- promocja
Podręcznik frontendowca. The Big Nerd Ranch Guide - ebook
Podręcznik frontendowca. The Big Nerd Ranch Guide - ebook
Tworzenie aplikacji WWW jest dziś dla programistów sporym wyzwaniem. Piszą kod dla platformy, którą jest przeglądarka — kłopot w tym, że na świecie istnieje całe mnóstwo różnych przeglądarek i jeszcze więcej urządzeń, na których można uruchomić aplikację. A ona oczywiście powinna zawsze działać bez zarzutu! Co więcej, pisanie aplikacji WWW oznacza konieczność zadbania zarówno o wygląd strony, jak i o poprawność algorytmów decydujących o sposobie działania. To wszystko oznacza, że dobry programista aplikacji WWW musi dobrze opanować wiele technik pracy!
Trzymasz w ręku książkę przeznaczoną dla projektantów, którzy znają podstawy programowania i chcą tworzyć funkcjonalne aplikacje WWW, opierającą się na materiale pięciodniowego szkolenia Big Nerd Ranch. Zaprezentowano w niej sporo nowoczesnych technik programistycznych i pokazano, w jaki sposób wykorzystywać je w praktyce. Opisano, jak zaimplementować responsywny interfejs użytkownika i aplikację współdziałającą z serwerem internetowym, przedstawiono platformy Ember i Node.js. Nie zabrakło tu także opisu najnowocześniejszych narzędzi do diagnozowania i testowania kodu. Dzięki tej książce szybko zaczniesz tworzyć nowoczesne, elastyczne i wydajne aplikacje WWW!
Niektóre zagadnienia omówione w książce:
- środowiska programistyczne i narzędzia do projektowania aplikacji WWW
- układy adaptacyjne i zapytania medialne
- moduły, obiekty i metody w kodzie aplikacji
- efekty wizualne i przetwarzanie danych w JavaScripcie
- wykorzystywanie protokołu WebSocket
- diagnostyka i testowanie kodu aplikacji
Programista WWW — mistrz wielu technologii!
Chris Aquino — jest dyrektorem działu rozwoju aplikacji WWW i instruktorem szkoleniowym w firmie Big Nerd Ranch. Niezwykle chętnie przekazuje innym wartościową wiedzę. Uwielbia nakręcane zabawki, espresso i wszelkie formy grillowania.
Todd Gandee — jest instruktorem i programistą aplikacji WWW w Big Nerd Ranch. Swoje umiejętności doskonalił przez 10 lat jako doradca w dziedzinie tworzenia aplikacji internetowych. Poza programowaniem lubi biegać, jeździć na rowerze i wspinać się.
Spis treści
Wprowadzenie (13)
- Nauka tworzenia stron WWW (13)
- Wymagania (14)
- Układ książki (14)
- Jak korzystać z tej książki (15)
- Wyzwania (15)
- Dla ambitnych (16)
CZĘŚĆ I. PODSTAWY TWORZENIA STRON WWW
1. Przygotowanie środowiska programistycznego (19)
- Instalacja przeglądarki Google Chrome (19)
- Instalacja i konfiguracja edytora Atom (19)
- Wtyczki edytora Atom (21)
- Dokumentacja i źródła informacji (24)
- Błyskawiczny kurs obsługi wiersza polecenia (26)
- Sprawdzanie bieżącego katalogu (27)
- Tworzenie katalogu (28)
- Zmiana katalogu (29)
- Wyświetlanie listy plików w katalogu (31)
- Uzyskiwanie uprawnień administratora (32)
- Wyjście z programu (33)
- Instalacja Node.js i browser-sync (33)
- Dla ambitnych: zamienniki edytora Atom (35)
2. Utworzenie pierwszego projektu (37)
- Utworzenie projektu Wydrowisko (38)
- Pierwszy kod HTML (39)
- Dołączanie arkusza stylów (42)
- Wpisywanie treści strony (43)
- Umieszczanie obrazów (44)
- Wyświetlanie strony w przeglądarce (46)
- Narzędzia dla programistów w przeglądarce Chrome (48)
- Dla ambitnych: wersje języka CSS (50)
- Dla ambitnych: ikona favicon.ico (51)
- Wyzwanie srebrne: utworzenie pliku favicon.ico (52)
3. Style (53)
- Zastosowanie stylów bazowych (54)
- Przygotowanie kodu HTML do zastosowania stylów (56)
- Budowa stylu (57)
- Twoja pierwsza reguła (58)
- Model pudełkowy (60)
- Dziedziczenie stylów (62)
- Dopasowanie obrazów do wielkości okna (69)
- Kolory (71)
- Dopasowanie odstępów między elementami listy (74)
- Selektory relacyjne (75)
- Definiowanie czcionek (79)
- Wyzwanie brązowe: zmiana kolorów (81)
- Dla ambitnych: precyzja kolidujących selektorów (82)
4. Responsywne strony WWW i model flexbox (85)
- Rozbudowa interfejsu użytkownika (86)
- Umieszczenie dużego obrazu (87)
- Poziomy układ miniatur (89)
- Model flexbox (91)
- Tworzenie elastycznego kontenera (92)
- Zmiana kierunku rozmieszczenia elementów (93)
- Grupowanie elementów w elastyczne jednostki (95)
- Właściwość flex (96)
- Kolejność, wyrównanie i rozmieszczenie elastycznych jednostek (98)
- Wyśrodkowanie dużego obrazu (102)
- Położenie względne i bezwzględne elementu (105)
5. Układy adaptacyjne i zapytania medialne (111)
- Resetowanie obszaru roboczego (113)
- Stosowanie zapytań medialnych (115)
- Wyzwanie brązowe: pionowa orientacja ekranu (118)
- Dla ambitnych: model flexbox - popularne układy i błędy (118)
- Wyzwanie złote: układ Holy Grail (119)
6. Obsługa zdarzeń za pomocą JavaScriptu (121)
- Twój pierwszy skrypt (126)
- Opis kodu JavaScript w projekcie Wydrowisko (127)
- Deklarowanie zmiennych tekstowych (128)
- Praca z konsolą (129)
- Odwołania do elementów modelu DOM (131)
- Utworzenie funkcji zmieńObraz (135)
- Deklarowanie parametrów funkcji (137)
- Funkcje zwracające wartości (140)
- Tworzenie obserwatora zdarzeń (142)
- Obsługa wszystkich miniatur (147)
- Przetwarzanie tablicy miniatur (149)
- Wyzwanie srebrne: przechwytywanie odnośników (151)
- Wyzwanie złote: losowe zdjęcia wydr (151)
- Dla ambitnych: tryb ścisły (151)
- Dla ambitnych: domknięcia (152)
- Dla ambitnych: listy obiektów i kolekcje elementów HTML (152)
- Dla ambitnych: typy danych w JavaScripcie (153)
7. Efekty wizualne i style CSS (155)
- Ukrywanie i pokazywanie dużego obrazu (156)
- Utworzenie stylów ukrywających duży obraz (157)
- Utworzenie kodu JavaScript ukrywającego duży obraz (159)
- Obserwowanie zdarzeń związanych z naciśnięciami klawiszy (161)
- Ponowne wyświetlenie dużego obrazu (163)
- Zmiany stanów elementów i efekty przejścia (165)
- Właściwość transform (166)
- Zdefiniowanie efektu przejścia (168)
- Funkcje czasu (171)
- Wywołanie efektu przejścia poprzez zmianę klasy (172)
- Wywołanie efektu przejścia za pomocą kodu JavaScript (173)
- Własne funkcje czasu (175)
- Dla ambitnych: zasady koercji typów (177)
CZĘŚĆ II. MODUŁY, OBIEKTY I FORMULARZE
8. Moduły, obiekty i metody (181)
- Moduły (182)
- Szablon modułu (183)
- Modyfikacja obiektu za pomocą wyrażenia IIFE (185)
- Utworzenie projektu Kafejka (186)
- Utworzenie modułu BazaDanych (187)
- Dodawanie modułów do przestrzeni nazw (188)
- Konstruktory (190)
- Właściwość prototype konstruktora (191)
- Tworzenie metod konstruktora (193)
- Utworzenie modułu Furgonetka (195)
- Składanie zamówień (196)
- Usuwanie zamówień (198)
- Diagnostyka kodu (200)
- Wyszukiwanie błędów za pomocą debugera (201)
- Przypisanie właściwości this wartości za pomocą metody bind (206)
- Inicjowanie aplikacji Kafejka po załadowaniu strony (206)
- Utworzenie instancji obiektu typu Furgonetka (208)
- Dla ambitnych: prywatne dane modułu (210)
- Wyzwanie srebrne: dane prywatne (211)
- Dla ambitnych: przypisywanie wartości właściwości this w funkcji zwrotnej w metodzie forEach (211)
9. Wprowadzenie do platformy Bootstrap (213)
- Dołączenie platformy Bootstrap (214)
- Jak działa platforma Bootstrap? (215)
- Utworzenie formularza zamówień (216)
- Dodanie pól tekstowych (217)
- Podejmowanie decyzji za pomocą pól wyboru (221)
- Dodanie rozwijanej listy (222)
- Dodanie suwaka (224)
- Dodanie przycisków Wyślij i Resetuj (225)
10. Przetwarzanie danych w formularzu za pomocą JavaScriptu (227)
- Utworzenie modułu ObsługaFormularza (228)
- Wprowadzenie do biblioteki jQuery (229)
- Zaimportowanie biblioteki jQuery (230)
- Konfigurowanie obiektu typu ObsługaFormularza za pomocą selektora (230)
- Dodanie obsługi zdarzenia submit (232)
- Wyodrębnienie danych (233)
- Przekazanie i wywołanie funkcji zwrotnej (235)
- Użycie obiektu typu ObsługaFormularza (237)
- Rejestracja metody złóżZamówienie do obsługi zdarzenia submit (238)
- Udoskonalenia interfejsu użytkownika (239)
- Wyzwanie brązowe: zestaw powiększony (241)
- Wyzwanie srebrne: wyświetlanie wartości ustawianej za pomocą suwaka (241)
- Wyzwanie złote: gratulacje (241)
11. Od danych do modelu DOM (243)
- Utworzenie listy zamówień (244)
- Utworzenie modułu ListaZamówień (245)
- Utworzenie konstruktora Wiersz (246)
- Tworzenie elementów modelu DOM za pomocą biblioteki jQuery (247)
- Tworzenie wierszy listy zamówień po wystąpieniu zdarzenia submit (252)
- Modyfikowanie obiektu this za pomocą metody call (253)
- Realizacja zamówienia po kliknięciu pozycji na liście (255)
- Utworzenie metody ListaZamówień.prototype.usuńWiersz (255)
- Usuwanie nadpisanych wierszy (256)
- Utworzenie metody dodajObsługęKliknięcia (257)
- Wywołanie metody dodajObsługęKliknięcia (259)
- Wyzwanie brązowe: umieszczenie mocy kawy w opisie zamówienia (260)
- Wyzwanie srebrne: kolorowanie smaków kawy (260)
- Wyzwanie złote: edycja zamówień (260)
12. Weryfikacja formularzy (261)
- Atrybut required (261)
- Weryfikacja formularza za pomocą wyrażeń regularnych (263)
- Interfejs Constraint Validation API (263)
- Obserwacja zdarzenia input (265)
- Powiązanie metody weryfikującej dane ze zdarzeniem input (266)
- Uruchamianie mechanizmu weryfikacyjnego (267)
- Definiowanie stylów dla elementów zawierających poprawne i błędne dane (269)
- Wyzwanie brązowe: weryfikacja zamówienia na kawę bezkofeinową (270)
- Dla ambitnych: biblioteka Webshim (270)
13. Ajax (273)
- Klasa XMLHttpRequest (274)
- Usługa REST (275)
- Moduł ZdalnaBazaDanych (275)
- Wysyłanie danych do serwera (276)
- Zastosowanie metody $.post z biblioteki jQuery (277)
- Utworzenie funkcji zwrotnej (278)
- Badanie zapytań i odpowiedzi Ajax (279)
- Odbieranie danych z serwera (282)
- Badanie odpowiedzi z serwera (282)
- Utworzenie funkcji zwrotnej (283)
- Usuwanie danych z serwera (285)
- Zastosowanie metody $.ajax z biblioteki jQuery (285)
- Zamiana modułu BazaDanych na ZdalnaBazaDanych (286)
- Wyzwanie srebrne: weryfikacja danych z odwołaniem do serwera (289)
- Dla ambitnych: narzędzie Postman (289)
14. Obiekty Deferred i Promise (291)
- Obiekty Promise i Deferred (292)
- Zwracanie obiektów Deferred (293)
- Rejestrowanie funkcji zwrotnych za pomocą metody then (295)
- Obsługa błędów za pomocą metody then (296)
- Zastosowanie obiektów Deferred z obiektami wykorzystującymi tylko funkcje zwrotne (298)
- Zastosowanie obiektów Promise w module BazaDanych (303)
- Tworzenie i zwracanie obiektów Promise (304)
- Akceptacja obiektu Promise (305)
- Zastosowanie obiektów Promise w pozostałych metodach modułu BazaDanych (305)
- Wyzwanie srebrne: automatyczne przełączanie na moduł BazaDanych (307)
CZĘŚĆ III. PRZETWARZANIE DANYCH W CZASIE RZECZYWISTYM
15. Wprowadzenie do platformy Node.js (311)
- Platforma Node.js i program npm (313)
- Polecenie npm init (313)
- Polecenie npm scripts (313)
- Program "Witaj, świecie!" (315)
- Utworzenie skryptu dla programu npm (316)
- Udostępnianie plików (318)
- Odczytywanie pliku za pomocą modułu fs (319)
- Przetwarzanie adresu URL zapytania (319)
- Zastosowanie modułu path (320)
- Utworzenie własnego modułu (322)
- Zastosowanie własnego modułu (322)
- Obsługa błędów (323)
- Dla ambitnych: rejestr modułów programu npm (325)
- Wyzwanie brązowe: tworzenie własnej strony z komunikatem o błędzie (325)
- Dla ambitnych: typy danych MIME (325)
- Wyzwanie srebrne: dynamiczne wysyłanie informacji o typie MIME (327)
- Wyzwanie złote: przeniesienie kodu obsługującego błędy do osobnego modułu (327)
16. Komunikacja w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem protokołu WebSocket (329)
- Konfiguracja protokołu WebSocket (331)
- Test serwera WebSocket (333)
- Utworzenie funkcjonalności pogawędki (333)
- Pierwsza pogawędka! (335)
- Dla ambitnych: biblioteka socket.io (336)
- Dla ambitnych: usługa WebSocket (337)
- Wyzwanie brązowe: czy ja się powtarzam? (337)
- Wyzwanie srebrne: hasło dostępu (337)
- Wyzwanie złote: automatyczny klient (337)
17. Wersja JavaScript ES6 i translator Babel (339)
- Narzędzia do translacji kodu JavaScript (340)
- Część kliencka aplikacji Czatownik (342)
- Pierwsze kroki z translatorem Babel (343)
- Słowo kluczowe class (343)
- Pakowanie modułów za pomocą narzędzia Browserify (345)
- Uruchomienie procesu translacji (347)
- Utworzenie klasy CzatKomunikat (348)
- Utworzenie modułu ws-klient (352)
- Obsługa połączeń (353)
- Obsługa zdarzeń i wysyłanie komunikatów (355)
- Wysyłanie i wyświetlanie komunikatów (357)
- Dla ambitnych: konwersja na JavaScript kodu utworzonego w innych językach (358)
- Wyzwanie brązowe: domyślna nazwa importowanej zmiennej (358)
- Wyzwanie srebrne: komunikat o zamkniętym połączeniu (359)
- Dla ambitnych: podnoszenie deklaracji (359)
- Dla ambitnych: funkcja strzałkowa (361)
18. Ciąg dalszy przygody z wersją ES6 (363)
- Instalacja biblioteki jQuery jako modułu platformy Node.js (364)
- Utworzenie klasy CzatFormularz (364)
- Połączenie klasy CzatFormularz z obiektem gniazdo (367)
- Utworzenie klasy CzatLista (368)
- Gravatar (370)
- Pytanie o nazwę użytkownika (372)
- Przechowywanie danych sesji użytkownika (374)
- Formatowanie i aktualizowanie znaczników czasu (377)
- Wyzwanie brązowe: dodanie efektów wizualnych do komunikatów (379)
- Wyzwanie złote: osobne pokoje do pogawędek (379)
CZĘŚĆ IV. ARCHITEKTURA APLIKACJI
19. Wprowadzenie do architektury MVC i platformy Ember (383)
- Aplikacja Tropiciel (384)
- Ember: platforma architektury MVC (385)
- Instalacja platformy Ember (386)
- Utworzenie aplikacji opartej na platformie Ember (388)
- Uruchomienie serwera (389)
- Zewnętrzne biblioteki i dodatki (390)
- Konfiguracja środowiska (391)
- Dla ambitnych: instalacja bibliotek za pomocą programów npm i Bower (395)
- Wyzwanie brązowe: ograniczanie importu bibliotek (395)
- Wyzwanie srebrne: dodanie czcionki Awesome (395)
- Wyzwanie złote: dostosowanie paska nawigacyjnego (395)
20. Sterownik, ścieżki i modele danych (397)
- Polecenie ember generate (398)
- Zagnieżdżanie ścieżek (402)
- Dodatek Ember Inspector (404)
- Przypisanie modeli danych (404)
- Metoda beforeModel (407)
- Dla ambitnych: metody setupController i afterModel (407)
21. Modele danych i wiązanie rekordów (409)
- Definicje modeli (409)
- Metoda createRecord (412)
- Metody get i set (413)
- Właściwości wyliczeniowe (415)
- Dla ambitnych: odczytywanie danych (417)
- Dla ambitnych: modyfikowanie i usuwanie danych (418)
- Wyzwanie brązowe: zmiana właściwości wyliczeniowej (419)
- Wyzwanie srebrne: oznaczanie nowych obserwacji (419)
- Wyzwanie złote: dodawanie tytułów (419)
22. Adaptery, serializatory i transformaty (421)
- Adaptery (423)
- Zasady ochrony treści (427)
- Serializatory (427)
- Transformaty (429)
- Dla ambitnych: dodatek Mirage (430)
- Wyzwanie srebrne: bezpieczeństwo treści (430)
- Wyzwanie złote: dodatek Mirage (431)
23. Widoki i szablony (433)
- Język Handlebars (434)
- Modele (434)
- Elementy pomocnicze (434)
- Warunkowe elementy pomocnicze (435)
- Pętla {{#each}} (437)
- Wiązanie właściwości modelu danych (439)
- Odnośniki (441)
- Niestandardowe elementy pomocnicze (444)
- Wyzwanie brązowe: dodatkowe informacje do odnośników (446)
- Wyzwanie srebrne: zmiana formatu danych (446)
- Wyzwanie złote: niestandardowy element ikony (447)
24. Kontrolery (449)
- Nowe obserwacje (450)
- Edycja danych obserwacji (457)
- Usuwanie danych o obserwacji (460)
- Akcje ścieżek (462)
- Wyzwanie brązowe: strona ze szczegółami obserwacji (464)
- Wyzwanie srebrne: data obserwacji (464)
- Wyzwanie złote: dodawanie i usuwanie danych świadków (464)
25. Komponenty (465)
- Zawartość pętli jako komponent (466)
- Komponenty w kodzie DRY (469)
- Dane w górę, akcje w dół (470)
- Wiązanie nazw klas (471)
- Dane w dół (473)
- Akcje w górę (475)
- Wyzwanie brązowe: dostosowanie komunikatu (478)
- Wyzwanie srebrne: przekształcenie paska nawigacyjnego w komponent (478)
- Wyzwanie złote: tablica komunikatów (478)
Posłowie (479)
- Ostatnie wyzwanie (479)
- Dziękujemy (479)
Skorowidz (481)
Kategoria: | Webmaster |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-283-3204-1 |
Rozmiar pliku: | 36 MB |