Facebook - konwersja
Pobierz fragment

  • nowość
  • Empik Go W empik go

Podstawy prawa administracyjnego - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
15 marca 2024
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment

Podstawy prawa administracyjnego - ebook

Podręcznik obejmuje najważniejsze zagadnienia z zakresu części ogólnej prawa administracyjnego oraz wybrane problemy materialnego prawa administracyjnego. Temat ujęto od strony instytucji prawa administracyjnego, a punktem wyjścia wywodu jest klasyczna triada: osoby, rzeczy, działania i ich wzajemne powiązania.

Autorzy wprowadzają czytelnika w świat pojęć prawa administracyjnego, przedstawiają główne instytucje tego prawa, a także nakreślają podstawę do samodzielnego poszerzania w przyszłości wiedzy w poszczególnych obszarach prawa administracyjnego.

Podręcznik jest dostosowany do programów nauczania prawa administracyjnego zarówno na studiach prawniczych, jak i na innych kierunkach np.: administracji czy zarządzaniu. Książka przeznaczona jest również dla urzędników administracji publicznej (rządowej i samorządowej),
zwłaszcza początkujących, niemających wykształcenia prawniczego. Może być także użyteczna dla osób związanych z instytucjami samorządowymi.

Autorami publikacji są doświadczeni dydaktycy, profesorowie i adiunkci oraz prawnicy praktycy zatrudnieni m.in. w Trybunale Konstytucyjnym czy Naczelnym Sądzie Administracyjnym.

Spis treści

Wykaz skrótów | str. 11

Wstęp | str. 13

Część wprowadzająca | str. 15

1. Władza publiczna we współczesnym państwie | str. 15

2. Administracja publiczna | str. 16

3. Prawo administracyjne | str. 22

3.1. Pojęcie i zakres prawa administracyjnego | str. 22

3.2. Stosunek administracyjnoprawny | str. 23

3.3. Struktura i źródła prawa administracyjnego | str. 25

4. Prawo administracyjne i administracja publiczna jako przedmiot nauki | str. 27

Część I

Podmioty (personae) | str. 29

Rozdział 1

Organy administracji publicznej | str. 31

1.1. Pojęcie i rodzaje | str. 31

1.2. Organy administracji rządowej i samorządowej | str. 35

1.2.1. Samorząd w ogólności | str. 35

1.2.2. Samorząd zawodowy | str. 38

1.3. Organy jednoosobowe i kolegialne | str. 41

1.4. Prawa i obowiązki organu administracji publicznej | str. 45

1.4.1. Kompetencje | str. 45

1.4.2. Zakres działania | str. 48

1.4.3. Właściwość | str. 49

1.4.4. Zadania | str. 49

1.4.5. Postulaty kompetencyjne | str. 50

1.5. Typowe relacje w administracji publicznej | str. 52

1.5.1. Wprowadzenie | str. 52

1.5.2. Koordynacja | str. 53

1.5.3. Współdziałanie | str. 55

1.5.4. Kontrola | str. 56

1.5.5. Nadzór | str. 57

1.5.6. Kierownictwo | str. 58

1.5.7. Podsumowanie | str. 59

1.6. Sieci administracyjne jako przejaw współdziałania w administracji | str. 59

1.6.1. Wprowadzenie | str. 59

1.6.2. Unijny model sieciowego powiązania z krajowymi organami administracji | str. 60

1.6.3. Polskie sieci administracyjne | str. 62

1.7. Ustrój administracji centralnej | str. 65

1.7.1. Pojęcie administracji centralnej | str. 65

1.7.2. Zadania i zakres działania administracji centralnej | str. 66

1.7.3. Struktura administracji centralnej | str. 67

1.7.4. Skład i powołanie Rady Ministrów | str. 70

1.7.5. Rada Ministrów jako kolegialny organ administracyjny | str. 73

1.7.6. Funkcje i kompetencje Rady Ministrów i jej członków | str. 75

1.7.7. Organizacja ministerstwa | str. 79

1.8. Ustrój administracji terenowej | str. 81

1.8.1. Podział terytorialny dla celów administracyjnych | str. 81

1.8.2. Samorząd terytorialny | str. 87

1.8.3. Administracja rządowa w terenie | str. 94

Rozdział 2

Publiczne jednostki organizacyjne | str. 97

2.1. Istota i rodzaje | str. 97

2.2. Zakład administracyjny (publiczny) | str. 99

2.2.1. Istota zakładów administracyjnych | str. 100

2.2.2. Użytkownicy zakładu administracyjnego i władztwo zakładowe | str. 103

2.2.3. Niepubliczne (prywatne) zakłady administracyjne | str. 106

2.3. Przedsiębiorstwo publiczne | str. 107

Rozdział 3

Podmioty administrowane | str. 115

3.1. Osoby fizyczne | str. 115

3.1.1. Osoba fizyczna jako podmiot administrowany | str. 115

3.1.2. Osoba fizyczna kontrolująca administrację – obywatelska kontrola nad administracją | str. 126

3.1.3. Osoba fizyczna jako uczestnik sprawowania administracji | str. 132

3.2. Jednostki organizacyjne niepubliczne | str. 139

3.2.1. Istota i rodzaje | str. 139

3.2.2. Jednostki organizacyjne o charakterze niegospodarczym | str. 142

3.2.3. Stowarzyszenia | str. 143

3.2.4. Fundacje | str. 146

3.2.5. Fundacja rodzinna | str. 148

3.2.6. Związki pracodawców i związki zawodowe | str. 149

3.2.7. Partie polityczne | str. 151

3.2.8. Kościoły i związki wyznaniowe | str. 153

3.2.9.  Organizacje przedsiębiorców | str. 155

3.2.10. Społeczno-zawodowe organizacje rolników | str. 157

Część II

Rzeczy (res) | str. 159

Rozdział 1

Rzeczy publiczne – pojęcie i klasyfikacja | str. 161

1.1. Dobra publiczne w naukach społecznych | str. 161

1.2. Dobra publiczne w prawie w perspektywie historycznej | str. 164

1.3. Współczesne koncepcje dóbr oraz rzeczy publicznych | str. 167

1.3.1. Rzeczy (dobra) publiczne – określenie pojęcia | str. 167

1.3.2. Klasyfikacja rzeczy (dóbr) publicznych | str. 168

Rozdział 2

Środowisko i przyroda | str. 173

2.1. Uwagi wprowadzające | str. 173

2.2. Pojęcie środowiska i jego ochrony | str. 174

2.3. Ochrona przyrody | str. 177

2.4. Źródła prawa i zasady ochrony środowiska | str. 181

Rozdział 3

Wody | str. 187

3.1. Wprowadzenie | str. 187

3.2. Zarządzanie wodami | str. 188

3.3. Korzystanie z wód i ich ochrona | str. 192

Rozdział 4

Lasy | str. 197

4.1. Ogólna charakterystyka oraz funkcje lasów | str. 197

4.2. Źródła prawa leśnego | str. 198

4.3. Pojęcie lasu oraz gospodarki leśnej | str. 200

4.4. Zasady gospodarki leśnej i prawa leśnego | str. 201

4.5. Rodzaje lasów | str. 203

4.6. Administracja leśna w ujęciu podmiotowym | str. 206

Rozdział 5

Kopaliny | str. 209

5.1. Podstawy prawne ochrony kopalin | str. 209

5.2. Kopaliny – określenie pojęcia | str. 210

5.3. Ochrona kopalin jako składnika środowiska | str. 211

5.4. Poszukiwanie i wydobywanie kopalin | str. 212

5.4.1. Koncesje | str. 213

5.4.2. Teren, obszar oraz zakład górniczy | str. 214

5.4.3. Odpowiedzialność za szkody | str. 216

5.5. Organy administracji geologicznej | str. 217

Rozdział 6

Dobra kultury | str. 219

6.1. Uwagi wprowadzające | str. 219

6.2. Ochrona zabytków i opieka nad zabytkami | str. 221

Rozdział 7

Mienie publiczne | str. 229

7.1. Mienie państwowe | str. 229

7.2. Mienie jednostek samorządu terytorialnego | str. 237

Rozdział 8

Administracyjnoprawna ingerencja w prawo własności | str. 241

8.1. Wywłaszczenie | str. 241

8.2. Administracyjnoprawne obowiązki właściciela (zarządcy) rzeczy | str. 246

Część III

Działania (actiones) | str. 251

Rozdział 1

Różnorodność działań administracji publicznej – prawne formy i metody działania | str. 253

Rozdział 2

Akty prawne generalne | str. 263

2.1. Rozporządzenia | str. 263

2.2. Akty prawa miejscowego | str. 266

2.3. Akty normatywne wewnętrzne | str. 271

2.4. Akty planowania | str. 274

2.5. Akty generalne kierownictwa – wytyczne i polecenia | str. 277

2.6. Akty regulacji sektorowej | str. 279

2.7. Akty wykładni prawa | str. 282

2.8. Akty „miękkiego” prawa administracyjnego | str. 285

Rozdział 3

Akt administracyjny | str. 289

3.1. Wprowadzenie | str. 289

3.2. Przegląd definicji pojęcia „akt administracyjny” | str. 289

3.3. Istota aktu administracyjnego i jego cechy | str. 290

3.3.1. Oparcie na przepisach prawa administracyjnego | str. 291

3.3.2. Władczość i jednostronność | str. 292

3.3.3. Oświadczenie woli | str. 293

3.3.4. Organ administracji publicznej | str. 295

3.3.5. Skierowane do zindywidualizowanego podmiotu spoza administracji publicznej | str. 295

3.3.6. Kształtowanie sytuacji prawnej podmiotu spoza administracji w sposób wiążący | str. 296

3.3.7. Konkretna sprawa | str. 297

3.3.8. Podsumowanie | str. 298

3.4. Podstawa aktu administracyjnego | str. 298

3.5. Rodzaje aktów administracyjnych | str. 299

3.6. Trwałość aktu administracyjnego | str. 300

3.7. Inne rodzaje aktów administracyjnych | str. 303

3.7.1. Generalne akty administracyjne | str. 303

3.7.2. Rzeczowe akty administracyjne | str. 305

Rozdział 4

Czynności materialno-techniczne | str. 309

4.1. Istota i znaczenie | str. 309

4.2. Wydawanie zaświadczeń | str. 315

4.3. Czynności egzekucyjne | str. 318

4.4. Czynności kontrolne (w stosunku do podmiotów administrowanych) | str. 320

Rozdział 5

Czynności społeczno-organizatorskie | str. 325

5.1. Istota i znaczenie | str. 325

5.2. Administrowanie przez udzielanie informacji – administrowanie informacyjne | str. 330

Rozdział 6

Czynności konsensualne | str. 335

6.1. Istota i znaczenie czynności konsensualnych | str. 335

6.2. Czynności konsensualne prawa administracyjnego | str. 338

6.3. Czynności konsensualne prawa cywilnego – umowa w administracji publicznej | str. 341

Rozdział 7

Sankcje administracyjne | str. 345

7.1. Wprowadzenie | str. 345

7.2. Sankcja w prawie administracyjnym | str. 346

7.3. Ustalanie konsekwencji niepodporządkowania się normom prawa administracyjnego | str. 348

7.4. Różnice pomiędzy sankcją administracyjną a karą | str. 349

7.5. Podsumowanie | str. 350

Część podsumowująca – zasady i wartości prawa administracyjnego | str. 351

Bibliografia | str. 357

Skorowidz | str. 365

Notki biograficzne | str. 369

Kategoria: Literatura akademicka
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8358-584-0
Rozmiar pliku: 3,0 MB

BESTSELLERY

Kategorie: