Facebook - konwersja
Darmowy fragment

Poglądy pedagogiczne Bogdana Nawroczyńskiego i ich współczesne implikacje - ebook

Format:
PDF
Data wydania:
1 stycznia 2016
24,95
2495 pkt
punktów Virtualo

Poglądy pedagogiczne Bogdana Nawroczyńskiego i ich współczesne implikacje - ebook

Prezentowana publikacja dotyczy kluczowych aspektów myśli pedagogicznej Bogdana Nawroczyńskiego (1882-1974), jednego z najwybitniejszych klasyków polskiej pedagogiki - historii myśli pedagogicznej, pedagogiki porównawczej, dydaktyki i pedeutologii. Jest on również jednym z najważniejszych przedstawicieli polskiej filozofii wychowania, a jego książkę, Życie duchowe. Zarys filozofii kultury (1947), uznać należy za sztandarową pracę w tej dziedzinie. To ona zainspirowała Autorów oddawanej do rąk Czytelnika publikacji do wypowiedzi na temat życia duchowego.

 

„Zdecydowaliśmy się przywołać i zrekonstruować kategorię pojęciową życie duchowe Bogdana Nawroczyńskiego po to, by wejść z nim w rozmowę z perspektywy nas współczesnych. Staraliśmy się wniknąć zarówno w te aspekty jego myśli, które są nadal żywotne i pobudzające do ponownych przemyśleń, jak i w te, które są zapomniane. Jedne i drugie są warte odrestaurowania i umieszczenia w nowych perspektywach badawczych. W jaki sposób współcześnie jest odbierane życie duchowe w ujęciu Nawroczyńskiego? Po co i w jaki sposób dokonywać translacji jego ujęcia życia duchowego? Czy w trakcie przemieszczania pojęcia życie duchowe może dokonywać się także jego transformacja? Na te pytania próbują odpowiedzieć Autorzy niniejszej publikacji” (ze Wstępu).

Spis treści

Anna Walczak, Alina Wróbel, Marcin Wasilewski Wprowadzenie          7

Część pierwsza. Kluczowe kategorie pojęciowe Życia duchowego Bogdana Nawroczyńskiego i ich recepcja 15

Beata Borówka Teoria wychowania Bogdana Nawroczyńskiego w perspektywie założeń pedagogiki filozoficznej  17

Andrzej Ryk – Bogdan Nawroczyński twórca pedagogiki kultury 29

Ewa Marynowicz-Hetka Kultura aktywności duchowej niektóre elementy narzędzia analizy 37

Krzysztof Maliszewski Duch, czyli przewartościowanie celów edukacji. Notki o odzyskiwaniu Nawroczyńskiego dla odzyskania kształcenia 53

Justyna Sztobryn-Bochomulska „Życie duchowe” zarzucona kategoria          63

Część druga. Wymiary życia duchowego 71

Małgorzata Przanowska Sens „życia duchowego”. Pedagogika kultury a hermeneutyka filozoficzna  73

Stanisław Chrobak – Duchowość jako wartość ogarniająca całego człowieka      87

Mariusz Sztaba „Życie duchowe” w refleksji B. Nawroczyńskiego a rozumienie duchowości w świetle analiz Polskiej Szkoły Filozofii Klasycznej w kontekście współczesnej percepcji zjawiska duchowości 97

Błażej Kmieciak – Klauzula sumienia jako wyzwanie dla prawa i pedagogiki          127

Część trzecia. Warunki rozwoju duchowego z perspektywy pedagogicznej 141

Izabela Gątarek – W kręgu wartości młodego pokolenia           143

Ewa Kobyłecka Możliwości duchowego rozwoju człowieka we współczesnym świecie. O potrzebie edukacji aksjologicznej 153

Lidia Marszałek – Dziecko wobec sztuki – duchowe aspekty rozwoju estetycznego              163

Lucyna Telka „Swoboda i przymus w wychowaniu” namysł wychowawców w placówce nad koncepcją wychowania 177

 

Noty o autorach 189

Kategoria: Filozofia
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8088-229-4
Rozmiar pliku: 2,9 MB

BESTSELLERY

Menu

Zamknij