Facebook - konwersja
Darmowy fragment

Polonistyczna glottodydaktyka kulturowa – interdyscyplinarność i modele przestrzenne - ebook

Format:
PDF
Data wydania:
22 sierpnia 2022
23,20
2320 pkt
punktów Virtualo

Polonistyczna glottodydaktyka kulturowa – interdyscyplinarność i modele przestrzenne - ebook

Dydaktyka języka rodzimego jako obcego, będąca przedmiotem rozważań Autora, dotyczy charakterystycznego uwarunkowania w nauczaniu języków obcych, które polega na definiowaniu języka własnego (czyli ojczystego, macierzystego, pierwszego, odziedziczonego), a nie wcześniej wyuczonego w odniesieniu do nauczycieli oraz autorów podręczników i opracowań przedmiotowych.

Nasze „bycie w takim języku”, używając Heideggerowskiego określenia, jest zależnością wyjątkową i nieporównywalną z kompetencjami nabywanymi w obrębie kolejnych języków. To sytuacja, w której nauczany język i dookreślana za jego pośrednictwem przestrzeń kulturowa są rodzime dla nauczyciela, bo przyswajane od samych początków świadomości, a nie wyuczone i rozpoznane w wyniku sztucznego procesu edukacyjnego.

Autor pracy wybiera temat z jednej strony niezwykle obszerny i na gruncie nauk humanistycznych obfitujący w bogatą literaturę – mowa tu o kategorii przestrzeni, z drugiej zaś staje się prekursorem wprowadzenia na grunt glottodydaktyki polonistycznej kulturowych modeli przestrzennych jako pewnego rodzaju propozycji organizującej proces dydaktyczny. (Z recenzji prof. Aleksandry Achtelik)

Praca Piotra Garncarka jest propozycją oryginalną i innowacyjną ze względu na pierwszą w glottodydaktyce polonistycznej próbę integracji zagadnień glottodydaktycznych z filozofią języka i antropologią.
(Z recenzji prof. Grażyny Zarzyckiej)


******

Polish cultural glottodidactics - interdisciplinarity and spatial models

The didactics of the native language as a foreign language, which is the subject of the author's analysis, concerns the specific condition of teaching foreign languages, i.e. defining one's own language and not a previously learned one in relation to teachers and to the authors of textbooks or other similar studies.

Our "being in such language", to use Heidegger's term, is a unique relationship and incomparable with the competences acquired within subsequent languages. In this situation the language taught and the cultural space defined through it are native to the teacher, because they have been acquired from the very beginning of consciousness, and not learned and recognized as a result of an artificial educational process.

*********

Dr hab. Piotr Garncarek (ORCID 0000-0002-7664-7535) - adiunkt na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, redaktor naczelny „Kwartalnika Polonicum”. Zajmuje się glottodydaktyką, antropologią słowa, etnolingwistyką oraz metodyką nauczania języka polskiego jako obcego.

Kategoria: Polonistyka
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-235-5501-8
Rozmiar pliku: 14 MB

BESTSELLERY

Menu

Zamknij