- W empik go
Podstawy prawa administracyjnego - ebook
Podstawy prawa administracyjnego - ebook
Podręcznik obejmuje najważniejsze zagadnienia z zakresu części ogólnej prawa administracyjnego oraz wybrane problemy materialnego prawa administracyjnego. Temat ujęto od strony instytucji prawa administracyjnego, a punktem wyjścia wywodu jest klasyczna triada: osoby, rzeczy, działania i ich wzajemne powiązania.
Autorzy wprowadzają czytelnika w świat pojęć prawa administracyjnego, przedstawiają główne instytucje tego prawa, a także nakreślają podstawę do samodzielnego poszerzania w przyszłości wiedzy w poszczególnych obszarach prawa administracyjnego.
Podręcznik jest dostosowany do programów nauczania prawa administracyjnego zarówno na studiach prawniczych, jak i na innych kierunkach np.: administracji czy zarządzaniu. Książka przeznaczona jest również dla urzędników administracji publicznej (rządowej i samorządowej),
zwłaszcza początkujących, niemających wykształcenia prawniczego. Może być także użyteczna dla osób związanych z instytucjami samorządowymi.
Autorami publikacji są doświadczeni dydaktycy, profesorowie i adiunkci oraz prawnicy praktycy zatrudnieni m.in. w Trybunale Konstytucyjnym czy Naczelnym Sądzie Administracyjnym.
Spis treści
Wykaz skrótów | str. 11
Wstęp | str. 13
Część wprowadzająca | str. 15
1. Władza publiczna we współczesnym państwie | str. 15
2. Administracja publiczna | str. 16
3. Prawo administracyjne | str. 22
3.1. Pojęcie i zakres prawa administracyjnego | str. 22
3.2. Stosunek administracyjnoprawny | str. 23
3.3. Struktura i źródła prawa administracyjnego | str. 25
4. Prawo administracyjne i administracja publiczna jako przedmiot nauki | str. 27
Część I
Podmioty (personae) | str. 29
Rozdział 1
Organy administracji publicznej | str. 31
1.1. Pojęcie i rodzaje | str. 31
1.2. Organy administracji rządowej i samorządowej | str. 35
1.2.1. Samorząd w ogólności | str. 35
1.2.2. Samorząd zawodowy | str. 38
1.3. Organy jednoosobowe i kolegialne | str. 41
1.4. Prawa i obowiązki organu administracji publicznej | str. 45
1.4.1. Kompetencje | str. 45
1.4.2. Zakres działania | str. 48
1.4.3. Właściwość | str. 49
1.4.4. Zadania | str. 49
1.4.5. Postulaty kompetencyjne | str. 50
1.5. Typowe relacje w administracji publicznej | str. 52
1.5.1. Wprowadzenie | str. 52
1.5.2. Koordynacja | str. 53
1.5.3. Współdziałanie | str. 55
1.5.4. Kontrola | str. 56
1.5.5. Nadzór | str. 57
1.5.6. Kierownictwo | str. 58
1.5.7. Podsumowanie | str. 59
1.6. Sieci administracyjne jako przejaw współdziałania w administracji | str. 59
1.6.1. Wprowadzenie | str. 59
1.6.2. Unijny model sieciowego powiązania z krajowymi organami administracji | str. 60
1.6.3. Polskie sieci administracyjne | str. 62
1.7. Ustrój administracji centralnej | str. 65
1.7.1. Pojęcie administracji centralnej | str. 65
1.7.2. Zadania i zakres działania administracji centralnej | str. 66
1.7.3. Struktura administracji centralnej | str. 67
1.7.4. Skład i powołanie Rady Ministrów | str. 70
1.7.5. Rada Ministrów jako kolegialny organ administracyjny | str. 73
1.7.6. Funkcje i kompetencje Rady Ministrów i jej członków | str. 75
1.7.7. Organizacja ministerstwa | str. 79
1.8. Ustrój administracji terenowej | str. 81
1.8.1. Podział terytorialny dla celów administracyjnych | str. 81
1.8.2. Samorząd terytorialny | str. 87
1.8.3. Administracja rządowa w terenie | str. 94
Rozdział 2
Publiczne jednostki organizacyjne | str. 97
2.1. Istota i rodzaje | str. 97
2.2. Zakład administracyjny (publiczny) | str. 99
2.2.1. Istota zakładów administracyjnych | str. 100
2.2.2. Użytkownicy zakładu administracyjnego i władztwo zakładowe | str. 103
2.2.3. Niepubliczne (prywatne) zakłady administracyjne | str. 106
2.3. Przedsiębiorstwo publiczne | str. 107
Rozdział 3
Podmioty administrowane | str. 115
3.1. Osoby fizyczne | str. 115
3.1.1. Osoba fizyczna jako podmiot administrowany | str. 115
3.1.2. Osoba fizyczna kontrolująca administrację – obywatelska kontrola nad administracją | str. 126
3.1.3. Osoba fizyczna jako uczestnik sprawowania administracji | str. 132
3.2. Jednostki organizacyjne niepubliczne | str. 139
3.2.1. Istota i rodzaje | str. 139
3.2.2. Jednostki organizacyjne o charakterze niegospodarczym | str. 142
3.2.3. Stowarzyszenia | str. 143
3.2.4. Fundacje | str. 146
3.2.5. Fundacja rodzinna | str. 148
3.2.6. Związki pracodawców i związki zawodowe | str. 149
3.2.7. Partie polityczne | str. 151
3.2.8. Kościoły i związki wyznaniowe | str. 153
3.2.9. Organizacje przedsiębiorców | str. 155
3.2.10. Społeczno-zawodowe organizacje rolników | str. 157
Część II
Rzeczy (res) | str. 159
Rozdział 1
Rzeczy publiczne – pojęcie i klasyfikacja | str. 161
1.1. Dobra publiczne w naukach społecznych | str. 161
1.2. Dobra publiczne w prawie w perspektywie historycznej | str. 164
1.3. Współczesne koncepcje dóbr oraz rzeczy publicznych | str. 167
1.3.1. Rzeczy (dobra) publiczne – określenie pojęcia | str. 167
1.3.2. Klasyfikacja rzeczy (dóbr) publicznych | str. 168
Rozdział 2
Środowisko i przyroda | str. 173
2.1. Uwagi wprowadzające | str. 173
2.2. Pojęcie środowiska i jego ochrony | str. 174
2.3. Ochrona przyrody | str. 177
2.4. Źródła prawa i zasady ochrony środowiska | str. 181
Rozdział 3
Wody | str. 187
3.1. Wprowadzenie | str. 187
3.2. Zarządzanie wodami | str. 188
3.3. Korzystanie z wód i ich ochrona | str. 192
Rozdział 4
Lasy | str. 197
4.1. Ogólna charakterystyka oraz funkcje lasów | str. 197
4.2. Źródła prawa leśnego | str. 198
4.3. Pojęcie lasu oraz gospodarki leśnej | str. 200
4.4. Zasady gospodarki leśnej i prawa leśnego | str. 201
4.5. Rodzaje lasów | str. 203
4.6. Administracja leśna w ujęciu podmiotowym | str. 206
Rozdział 5
Kopaliny | str. 209
5.1. Podstawy prawne ochrony kopalin | str. 209
5.2. Kopaliny – określenie pojęcia | str. 210
5.3. Ochrona kopalin jako składnika środowiska | str. 211
5.4. Poszukiwanie i wydobywanie kopalin | str. 212
5.4.1. Koncesje | str. 213
5.4.2. Teren, obszar oraz zakład górniczy | str. 214
5.4.3. Odpowiedzialność za szkody | str. 216
5.5. Organy administracji geologicznej | str. 217
Rozdział 6
Dobra kultury | str. 219
6.1. Uwagi wprowadzające | str. 219
6.2. Ochrona zabytków i opieka nad zabytkami | str. 221
Rozdział 7
Mienie publiczne | str. 229
7.1. Mienie państwowe | str. 229
7.2. Mienie jednostek samorządu terytorialnego | str. 237
Rozdział 8
Administracyjnoprawna ingerencja w prawo własności | str. 241
8.1. Wywłaszczenie | str. 241
8.2. Administracyjnoprawne obowiązki właściciela (zarządcy) rzeczy | str. 246
Część III
Działania (actiones) | str. 251
Rozdział 1
Różnorodność działań administracji publicznej – prawne formy i metody działania | str. 253
Rozdział 2
Akty prawne generalne | str. 263
2.1. Rozporządzenia | str. 263
2.2. Akty prawa miejscowego | str. 266
2.3. Akty normatywne wewnętrzne | str. 271
2.4. Akty planowania | str. 274
2.5. Akty generalne kierownictwa – wytyczne i polecenia | str. 277
2.6. Akty regulacji sektorowej | str. 279
2.7. Akty wykładni prawa | str. 282
2.8. Akty „miękkiego” prawa administracyjnego | str. 285
Rozdział 3
Akt administracyjny | str. 289
3.1. Wprowadzenie | str. 289
3.2. Przegląd definicji pojęcia „akt administracyjny” | str. 289
3.3. Istota aktu administracyjnego i jego cechy | str. 290
3.3.1. Oparcie na przepisach prawa administracyjnego | str. 291
3.3.2. Władczość i jednostronność | str. 292
3.3.3. Oświadczenie woli | str. 293
3.3.4. Organ administracji publicznej | str. 295
3.3.5. Skierowane do zindywidualizowanego podmiotu spoza administracji publicznej | str. 295
3.3.6. Kształtowanie sytuacji prawnej podmiotu spoza administracji w sposób wiążący | str. 296
3.3.7. Konkretna sprawa | str. 297
3.3.8. Podsumowanie | str. 298
3.4. Podstawa aktu administracyjnego | str. 298
3.5. Rodzaje aktów administracyjnych | str. 299
3.6. Trwałość aktu administracyjnego | str. 300
3.7. Inne rodzaje aktów administracyjnych | str. 303
3.7.1. Generalne akty administracyjne | str. 303
3.7.2. Rzeczowe akty administracyjne | str. 305
Rozdział 4
Czynności materialno-techniczne | str. 309
4.1. Istota i znaczenie | str. 309
4.2. Wydawanie zaświadczeń | str. 315
4.3. Czynności egzekucyjne | str. 318
4.4. Czynności kontrolne (w stosunku do podmiotów administrowanych) | str. 320
Rozdział 5
Czynności społeczno-organizatorskie | str. 325
5.1. Istota i znaczenie | str. 325
5.2. Administrowanie przez udzielanie informacji – administrowanie informacyjne | str. 330
Rozdział 6
Czynności konsensualne | str. 335
6.1. Istota i znaczenie czynności konsensualnych | str. 335
6.2. Czynności konsensualne prawa administracyjnego | str. 338
6.3. Czynności konsensualne prawa cywilnego – umowa w administracji publicznej | str. 341
Rozdział 7
Sankcje administracyjne | str. 345
7.1. Wprowadzenie | str. 345
7.2. Sankcja w prawie administracyjnym | str. 346
7.3. Ustalanie konsekwencji niepodporządkowania się normom prawa administracyjnego | str. 348
7.4. Różnice pomiędzy sankcją administracyjną a karą | str. 349
7.5. Podsumowanie | str. 350
Część podsumowująca – zasady i wartości prawa administracyjnego | str. 351
Bibliografia | str. 357
Skorowidz | str. 365
Notki biograficzne | str. 369
Kategoria: | Literatura akademicka |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8358-584-0 |
Rozmiar pliku: | 3,0 MB |