Facebook - konwersja
Pobierz fragment

Płeć zmiany. Zjawisko transformacji w Polsce z perspektywy gender. Wydanie drugie zmienione i poprawione - ebook

Rok wydania:
2017
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
22,45

Płeć zmiany. Zjawisko transformacji w Polsce z perspektywy gender. Wydanie drugie zmienione i poprawione - ebook

Publikacja zawiera analizę transformacji w Polsce z perspektywy społecznej zmiany uwzględniającej wymiar płci. Składa się na nią prezentacja teoretycznego zaplecza i metodologicznych założeń, następnie omówienie wybranych wymiarów analizy (takich jak rynek pracy, przestrzeń publiczna, dyskurs publiczny, polityki płci) na podstawie literatury przedmiotu i badań autorki, a na koniec opis badań własnych obejmujących wspomniane wymiary analizy (wyrywkowo) z lat 1989-2015. Autorka bada treści gazet i czasopism (z lat 1989, 2009), ogłoszeń o pracę (1995-2010), reklam telewizyjnych (1997, 2010) oraz telewizyjnych kampanii parlamentarnych i prezydenckich kampanii wyborczych (1999, 2000, 2010, 2011, 2015).

Na tle innych prac poświęconych transformacji w Polsce publikację tę wyróżnia przyjęcie teoretycznej i badawczej perspektywy gender oraz niezwykle szeroki zakres czasowy i metodologiczny prezentowanych badań, dotyczących także najnowszych wydarzeń, m.in. kampanii wyborczych z 2015 r. oraz fenomenu nowego ruchu kobiet - Czarnych Protestów, Strajku Kobiet i Marszy Czarnych Parasolek.

 

Książka jest kierowana zarówno do badaczy społecznych, jak i specjalistów z zakresu nauk o polityce oraz do przedstawicielek i przedstawicieli studiów gender.

Spis treści

1. Wstęp     9

1.1. Metodologiczne dylematy badań nad płcią, stereotypami i dyskryminacją       10

1.2. Badacze a stereotypy płci          11

1.3. Struktura pracy   16

2. Płeć zmiany. Transformacja, demokratyzacja i płeć 19

2.1. Płeć demokracji  20

2.2. Podział na sferę prywatną i publiczną 26

2.3. Polityka równości płci czy konserwatywny zwrot? 31

3. Płeć w naukach społecznych       45

3.1. Początki socjologii         45

3.2. Horyzont, mainstream i kanon   47

3.3. Kres patriarchatu, fala równouprawnienia, nowy kontrakt płci i demokratyzacja intymności  54

3.4. Płeć na mapie globalnego wyzysku – teoria systemu światowego Immanuela Wallersteina 60

4. Nierówności płci i ich wyjaśnianie         63

5. Stereotypy płci a nierówności  71

5.1. Kobieta tradycyjna         77

5.2. Tradycja czy zmiana?    81

5.3. Stereotyp, autostereotyp a tożsamość    85

5.4. Tożsamość zbiorowa polskich kobiet    88

5.5. Tożsamość indywidualna a zbiorowa    91

6. Socjalizacja do nierówności     93

6.1. Rodzinna reprodukcja nierówności       93

6.2. Podwójny standard w socjalizacji i edukacji. Kobiecość i męskość w podręcznikach szkolnych        103

6.3. Rola mass mediów w kreowaniu i upowszechnianiu stereotypowych wizji męskości i kobiecości      111

6.4. Monsteryzacja kobiet w świetle wyników analizy zawartości prasy 2005–2012          114

7. Miejsce dla kobiet: obrazy i przestrzenie transformacji        131

7.1. Media feministyczne – alternatywa dla mainstreamu 132

7.2. Kobiece przestrzenie – próba analizy proksemicznej 137

7.3. Walka o miejsce w przestrzeni publicznej – od sztuki krytycznej do miejskiej  partyzantki    146

7.4. Przestrzeń publiczna – przestrzeń politycznych manifestacji 156

8. Płeć, seksualność i polityka      159

8.1. Upolitycznienie prywatnego – aborcja, antykoncepcja, związki partnerskie i zapłodnienie in vitro 160

8.2. Wartości chrześcijańskie, presja Kościoła katolickiego czy patriarchalny backlash?   162

8.3. Historia aborcji w polskim prawie 166

8.4. Dyskurs wokół aborcji   171

8.5. Funkcjonowanie ustawy            172

9. Kobiety, praca i nierówności ekonomiczne w procesie transformacji          177

9.1. „Wypychanie” kobiet ze sfery pracy 178

9.2. Feminizacja biedy          186

10. Przemoc wobec kobiet i przemoc domowa    201

10.1. Kobiety doświadczające przemocy (2005)      202

10.2. Prawne instytucje a przemoc wobec kobiet (2017)     210

11. Polityczność ruchów kobiecych          217

11.1. Zakaz aborcji – hipotetyczny zwornik hipotetycznego ruchu kobiecego        220

11.2. Społeczny ruch matek  221

11.3.  Kongresy Kobiet 224

11.4. Czarne Protesty, Strajk Kobiet i Dziewuchy Dziewuchom 226

11.5. Aktywność społeczna i polityczna kobiet mieszkających na wsi 230

12. Medialne obrazy kobiet i mężczyzn   241

12.1. Płeć w dyskursie publicznym i politycznym. Analiza porównawcza prasy codziennej i mediów feministycznych z lat 1989–2009           246

12.2. Analiza zawartości „Gazety Wyborczej” 1 lipca – 31 grudnia

1989 roku         248

12.3. Analiza zawartości mediów kobiecych w latach 1989–2009 na przykładzie „Kroniki Kobiet” i portalu Feminoteka       262

12.4. Porównanie ilościowej i jakościowej analizy treści „Gazety Wyborczej”, „Kroniki Kobiet” i portalu Feminoteka  274

12.5. Analiza treści podsumowania tygodnika „Polityka”: Ludzie roku 277

12.6. Kobiety, mężczyźni i praca – analiza zawartości prasowych ofert pracy        281

12.7. Płeć w kampaniach wyborczych 301

12.8. Kobiety i mężczyźni w reklamie telewizyjnej 343

12.9. Podsumowanie analiz treści     347

13. Płeć transformacji. Próba podsumowania     351

Bibliografia   355

Summary       375

Aneks 1. Kwestionariusz ankiety w badaniu przemocy przeprowadzonym dla Centrum Praw Kobiet, 2005         379

Aneks 2. Kobiety na pierwszych stronach „Gazety Wyborczej” i portalu Feminoteka       383

Spis rysunków           411

Spis tabel       413

 

Nota o Autorce          415

Kategoria: Socjologia
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8088-815-9
Rozmiar pliku: 3,6 MB

BESTSELLERY

Kategorie: