Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • Empik Go W empik go

Podstawy rysunku - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
4 lipca 2022
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Podstawy rysunku - ebook

„Podstawy rysunku” to kurs zarówno dla tych którzy stawiają pierwsze kroki w rysunku, jak i dla tych którzy chcą odświeżyć lub pogłębić swoje umiejętności. Teoria oraz ćwiczenia w stopniowy sposób wprowadzają w świat rysunku, zaczynając od najbardziej podstawowych tematów, takich jak rysunek kresek lub cieni, do bardziej skomplikowanych, takich jak martwa natura.

Kategoria: Malarstwo
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8273-950-3
Rozmiar pliku: 5,8 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Wprowadzenie

Rysunek jest jednym z podstawowych języków przekazywania informacji w wielu różnych dziedzinach. Gdy stosujemy pewne metody, na przykład pokazywania niewidocznych krawędzi, możemy poprzez rysunek przedstawić więcej informacji o formie, głębiej zrozumieć wewnętrzną strukturę obiektu oraz rozwinąć analityczny sposób myślenia.

Istnieją różne techniki i metody prowadzenia rysunku. W tej książce będzie omawiany sposób bazujący na analizie wewnętrznej konstrukcji obiektu, czyli tak zwany rysunek konstrukcyjny.

Trzeba pamiętać, że wszystkie ćwiczenia opisywane w tym kursie należy wykonywać od ręki, bez użycia linijki, dzięki temu uzyska się szybszy i skuteczniejszy postęp.Rozdział I
Podstawowe ćwiczenia

Transformacja wizji w realny rysunek wymaga posiadania pewnych umiejętności. Zadania przedstawione w pierwszej części pozwalają nabyć podstawowe nawyki w technice rysunku. To jest tak zwany _alfabet rysunku_, pozwalający przejść później do rysowania bardziej skomplikowanych obiektów.

1.1. Rysunek linii

Podstawowym narzędziem w rysowaniu jest ołówek. Na początku zaleca się stosowanie ołówków twardszych, typu 2H, H, HB, ponieważ pozwalają one zachować pewną przejrzystość rysunku. Później należy stopniowo przechodzić do bardziej miękkich ołówków, typu B, 2B i tak dalej. Długość ołówka powinna wynosić nie mniej niż 10–12 cm, a jego końcówka powinna mieć kształt stożka (RYS. 1).

rys. 1
Na początku pracy zaleca się trzymać ołówek dalej od ostrza, co pozwala zaczynać lekko i swobodnie rysunek (RYS. 2).

rys. 2
Przy stopniowym dopracowaniu i wprowadzeniu detali ołówek trzyma się bliżej ostrza (RYS. 3).

rys. 3
Trzeba także od razu powiedzieć podstawową zasadę prowadzenia rysunku: _od ogółu do szczegółu_.

_ĆWICZENIE 1. RYSUNEK LINII PROSTYCH_

Na dowolnym arkuszu poprowadzić linie proste w dowolnych kierunkach, zaczynając od linii długości 7–10 cm, zwiększając długość do 30–40 cm. Narzędzia: ołówek HB, B, papier.

Linie proste w rysunku stosowane są jako linie pomocnicze, nadające rysunkowi pewną charakterystyczną urodę. Przy rysowaniu linii prostej stosuje się metodę wyznaczania kierunku dwoma punktami, a później łączenia tych punktów linią. Przed prowadzeniem linii na początku trzeba przedstawić jej trajektorię.

Metoda prowadzenia linii od punktu do punktu pozwala przyzwyczaić rękę do odpowiedniego ruchu wykreślenia prostych linii. Przy wykonaniu tego zadania można zauważyć, że łatwiej rysować linie pionowe, prowadząc je od góry do dołu, natomiast poziome — prowadząc ze strony lewej na prawą (RYS. 4).

rys. 4
_ĆWICZENIE 2. RYSUNEK LINII KRZYWYCH_

Na dowolnym arkuszu poprowadzić linie krzywe w różnych kierunkach.

Przy wykonaniu tego ćwiczenia należy pamiętać o zmianie grubości linii. Wizualnie im linia grubsza, tym znajduje się ona bliżej widza na płaszczyźnie papieru. Im linia węższa, tym bardziej będzie ona sprawiać wrażenie odległości. Dzięki różnicy grubości można nawet przez same linie pokazać trójwymiarową przestrzeń na płaszczyźnie papieru (RYS. 5).

rys. 5
1.2. Rysunek elipsy

Umiejętność rysowania elipsy jest ważnym elementem w procesie rozwoju nawyków rysunkowych. Wynika to z częstego zapotrzebowania na poprawne rysowanie elips, ponieważ formy wielu obiektów w otaczającym nas świecie zawierają elipsy lub okręgi, które w perspektywie są pokazywane jako elipsy.

Na RYS. 6 pokazana jest elipsa z oznaczeniem głównych punktów. Dwie osie elipsy — duża AC i mała BD, prostopadłe do siebie. O — środek elipsy. Odcinki AO i OC oraz BO i OD są równe. Punkty F1 i F2 nazywają się ogniskami elipsy.

rys. 6
Zaczynamy rysować elipsę od prostopadłych do siebie osi, zatem odkładamy od środka elipsy równe odcinki na tych osiach. Ostatnim krokiem będzie prowadzenie krzywej elipsy przez cztery wyznaczone na osiach punkty (RYS. 7).

rys. 7
Dalej będzie opisana metoda znalezienia dodatkowych czterech punktów dla ułatwienia rysunku elipsy.

Metoda znalezienia dodatkowych czterech punktów:

1. Wyznaczone na osiach punkty trzeba połączyć prostymi, tworząc prostokąt.

2. Należy poprowadzić diagonale.

3. Każda diagonala dzieli się punktem O na dwa odcinki.

4. Odcinek OA dzielimy na trzy równe odcinki.

5. Punkt B jest właściwym znalezionym punktem.

6. W podobny sposób można znaleźć pozostałe punkty.

Ta metoda służy dla ułatwienia rysunku elips, kiedy cztery punkty nie wystarczają dla wykreślenia krzywej elipsy (RYS. 8).

rys. 8
_ĆWICZENIE 3. RYSUNEK ELIPS_

Na dowolnym arkuszu poprowadzić elipsy różnej wielkości w różnych kierunkach. Wykonując ćwiczenie, należy pamiętać o tym, że rysujemy obiekty w przestrzeni, więc istotne będą zmiany grubości linii w zależności od tego, jaka część elipsy będzie bliżej, a jaka dalej od widza (RYS. 9).

rys. 9
1.3. Pojęcie perspektywy

Zjawisko perspektywy możemy obserwować wszędzie i zawsze, ponieważ wynika ono z charakteru naszego postrzegania wzrokowego. Przykładem może być biegnąca do horyzontu droga (RYS. 10).

W rysunku perspektywa jest jednym ze sposobów przedstawienia trójwymiarowej przestrzeni na płaszczyźnie. Istota tej metody polega na rzutowaniu punktów znajdujących się w przestrzeni na płaszczyznę obrazu za pomocą teoretycznych promieni względem wybranego punktu widzenia.

Perspektywa pokazuje nie tylko formę obiektu, ale i wzajemne usytuowanie widza w stosunku do obiektu — stąd wynikają zmiany w wielkościach i grubościach przedstawionych obiektów. Przy rysowaniu perspektywy wszystkie osie i linie obiektów schodzą się w jednym lub kilku punktach zbiegu.

rys. 10
Oprócz perspektywy istnieją inne sposoby pokazania trójwymiarowej przestrzeni na płaszczyźnie, na przykład _aksonometria_. W aksonometrii część krawędzi są równoległe do siebie i nie schodzą się w punktach zbiegu (RYS. 11).

rys. 11
1.3.1. Podstawowe pojęcia perspektywy

1. _Linia horyzontu_ (h) — teoretyczna linia, znajdująca się na poziomie wzroku widza.

2. _Punkt zbiegu_ — punkt, w którym schodzą się teoretyczne linie po przedłużeniu krawędzi przedmiotów.

1.3.2. Zasady perspektywy

1. Obiekty o jednakowej wielkości w rzeczywistości na obrazie będą miały różną wielkość w zależności od tego, czy znajdują się bliżej, czy dalej w stosunku do widza.

2. Obiekt znajdujący się bliżej w stosunku do widza jest większy od podobnego przedmiotu znajdującego się dalej.

3. Linie równolegle odchodzące od widza zbliżają się i schodzą się w punktach zbiegu znajdujących się na linii horyzontu.

4. Linia horyzontu zawsze jest na poziomie wzroku widza. Obiekty znajdujące się niżej linii horyzontu widzimy od góry, a znajdujące się wyżej od dołu (RYS. 12).

rys. 12
1.3.3. Rodzaje perspektywy

1. _Perspektywa z jednym punktem zbiegu —_ cechą charakterystyczną jest to, że część krawędzi przedmiotu jest równoległa do płaszczyzny obrazu (RYS. 13).

rys. 13
2. _Perspektywa z dwoma lub więcej punktami zbiegu_ — cechą charakterystyczną jest to, że krawędzie przedmiotu znajdują się pod różnymi kątami w stosunku do płaszczyzny obrazu (RYS. 14).

rys. 14
1.3.4. Perspektywa prostych form geometrycznych

Rysunek prostych form geometrycznych jest pewnym kluczem do opanowania nauki rysunku, ponieważ każdy najbardziej skomplikowany obiekt można sprowadzić do form prostych, z których się składa.

Na przykładzie kilku wybranych prostych form geometrycznych będą omówione najważniejsze zasady techniki rysunku.

_RYSUNEK KOŁA W PERSPEKTYWIE_ — koło w perspektywie przebiera formę elipsy (rysunek elipsy był omówiony w poprzednim rozdziale). Ale istnieje ważna różnica, o której należy pamiętać, gdy chcemy narysować koło w perspektywie — _skrót perspektywiczny_ (RYS. 15). Na rysunku jest pokazane, jak oś koła w perspektywie jest przesunięta względem osi elipsy.

rys. 15
Kiedy rysujemy tylko elipsę, to zjawisko nie ma dużego znaczenia, tak samo jak rysujemy po prostu walec w perspektywie. Natomiast gdy walec będzie miał otwór, to trzeba pamiętać o tym, że środek walca tak naprawdę jest przeniesiony trochę dalej, zgodnie z zasadami perspektywy, i otwór będzie miał różnicę w grubościach (RYS. 16).

rys. 16
_RYSUNEK SZEŚCIANU W PERSPEKTYWIE_

Sześcian można przedstawić w perspektywie z jednym (RYS. 13) lub kilkoma punktami zbiegu (RYS. 14). W otaczającym nas świecie jednak najczęściej mamy do czynienia z perspektywą mającą kilka punktów zbiegu, dlatego rysunek z zastosowaniem takiego rodzaju perspektywy będzie omówiony w szczególności. RYS. 17 pokazuje metodę rysowania sześcianu z wykreśleniem teoretycznych linii zbiegu i z oznaczeniem punktów zbiegu na linii horyzontu. Taka metoda ułatwia przedstawienie skrótu perspektywicznego:

1. Prowadzimy poziomą linię horyzontu h (KROK 1).

2. Względem tej linii oznaczamy położenie naszego obiektu, prowadząc pionową linię, która będzie określać najbliższą widoczną krawędź naszego sześcianu (KROK 2).

3. Oznaczamy na linii krawędzi punkty A i B, które określą wysokość sześcianu, oraz punkty 1, 2 jako punkty zbiegu na linii horyzontu (KROK 3).

4. Łączymy te punkty ze sobą (KROK 4).

5. Na teoretycznych liniach zbiegu odkładamy kolejne punkty C, D, E, F i łączymy je z punktami na linii horyzontu (KROK 5).

6. Skrzyżowanie linii pozwala znaleźć ostatnie punkty G i H (KROK 6).

rys. 17
Można również narysować sześcian bez prowadzenia dodatkowych linii, wystarczy tylko pamiętać o zasadach perspektywy omówionych wcześniej. Na RYS. 18 pokazane jest, jak krawędzie sześcianu lekko się zwężają, dzięki czemu sześcian jest pokazany w perspektywie. Ten zabieg nawiązuje do wcześniej omawianej metody rysowania za pomocą teoretycznych linii zbiegu i punktów, z tym że teraz już ich nie pokazujemy na rysunku, tylko pamiętamy o nich.

rys. 18
Ważną rzeczą w tej metodzie jest wyczucie _proporcji obiektu_ — to umiejętność, która się pojawia z czasem, podczas praktyki rysunku.

_ĆWICZENIE 4. RYSUNEK SZEŚCIANÓW_

Na dowolnym arkuszu narysować sześciany różnej wielkości i pod różnymi kątami, pamiętając o zasadach perspektywy (RYS. 19).

rys. 19
_RYSUNEK WALCA W PERSPEKTYWIE_

1. Oznaczamy główną oś obrotu walca i prostopadłe do niej duże osie elips będących górną i dolną podstawą (KROK 1).

2. Na osiach odkładamy równe odcinki i prowadzimy elipsy, pamiętając, że im dalej znajduje się elipsa od linii horyzontu, tym ma ona większą otwartość, zgodnie z zasadami perspektywy, a im znajduje się bliżej linii, tym większy występuje skrót perspektywiczny (KROKI 2–4).

3. Łączymy pionowymi prostymi liniami górną i dolną część elipsy i oznaczamy grubością, która część elipsy jest bliżej nam, a która dalej (KROK 5). (RYS. 20).

rys. 20
_ĆWICZENIE 5. RYSUNEK WALCÓW_

Na dowolnym arkuszu narysować walce różnej wielkości i pod różnymi kątami, pamiętając o zasadach perspektywy. Elipsa znajdująca się dalej od widza zawsze będzie bardziej rozwarta (NR 2 na rysunku), ponieważ według zasad perspektywy widzimy ją pod większym kątem (RYS. 21).

rys. 21
_RYSUNEK STOŻKA W PERSPEKTYWIE_

Rysunek stożka sprowadza się do wyznaczenia prostopadłych do siebie osi, narysowania elipsy i połączenia liniami prostymi elipsy z punktem wyznaczonym na osi głównej (RYS. 22).

rys. 22
_ĆWICZENIE 6. RYSUNEK STOŻKÓW_

Na dowolnym arkuszu narysować stożki różnej wielkości i pod różnymi kątami, pamiętając o zasadach perspektywy (RYS. 23).

mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: