Platforma Blazor. Praktyczny przewodnik. Jak tworzyć interaktywne aplikacje internetowe z C# i .NET 7. Wydanie 2 - ebook
Platforma Blazor. Praktyczny przewodnik. Jak tworzyć interaktywne aplikacje internetowe z C# i .NET 7. Wydanie 2 - ebook
Do niedawna tworzenie interaktywnych stron internetowych wymagało programowania w JavaScripcie. Obecnie można się posłużyć platformą Blazor, która umożliwia efektywne tworzenie dynamicznych aplikacji internetowych opartych na technologii .NET i kodzie C#. Jeśli chcesz za pomocą Blazora tworzyć złożone aplikacje i wdrażać je w środowisku produkcyjnym, musisz dobrze poznać zasady pracy z tą platformą.
Oto praktyczny, przystępnie napisany przewodnik, który stanowi wprowadzenie do pracy z technologią Blazor. Opisuje możliwości modeli Server i WebAssembly, przedstawia także krok po kroku proces powstawania aplikacji internetowej. Dzięki temu płynnie przejdziesz do tworzenia projektów Blazor, nauczysz się składni języka Razor, będziesz też weryfikować zawartość formularzy i budować własne komponenty. W tym wydaniu omówiono również generatory kodu źródłowego i zasady przenoszenia komponentów witryn utworzonych w innych technologiach do platformy Blazor. W trakcie lektury dowiesz się, jak tworzyć uniwersalne aplikacje za pomocą wersji Blazor Hybrid wraz z platformą .NET MAUI.
Z tą książką nauczysz się:
- tworzenia prostych i zaawansowanych komponentów Blazor
- właściwego stosowania projektów Blazor Server i Blazor WebAssembly
- pisania interfejsów Minimal API
- korzystania z interoperacyjnych bibliotek JavaScript zawartych w platformie Blazor
- diagnozowania aplikacji Blazor
- testowania komponentów Blazor za pomocą biblioteki bUnit
Poznaj przenośność i moc platformy Blazor!
Spis treści
O autorze
O recenzentach
Przedmowa
Wprowadzenie
Rozdział 1. Witaj, Blazor!
- Wymagania techniczne
- Dlaczego Blazor?
- Poprzednicy platformy Blazor
- Model WebAssembly
- Wprowadzenie do platformy .NET 7
- Wprowadzenie do platformy Blazor
- Blazor Server
- WebAssembly
- Blazor WebAssembly kontra Blazor Server
- Blazor Hybrid/.NET MAUI
- Podsumowanie
- Dalsza lektura
Rozdział 2. Utworzenie pierwszej aplikacji Blazor
- Wymagania techniczne
- Przygotowanie środowiska programistycznego
- Windows
- macOS
- Linux (macOS lub Windows)
- Utworzenie pierwszej aplikacji Blazor
- Szablony projektów
- Utworzenie aplikacji Blazor Server
- Utworzenie aplikacji Blazor WebAssembly
- Korzystanie z wiersza poleceń
- Utworzenie projektu
- Struktura projektu
- Program.cs
- Index/_Host
- App
- MainLayout
- Bootstrap
- CSS
- Podsumowanie
Rozdział 3. Udostępnianie kodu i zasobów
- Wymagania techniczne
- Utworzenie magazynu danych
- Utworzenie nowego projektu
- Utworzenie klas danych
- Utworzenie interfejsu
- Zaimplementowanie interfejsu
- Utworzenie interfejsu API
- Podsumowanie
Rozdział 4. Podstawowe komponenty platformy Blazor
- Wymagania techniczne
- Informacje o komponentach
- Komponent Counter
- Komponent FetchData
- Składnia Razora
- Bloki kodu
- Wyrażenia niejawne
- Wyrażenia jawne
- Kodowanie wyrażeń
- Dyrektywy
- Wstrzykiwanie zależności
- Singleton
- Obiekt zakresowy
- Obiekt przejściowy
- Wstrzykiwanie usługi
- Miejsca umieszczania kodu
- Plik .razor
- Klasa częściowa
- Klasa pochodna
- Osobny plik
- Zdarzenia w cyklu życia komponentu
- Metody OnInitialized i OnInitializedAsync
- Metody OnParametersSet i OnParametersSetAsync
- Metody OnAfterRender i OnAfterRenderAsync
- Metoda ShouldRender
- Parametry komponentu
- Parametry kaskadowe
- Utworzenie pierwszego komponentu
- Utworzenie biblioteki komponentów
- Wykorzystanie biblioteki komponentów
- Utworzenie komponentu
- Podsumowanie
Rozdział 5. Tworzenie zaawansowanych komponentów Blazora
- Wymagania techniczne
- Wiązanie danych
- Wiązania jednokierunkowe
- Wiązanie dwukierunkowe
- Akcje i struktura EventCallback
- Metoda RenderFragment
- Fragment ChildContent
- Wartość domyślna
- Utworzenie komponentu alarmu
- Nowe wbudowane komponenty
- Ustawianie fokusu na elementach interfejsu graficznego
- Modyfikowanie sekcji <head>
- Wirtualizacja komponentów
- Granice błędów
- Podsumowanie
Rozdział 6. Tworzenie formularzy z weryfikacją danych
- Wymagania techniczne
- Elementy formularza
- EditForm
- InputBase
- InputCheckbox
- InputDate
- InputNumber
- InputSelect
- InputText
- InputTextArea
- InputRadio
- InputRadioGroup
- InputFile
- Implementacja weryfikacji poprawności danych
- Komponent ValidationMessage
- Komponent ValidationSummary
- Niestandardowe klasy stylów weryfikacji
- Wiązanie danych
- Wiązanie danych w elementach HTML
- Wiązanie danych w komponentach
- Utworzenie interfejsu administracyjnego
- Wyświetlanie i edytowanie kategorii
- Wyświetlanie i edytowanie tagów
- Wyświetlanie i edytowanie wpisów
- Podsumowanie
Rozdział 7. Tworzenie interfejsu API
- Wymagania techniczne
- Utworzenie usługi
- Implementacja dostępu do danych
- Minimalistyczny interfejs API
- Utworzenie kontrolerów API
- Utworzenie klienta
- Podsumowanie
Rozdział 8. Uwierzytelnianie i autoryzacja
- Wymagania techniczne
- Implementacja uwierzytelniania użytkowników
- Konfiguracja aplikacji Blazor Server
- Uwierzytelnianie w aplikacji Blazor Server
- Uwierzytelnianie w aplikacji Blazor WebAssembly
- Dostosowanie usługi Auth0
- Uwierzytelnianie w interfejsie API
- Konfiguracja usługi Auth0
- Konfiguracja interfejsu API
- Implementacja autoryzacji
- Konfiguracja ról w usłudze Auth0
- Implementacja ról w aplikacji Blazor Server
- Implementacja ról w aplikacji Blazor WebAssembly
- Podsumowanie
Rozdział 9. Udostępnianie kodu i zasobów
- Wymagania techniczne
- Pliki statyczne
- Wybór platformy
- Tworzenie stylu
- Dodanie stylów CSS do projektu BlazorServer
- Dodanie stylów CSS do projektu BlazorWebAssembly
- Ulepszenie interfejsu administracyjnego
- Ulepszenie menu
- Dostosowanie wyglądu bloga
- Izolacja stylów CSS
- Podsumowanie
Rozdział 10. Interakcja z JavaScriptem
- Wymagania techniczne
- Dlaczego potrzebny jest kod JavaScript?
- Odwołania z C# do JavaScriptu
- Tryb globalny
- Tryb izolowany
- Odwołania z JavaScriptu do C#
- Wywołanie metody statycznej
- Wywołanie metody instancji
- Wykorzystanie istniejącej biblioteki JavaScript
- Interakcja z JavaScriptem w aplikacji Blazor WebAssembly
- Wywoływanie kodu JavaScript w kodzie C#
- Wywoływanie kodu C# w kodzie JavaScript
- Podsumowanie
Rozdział 11. Zarządzanie stanem - część II
- Wymagania techniczne
- Przechowywanie danych po stronie serwera
- Przechowywanie danych w adresie URL
- Restrykcje ścieżek
- Kwerendy
- Mniej typowe przypadki
- Przechowywanie danych w pamięci przeglądarki
- Utworzenie interfejsu
- Implementacja interfejsu w aplikacji Blazor Server
- Implementacja interfejsu w aplikacji Blazor WebAssembly
- Wspólny kod
- Przechowywanie danych w usłudze kontenera stanu w pamięci
- Aktualizacje na bieżąco w aplikacji Blazor Server
- Aktualizacje na bieżąco w aplikacji Blazor WebAssembly
- Podsumowanie
Rozdział 12. Debugowanie kodu
- Wymagania techniczne
- Wprowadzanie błędów
- Debugowanie aplikacji Blazor Server
- Debugowanie aplikacji Blazor WebAssembly
- Debugowanie aplikacji Blazor WebAssembly w przeglądarce
- Przeładowywanie kodu na gorąco
- Podsumowanie
Rozdział 13. Testowanie
- Wymagania techniczne
- Co to jest bUnit?
- Przygotowanie projektu testowego
- Imitowanie interfejsu API
- Tworzenie testów
- Testowanie uwierzytelniania użytkowników
- Testowanie JavaScriptu
- Podsumowanie
Rozdział 14. Wdrażanie w środowisku produkcyjnym
- Wymagania techniczne
- Ciągłe dostarczanie oprogramowania
- Opcje hostingu
- Hosting Blazor Server
- Hosting Blazor WebAssembly
- Hosting IIS
- Podsumowanie
Rozdział 15. Migracja i integracja istniejącej witryny
- Wymagania techniczne
- Web Components
- Custom Elements
- Komponent Blazora
- Wykorzystanie platformy Blazor w witrynie Angular
- Wykorzystanie platformy Blazor w witrynie React
- Wykorzystanie platformy Blazor w witrynie MVC/Razor Pages
- Wykorzystanie komponentów Web Components w witrynie Blazor
- Migracja z Web Forms
- Podsumowanie
Rozdział 16. WebAssembly od środka
- Wymagania techniczne
- Narzędzia kompilacyjne .NET WebAssembly
- Kompilacja AOT
- WebAssembly SIMD
- Przycinanie kodu
- Leniwe ładowanie kodu
- Aplikacje PWA
- Natywne zależności
- Typowe problemy
- Wskaźnik postępu
- Wstępne renderowanie na serwerze
- Wstępne ładowanie strony i zapisywanie stanu aplikacji
- Podsumowanie
Rozdział 17. Generatory kodu źródłowego
- Wymagania techniczne
- Czym są generatory kodu?
- Pierwsze kroki z generatorem
- Projekty społeczności
- InterfaceGenerator
- Blazorators
- Generatory kodu C#
- Przykłady Roslyn SDK
- Microsoft Learn
- Podsumowanie
Rozdział 18. Wprowadzenie do .NET MAUI
- Wymagania techniczne
- Co to jest .NET MAUI?
- Utworzenie projektu
- Aplikacja platformy .NET MAUI
- Biblioteka klas platformy .NET MAUI
- Aplikacja platformy .NET MAUI Blazor
- Szczegóły szablonu
- Uruchamianie aplikacji w systemie Android
- Uruchomienie aplikacji na emulatorze
- Uruchomienie aplikacji na fizycznym urządzeniu
- Uruchamianie aplikacji w systemie iOS
- Gorący restart
- Uruchamianie aplikacji w systemie macOS
- Uruchamianie aplikacji w systemie Windows
- Uruchamianie aplikacji w systemie Tizen
- Podsumowanie
Rozdział 19. Dalsze kroki
- Wymagania techniczne
- Doświadczenia w uruchamianiu aplikacji Blazor w środowisku produkcyjnym
- Problemy z pamięcią
- Problemy z wielowątkowością
- Błędy
- Stare przeglądarki
- Dalsze kroki
- Społeczność
- Komponenty
- Podsumowanie
Kategoria: | Programowanie |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-289-0420-0 |
Rozmiar pliku: | 6,3 MB |