Facebook - konwersja
Pobierz fragment

  • nowość

Polonistyka dziś - kształcenie dla jutra. Tom 1. Tom 2. Tom 3 - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
20 marca 2025
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
20,00

Polonistyka dziś - kształcenie dla jutra. Tom 1. Tom 2. Tom 3 - ebook

Trzytomowa książka Polonistyka dziś - kształcenie dla jutra to efekt obrad I Kongresu Dydaktyki Polonistycznej, który odbył się 20-23 listopada 2013 roku na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prelegenci z Polski i ośrodków zagranicznych rozmawiali o tradycji i zmianie w kształceniu na kierunku filologia polska, przedstawiciele uniwersytetów i najważniejszych instytucji naukowych (KNOL PAN, KJ PAN, KRASP, RGNiSW, IBL PAN, Towarzystwo Literackie im. Adama Mickiewicza, NCK i innych) oraz edukacyjnych (MEN, IBE, CKE) zastanawiali się, czy świat potrzebuje humanistów i prognozowali przyszłość polonistyki, a pisarze (Stefan Chwin, Olga Tokarczuk, Wojciech Bonowicz) projektowali kształcenie dobrego czytelnika. Nauczyciele akademiccy i szkolni – dyskutowali o uczniach, studentach i doktorantach XXI wieku, o sposobie kształcenia polonistów, systemie egzaminów, randze języka polskiego jako przedmiotu szkolnego nauczania. Wobec wyzwań współczesności nie zabrakło tematu cyberprzestrzeni i lekturowej emigracji, a także funkcjonowania języka polskiego jako obcego i drugiego. Podczas podsumowania obrad sformułowano szereg rezolucji i wniosków,  dotyczących wykorzystania potencjału intelektualnego absolwentów studiów doktoranckich, rekomendacji najlepszych absolwentów polonistyki do pracy w zawodzie nauczyciela, kształcenia ustawicznego nauczycieli polonistów, statusu egzaminu maturalnego, podniesienia rangi przedmiotu język polski w szkole.

Spis treści

TOM I

• Wstęp
• O I Kongresie Dydaktyki Polonistycznej  
[Anna Janus-Sitarz]

Czy świat potrzebuje humanistów?

Polonistyka uniwersytecka wobec przemian późnej ponowoczesności

• Czy świat potrzebuje humanistów?
[Teresa Kostkiewiczowa]  
• Czy naprawdę wiemy, gdzie teraz jesteśmy? Uniwersyteckie kształcenie humanistyczne w kontekście socjologicznym
[Anna Czabanowska-Wróbel]
• Współczynnik humanistyczny w edukacji nie tylko polonistycznej  
[Ewa Nawrocka] 
• Polonistyczne wybory. Między klasycznym fundamentem a koniecznością zmian  
[Tomasz Chachulski] 
• Polonistyka w obliczu mitów kulturowych i kodów edukacyjnych. Głos Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza w sprawie dydaktyki (nie tylko polonistycznej)
[Lidia Wiśniewska]
• Relacje między uczelnią a szkołą jako przestrzeń i miejsce praktyk kulturowych  
[Barbara Myrdzik, Małgorzata Latoch-Zielińska, Iwona Morawska] 
• Między dydaktyką szkolną a akademicką – obrazki z praktyki i teorii  
[Maria Kwiatkowska-Ratajczak]
• Polonistyka szkolna, polonistyka uniwersytecka wobec przemian kulturowych i cywilizacyjnych  
[Maciej Wróblewski] 
• Między korporacją a misją. Nauczyciele akademiccy w trakcie przemian systemu edukacyjnego  
[Iwona Loewe, Magdalena Pastuchowa] 
• Filologia polska a/i retoryka: powrót do korzeni  
[Jakub Z. Lichański]  
• Czy antyhumanizm jest szkole potrzebny?
[Karolina Wawer] 
JAKI JEST UCZEŃ, STUDENT I DOKTORANT XXI WIEKU?
• „Częściowo niepotrzebny”? Rola języka polskiego w ocenie uczniów szkół gimnazjalnych i podstawowych
[Zofia Budrewicz, Maria Sienko] 
• Nasi uczniowie. Co o nich wiemy?  
[Krzysztof Biedrzycki]  
• Edukacja ucznia dysfunkcyjnego w polskim systemie szkolnictwa – problemy i implikacje dydaktyczne
[Danuta Jastrzębska-Golonka, Agnieszka Rypel] 
• Uczeń na lekcjach (nieczytanej?) literatury
[Anna Janus-Sitarz]
• Olimpiada Literatury i Języka Polskiego – czyli o kształceniu polonistycznym z pewnego dystansu
[Tomasz Chachulski] 
• Kim jest, jaki(a) jest student(ka) polonistyki XXI wieku. Rekonesans badawczy  
[Ewa Jaskółowa, Bernadeta Niesporek-Szamburska]
• Zamknięcie w opozycjach. Studenckie wprawki interpretacyjne na studiach licencjackich
[Grażyna Tomaszewska]
• Skopiować, spisać, skleić, czyli zmagania ze słowem studentów polonistyki (na przykładzie prac dyplomowych)
[Alicja Jakubowska-Ożóg]
• ...wiele fałdów mający: multipleksowy umysł na multiwersytecie...  
[Kordian Bakuła] 
• Student-polonista. Obraz niedokończony...  
[Małgorzata Pachowicz] 
• Studia polonistyczne według indywidualnego planu i programu nauczania. Z własnego doświadczenia
[Dominik Borowski] 
• Doktorzy – twórcza elita społeczna. Możliwa? Potrzebna? Niezbędna?  
[Małgorzata Czermińska] 
• Studia trzeciego stopnia – między egalitaryzmem a elitaryzmem  
[Sławomir Buryła] 
• Twórcze pisanie dla słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku
[Jerzy Madejski, Urszula Bielas-Gołubowska]

Dylematy szkolnego i uniwersyteckiego

Nauczyciela polonisty: po co i czego uczyć?

• Komu opowiadać o przeszłości literatury polskiej
[Ryszard Koziołek] 
• O powinnościach dydaktyki wobec języka ojczystego
[Tadeusz Zgółka] 
• Apologia i apoteoza, czyli spis lektur na studiach
[Dorota Heck] 
•  Sienkiewicz po raz dwudziesty trzeci  
[Daniel Brzeszcz]
• Po przejściu barbarzyńców… Tradycja, wartości i język w edukacji polonistycznej  
[Małgorzata Karwatowska, Ewa Dunaj, Beata Jarosz] 
• Miejsce literatury najnowszej w polonistyce akademickiej. Antropologia. Kompetencje interpretacyjne. Jednostkowe czytanie  
[Anna Włodarczyk]   
• Literatura najnowsza w szkole. Obecna czy nieobecna?
[Anna Adamczuk-Stęplewska]
• Literatura współczesna w szkole ponadpodstawowej
[Tomasz Wroczyński] 
• Historia literatury staropolskiej i oświecenia jako przedmiot akademickiej dydaktyki polonistycznej  
[Maciej Parkitny]
• Bez lektury i rozmowy – czy takiej szkoły chcemy?
[Grzegorz Zając]
• Kanon literacki a liberal education: społeczny sens pewnej debaty  
[Daniel Kontowski] 
• Nauczanie literatury jako wyzwa(la)nie i wyznanie
[Dariusz Szczukowski] 
• Treści aksjologiczne w programach nauczania języka polskiego na poziomie szkoły gimnazjalnej – diagnoza i refleksja krytyczna  
[Paweł Sporek]

Nauczyciel polonista wobec nowych wyzwań

• Jak uratować polonistykę szkolną od zagłady? Głos nauczyciela – realisty  
[Stanisław Bortnowski]
• Język polski jako hybryda. O przedmiocie szkolnym i jego reorganizacji  
[Marta Rusek] 
• Język polski w ryzach metodyki przedmiotu  
[Ewa Nowel, Kornelia Rybicka]  
• Dylematy współczesnego nauczyciela. Między samoświadomością a wypaleniem zawodowym
[Patrycja Huget, Agnieszka Guzik]
• Być polonistą? (Phronesis. Askesis. Effectivus)
[Marta Chrabąszcz] 
• Drama(t) polonisty, czyli gdzie szukać inspiracji, aktywności, refleksji?  
[Magdalena Kaliszewska-Henczel]
• Po dyplomie i po dyplomowaniu, czyli „polonista w ciągłym ruchu”  
[Agnieszka Kania]  
• Polonista – przydatny? Potrzebny? Do czego?
[Daria Murlikiewicz]
• Kulturowy system immunologiczny – polonistyka XXI wieku
[Marta  Zagnieńska]  
• Marzenia i złudzenia polonisty w dobie wyzwań płynnej rzeczywistości
[Maciej Pabisek] 
• Powołany na bunt, czy wyjęty z „Dnia świra” – o kondycji polonisty refleksja praktyka  
[Sławomir Osiński] 
• Twoja mowa cię nie zdradza! O kształceniu polonistycznym w kontekście regionalnej świadomości uczniów  
[Krystian Węgrzynek] 
• Polonista jako animator kultury  
[Marek Kochanowski] 
• Kształcenie kompetencji kulturowej uczniów i studentów polonistyki wobec założeń programowych edukacji polonistycznej
[Grażyna Różańska] 

Tom II

Polonistyka cyfrowej ery

• Cyberuczeń, cyberstudent i cybernauczyciel w rzeczywistości edukacyjnej XXI wieku. Koniec ery pośredników?  
[Beata Gromadzka]  
• Rola kompetencji kulturowych i medialnych w kształceniu polonistycznym  
[Agnieszka Ogonowska] 
• Platforma Moodle w uniwersyteckiej dydaktyce polonistycznej (językoznawczej) – szanse i zagrożenia
[Iwona Burkacka, Dorota Zdunkiewicz-Jedynak]
• Polonista w erze dygitalizacji  
[Aleksandra Dziak]
• Nauczanie literatury cyfrowej. Trochę wątpliwości i o wiele więcej zysków  
[Urszula Pawlicka] 
• Multimedialne moduły tematyczne jako narzędzie pracy ponowoczesnego szkolnego polonisty  
[Anna Ślósarz] 
• Nowi poloniści wielomedialni, czyli z pamiętnika akademika  
[Witold Bobiński] 
• Polonistyczne (r)ewolucje w cyberprzestrzeni
[Lidia Gąsowska] 
• Praca w chmurze jako element nauki języka polskiego w gimnazjum  
[Agata Poręba] 
• Internet w polonistycznej dydaktyce uniwersyteckiej – zagrożenia i pożytki  
[Małgorzata Krzysztofik] 
• Cyfrowe słowa... Nowoczesne aplikacje multimedialne w kształceniu polonistycznym (etap wczesnoszkolny)
[Anna Wileczek, Izabela Jaros] 
• Polonista jako badacz i osoba pracująca w przemyśle gier komputerowych  
[Adam Flamma] 
• Epodręcznik i otwarte zasoby edukacyjne na lekcjach języka polskiego  
[Paweł Spyra]
• Eksiążki, epodręczniki – nowa jakość czy nowe opakowanie?  
[Marta Szymańska]  
• Nowoczesne formy kontaktu i współpracy szkoły z rodzicami  
[Agnieszka Handzel] 
• „Wielki słownik języka polskiego” w pracy nauczyciela polonisty  
[Renata  Przybylska,  Monika  Biesaga]

Jak zatrzymać ucieczkę z galaktyki gutenberga?

• Literatura w społeczeństwie medialnym  
[Andrzej Hejmej] 
• Dydaktyka regresywna, czyli czego trzeba się oduczyć, żeby uczyć lektury  
[Krystyna Koziołek] 
• Arcydzieła czy skandale? O sztuce i literaturze „trudnej” w dyskursie edukacyjnym  
[Anna Pilch] 
• Lektury szkolne i pozaszkolne – ciągłość i zmiany w postawach czytelniczych gimnazjalistów  
[Zofia Zasacka]
• Nauczyciele poloniści wobec (nie)możliwości czytelniczych gimnazjalistów  
[Piotr Kalwiński] 
• Dlaczego moi uczniowie czytają lektury?  
[Joanna Łach] 
• Emocjonalny i profesjonalny odbiór literatury w szkole w świetle badań psychologicznych  
[Jan Zdunik]  
• Uczniowskie spotkania z teorią literatury, czyli jak „cyfrowy tubylec” czyta poezję współczesną? Obecność terminów teoretycznoliterackich w pracach interpretacyjnych
powstałych w toku badania Szkoła samodzielnego myślenia
[Iwona Wróbel]  
• Historia w kanonie lektur z perspektywy uczniów i studentów polonistyki  
[Dorota Karkut]  
• O szkolnej i pozaszkolnej odpowiedzialności za edukację czytelniczą  
[Dorota Sieroń-Galusek]

Nauczyciel szkolny wobec pokolenia lekturowych emigrantów

• Poezja najnowsza w świadomości licealistów. O kilku spotkaniach z wierszami Marcina Świetlickiego
[Małgorzata Gajak-Toczek]
• Nowe spojrzenie na biografie pisarzy i poetów – edukacyjne możliwości narzędzi internetowych  
[Agnieszka Kulig] 
• Dziady – dodaj do ulubionych? Czyli parę uwag o czytaniu lektur w dobie Facebooka  
[Agnieszka Tomasik] 
• Bariera języka w nauczaniu literatury staropolskiej
[Ewa Kaczyńska] 
• Klucze do twórczości Cypriana Norwida w nowoczesnej szkole  
[Wioletta Żórawska] 
• Wyprawy w mikrokosmos wiersza. Lekcje interpretacji poezji w szkole bliskiego czytania  
[Piotr Michałowski] 
• O marzeniach Popielątka i turbota, czyli w niebajkowym (?) świecie stereotypów płciowych  
[Karolina Kwak] 
• Baśń w szkole – wobec zwrotu narratywistycznego i performatywnego  
[Wiesława Wantuch] 
• Zabawy literackie w gazetce szkolnej  
[Dorota Bielawska] 
• Klucz (nie tylko wiolinowy) do literatury. O muzyce na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej  
[Biserka Čejović] 
• Karnawał literatury w czasie marnym, czyli gimnazjalne festiwale beletrystyki  
[Dorota Kaleciak]

Panel pisarzy

• Kto nas czyta? O kształceniu dobrego czytelnika 
[Wojciech Bonowicz, Stefan Chwin, Olga Tokarczuk, Grzegorz Jankowicz]

Tom III

• Dydaktyka polonistyczna wobec nowych kompetencji języka i multimediów

[Urszula Żydek-Bednarczuk]
• W poszukiwaniu koncepcji kształcenia językowego – czyli co trzeba zmienić w szkolnym kształceniu językowym, by stało się ono skuteczne
[Jadwiga Kowalikowa] 
• Czym w podstawie programowej jest świadomość językowa?  
[Jerzy Bartmiński]
• Działania na tekście
[Stanisława Niebrzegowska-Bartmińska]
• Kształcenie kompetencji komunikacyjnych nauczycieli polonistów  
[Marlena Fota] 
• Aby zrozumieli mnie inni. O kształceniu kompetencji komunikacyjnych uczniów gimnazjum
[Joanna Gaweł] 
• Znajomość języka a wiedza o języku. Uwagi o uczeniu nauczania języka polskiego  
[Jolanta Tambor]
• O (nie)obecności ortografii w podręcznikach szkolnych
[Danuta Krzyżyk, Helena Synowiec]

Nauka o języku a kształcenie kompetencji komunikacyjnych w szkole i na uniwersytecie sprawdzanie kompetencji polonistycznych. Koncepcje egzaminowania

• O tekstocentryzmie matury polonistycznej od roku 2015
[Sławomir Jacek Żurek] 
• Gatunki tekstu na pisemnym egzaminie maturalnym od 2015 roku  
[Jolanta Nocoń]
• Retoryczna organizacja wypowiedzi uczniowskiej na maturze ustnej  
[Tadeusz Zgółka] 
• Jaki model absolwenta – użytkownika języka polskiego wpisano w koncepcję egzaminów zewnętrznych?
[Beata Udzik]
• Wyniki Sprawdzianu po klasie szóstej jako informacja zwrotna dla nauczyciela. Wnioski i wyzwania na przyszłość
[Katarzyna Łobos]

Język polski – swój czy obcy? Polonistyka w Polsce i za granicą wobec problemów wielokulturowości

• Polonista, ale jaki? Pogranicza dydaktyki polonistycznej
[Anna Seretny, Ewa Lipińska]
• Aby polski nie stał się językiem obcym – o potrzebie zmian w kształceniu dzieci i młodzieży poza granicami kraju
[Anna Czeniek] 
• Nauczanie języka polskiego na Grodzieńszczyźnie. Diagnozy i perspektywy  
[Katarzyna Konczewska] 
• Polonistyka transkulturowa  
[Anna M. Szczepan-Wojnarska]
• Polonocentryczny dyskurs edukacyjny: ramy, poetyka, transgresje  
[Marek Pieniążek] 
• Jak sprawić, by uczniowie stali się „badaczami Inności”?
[Ewelina Strawa]

Uniwersyteckie przygotowanie polonistów do zawodu nauczyciela

• Od efektów kształcenia do wymagań szczegółowych. Przygotowanie polonisty do pracy w szkole
[Jerzy Kaniewski] 
• Między oczekiwaniami a możliwościami. Uwarunkowania kształcenia nauczycieli polonistów  
[Elżbieta Awramiuk, Anna Kietlińska]
• Spowiedź przyszłego nauczyciela polonisty 
[Danuta Łazarska]
• Indywidualna praca z uczniem jako element praktyk nauczycielskich  
[Małgorzata Furgała]
• Literatura, dziecko i życie. Jak uczyć literatury dziecięcej przyszłych nauczycieli polonistów?  
[Dorota Michułka]
• Polonista – terapeuta? Praca z uczniem niedostosowanym społecznie w świetle nowych regulacji prawnych
[Iwona Kołodziejek] 
• Korelacja kierunków i specjalności na studiach polonistycznych wobec wyzwań rynku pracy – argumenty za i przeciw  
[Ewelina Anna Szymczak] 
• Techniki efektywnego czytania i uczenia się w dydaktyce uniwersyteckiej  
[Anita Całek] 
Rezolucje I Kongresu Dydaktyki Polonistycznej 
Indeks (t. 1–3)

 

Kategoria: Popularnonaukowe
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-242-2538-5
Rozmiar pliku: 15 MB

BESTSELLERY

Kategorie: