Poradnik design thinking - czyli jak wykorzystać myślenie projektowe w biznesie - ebook
Poradnik design thinking - czyli jak wykorzystać myślenie projektowe w biznesie - ebook
Design thinking to metoda praktykowana z powodzeniem od dobrych kilkudziesięciu lat. Stosują ją światowi giganci, jak Apple czy Google. Definiowana jest jako podejście, sposób myślenia czy - jak kto woli - filozofia, w której proponowanie nowych rozwiązań zostaje poprzedzone gruntownym poznaniem i zrozumieniem potrzeb użytkowników. To metodologia absolutnie uniwersalna i intuicyjna, a dzięki filarom, na których bazuje - kulturze zrozumienia, dociekliwości i kwestionowaniu utartych schematów - pomaga nie tylko lepiej odpowiadać na ludzkie potrzeby. Pozwala także szybko odnajdować punkty zapalne, których zniwelowanie może znacząco przyczynić się do podniesienia jakości życia, pracy oraz doświadczeń zarówno pojedynczego człowieka, jak i społeczeństwa.
Tym, co gwarantuje skuteczność metody design thinking, jest usystematyzowanie procesu, w którym technologiczną wykonalność projektu łączy się z jego biznesową opłacalnością i codzienną użytecznością. Proces ten składa się z pięciu podstawowych etapów: odkrywania, definiowania wyzwania (potrzeb), tworzenia rozwiązania, prototypowania, testowania, planowania wdrożenia. Wszystkie podejmowane działania prowokują do zadania sobie podstawowych w metodologii design thinking pytań: Dla kogo projektujemy? Po co to robimy? Co w związku z tym proponujemy? Jak to wygląda? Czy działa? Czy jest możliwe do wdrożenia? W efekcie kreowane są produkty i usługi pożądane przez odbiorców, przy tym praktyczne i piękne, a jednocześnie wolne od niepotrzebnych udziwnień.
Ta książka pokazuje krok po kroku, jak posługiwać się metodą design thinking. Od poszukiwania pomysłów po pogłębionych wywiadach przeprowadzonych z klientami po przygotowanie rynkowego wdrożenia rozwiązania - szczegółowo omawia etapy procesu oraz praktyczne narzędzia, które z powodzeniem będziesz mógł wykorzystywać w swojej firmie. Znajdziesz tu studia przypadków z różnych branż oraz opinie i doświadczenia specjalistów, którzy stosują tę metodę w swoim biznesie.
Beata Michalska-Dominiak i Piotr Grocholiński to założyciele społeczności Klientocentryczni skupiającej ekspertów metodyki design thinking i service design w Polsce. Ideą Klientocentrycznych jest wspieranie marki, tworzenie nowych produktów i usług, a także pomoc organizacjom w wewnętrznej transformacji. W myśl zasady, że liczą się ludzie, konsekwentnie zmieniają rzeczywistość firm, budując nową wartość i zapewniając zupełnie nowe doświadczenia zarówno klientom, jak i pracownikom. Więcej na www.klientocentryczni.pl.
Spis treści
- Słowo od autorów (9)
- Autorzy (12)
1. Design thinking - krótkie wprowadzenie (14)
- Trochę historii (17)
- Zmiany, zmiany, zmiany... (19)
- Proces design thinking (24)
2. Zanim zaczniesz (32)
- Czas trwania procesu (34)
- Główni aktorzy procesów design thinking (36)
- Określanie celu (37)
- Konstruowanie zespołu projektowego (38)
- Testy osobowościowe (40)
- Liczebność zespołu projektowego (42)
- Przestrzeń (43)
- Zasady pracy (44)
- Przykładowa agenda (45)
- Pobudzacze (energizery) (46)
3. Odkrywanie (48)
- Odkrywanie, czyli poznaj klienta (52)
- Potrzebne kompetencje (52)
- Co jest istotne? (53)
- Odkrywanie krok po kroku (55)
- Jak przełożyć głos klienta na konkretne działania? (67)
4. Definiowanie wyzwania (76)
- Potrzebne kompetencje (78)
- Co jest istotne? (78)
- Definiowanie wyzwania krok po kroku (79)
5. Tworzenie rozwiązania (92)
- Potrzebne kompetencje (94)
- Co jest istotne? (95)
- Tworzenie rozwiązania krok po kroku (97)
- Wybrane rodzaje burzy mózgów (100)
- Selekcja pomysłów (109)
- Wybór pomysłów (111)
6. Prototypowanie (114)
- Potrzebne kompetencje (118)
- Co jest istotne? (118)
- Prototypowanie krok po kroku (119)
- Formy prototypów (123)
- Prezentacja prototypów (124)
7. Testowanie (126)
- Potrzebne kompetencje (128)
- Co jest istotne? (128)
- Testowanie krok po kroku (129)
8. Planowanie wdrożenia (132)
- Iteracja (134)
- Potrzebne kompetencje (135)
- Planowanie wdrożenia krok po kroku (137)
- Praktyczne przykłady zastosowania design thinking - kilka kejsów (146)
- 1. ZAPROJEKTOWANE PO LUDZKU (148)
- 2. IDEMIA - projekt firmy Oberthur Technologies R&D Poland sp. z o.o. (152)
- 3. SMART-UP LAB (157)
- 4. BUDUJEMY INKUBATOR PRZEDSIĘBIORCZOŚCI POLITECHNIKI ŁÓDZKIEJ (160)
Na zakończenie (166)
- Podziękowania (169)
- Źródła wiedzy i inspiracji (170)
Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-283-9463-6 |
Rozmiar pliku: | 6,7 MB |