- W empik go
Poezja polskiego baroku - ebook
Poezja polskiego baroku - ebook
Sebastian Grabowiecki, Wespazjan Kochowski, Jan Andrzej Morsztyn czy Daniel Naborowski, mistrzowie barokowego konceptu, poruszają najgłębiej ukryte emocje. W przewrotny sposób piszą o ulotności i marności ludzkiego życia, o poczuciu pustki i przeplatającej wszystko miłości, raz gorzkiej, raz bolesnej, raz smutnej. Zachwycają przy tym bogactwem skojarzeń i barwnością języka.
Kategoria: | Poezja |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7903-885-5 |
Rozmiar pliku: | 2,3 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
SEBASTIAN GRABOWIECKI
Setnik rymów duchownych
Setnik rymów duchownych wtóry
WESPAZJAN KOCHOWSKI
Niepróżnujące próżnowanie
Psalmodia polska
JAN ANDRZEJ MORSZTYN
Lutnia
DANIEL NABOROWSKI
Łowy
Miłości wszytko równo
Omnia, si perdas famam etc.
Do jednej
Respons niespodziewany
Oszukanie
Na p. Ciołka
Jezuita
Do złej baby
Marność
Zła żona
Do jednej o Kupidynie
Epitafium Janowi Kochanowskiemu, poecie polskiemu
Bankiet in folio
Do Aleksandry
Do tejże
Do Kupidyna o tejże
Do księcia imci Krzysztofa Radziwiłła, wojewody wileńskiego i hetmana wielkiego W.K.L.
Na oczy królewny angielskiej, która była za Fryderykiem, falcgrafem reńskim, obranym królem czeskim
Cień przypisany ks. ks. JM Januszowi Radziwiłłowi, podczaszemu naonczas W.Ks.L. A. 1607
Impreza: Calando poggiando, To na dół, to do góry
Krótkość żywota
Na toż
Łazarz do bogacza
Cnota grunt wszytkiemu
Votum
WACŁAW POTOCKI
Na „Ogród nie wyplewiony”
Aequivocatio
Łożnica
Słówkiem się nieuk wyda
Na urząd podczaszego
Czemu księżą łakomi
Kto mocniejszy, ten lepszy
Veto albo nie pozwalam
Świat turma
Kraków
Czego człowiek zataić nie może
Na fraszki
Braterska admonicyja do ichmościów wielmożnych panów braci starszych
Dziesięciny
Płótno
Biskup krakowski ze skotakiem
Chłopi
Czemu więcej białej niż męskiej płci
Na tak częste różnych ludzi nobilitacyje
Prawa szlacheckie jako pajęczyna
Natura wszytkim jednaka
Wszytko prócz cnoty skazie i śmierci podległo
Odrwić świat
Lekka uwaga prerogatywy szlacheckiej
Na chłopów podgórskich
Większy gust ludzie mają w fraszkach niż w rzeczach nabożnych
Spowiedź żołnierska
Żartem się prawdy domówić
Zbytki polskie
Humor polski
Do jednego senatora
Po smacznym kasku nie wadzi się napić
Chłop łacinę
Zła żona
Golono, strzyżono
Niewczesna przestroga
Papieżowi
Królowi
Senatorowi
Astrologowi
Poecie
Pochlebcy
Ciurze
Kmieciowi
Zagrodnikowi
Nowemu szlachcicowi
Grobowi
Pijanicy
Co głowa, to rozum
Wół do siodła, koń do pługu
Kruk krukowi oka nie wykolę
Rozwiązana miotła
Zna się jako świnia na pieprzu. Drugi raz
Czuj, stary pies szczeka. Satyricum. Drugi raz
Summum ius summa iniuria
. Na toż trzeci raz
. Na toż czwarty raz
Na pochyłe drzewo i kozy skaczą. Z obalonego drzewa każdy trzaski zbiera
. Na toż drugi raz
Z równym najlepsza sprawa, chroń się możniejszego
MIKOŁAJ SĘP SZARZYŃSKI
Rytmy abo wiersze polskieSEBASTIAN GRABOWIECKI
Setnik rymów duchownych
VII
Mój wiek czasem krótkim jak sznurem zmierzony,
A jako granicą pewną obtoczony,
Więc jak jest nietrwały. Ty wiesz, a pijana
Wodna słusznie się zda z nim być porównana.
Wyrwi z grzechów, proszę, a w nich upadłego
Nie dawaj na wzgardę człowieka lekkiego.
Ulży ręki swojej, bo mnie zwojowała,
A sna na pośmiech wzdąć już się zgotowała.
Nieszczęsny jest żywot człowieka grzesznego,
Pajęczynie równe wszystkie sprawy jego;
A jako mol szatę, tak one żal kazi,
Które więc zła wola od Pana odrazi.
Wysłuchaj me prośby, a na łkanie moje
Niechaj otworzone będą uszy Twoje,
Abym k’sobie przyszedł, chciej sfolgować mało,
Niż ci duszę wrócę, a ziemi dam ciało.
VIII
Nasycony-m smutku, nie znając dobrego
I by rozmierzyć chciał Pan kres wieku mego,
Widząc dni, co przeszły, a czas, co przede mną,
Sną by rychlej łaskę uczynił nade mną.
Dni swoje w żałości, nocy tracę łzami,
A gdyby się frymark ten stał między nami,
Że od tego czasu miałbym żyć w radości,
Sną by jej mniej było, niż przeszło ciężkości.
Zmiłuj się, coś wszystko i mnie przy tym stworzył,
Oddal już kłopoty, którymiś mnie zborzył,
Osusz oczy moje, ulży ręki mało,
Daj, by urąganie, które znam, ustało.
Racz, Panie, żałości, które znoszę, skrócić,
Co się z tego cieszą, tam racz łzy obrócić.
Niech to wszyscy znają, że swe masz na pieczy,
A zły się niech lęka, widząc takie rzeczy.
Proszę, Ojcze, użycz oka łaskawego,
A jeśli uczynić nie raczysz i tego,
Daj cierpliwość w serce albo mnie weź z świata,
Bo mi żywot hydzą me nieszczęsne lata.
IX
Pomni, że jako wiatr dni żywota mego;
Oko się nie wróci widzieć co dobrego,
Jak obłok upływa, potym z oka ginie,
Tak się z człekiem dzieje, acz w swym wieku słynie.
Nazad się nie wraca, co w ciemny grób wpadnie,
Mieście, na którym żył, nie pozna go snadnie,
Przeto widząc wiek swój krótko zamierzony,
Rad bym Twoje łaskę poznał z której strony.
Panie, co jest człowiek? Co za godność jego?
Abyś go nawiedzał, zaż dostojen tego?
Byś go doznawając przy nim był czas każdy,
Różnie go próbując, z nim mieszkać miał zawżdy?
Ciężka mi Twa ręka, którą masz nade mną,
Odpuść grzechy, proszę, a czyń łaskę ze mną,
Póki nie obrócisz w proch ciała mojego,
A z świata nie zrzucisz, nasyciwszy złego.
XI
Pan – światło me, którego będę naśladował;
Bóg – mój żywot, tego ja będę czcił, miłował;
Pan – moja moc, ten czyni sam mocne me siły,
Przeto me zmysły będą imię Jego czciły.
Ty, Panie, bądź mym stróżem, a pofolguj mało;
Wysłuchaj głos, bo moje gardło już ustało,
Nie kryj oka przede mną, by cierpliwość moja
Nie wpadła na tę drogę, skąd niełaska Twoja.
Bądź, Panie, przy mnie, proszę, nie opuszczaj wiecznie,
Daj, bym za Twą pomocą chwalił Cię bezpiecznie,
Bo mnie ociec i matka mają za obcego.
Gdzież mam iść, jeśli i Ty wzgardzisz wygnanego?
Uznaj pokorę moje, który wszytko sądzisz,
A serca uniżone swoją łaską rządzisz;
Naucz mnie woli Twojej, a pomóż w niej chodzić,
Bo bez tego wolałbym w świat się był nie rodzić.
XVIII
Gdy z Psem albo Lwem, znaki niebieskiemi,
Słońce się zetrze, w gniew się poruszają,
Płomień tak srogi potem rozpuszczają,
Że wszytko niszczą, co tu jest na ziemi.
Rzeki strwożone z brzegami swoimi
Dzieląc się w źrzódła nazad się wracają:
Ziemia tła, a gdzie mieśca oddychają,
Zda się, że Etna dmie ogniami swymi.
Szukają ludzie, zewsząd ogarnieni,
Zioła, owoce, posilenia, chłodu,
By w letnich ogniach byli ratowani;
Ja drżę – gorącem inszy zmordowani –
A z strachów równań mogę być do lodu
Przed ogniem, w którym trwają potępieni.
XXXVI
Z pamięci schodzą czasy żywota naszego,
Nie inaczej jak słowa rzeczenia ustnego.
Siedmkroć dziesięć własny kres ludzkiego żywota,
Oprócz w kim przyrodzenie czyrstwe i ochota.
Do tego nad dwoje pięć, jeśli co przybędzie,
To boleść a sidła śmierć stawiająca wszędzie;
To już w skok gaśniem, Panie, chodząc umieramy.
Właśnie jak ptak, co patrząc, z oczu go zbywamy.
A jeśli z zamierzenia Twego nam to roście,
Jacyż, Panie, przyśpiesza za Twym gniewem goście?
Gdyż według spraw każdego odpłata od Ciebie;
Nic się oku nie skryje władnącemu w niebie.
Przeto mi liczbę moich dni daj wiedzieć, Panie,
By się człek umiał sprawić, niż przed Twój sąd stanie.
Skłoń ku mnie łaskawą twarz, porzuć gniew, a swoje
Miłosierdzie wzruszyć racz na wołanie moje.
Nasze serca mądrością oświeć, dobrotliwy,
By swój wiek mógł wesoło wieść człowiek wstydliwy.
Napełni nas radością, któreś ufrasowal,
A różnymi kłopoty ich wieki sprawował.
Daj wiedzieć sprawy swoje, daj, niech wszyscy znamy,
Jako Ciebie, możnego, skłonnym k’sobie mamy;
Ukaż nad nami lutość, a swoje zbawienie
Niech widzi w miłosierdziu ludzkie pokolenie.
Co nasze zmysły zaczną, kończ, Ojcze łaskawy,
Niech początek i koniec z Ciebie biorą sprawy,
Niechaj myśl nic takiego w serce nam nie wwodzi,
Prócz tego, co zbawienne i Twą łaskę rodzi.
LXIII
Także z poranku począwszy, mój Panie,
Konać mnie będziesz, aż ciemna noc przyjdzie?
Także Cię z płaczem rzewne narzekanie,
Także wołanie me przed Cię nie wnidzie?
Piszczę jak ptaszę od matki zgubione,
Hukam jak gołąb po dzieciach straconych,
Ustają oczy w niebo wyniesione,
Gwałt cierpię; Panie, ratuj sił strapionych.
Świtanie ziołom wdzięczną rosę niesie,
Mnie na powiekach gwiazdy łez odchodzą.
Fortunne ziółka, szczęsna trawo w lesie,
Wy czerstwiejecie, a mnie mdłości szkodzą.
Zwierz, ptastwo w nocy swe posiłki mają,
Mnie trapić księżyc na niebo wstępuje.
U inszych oczy z słońca rozkosz znają,
Lecz w moim sercu dzień trwogi szykuje.
Panie, jeśli to żywot, a takimi
Łaskami być ma ta dusza bawiona,
Niech Ci nie będę przykry słowy mymi,
W pokoju gorzkość daj była skończona.
LXVII
Nieszczęście, mych łez chciwe,
Długoż jeszcze, złośliwe,
Będziesz po sercu jad swój rozlewało,
Byś się mym łkaniem kiedy nacieszyło?
Czyli-ć ból i płacz mało?
Sną chcesz, byś tak dni moje wyniszczyło?
Inszy, kiedy truchleją,
Wspierają się nadzieją
I wdzięczną myślą serce zabawiają;
Mnie duszę bierze i ciało zabija,
Że smutki dolegają,
A otucha przyszłych pociech omija.
Ratunku z żadnej strony
Nie ma mój wiek strapiony;
Łzą się zmieniły me źrzenice obie;
Przyszłych się lękam, przeszłych dni żałuję;
Życzyłbym śmierci sobie,
Lecz i w grobie odpoczynku nie czuję.
Co wszytkim władniesz, Panie,
Przyjmi ciężkie wżdy chanie;
Wzgardzisz li Ty mnie, gdzież obrócę oczy,
Gdzie serce skłonię, gdzie podniosę ręce?
Gdy żal z oka łzę toczy,
Daj pokorę, daj cierpliwość w męce!Setnik rymów duchownych wtóry
CVI
To morze, piaski i skały straszliwe
Z mymi kłopoty podobieństwo mają,
Bo te nieróżną liczbę we mnie dają,
Jak morze piasków ma w sobie błędliwe.
Więc tej ostrości me myśli troskliwe,
Że morskie skały z nimi nie zrównają,
A jak morze, tak na mię wpadają
To bojaźń, to wnet nadzieje zdradliwe.
Jak piasek – tak mój dowcip nie rodzący;
Dusza – z frasunku w skałę przemieniona;
Serce – jak morze wichry utrapione;
Ono wód pełno, a me zatopione
Oczy są łzami, wżdy myśl nie zgwałcona,
Acz wszelka radość rodzi żal trapiący.
CXI
Jak dobra córa, kiedy w ojcu znaki
Gniewu k’sobie najduje,
Prze występek swój jaki
Twarz wstydem zafarbuje;
Pokornym sercem, głosem pełnym trwogi,
O łaskę prosząc, upada pod nogi.
Tak, Ojce dobry, wzrok wstydem zniżony,
Pokory napełnione
Serce, acz z każdej strony
Obłokiem obtoczone
Nikczemnych myśli, do Ciebie podawam,
Bo Cię strapionych pociechą wyznawana.
Występków taić zmysły dróg nie znają,
Gdyż wszelka skrytość Tobie –
Jak kryształy, co mają
Świecę albo kwiat w sobie –
Cokolwiek pocznie chęć nędzna, błędliwa,
Twej przytomności wszytko się odkrywa.
Obacz me serce i żałości związek
Prze grzech często pełniony,
Co jak ptak śrzód gałązek
Narzeka utrapiony,
Gdy towarzysza utraci troskliwy,
Którego z sobą niesie człek myśliwy.
Często więc mój zmysł przeciw rozumowi
W mym sercu wojnę zwodzi;
Lecz ta moc jest zmysłowi,
Że mnie więźniem przywodzi
Złemu; iż muszę wszędy naśladować;
W tym szyszak ani szpada chce ratować.
Tyś sam jest świadom, jako człowiek mdłego
Zmysłu i wszech krewkości,
Jako chętny do złego,
Gdzie nie masz Twej zwierzchności,
Jak chytry, zdradny, z dawna jadowity
Smok w sidłach swoich nieprzyjaciel skryty.
Chęć prędka we mnie, siły nie dostawa,
Więc się żądza nie zgadza,
Co się w społeczność wdawa,
Jak stok, co w rzekę wchadza.
Cóż tedy rzekę wszytkun, utrapiony?
Manili ręce wzdąć jako zwyciężony?
Ojcze dobroci, łaska nieskończona
Twa niech mię sama broni,
A dusza tak zwiedziona
Niech w cień Twych skrzydeł stroni.
Niech się zapala w Twej, Panie, miłości,
W tym, co-ć niemiło, niech nie ma radości.
CXXI
Podobneś mi jest drzewo, cieszę się tobą,
Bo widzę, że jak ze mną świat poczyna z tobą.
Jedne gałązki poschły, drugie precz odcięte,
Snadź ci żal, żeś kiedy jest od ziemi przyjęte.
Tak ze mną poczynają czasy zamierzone,
Że jedne zmysły gasną, drugie już zniszczone,
A często mi żal tego, że świat oko widzi,
Bo kłopot serce trapi, a żal żywot hydzi.
Myślę co, nie pocznę; pocznę li, nie sprawię;
Głowę troską, a ręce próżną pracą bawię.
A kiedy się ku nocy wdzięcznym snom raduję,
Frasunk zwierzchnią pierzyną, żal poduszką czuję.
Panie, Ty wiesz złości me, karz, niż weźmiesz z świata,
Bo niżbyś tam wzgardzić miał, wolę z płaczem lata.
Wszakoż strzeż dusze mojej, by nie chciała tego,
Czym by naruszyć mogła majestatu Twego.
CXLIIII
Z Twej śmierci, Jezu, dochodzim żywota.
Śmierć podejmując dla nas, władzą śmierci
Bierzesz, a z Twej k’nam miłości tej śmierci
Moc dawasz, co nas wpuszcza do żywota.
Śmierć, ty godność przechodzisz żywota,
Bo tobą człek ujść może wiecznej śmierci.
Nie ma nic nad cię, święta wdzięczna śmierci,
Droższego ten skarb zmiennego żywota.
Przeto i mnie zbrzydł żywot; pragnąc śmierci,
Gdyż śmierć tylko wwieść może do żywota,
Tak wielka waga w mych zmysłach tej śmierci.
Tak ja mrąc żyję; konam, tak żywota
Pochodzę i tak pożądam tej śmierci,
Że w niej jest rozkosz mojego żywota.
CLXXIV
Przecz tak, na Boga, często kołacemy
Głupstwem żądzej swej, a po swojej chcemy
Woli mieć niebo i w nim skrytej rady
Wieczne pokłady?
Izaż śmiertelny człek zmieni bieg wieczny,
Chcąc być od przygód i smutku beśpieczny?
Chcąc żalu nie znać, a sną w polu, sadu
Nie cierpieć gradu?
Pojźrzy po sklepie i kręgu przejźrzystym,
Uznaj i wagę; patrz, jak kołem istym
Chodzi, a ty chcesz, aby się toczyło,
Jak tobie miło?
Cząstka maluczka, tu krótko żyjąca
I tak lękliwa, że miód zbierająca
Pszczółka cię trwoży; ty chcesz wieczne progi
Rządzić, ubogi?
Ty, którego pchła (wspomnienia niegodna
Prze nikczemność jej) przez całą noc, głodna,
Przewraca, wdzięczny sen biorąc z źrzenice,
Mnoży tęsknice?
Umiłuj rozum, kochaj się w baczeniu.
Na miłosierdziu godzi się stworzeniu
Pańskim polegać. Mów: „Niech, Ojcze, będzie
Twa wola wszędzie”.
CLXXXVIII
Duchy niebieskie, czyste,
Zwierzchnie kręgi i biegi;
I wy, niebieskie, przejźrzyste kryształy,
Które, ognie wieczyste
Miarkując, w kresiech brzegi
Macie; i wladze, skąd wszytkie powstały
Rzeczy, co się poznały
W świecie: słońce świecące,
Wszech żywiołów przeskoki,
Wiatry, gromy, obłoki,
Zimny i ciepły czas i dżdże moczące,
Lody, śniegi i rosy –
Ku wiecznej chwale Pańskiej nieście głosy!
To jest bezpłatna wersja demonstracyjna ebooka. Zapraszamy do zakupu pełnej wersji publikacji.