Podstawy prawa administracyjnego. Wykłady dla znudzonych - ebook
Podstawy prawa administracyjnego. Wykłady dla znudzonych - ebook
Publikacja przedstawia prawo administracyjne jako zbiór typów idealnych: pojęć, mechanizmów oraz instytucji, które nie tylko regulują działanie administracji, ale przede wszystkim służą obywatelowi. Autor przedstawia kluczowe zagadnienia ukształtowane przez prawniczą myśl administracyjną, które pomagają zrozumieć, czym w istocie jest to prawo administracyjne i jaką rolę odgrywa w relacji między państwem a jednostką.
Książka obejmuje siedem wykładów na temat prawa administracyjnego: o swoistości prawa administracyjnego, o prawe administracyjnym w przestrzeni prawnej, o multicentryczności przepisów i norm prawa administracyjnego, o zasadach prawa administracyjnego, o sytuacjach i stosunkach administracyjnoprawnych, o formach działalności administracyjnej oraz o sądowej kontroli administrowania.
Publikacja przeznaczona jest dla praktyków – sędziów, prokuratorów, adwokatów, radców prawnych, a także teoretyków prawa i studentów.
„(...) Wojciech Jakimowicz prowadzi owe wykłady tak, że stwarza
rzeczywiste przesłanki do tego, aby kształtować u czytelnika
zarówno nawyk krytycyzmu, jak i nawyk
niezależności intelektualnej. Dlatego prof. Wojciech
Jakimowicz przekonuje, że prawo, aby mogło uczynić
zadość swojej godności, musi opierać się na wiedzy, na
umiejętności rozpoznania, a następnie stosowania tego, co dobre i
słuszne.”
Z recenzji prof. dr. hab. Andrzeja Gomułowicza
Spis treści
| Zawartość | Nr strony |
|---|---|
| Wykaz skrótów | 11 |
| | |
| Wstęp | 13 |
| | |
| Wykład I Swoistość prawa administracyjnego | 19 |
| 1. Perspektywa idei prawa administracyjnego | 19 |
| 2. Administracyjność prawa administracyjnego | 26 |
| 3. Interes publiczny | 37 |
| 4. Cel publiczny | 43 |
| 5. Władztwo administracyjne | 48 |
| 6. Podmioty prawa administracyjnego | 56 |
| 6.1. Człowiek i wspólnota publicznoprawna | 57 |
| 6.2. Organ | 63 |
| 6.3. Zakład administracyjny | 71 |
| 6.4. Inne podmioty | 75 |
| 6.5. Podmiotowość administracyjnoprawna | 75 |
| 6.5.1. Podmiotowość podmiotów administrowanych | 79 |
| 6.5.2. Podmiotowość organów administrujących | 80 |
| 6.5.3. Podmiotowość wspólnot publicznoprawnych in genere | 82 |
| 6.5.4. Podmiotowość samorządowych wspólnot publicznoprawnych | 84 |
| 7. Dobro wspólne | 92 |
| | |
| Wykład II Prawo administracyjne w przestrzeni prawnej | 95 |
| 1. Prawo in genere | 95 |
| 2. Prawo publiczne | 98 |
| 3. Prawo administracyjne na tle innych gałęzi prawa | 105 |
| 4. Prawo administracyjne jako „konstrukcja nośna” w systemie prawa | 112 |
| 5. Normy prawa administracyjnego | 123 |
| 5.1. Wybór koncepcji normy prawnej | 123 |
| 5.1.1. Normy generalne i indywidualne oraz abstrakcyjne i konkretne | 125 |
| 5.1.2. Normy -zasady i normy -reguły | 126 |
| 5.1.3. Normy sankcjonowane i normy sankcjonujące | 129 |
| 5.1.4. Modyfikacje koncepcji normy prawnej z perspektywy specyfiki prawa administracyjnego | 129 |
| 5.2. Specyfika norm prawa administracyjnego | 131 |
| 6. Rodzaje norm prawa administracyjnego | 133 |
| 6.1. Normy ustrojowe | 134 |
| 6.2. Normy proceduralne | 135 |
| 6.3. Normy materialnoprawne (materialne) | 136 |
| 6.3.1. Normy zadaniowe i zadania publiczne | 141 |
| 6.3.2. Normy kompetencyjne i kompetencje administracyjne | 156 |
| 6.4. Normy sankcjonujące i sankcje administracyjne | 164 |
| 6.5. Normy określające formy działania | 171 |
| 6.6. Normy indywidualno -konkretne | 172 |
| | |
| Wykład III Multicentryczność przepisów i norm prawa administracyjnego | 175 |
| 1. Pojęcie multicentryczności prawa | 175 |
| 2. Normatywna koncepcja źródeł prawa Zygmunta Ziembińskiego | 176 |
| 3. Administracyjne koncepcje źródeł prawa | 181 |
| 4. Konsekwencje przyjętej koncepcji źródeł prawa | 184 |
| 4.1. Pojęcie aktu normatywnego | 187 |
| 4.2. Konstytucyjnie zorganizowany katalog źródeł prawa | 189 |
| 4.2.1. Zamknięty katalog źródeł prawa powszechnie obowiązującego | 189 |
| 4.2.2. Otwarty katalog źródeł prawa wewnętrznego | 212 |
| 4.3. Pozakonstytucyjne akty normatywne | 216 |
| 4.3.1. Akty wewnętrzne | 216 |
| 4.3.2. Przepisy administracyjne | 220 |
| 4.4. Problem aktów generalnych | 222 |
| 4.5. Problem aktów planowania | 226 |
| 4.6. Niezorganizowane źródła prawa | 228 |
| 4.6.1. Niezorganizowane źródła prawa w szerokim znaczeniu | 228 |
| 4.6.2. Niezorganizowane źródła prawa w ścisłym znaczeniu | 231 |
| 5. Katalog i cechy źródeł prawa administracyjnego | 238 |
| 6. Koncepcja multicentrycznych norm prawa administracyjnego i ich wykładni | 240 |
| | |
| Wykład IV Zasady prawa administracyjnego | 249 |
| 1. Polskie koncepcje zasad prawa | 249 |
| 2. Pojęcie zasad prawa administracyjnego | 252 |
| 3. Zasady ogólne prawa administracyjnego | 254 |
| 3.1. Zasada dobra wspólnego | 256 |
| 3.2. Zasada demokratycznego państwa prawnego urzeczywistniającego zasady sprawiedliwości społecznej | 259 |
| 3.2.1. Zasada państwa prawnego | 260 |
| 3.2.2. Zasada sprawiedliwości społecznej | 311 |
| 3.3. Zasady prawa ustrojowego | 327 |
| 3.3.1. Zasada pomocniczości (subsydiarności) | 327 |
| 3.3.2. Zasada zespolenia | 331 |
| 3.3.3. Zasady koncentracji i dekoncentracji | 334 |
| 3.3.4. Zasady centralizacji i decentralizacji | 335 |
| 3.4. Zasady prawa proceduralnego | 337 |
| 3.5. Zasady prawa materialnego | 337 |
| | |
| Wykład V Sytuacje i stosunki administracyjnoprawne | 339 |
| 1. Sytuacja prawna | 339 |
| 2. Sytuacja administracyjnoprawna | 341 |
| 3. Obowiązek i odpowiedzialność | 343 |
| 4. Sytuacje jednostki i wspólnoty publicznoprawnej względem siebie | 349 |
| 4.1. Interes faktyczny | 351 |
| 4.2. Interes prawny | 352 |
| 4.3. Ochrona interesów indywidualnych | 360 |
| 4.3.1. Ochrona interesu faktycznego | 361 |
| 4.3.2. Ochrona interesu prawnego | 365 |
| 4.4. Publiczne prawa podmiotowe | 371 |
| 4.4.1. Perspektywa konstrukcji formalnej w ujęciu statycznym | 373 |
| 4.4.2. Perspektywa konstrukcji formalnej w ujęciu dynamicznym | 388 |
| 4.4.3. Perspektywa idei publicznych praw podmiotowych | 390 |
| 4.4.4. Propozycja definicji publicznych praw podmiotowych | 401 |
| 5. Sytuacje prawne organów administrujących | 401 |
| 5.1. Sytuacje wyodrębnione według kryterium treści kompetencji administracyjnej | 404 |
| 5.1.1. Kompetencje do stanowienia prawa | 404 |
| 5.1.2. Kompetencje do stosowania prawa | 406 |
| 5.1.3. Kompetencje związane | 411 |
| 5.1.4. Kompetencje dyskrecjonalne | 414 |
| 5.1.5. Kompetencje do milczenia | 434 |
| 5.2. Sytuacje wyodrębnione według kryterium przedmiotu kompetencji administracyjnej | 436 |
| 6. Stosunek administracyjnoprawny | 437 |
| 6.1. Stosunek prawny in genere | 438 |
| 6.2. Cechy stosunku administracyjnoprawnego | 438 |
| 6.2.1. Podstawy prawne stosunku administracyjnoprawnego | 440 |
| 6.2.2. Podstawy faktyczne stosunku administracyjnoprawnego | 443 |
| 6.2.3. Przedmiot stosunku administracyjnoprawnego | 444 |
| 6.2.4. Podmioty stosunku administracyjnoprawnego | 446 |
| 6.2.5. Treść stosunku administracyjnoprawnego | 449 |
| 6.3. Rodzaje stosunków administracyjnoprawnych | 452 |
| | |
| Wykład VI Formy działalności administracyjnej | 455 |
| 1. Określenie form działalności administracyjnej | 455 |
| 1.1. Prawna perspektywa form działalności administracyjnej – działania prawne i faktyczne | 456 |
| 1.2. Formy działalności administracyjnej z perspektywy treści i przedmiotu kompetencji administracyjnych | 458 |
| 1.3. Formy działalności administracyjnej z perspektywy adresata działań podejmowanych w ramach kompetencji administracyjnych | 460 |
| 2. Akty i czynności | 461 |
| 3. Akt administracyjny | 464 |
| 3.1. Akt administracyjny (decyzja administracyjna) w rozumieniu materialnym | 466 |
| 3.2. Akt administracyjny (decyzja administracyjna) w rozumieniu formalnym | 469 |
| 3.3. Rodzaje aktów administracyjnych | 471 |
| 3.3.1. Akty konstytutywne i deklaratoryjne | 472 |
| 3.3.2. Akty zależne i niezależne od woli jednostki | 473 |
| 3.3.3. Akty związane i swobodne | 474 |
| 3.3.4. Akty pozytywne i negatywne dla jednostki | 475 |
| 3.3.5. Akty zobowiązujące i uprawniające | 475 |
| 3.3.6. Akty określające sytuacje prawne jednostek i akty określające status rzeczy | 476 |
| 3.3.7. Akty (decyzje) ostateczne i nieostateczne, prawomocne i nieprawomocne | 478 |
| 3.3.8. Akty „dwustronne” | 479 |
| 3.4. Moc wiążąca aktu administracyjnego | 481 |
| 3.5. Wadliwość aktu administracyjnego | 484 |
| 4. Działania faktyczne | 490 |
| 4.1. Działania społeczno -organizatorskie | 490 |
| 4.2. Działania i czynności materialno -techniczne | 491 |
| 4.2.1. Zewnętrzne czynności i działania materialno -techniczne | 491 |
| 4.2.2. Wewnętrzne czynności materialno -techniczne | 497 |
| 4.3. Zaświadczenia (poświadczenia) | 498 |
| 5. Umowa | 498 |
| 5.1. Umowa cywilnoprawna | 499 |
| 5.2. Umowa administracyjna (publicznoprawna) | 500 |
| 6. Porozumienie administracyjne | 502 |
| | |
| Wykład VII Sądowa kontrola administrowania | 505 |
| 1. Założenia sądowej kontroli administrowania | 506 |
| 2. Idea i rodowód sądownictwa administracyjnego | 512 |
| 3. Istota sądownictwa administracyjnego | 514 |
| 3.1. Charakter sądowej kontroli administrowania | 515 |
| 3.2. Spór przed sądem kontrolującym administrowanie | 518 |
| 3.3. Wymiar sprawiedliwości | 519 |
| 3.4. Sądowoadministracyjny wymiar sprawiedliwości | 520 |
| 4. Modele sądownictwa administracyjnego | 522 |
| 4.1. Modele wyodrębniane według kryterium sposobu określenia przedmiotu kontroli | 523 |
| 4.2. Modele wyodrębniane według kryterium przedmiotu ochrony i charakteru kompetencji orzeczniczych sądów administracyjnych | 524 |
| 5. Problem merytorycznego orzekania w ramach sądowoadministracyjnego wymiaru sprawiedliwości | 528 |
| 6. Polskie sądownictwo administracyjne | 533 |
| 6.1. Podmioty | 533 |
| 6.1.1. Sądy administracyjne | 534 |
| 6.1.2. Skarżący | 534 |
| 6.1.3. Uczestnik postępowania | 536 |
| 6.1.4. Organ | 537 |
| 6.2. Zakres przedmiotowy kontroli sądowoadministracyjnej | 537 |
| 6.2.1. Decyzje administracyjne | 538 |
| 6.2.2. Postanowienia administracyjne | 538 |
| 6.2.3. Inne akty lub czynności z zakresu administracji publicznej | 539 |
| 6.2.4. Interpretacje i opinie podatkowe | 539 |
| 6.2.5. Akty prawa miejscowego | 540 |
| 6.2.6. Inne niż akty prawa miejscowego akty samorządowe w sprawach z zakresu administracji publicznej | 540 |
| 6.2.7. Akty nadzoru nad działalnością organów jednostek samorządu terytorialnego | 541 |
| 6.2.8. Bezczynność i przewlekłe prowadzenie postępowania | 542 |
| 6.2.9. Inne formy działania | 543 |
| 6.3. Przedmiot i granice rozpoznania | 543 |
| 6.4. Kompetencje sądów administracyjnych | 544 |
| 6.4.1. Kompetencja ogólna sądu administracyjnego | 545 |
| 6.4.2. Kompetencje do oddalenia skargi | 548 |
| 6.4.3. Kompetencje kasacyjne | 549 |
| 6.4.4. Tak zwane kompetencje merytoryczne | 550 |
| 6.4.5. Kompetencje do rozstrzygania sporów kompetencyjnych i sporów o właściwość | 555 |
| 6.4.6. Kompetencje do podejmowania uchwał | 556 |
| | |
| Zakończenie | 559 |
| | |
| Bibliografia | 561 |
| Kategoria: | Literatura akademicka |
| Zabezpieczenie: |
Watermark
|
| ISBN: | 978-83-8390-752-9 |
| Rozmiar pliku: | 5,8 MB |