Podmesze: Ilustrowany bestiariusz fantastycznych stworzeń - ebook
Podmesze: Ilustrowany bestiariusz fantastycznych stworzeń - ebook
Ile razy czytałeś już o wybrańcu, który musi zdobyć magiczny miecz, by pokonać powracającego po tysiącu lat mrocznego władcę? Masz już dość tych samych opowieści o smokach i elfach, a każda kolejna "prastara przepowiednia" brzmi tak samo?
Fantasy potrafi być do bólu przewidywalne. Ale nie musi.
A co, jeśli największa przygoda nie czeka w odległych królestwach, a tuż pod Twoimi stopami? (I nie chodzi tu o plątaninę korzeni i kretowisk…)
Co, jeśli zamiast kolejnej wielkiej bitwy o losy świata, znajdziesz ciszę i magię miejsca, które żyje własnym, jeszcze nieodkrytym życiem?
Zapomnij o wszystkim, co znasz.
To Podmesze - świat, o którym nikt nie miał pojęcia, aż do teraz…
Gdy dziewczyna o imieniu Réka Somogyi wpada do niepozornej jaskini i znika, nie przenosi się do mrocznej otchłani, ale do tętniącego życiem uniwersum, w którym inteligentne istoty zwane letibami budują wioski w pniach prastarych grzybów, a stada jelonków porozumiewają się za pomocą świetlistych wzorów na grzbietach.
To, co Réka tam odkryła, wymyka się wszelkim znanym prawom natury…
Podmesze to wciągająca opowieść i wspaniale zilustrowany bestiariusz, który pozwala na chwilę oderwać się od rzeczywistości. Każda strona, pełna tajemnic i niezwykłych stworzeń, wciąga głębiej do tego świata, który na długo zostaje w pamięci.
To przygoda, którą każdy z nas, bez względu na wiek, chciałby przeżyć.
"Podmesze" to zaproszenie do wspólnej podróży, by razem odkrywać fantastyczne zwierzęta i rośliny, czytać na głos legendy tego świata, pozwolić, by jego magia stała się częścią wspólnych wieczorów i tworzyć kolejne opowieści…
Dla wszystkich fanów tajemniczych światów i magii – to pozycja obowiązkowa. Klucz do świata, który zachwyci i zainspiruje.
Podmesze to brama do uniwersum utkanego z mchu, korzeni i prastarej magii, który tętni życiem tuż pod naszymi stopami.
Zanurz się w świecie, gdzie:
- grzyby samodzielnie podróżują na swoich cienkich korzonkach,
- drapieżne rośliny polują na króliki,
- a stada saren porozumiewają się za pomocą hipnotyzującego, barwnego światła.
To świat, którego nie będziesz chciał opuszczać…
Podmesze budzi wyobraźnię na wiele sposobów.
Wspólne rodzinne wieczory - Wyobraź sobie ten moment. Zamiast kolejnego filmu, razem z dzieckiem śledzicie szlaki wędrujących grzybów, szeptem odczytujecie legendę o Wielkim Chrabąszczu i nadajecie imiona nowo odkrytym stworzeniom. To bezcenny czas, który buduje relacje i tworzy wspomnienia, do których będziecie wracać latami, a magia opowieści zastępuje blask ekranów.
Dla mistrzów gry i fanów RPG - "Podmesze" to gotowa skarbnica inspiracji. Znajdziesz tu niezwykłe stworzenia, które możesz wpleść w swoje kampanie, opisy tajemniczych lokacji, które rozbudzą wyobraźnię graczy, i zalążki fabuł, które przerodzą się w niezapomniane przygody. Zamiast konsumować treści, dostajesz narzędzie do aktywnego tworzenia.
Dla młodych artystów i przyszłych pisarzy - Niezwykłe ilustracje i oryginalne opisy świata zachęcają do chwycenia za ołówek i tworzenia własnych wersji mieszkańców Podmesza. To iskra, która może zapalić pasję do rysowania, pisania i budowania własnych, fantastycznych światów.
Chwila prawdziwego wytchnienia - Daj się pochłonąć przez przytulne, leśno-mchowe uniwersum i zapomnij na chwilę o wszystkim innym. To idealny azyl dla zmęczonej i przebodźcowanej głowy.
Książka zachwyci zarówno dorosłych jak i dzieci.
To może być najbardziej fantastyczny prezent, jaki kiedykolwiek podarujesz swojemu dziecku lub… sobie.
O Autorze
Piotr Orleański – wrocławski ilustrator i twórca światów fantasy. "Podmesze", to owoc pasji do wymyślania fantastycznych stworzeń, która towarzyszy autorowi od dzieciństwa, kiedy pierwsze rysunki tworzył ze swoim dziadkiem.
Profesjonalne umiejętności szlifował jako ilustrator znanych na całym świecie gier planszowych (m.in. Tainted Grail i Etherfields). Pomysł na unikalny, podziemny ekosystem "Podmesza" narodził się podczas leśnego spaceru.
Kupując tę książkę, dajesz dziecku bilet wstępu do uniwersum, nad którym autor nieustannie pracuje, tworząc kolejne historie i gry.
Opinie
„Baśniowy świat, który żyje własnym rytmem – wspaniale zilustrowany i pełen magii.”
„Pokochają ją wszyscy ci, którzy są fanami fantastycznych zwierząt i roślin, tajemniczych światów i magii. To przygoda, którą każdy z nas, bez względu na wiek, chciałby przeżyć.”
„Zafascynowała mnie zarówno bogata wyobraźnia autora, jak i jego talent do tworzenia pięknych ilustracji. Opowieść jest wciągająca, a świat pełen tajemnic i niezwykłych stworzeń z pewnością zostanie w pamięci najmłodszych na długo. […] To pozycja obowiązkowa dla każdego, kto chce na chwilę oderwać się od rzeczywistości i zanurzyć w magiczny, podziemny świat pełen niespodzianek i tajemnic.”
„Książka jest przyjaźnie i lekko napisana. Idealna na pobudzenie wyobraźni dla małych czytelników.”
Spis treści
Czym jest Podmesze i jak się tam dostać? ......... 6
Funga i flora ......................................................... 8
Truchla ..................................................... 10
Trójkorzeń ................................................ 11
Hubnik stalagmitowy .............................. 12
Zwiędnica świetlista .................................. 13
Wodopojnik fałszywy ................................ 14
Wazonecznik olbrzymi .............................. 15
Fauna ................................................................. 16
Bobrsuk .................................................... 18
Jelonek ogoniasty ...................................... 19
Pierzoperz ............................................... 20
Wspinka malinowa .................................... 21
Chrabąszcz tarczowy ............................... 22
Balonica wrzeszcząca ............................... 23
Historia Réki Somogyi ..................................... 24
Letibowie ........................................................... 32
Wojownik ................................................. 34
Zbieracz .................................................... 35
Konstruktor ............................................. 36
Inne zawody letibów ................................ 37
Legenda o Wielkim Chrabąszczu ............. 38
Wioska letibów ......................................... 40
Azyl ................................................................... 42
Jak wyjść z Podmesza? ....................................... 46
Podziękowania ................................................. 50
| Kategoria: | Fantasy |
| Zabezpieczenie: |
Watermark
|
| ISBN: | 978-83-971135-6-5 |
| Rozmiar pliku: | 22 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Jako ludzie dysponujemy niezwykłą umiejętnością: potrafimy widzieć to, co nie istnieje, wizualizować sobie postacie, miejsca i sytuacje, niekiedy bardzo odbiegające od tego, co znamy z rzeczywistości. Krótko mówiąc, posiadamy wyobraźnię.
Historie i legendy, inspirowane prawdą, ale ubarwione naszymi pomysłami i fantazjami, ukształtowały kulturę naszego gatunku. W starożytności czy w XXI wieku ludzie od zawsze uwielbiają odciąć się czasem od przyziemnych problemów i przenieść się do innych światów – swoich własnych lub przygotowanych dla nas przez innych twórców: muzyków, pisarzy, reżyserów lub game designerów.
Dziś mamy do dyspozycji niezliczone nośniki tych wszystkich fikcyjnych uniwersów: od pojedynczych obrazów wywieszonych w muzeach, przez literaturę, aż po gry fabularne i komputerowe. Przebieramy wśród najrozmaitszych gatunków; czy jesteśmy fanami nerdowskiej space opery, mrożącego krew w żyłach horroru czy epickiego high fantasy, to zawsze znajdziemy serial, książkę lub grę, które zaspokoją nasze potrzeby. Sięgamy po różne utwory, by wywołać w sobie konkretne emocje, pobudzić własną wyobraźnię lub po prostu dobrze się bawić.
Podmesze to nazwa świata istniejącego w mojej wyobraźni. Rozwijam go zarówno dla siebie – z wewnętrznej potrzeby kreatywnego wyrażania się – jak i dla wszystkich, których ciągnie do podobnych klimatów. Jeśli lubisz relaks przy lekkiej i przyjaznej fantastyce, bez wielkich i okrutnych wojen przeciwko zjednoczonym siłom zła, interesuje Cię natura i eksploracja nowych gatunków zwierząt i roślin, a także gustujesz w leśno-mchowej estetyce pełnej fluorescencyjnych grzybów i uroczych stworków, to myślę, że znajdziesz tu coś dla siebie.
Książka, którą trzymasz w ręku, jest wprowadzeniem do wciąż rozrastającego się projektu, w ramach którego wymyślam i ilustruję kolejne elementy świata Podmesza. Znajdziesz w nim opisy, opowiadania i rysunki, które przeniosą Cię do odległej krainy, a może nawet, kto wie, zainspirują do stworzenia własnej? Bez względu na to, czy jesteś siedmiolatką, która dostała tę książę od rodziców, którzy wiedzą, że uwielbiasz rysować smoki i jednorożce, czy trzydziestoletnim Mistrzem Gry poszukującym nowych inspiracji do prowadzenia piątkowych sesji dla grupy RPG, mam nadzieję, że poczujesz się w Podmeszu jak w domu i postanowisz pozostać w nim na dłużej.
Na dobry początek Twojej przygody w Podmeszu, przygotowałem dla Ciebie mały prezent.
Zeskanowanie powyższego kodu da Ci dostęp do:
- krótkiego poradnika światotwórczego, w którym przedstawiam proces powstawania jednego z mieszkańców podziemnego świata;
- paczki kilku ilustracji z uniwersum Podmesza, które możesz ustawić jako tło na swoim komputerze, tablecie lub telefonie.Czym jest Podmesze i jak się tam dostać?
Podmesze to bezkreśnie długie i wyjątkowo różnorodne sieci jaskiń: niekiedy wąskich jak lisia nora, innym razem rozległych niczym Wielki Kanion. Jedne tunele przemierzają stada zwierzyny galopującej wśród bujnych traw, inne natomiast porasta tak gęsta roślinność, że tylko najmniejsze stworzonka są w stanie się przez nią przeprawić. Bywają tam miejsca rozświetlone przez tysiące fluorescencyjnych roślin i grzybów, a także takie, w których nawet najbardziej przystosowana do ciemności istota nie zdoła dostrzec choćby czubka własnego nosa. Niektórzy biolodzy określają Podmesze jako dodatkowe, ukryte piętro lasu, inni zaś nadają mu miano odrębnego świata istniejącego w niezrozumiałej dla nas alternatywnej rzeczywistości. Bo do Podmesza, choć pozornie znajduje się ono pod ziemią, nie można się dostać, zwyczajnie kopiąc.
Chociaż wejścia do tego świata są doskonale zakamuflowane, zawsze wyglądają i działają w ten sam sposób – to po prostu niewielkie powierzchnie pokryte puszystym mchem. Stojący na nich człowiek lub zwierzę poczuje, że stopniowo zapada się w nich jak w bagnie, by w końcu zostać całkowicie pochłoniętym i znaleźć się w Podmeszu. Odkrycie takiego miejsca – przypadkiem czy celowo – jest niezwykle trudne. Nie tylko ze względu na rzadkość, z jaką występują, ale również przez fakt, że wejście nie zadziała, jeśli tylko po nim przejdziemy – konieczne jest zatrzymanie się przynajmniej na kilka sekund.
Zdarza się, że w okolicy takiego przejścia istoty rozumne zamieszkujące Podmesze – letibowie – zostawią jakiś znak, najczęściej nacięcie w korze pobliskiego drzewa lub rysunek na kamieniu, ale nawet po znalezieniu takiego symbolu nie mamy gwarancji sukcesu. Podmesze żyje, a miejsca, przez które niegdyś mogliśmy się do niego dostać, często zamykają się lub zmieniają swoje położenie.
Nim wyruszymy entuzjastycznie do lasu w poszukiwaniu takiego przejścia, należy dobrze przemyśleć tę decyzję. O Podmeszu wciąż niewiele wiadomo. To piękny, ale i tajemniczy labirynt, po którym niektórzy błądzili całymi tygodniami, a z którego innym nigdy nie udało się wrócić. Trzeba też wspomnieć, że wejścia do Podmesza nie są tym samym, co wyjścia. Bywa, że nawet jeśli natychmiast po znalezieniu się w podziemnym świecie zapragniemy wrócić na Powierzchnię, to najpierw będziemy musieli przejść wiele kilometrów, nim będzie to możliwe.
Funga i flora
Podmesze jest pełne różnego rodzaju roślin, grzybów i porostów. Wiele z nich jest bioluminescencyjnych i stanowi tym samym naturalne źródło światła w podziemnym świecie. Niektóre gatunki są w stanie się poruszać; nie mowa tu jednak o obracaniu się ku słońcu lub chowaniu kwiatów, a o mobilności niespotykanej u ich nadziemnych kuzynów. Włócząc się omszałymi korytarzami, możemy napotkać migrującą rodzinę grzybów lub polujące niczym drapieżne zwierzęta rośliny mięsożerne.
Bioróżnorodność tego miejsca zdumiewa każdego, komu zdarzyło się do niego trafić, a długie tunele, ciasne zakamarki i głębokie otchłanie kryją tysiące gatunków, które nigdy nie ukazały się ludzkim oczom. Nie wszystko jest jednak takie niezwykłe: rosną tu również okazy znane z naszego świata, a ich nagromadzenie – na przykład pieczarek – może świadczyć o tym, że znajdujemy się blisko wyjścia na Powierzchnię.
Sklepienie Podmesza pokrywają korzenie drzew pospolitych na Powierzchni, choć nie udało się ustalić, dokąd prowadzą i czy ich wyższe partie naprawdę wyrastają w istniejących miejscach znanego nam świata.
Truchla
Truchle to najpospolitsze okazy mykobioty Podmesza, choć z całą pewnością nie najmniej interesujące. Ich miękkie, jadalne wnętrze stanowi podstawę diety tutejszej fauny – jednak nie tak łatwo się do niego dostać. Każda truchla wyposażona jest w receptory, dzięki którym potrafi wyczuć drgania ziemi i powietrza zwiastujące pojawienie się przyszłego oprawcy. Zamyka się wówczas jak pancernik w twardej kuli, będącej zarazem jej kapeluszem. Niektóre zwierzęta Podmesza zdążyły przystosować się do tej cechy truchli – natura obdarzyła je ułatwiającymi dostanie się do pokarmu kolcami i rogami.
Trójkorzeń
Trójkorzeń, zwany również trujkorzeniem, jest grzybem pasożytniczym. Oplata się swoimi trzema korzenionóżkami wokół zwisających ze stropu Podmesza korzeni drzew, aby pobrać z nich niezbędne do życia substancje. Podczas tego procesu do rośliny przedostają się toksyny, które powodują jej stopniowe obumieranie. Gdy drzewo umrze, przestaje być potrzebne trójkorzeniowi – grzyb odrywa się od niego i odchodzi, poszukując nowej ofiary. Trójkorzenie często podróżują całymi rodzinami, składającymi się nawet z kilkunastu osobników.