalnej prasie. Wybór pism będzie zawierał także referaty i teksty oficjalnych wystąpień Jerzego Turowicza (np. na Kongresie Kultury Polskiej w 1981 roku); teksty wcześniej nie publikowane, bo uznane za niecenzuralne; wywiady z Naczelnym „Tygodnika Powszechnego” oraz artykuły z czasopism innych niż jego własne.

W wyborze pism Turowicza – podzielonym na dwanaście rozdziałów tematycznych, które będą poprzedzone esejami wprowadzającymi w problematykę, autorstwa znanych publicystów – znajdą się teksty dotykające tematów najważniejszych dla Naczelnego „Tygodnika”: istota i sens katolicyzmu, misja chrześcijanina w świecie współczesnym, sprawa odnowy Kościoła, powiązania religii z kulturą, stosunki między katolicyzmem a kulturą drugiej połowy dwudziestego wieku.

Zebrane teksty dają wyobrażenie nie tylko o skali wiedzy i zainteresowań Autora, o jego ciekawości świata, ale przede wszystkim o sile osobowości Jerzego Turowicza. Sile, która pozwoliła mu stworzyć i ocalić pismo stanowiące oazę niezależnego myślenia i miejsce spotkania różnych, często odległych od siebie środowisk, ale też uprawiać politykę rozumianą jako działanie na rzecz dobra wspólnego.

 

Wybór pism Jerzego Turowicza przygotowuje Anna Mateja (ur. 1973); studiowała nauki polityczne i prawo; dziennikarka, publicystka „Tygodnika Powszechnego” w latach 1996–2008; laureatka nagrody dziennikarskiej Grand Press w 2007 roku w kategorii wywiad; członkini rady Fundacji Jerzego Turowicza).

 

Spis treści

TOM I

Zamiast przedmowy

I Kościół powszechny

Wacław Hryniewicz OMI

Zaczynamy Ewangelię lepiej rozumieć

Jak było do przewidzenia

Sprawa katolicyzmu francuskiego

Sprawa Action Française

W stronę uspołecznienia

„Anno Santo” i polityka

Ecclesia

Koniec eksperymentu księży-robotników?

Sobór Powszechny w 1963 lub 1964 roku

Murzyn w czerwonym kapeluszu

Wielkie religie wobec współczesności

Święci skreśleni z rejestru

Być chrześcijaninem

W godzinie Soboru

„Stany Generalne” Kościoła otwarte

Dzień powszedni Soboru

Dokument historycznej doniosłości

Notatnik rzymski

Wstępny bilans Soboru

„Populorum progressio”, czyli biedni i bogaci

Paweł VI, Fatima i świat

Spellman, Maximos IV, Léger

Koniec kontrreformacji

Biskupi, zakonnice, świeccy, jazz i dialog

Nowy katechizm holenderski

Mówi arcybiskup Marty

Kościół i masoneria

Włochy – kraj misyjny?

Dwa pontyfikaty

Dialog z niewierzącymi

Kryzys w Kościele

W Rzymie, w dniach Synodu

O sytuacji w Kościele, zakonach i liturgii

– rozmowa z Rembertem Weaklandem OSB

Kościół nie jest łodzią podwodną

Kościół nadzieją świata – rozmowa z Ewardem Schillebeekxem OP

Pan Bóg i łacina

O sytuacji w teologii

– rozmowa z Marie-Dominique Chenu OP

Magisterium i teologowie

Na przykład Niderlandy

Ukryte rezerwy chrześcijaństwa

– rozmowa z arcybiskupem Jean-Marie Lustigerem

Ciągłość i zmiana

Prawa człowieka

Lwów i Przemyśl...

Ubóstwo nerwem Kościoła

Dobro i zło w Kościele

II Starsi Bracia w wierze

Adam Michnik

Dialog i troska

Do kolekcji...

Na sprawę...

Nie chcemy Tuwima w szkole

Sprawa milczenia

Antysemityzm

Ludzie z naszej ojczyzny

Kościół i Synagoga

Historii Oswalda Rufeisena ciąg dalszy

Chrześcijanie i Żydzi w Izraelu

– rozmowa z ojcem Danielem Rufeisenem OCD

„Shoah” w polskich oczach

Karmel w Oświęcimiu

Racje polskie i racje żydowskie

Racje polskie i racje żydowskie (referat)

Waldheim w Watykanie

Nie zemsta, ale sprawiedliwość

Żydzi w nauczaniu Jana Pawła II

Do prokuratora czy do psychiatry?

„Niedziela” i pan Tejkowski

Dokumenty Kościoła katolickiego na temat Żydów i judaizmu

oraz ich recepcja w Polsce

Ufam, że po raz ostatni...

Dlaczego dwa?

Obojętność nasza powszednia

Tak nie można!

Nie ogłoszona encyklika

Bolesna rocznica

Ogień w synagodze

Akt skruchy

Przywrócić, nie nadawać

Watykański dokument o Shoah

III Kościół w Polsce

Adam Boniecki MIC

Zawsze się kierował miłością do Kościoła

Katolicki ruch młodych

Jeszcze o typie odrodzeniowca

Formacja katolicka w dwudziestoleciu

„Odrodzenie” w krzywym zwierciadle

O „dwu katolicyzmach”

S.O.S.

Powrót benedyktynów, czyli nowe możliwości katolicyzmu w Polsce

Sprawa katolicyzmu

Porozumienie

Katolicy w Polsce Ludowej

Apolityczność katolików

W interesie Polski

Książka

Katolicy, polityka i tolerancja

Katolicyzm w Polsce i w świecie

1000

Kościół i polityka

Marksizm, chrześcijaństwo, totalitaryzm –

rozmowa z profesorem Leszkiem Kołakowskim

Skąd i dokąd idziemy

Kościół u progu polskiej demokracji

Pretendenci do monopolu?

Episkopat o środkach społecznego przekazu

Kilka uwag w sprawie aborcji

Jeszcze raz w sprawie aborcji

Trzy razy „nie”

Wartości chrześcijańskie i polityka

Roman Gałuszko i inni

Obrońca wartości

Konkordat a wolność, pokój i ład społeczny w Europie

Wyznaniowe? Świeckie? Neutralne?

Chrześcijanie i inni

Błędy i zaniedbania Kościoła, błędy i zaniedbania nas samych

Przyszłość Kościoła w Polsce

IV Jan Paweł II

Janusz Poniewierski

Świadek

Telefonem z Rzymu

Wybór, który jest zobowiązaniem

Kościół Jana Pawła II

Namiestnik Chrystusa na polskiej ziemi

Krzyż na placu Zwycięstwa

W Polsce rok temu

„João de Deus” na ziemi prawdziwego krzyża

Jan Paweł II o swojej podróży do Brazylii

Miłość i nienawiść

Pielgrzym niestrudzony

Świadek nadziei na ziemi iberyjskiej

Został z nami

Niełatwa nadzieja

8 czerwca, godzina 10.45

Pontyfikat Nowej Ewangelizacji

Pielgrzymki Jana Pawła II

Jan Paweł II i jedność Europy

Jan Paweł II na Litwie

Otwarcie i dialog

Odwaga Jana Pawła II

Klucz pontyfikatu

Papież i szakale

Jan Paweł II i Kuba

Sarajewo, Praga, Bejrut

Jan Paweł II fundamentalista?

Budowniczy mostów

Indeks (opracowała Anna Mateja)

 

TOM II

V Ludzie

Teresa Bogucka

Jednostka pośród zgiełku historii

Mistrzowie naszego czasu

Brzozowski i katolicyzm

Aleksander Brückner

Poeta z Bożej łaski [Konstanty I. Gałczyński]

Quantum mutatus ab illo

Testament księdza Konstantego Michalskiego

Ojciec Jacek Woroniecki

Tadeusz Borowski

Albert Béguin

Adam Stefan Sapieha

Albert Camus – Nobel 1957

Rouault

Sidney Bechet

Salvatore Quasimodo. Nobel 1959

Emmanuel Mounier

Dziennikarz, polityk, chrześcijanin [ks. Jan Piwowarczyk]

Andrzej Bobkowski

Poszerzyciel historii [ks. Henri Breuil]

Dag Hammarskjold

Picasso ma 80 lat

Czarny Gandhi [Albert John Luthuli]

Marilyn, czyli o przekleństwie sławy

Rozmowa z przeorem Taizé [Rogerem Schutzem]

Tajemnica papieża Jana

Thank you, Ella

Martin Buber – filozof dialogu

Zofia Starowieyska-Morstinowa

Kanonik Cardijn

Karol Kuryluk

Następnym razem pożar [Martin Luther King]

Budował jedność [kard. Augustyn Bea]

Thomas Merton

Prorok z Recife [rozmowa z dom Hélderem Câmarą]

Był człowiek imieniem Atenagoras

Anna Morawska

Maritain

„Znak” Hanny Malewskiej

Pół wieku dzieła Lasek

Matka Teresa, czyli miłość czynna

Teolog Kościoła – przyjaciel Polski [kard. Charles Journet]

Pier Giorgio Frassati, czyli o świętości

Kościół ubogich [św. Franciszek]

Tydzień z życia i pracy Pawła VI

Słonimski i „Tygodnik Powszechny”

Giorgio La Pira

Pozostał z nami [Antoni Gołubiew]

Ojciec i pasterz [kard. Stefan Wyszyński]

Dorothy Day, czyli radykalizm Ewangelii

Ojciec Karol van Oost, odnowiciel opactwa tynieckiego

Pani Aniela [Urbanowiczowa]

Fanatyk „Tygodnika” [Krzysztof Kozłowski]

Grałem w jego teatrze [Tadeusz Kantor]

Kim jest Adam Michnik?

Między Panem a Plebanem

Kim jest Józef Tischner?

Ksiądz Andrzej [Bardecki]

Umarł sługa wierny [ks. Marcin Popiel]

Sam sobie sterem

Kisiel a „Tygodnik Powszechny”

Świadek Ewangelii [ks. Jan Zieja]

Dzieło Lonny Glaser

Żarliwość [Józef Czapski]

„Może coś potrafię dać” – rozmowa z Zofią Morawską

Ojciec Malachiasz

Jak zaczyn w cieście [mała siostra Magdalena od Jezusa]

Wolność i posłuszeństwo [o. Yves Congar OP]

Podziw i żal

Ostatni raport – rozmowa z Tadeuszem Mazowieckim

Odszedł Przyjaciel [Mieczysław Pszon]

Depozyt Solidarności [Lech Wałęsa]

Uczony, obywatel, przyjaciel [Czesław Zgorzelski]

Moralny rentgen [Wisława Szymborska]

Po śmierci poety [Artur Międzyrzecki]

Intelektualista katolicki [Stefan Świeżawski]

O Piotrze [Skrzyneckim]

i Jance [Garyckiej]

Autorytecie wróć? [Marta Fik]

Pragmatyk i realista [Stanisław Stomma]

Orzeł Biały dla Marka Edelmana

Pisarstwo Ziuty Hennelowej

Jaki jest sens zebrania razem tych różnorodnych żywotów?

VI Świat

Roman Kuźniar

Uparty idealista

Jak zbankrutował liberalizm

A jednak Ford

Maszyna i kryzys

Katolicy wobec kapitalizmu

Germańska „teoria prawa”

Ostatnie godziny niepodległej Albanii

Dokąd zmierza generał Franco?

Nasz „Lebensraum”

Zachód – Sowiety – Polska

Wieczna i wielka

Po co znowu wojna?

Drogi do Europy

Katolicyzm i radykalizm

Quatorze juillet

Chrześcijaństwo a rasizm

Bilans półwiecza

Niepokój i nadzieja

14 lipca Piątej Republiki

Sumienie i konstytucja

Ikony, cerkwie, kościoły

Notatki z Ameryki Łacińskiej

W dzień wyborów w Nowym Jorku

Na ulicach Belfastu

Lizbona, Ateny Madryt?

[Demokracja, prawo i polityka]

W stronę 2000

Po śmierci Aldo Moro

Rok 1984

Spotkanie stulecia

Wiosna Ludów ’89

Totalizm nieaktualny?

10 dni, 74 lata i 60 godzin

Gorbaczow schodzi ze sceny

Fermate la guerra!

Karygodna bezradność

Nafta versus prawa człowieka

Skandal

Ludność i rozwój

Lwów i Wilno

 

VII Polska

Maciej Kozłowski

Ponad epokami

Wyższe uczelnie a wychowanie obywatelskie

Dwa lata temu

Odbyła się niedawno

Mało było

Katolicyzm polskiej inteligencji

Inteligencja i komunizm

Odwrót czerwonych pacyfistów

Interes handlowy czy funkcja społeczna?

Klęska majora Gorzenia

Ideologia czy interes

Po podpisaniu paktu

Nierozerwalny „Front Wolności”

Nowe ziemie

„Służba Polsce”

Wezwanie do ufności i rozwagi

Artykuł i komentarze

Rozsądny głos angielski.

7 lat odbudowy

Brunatne upiory straszą

W interesie Polski

Walka o Październik

„Instynkt państwowy” po raz drugi

Wszystko, co nas łączy

Sentymenty i interesy

„Ojczyzna to moralne zjednoczenie”

Memorandum „Bensberger Kreis”

Na temat dialogu

Boskie i cesarskie

Moralność i polityka

Przypomnienie bohaterstwa

Po wizycie kanclerza Schmidta w Polsce

Więcej nas łączy niż dzieli

O naprawę Rzeczypospolitej

Przeciw radykalizacji

Myśląc o sytuacji

Porozumienie czy konfrontacja?

Ocalić nadzieję0

Jaki będzie ten kraj?

Odpowiedź na odpowiedź

Jan Paweł II w ojczyźnie trudnego wyzwania

Kilka uwag na temat pluralizmu politycznego

„Nie ma odpowiedzialności bez wolności”

W czyim imieniu?

Kilka kropek nad „i”

W stronę demokracji

Ostatnie pięćdziesiąt lat

Rząd trudnej nadziei

Miodowy miesiąc i pluralizm

Nie rozpraszać sił w Komitecie Obywatelskim

Nowa nomenklatura?

Po rozłamie w Komitecie Obywatelskim

Jaką drogą do demokracji?

Wierzę w społeczną dojrzałość – rozmowa

z premierem Tadeuszem Mazowieckim

Próba wolności

Rozmowa z cudzoziemcem

Salus Rei Publicae

O świat bardziej ludzki

Polityka w kościele?

„Prywatyzacja” czy prywata?

Nie bójmy się integracji

Dekomunizacja, ale jaka?

Pamięć i rodowód

Porównania

Czyja własność?

Źle się dzieje w państwie duńskim

Bez dachu nad głową

PRL dla dorosłych

Weksel in blanco

Niemoralna legitymacja

Socjaldemokracja?

Szkielety w szafie

Koniec jałtańskiego nieładu

VIII Życie i wiara

Józefa Hennelowa

Bez zwierzeń

W poprzek barykady

Człowiek musi myśleć

Dlaczego liturgia?

Praca społeczna konsekwencją ideologii

Msza święta

Dyszel w głowie

Problemy pracy

Myślę o Hiszpanii

Chmury nad Europą i Królowa Pokoju

Architektura, polichromia i liturgia

Wielka Sobota w Tyńcu

Uwagi o miłości bliźniego

W perspektywie Wcielenia

Casus Chessman

Przedawnienie?

Zmartwychwstanie

Płomień nad głową

Boże Narodzenie

Człowiek, istota nieznana

Parafia – wspólnotą miłości

Człowiek, tylko człowiek

Wielki Tydzień w Rzymie

Parafia – centrum misyjnego zaangażowania świeckich

 

TOM III

IX Kultura

Małgorzata Dziewulska

„Nie ma kultury innej, niż niezależna”

O chrześcijańską kulturę jutra.

Humanizm katolicki

A ta nasza kultura katolicka

Byłoby może

Nagroda „Prosto z mostu”

Nasza sprawa z Adolfem Nowaczyńskim

Sztuka pod dyktaturą

Kobiety piszą

Wojna a kultura duchowa

Kultura „dyplomowana”

Powołanie człowieka

Światopogląd, tendencja i ortodoksja

Literatura a naród

Sprawa teatru

Ku jedności świata.

Sprawa kultury katolickiej w Polsce

Kultura i plan

Humanizm, realizm i interesy

Malarze i przekonania

Troski poetyckie redaktora

Kultura i polityka

Kandyd, czyli o ubytku sił intelektualnych

O socjalistycznym realizmie i politycznym katolicyzmie

Będziemy pisać o Chestertonie

Nihilizm, kultura i katolicyzm

Myśli o kulturze

Kościół w Minneapolis

Nowa architektura kościelna

O nowoczesności w sztuce

Chartres i La Tourette

Jubileusz świetnej szkoły

Picasso. Proteusz sztuki XX wieku

Związek Literatów jako trybuna

Z Rzymu o Czesławie Miłoszu

Pamięć ran – rozmowa z Czesławem Miłoszem

Kilka słów w sprawie wielości poglądów

Nie ma kultury innej, niż niezależna

Mord na kulturze?

Czy państwo ma wspierać artystów?

Odpowiedzialni za wolność

X Życie i sztuka

Joanna Olczak-Ronikier

Obecność

Zadania polskiego szybownictwa

Pochwała Łobodowskiego

Wędrówki odrodzeniowe

Michalski, Kossak, Liebert

Samoloty i „Młoda Polska”

Pędzel i karabin

Old merry England?

Ikonografia?

Teatr Obrazcowa

Czym jest dla mnie Francja?

Wydanie Majakowskiego

Obrońca tandety

O podskakiwaniu

Nikifor, Ociepka i inni

List z Europy (1)

Migawki wiedeńskie. List z Europy (2)

Żuławski i inni

Artyści, artyści, artyści z Variété

Bejrut, Karaczi, Bangkok. Listy z Azji (1)

Filipiny – kraj azjatycki? Listy z Azji (2)

Pax Romana sięga po Daleki Wschód. Listy z Azji (3)

Sajgon–Kalkuta–Kair. Listy z Azji (4)

Malarstwo Szyszko-Bohusza

Domino, domino

Polska galeria nad Sekwaną

Wesołych Świąt oraz Dosiego Roku

Pielgrzymka do Segesty

Widziane z Księżyca

Lima, niedziela 31 maja, godzina 15.24

Wieża Babel

Pulvers, Japanese, czyli powrót Witkacego do Australii

Trzech panów contra Charlie Chaplin

Zobaczone, przeczytane

„Kraków to moje miasto”

Wyznania miłośnika kina

Piwnica, Kraków i PRL

Oblicza miłości

Fenomen Miłosza

Dar miłości i przyjaźni

XI Teksty „do sztambucha”, czyli polemiki Jerzego Turowicza

Marcin Król

Przeciw kłamstwu i głupocie

O Maritainie, czyli o najlepszym katolicyzmie

O obrońcach katolicyzmu słów parę

Z przyjemnością

Kiedy mówimy o Gidzie

Sprawa Henryka Dembińskiego

A teraz porachunki osobiste

Problem „Wiadomości Literackich”

U podstaw humanizmu

Reakcja i „reakcja”

Przez końskie okulary

Felieton i temat

Czemu nie w koszu?

Pióro i etyka

Poza realizmem i formalizmem

„Kierunkom” do działu szarad i rozrywek umysłowych

„Życzliwe” pominięcia

Dialog, pluralizm i jedność

Panie Redaktorze, chciałbym się pokłócić

Kałużyński teolog

Kilka uwag o dyskryminacji

Redaktorowi Passentowi do sztambucha

Totalizm jedno ma imię

Ani obiektywna, ani rzetelna

Casus Kurowski, Ziembiński

Nie zamierzam być masonem

„Gazeta Wyborcza” i Kościół

Dobrze byłoby myśleć

Krzywe zwierciadło

O PRL i jego następstwach

Non possumus

XII „Tygodnik Powszechny” – pismo katolickie

Piotr Mucharski

Szef

Adam Stefan Sapieha a prasa katolicka

Spór o „Buty”

Sprawa Stefana Kisielewskiego

Czy „Tygodnik Powszechny” jest pismem katolickim?

„Nuntiorum exquisitores” na Soborze

Sens naszego działania

„Tygodnik Powszechny” w perspektywie 50-lecia

Naczelny o swoim piśmie – rozmawiała Józefa Hennelowa

Mounier – prawdziwa świętość

– rozmawiali: Janusz Eska i Andrzej Krasiński

To, co żywe, musi się zmieniać – rozmawiał Tadeusz Mazowiecki

O polskim Papieżu – rozmawiał Zbigniew Święch

Podstawowy obowiązek dziennikarza – mówienie prawdy

– rozmawiał Marian Nowy

Redaktor – rozmawiał ks. Józef Tischner

Mistrzowie są przydatni – rozmawiali: Tomasz Fiałkowski,

Bronisław Maj, Marian Stala

Próbuję rozumieć świat i łagodzić konflikty

– rozmawiał Adam Michnik

Byłem większym optymistą – rozmawiał Jacek Żakowski

Wróg w każdej szafie – rozmawiał Krzysztof Karwat

Waga i cena podpisu – rozmawiał Krzysztof Masłoń

Droga trudna, lecz otwarta – rozmawiała Irena Lewandowska

Zawód: „Tygodnik Powszechny” – rozmawiał Jerzy Pilch

„Telefonem z Rzymu”

– rozmawiali: Ireneusz Cieślik i Janusz Poniewierski

Kościół nie jest dla Kościoła – rozmawiał Artur Domosławski

O Ziemi Obiecanej

– rozmawiali: Katarzyna Janowska i Piotr Mucharski

Dialog, kompromis i bilet do raju – rozmawiał Paweł Wołowski

O ludziach, książkach i sprawach

– rozmawiali: Tomasz Fiałkowski i Adam Szostkiewicz

Szaleństwo i metoda – rozmawiała Barbara N. Łopieńska

Zakończenie. Notatka Jerzego Turowicza

Krzysztof Kozłowski

Posłowie

Od autorki „Wyboru pism” Jerzego Turowicza

Bibliografia

Indeks (opracował Józef Kozak)

 

Nieprzyzwoitość

Znak pokoju

Nowa Ewangelizacja

Kilka uwag na temat tolerancji

Niedziela, 23 stycznia

Bośnia, Bośnia, Bośnia

Ginie milion ludzi

SdRP i Kościół

Budować kulturę pokoju

Zgrzyty w Orkiestrze

Chrześcijanie razem

W służbie Kościołowi

Choćbyśmy zawiedli

Indeks (opracował Józef Kozak)

 

Kategoria: Katalog
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-242-2408-1
Rozmiar pliku: 12 MB

BESTSELLERY

Kategorie: