-
W empik go
Poradnik karawaningowy - Czym tak naprawdę jest karawaning? - ebook
Poradnik karawaningowy - Czym tak naprawdę jest karawaning? - ebook
Poradnik karawaningowy autorstwa Piotra Gniewczyńskiego to doskonała propozycja dla wszystkich, którzy marzą o wolności podróży i chcieliby rozpocząć swoją przygodę z karawaningiem. Ta książka to kompendium wiedzy, które przeprowadzi Cię krok po kroku przez każdy aspekt podróżowania kamperem lub przyczepą kempingową, od wyboru odpowiedniego pojazdu, przez niezbędne wyposażenie, aż po techniki manewrowania i savoir-vivre na kempingu. Autor, opierając się na własnym doświadczeniu, wprowadza czytelników w świat karawaningu, dzieląc się zarówno praktycznymi wskazówkami, jak i osobistymi anegdotami, które sprawiają, że lektura staje się nie tylko pouczająca, ale także inspirująca. W książce znajdziesz mnóstwo przydatnych porad dotyczących planowania wakacyjnych podróży, radzenia sobie z problemami technicznymi, a także wskazówki dotyczące bezpiecznego zimowania pojazdów.
| Kategoria: | Podróże |
| Zabezpieczenie: |
Watermark
|
| ISBN: | 9788397054233 |
| Rozmiar pliku: | 1,5 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Wstęp............................................................................................ 1
Rozdział 1 – Czym tak naprawdę jest karawaning i dlaczego jest
aż tak popularny? ......................................................................... 3
Rozdział 2 – Jakie są rodzaje kamperów i przyczep
kempingowych? ............................................................................ 7
Rozdział 3 - Niezbędne minimum w karawaningu ...................... 15
Rozdział 4 – Jak wybrać odpowiednią dla nas przyczepę
kempingową, kampera, campervana?........................................ 20
Rozdział 5 – Różnice między przyczepą kempingową a
kamperem/kampervanem .......................................................... 25
Rozdział 6 – Karawaningowy savoir-vivre, zachowanie na
kempingu .................................................................................... 29
Rozdział 7 – Dlaczego my wybraliśmy karawaning? ................... 36
Rozdział 8 – Planowanie wakacyjnej podróży ............................. 47
Rozdział 9 – Dodatkowe przydatne akcesoria na kempingu ....... 50
Rozdział 10 – Co robić na kempingu, gdy pada deszcz? ............. 57
Rozdział 11 – Jak wygląda typowy dzień na kempingu ............... 63
Rozdział 11 – Bezpieczeństwo na kempingu ............................... 67
Rozdział 12 – Jak radzić sobie z awariami i problemami
technicznymi podczas podróży ................................................... 71
Rozdział 13 – Na co zwracać uwagę kupując używanego kampera
lub przyczepę kempingową ........................................................ 74
Rozdział 14 – Jak prawidłowo spakować się na wyjazd .............. 76
Rozdział 15 – Jak oszczędzać paliwo i pieniądze podczas
karawaningu ............................................................................... 79
Rozdział 16 – Zimowanie naszych przyczep i kamperów ............ 82
Rozdział 17 – Ubezpieczenie ....................................................... 86
Rozdział 18 – Jak szukać miejsc i pól kempingowych? ................ 90
Rozdział 19 – Perspektywy rozwoju karawaningu ...................... 92
Rozdział 20 – Jak powinien wyglądać kemping? ......................... 94
Rozdział 21 – Co to jest Camperpark, Stellplatz? ........................ 97
Rozdział 22 – Nowe technologie i aplikacje w karawaningu....... 99
Rozdział 23 - Kwestie prawne i regulacje dotyczące karawaningu
w różnych krajach ..................................................................... 107
Rozdział 24 - Zaawansowane techniki manewrowania i
parkowania przyczepą/kamperem ........................................... 113
Rozdział 25 – Ekologia na kempingu ......................................... 119
Rozdział 26 – Anegdoty i inne ciekawe historie z naszych podróży
.................................................................................................. 123
Rozdział 27 – Zdrowie i bezpieczeństwo ................................... 126
1. PIERWSZA POMOC I PRZYGOTOWANIE APTECZKI ................. 126
2. BEZPIECZEŃSTWO GAZOWE I ELEKTRYCZNE ........................ 127
3. OCHRONA PRZED EKSTREMALNYMI WARUNKAMI POGODOWYMI
.......................................................................................... 129
4. OCHRONA ZDROWIA W PODRÓŻY ....................................... 130
5. BEZPIECZEŃSTWO NA DRODZE .......................................... 130
6. OCHRONA PRZED KRADZIEŻĄ I WANDALIZMEM ................... 131
PODSUMOWANIE ................................................................ 132
Rozdział 28 – Wybrane kempingowe przepisy kulinarne .......... 133
Lista rzeczy do zabrania/Checklista .......................................... 140
Podsumowanie ......................................................................... 142Wstęp
Serdecznie dziękuję za zakup tego poradnika i mam nadzieję, że pomoże on Wam rozpocząć przygodę z karawaningiem. Moim celem było stworzenie poradnika karawaningowego, który przybliży osobom niedoświadczonym lub zastanawiającym się nad wejściem w świat karawaningu niektóre aspekty praktyczne. W tym poradniku chciałbym opisać Wam, jak ja osobiście zacząłem swoją przygodę z karawaningiem, co mnie do tego skłoniło oraz jak to wygląda z perspektywy tych kilku lat. Pamiętam, że pierwszym impulsem do zainteresowania się karawaningiem była chęć ucieczki od codziennego zgiełku. Kiedy pierwszy raz wypożyczyłem przyczepę i wyjechałem na urlop, poczułem prawdziwą wolność. Widok wschodzącego słońca nad morzem, gdy budziłem się w swoim mobilnym domu, to doświadczenie, które na zawsze zmieniło moje podejście do podróżowania. Myślę, że mój przewodnik okaże się doskonałym pomysłem oraz uzupełnieniem wiedzy dla tych, którzy chcieliby również zacząć swoją przygodę z karawaningiem. Będzie też pomocny dla tych, którzy spędzają swój wolny czas właśnie w ten sposób. Wielu z Was pewnie zastanawia się, od czego zacząć i czy karawaning jest odpowiedni dla mnie? Są to pytania jak uzasadnione i ważne, bo dopóki tego nie spróbujemy, to tak naprawdę nie jesteśmy w stanie ocenić, czy karawaning tak do końca nam się spodoba. Dużo osób, które zaczyna swoją przygodę z karawaningiem, ma nieco inne spojrzenie na tę aktywność jako formę spędzania czasu, a rzeczywistość często weryfikuje te oczekiwania. Nie chcę Was odwodzić od
1
karawaningu, ale warto zaznaczyć, że wiele osób decyduje się na zakup przyczepy lub kampera pod wpływem impulsu, nie będąc do końca świadomym, czy to odpowiednia decyzja. W tej książce przedstawię Wam plusy i minusy karawaningu. Dzięki temu będziecie mogli sami stwierdzić, czy karawaning to odpowiednia forma spędzania czasu na łonie natury z rodziną lub bliskimi. Należałoby na wstępie jasno powiedzieć i zaznaczyć, że karawaning tak naprawdę z jednej strony jest dla każdego, a z drugiej strony ma pewne ograniczenia, o których duża część osób nie jest świadoma lub nawet nie wie. Co do spędzania czasu karawaning jest doskonałym sposobem na to, aby wspólnie z rodziną wyjechać i pobyć w bliskim kontakcie z naturą.
2
Rozdział 1 – Czym tak naprawdę jest
karawaning i dlaczego jest aż tak popularny?
Karawaning to forma uprawiania turystyki polegająca na przemieszczaniu się i nocowaniu w przystosowanych do tego celu przyczepach kempingowych lub pojazdach. Jest to styl życia, który daje wiele swobody w podróżowaniu oraz planowaniu swojego czasu — na przykład, możesz spontanicznie zatrzymać się w dowolnym miejscu, które cię zainteresuje, bez potrzeby rezerwacji noclegu czy trzymania się sztywnego planu. Niewątpliwym plusem jest kontakt z naturą oraz łatwość nawiązywania kontaktów z innymi osobami, które uprawiają tę formę turystyki. Mówi się, że karawaningowcy to jedna wielka rodzina — i jest w tym wiele prawdy, gdyż wystarczy popatrzeć na to, jak chętnie pomagają sobie wzajemnie w różnych sytuacjach, często nawet bezinteresownie.
Karawaning narodził się w USA oraz Wielkiej Brytanii pod koniec XIX wieku, kiedy to zaczęły pojawiać się pierwsze pojazdy przystosowane do nocowania. W Polsce rozwój karawaningu przypada na lata pięćdziesiąte oraz sześćdziesiąte XX wieku, kiedy to pojawiły się pierwsze przyczepy kempingowe, szczególnie produkowane przez firmę Niewiadów. Polskie przyczepy szybko zyskały popularność, gdyż były małe, lekkie, ale też dobrze wyposażone, zawierając wszelkie niezbędne rzeczy do podróżowania i biwakowania. W kolejnych latach ta forma wypoczynku stale zyskiwała na popularności — szczególnie w 2020 roku, podczas pandemii koronawirusa — kiedy to
3
wiele osób poszukiwało sposobów na bezpieczny wypoczynek z dala od innych.
Gdybym miał odpowiedzieć komuś jednym słowem, czym jest karawaning, powiedziałbym: wolność. To jedno słowo najlepiej oddaje całą istotę tej formy turystyki. Swoboda przemieszczania się sprawia, że karawaning znajduje wielu zwolenników wśród osób, które cenią sobie aktywność oraz możliwość docierania do odległych i ciekawych miejsc, z dala od popularnych wakacyjnych destynacji. Mając kampera lub przyczepę kempingową, jesteśmy niezależni od biur podróży — organizatorem naszego wypoczynku jesteśmy my sami. Ta niezależność sprawia, że nie musimy niczego planować z wyprzedzeniem, możemy pozwolić sobie na spontaniczne decyzje co do kierunku naszej podróży. To jest klucz do popularności karawaningu — swoboda i niezależność.
Kolejnym argumentem, który przemawia za karawaningiem, jest oszczędność. Karawaning pozwala znacząco ograniczyć wydatki, szczególnie w dłuższej perspektywie, ponieważ unika się kosztów związanych z wynajmowaniem noclegów, jedzeniem na mieście, a także opłat za różnego rodzaju atrakcje turystyczne. Przyczepa kempingowa czy kamper stają się jednocześnie miejscem do spania, kuchnią, a często także miejscem rozrywki, co pozwala na oszczędności i lepsze planowanie budżetu podróży. Nie ponosimy kosztów biletów lotniczych czy kolejowych, nie musimy płacić za hotele ani restauracje, ponieważ kuchnia jest zawsze z nami. Trzeba jednak pamiętać, że karawaning wiąże się z pewnymi dodatkowymi kosztami, takimi jak utrzymanie kampera, jego ubezpieczenie, serwisowanie oraz zakup odpowiedniego wyposażenia, co również należy wziąć pod uwagę przy planowaniu budżetu. Gotujemy o dowolnej porze i nikt nam
4
nie mówi, że zaraz zamykają. Jedynymi opłatami, jakie ponosimy, są te związane z paliwem, miejscami na polach kempingowych oraz opłatami drogowymi, np. za autostrady. Komfort, który daje karawaning, jest nie do przecenienia — możemy spać, gotować, odpoczywać właśnie wtedy, gdy tego potrzebujemy, bez żadnych ograniczeń. Jesteśmy zawsze w swoim otoczeniu, urządzonym przez nas samych, co również zapewnia duży komfort psychiczny.
Nie można też zapominać o bliskości natury, która jest niezwykle istotnym elementem karawaningu. Widoki za oknem to często drzewa, las, jeziora lub góry. Wystarczy otworzyć drzwi, by wyjść na świeże powietrze i poczuć bezpośredni kontakt z naturą — to jest coś, czego brakuje wielu osobom na co dzień. Niektórych budzi rano śpiew ptaków, szum drzew czy widok wschodzącego słońca — trudno jest to porównać z jakąkolwiek inną formą wypoczynku. Karawaning to także okazja do przeżycia prawdziwej przygody, poznania nowych miejsc i ludzi. Każdy dzień może być inny, a niespodziewane wydarzenia są częścią tej przygody, co sprawia, że podróż na długo pozostaje w pamięci.
Pomimo tego, że karawaning jest dla każdego, ma on też pewne ograniczenia, o których należy pamiętać. Jest to aktywność wymagająca pewnych inwestycji, zarówno finansowych, jak i czasowych. Koszty zakupu kampera czy przyczepy kempingowej są dość wysokie, a ich utrzymanie także może być kosztowne. Poza tym, dla niektórych osób może to być wyzwanie pod względem organizacyjnym — trzeba być gotowym na naprawy, radzenie sobie z problemami technicznymi czy regularne serwisowanie sprzętu. Jednak dla wielu osób są to jedynie drobne
5
przeszkody w porównaniu z korzyściami, jakie oferuje karawaning.
W skrócie, karawaning to forma podróży, która łączy w sobie niezależność, bliskość natury, możliwość oszczędzania oraz wygodę. Dla tych, którzy cenią sobie wolność wyboru oraz elastyczność w planowaniu, karawaning może być idealnym sposobem na spędzanie wolnego czasu.
_Kamper starszego typu_
6
Rozdział 2 – Jakie są rodzaje kamperów i
przyczep kempingowych?
W tym rozdziale przyjrzymy się kluczowym różnicom pomiędzy popularnymi kamperami i przyczepami kempingowymi dostępnymi na rynku. Kampery dzielą się na integry, półintegry i alkowy, a przyczepy na długie, krótkie, lekkie i ciężkie. W przyczepach kempingowych nie ma aż tak szczegółowego podziału, jak ma to miejsce w przypadku pojazdów. Podział w przypadku przyczep jest bardziej uproszczony, głównie ze względu na ich konstrukcję i przeznaczenie.
Co oznaczają te stwierdzenia?
• Integra to kamper, w którym kabina kierowcy i
przestrzeń mieszkalna są całkowicie zintegrowane. Przykładem takiego modelu jest Hymer B-Class MasterLine. Jest to najbardziej luksusowy i drogi typ kampera, który oferuje najwięcej miejsca i komfortu. Integra ma zwykle duże okna panoramiczne, które zapewniają świetny widok i doświetlenie wnętrza, co sprawia, że podróż staje się bardziej przyjemna dzięki naturalnemu światłu. Integra ma także największe możliwości aranżacji wnętrza, ponieważ nie jest ograniczona przez kształt i rozmiar podwozia. Na przykład możliwe jest zainstalowanie dużego łóżka typu king-size, przestronnej kuchni z pełnowymiarowymi urządzeniami, a także oddzielnej łazienki z prysznicem i toaletą, co jest rzadko spotykane w innych typach kamperów. W integrze można znaleźć pełnowymiarowe łóżka, kuchnię, łazienkę, salon i inne udogodnienia. Integra
7
jest idealna dla osób, które szukają najwyższej jakości i niezależności podczas podróży, szczególnie dla tych, którzy często podróżują na długie dystanse i oczekują najwyższego komfortu. Wadą integry jest jej duża wysokość i długość, która utrudnia manewrowanie i parkowanie, co może być szczególnie problematyczne w miastach lub na zatłoczonych kempingach, a także zwiększa zużycie paliwa i koszty eksploatacji. Dodatkowo, ze względu na duże rozmiary, integra może mieć problemy z dostępem do niektórych kempingów czy węższych dróg. Alternatywą dla integry mogą być kampery typu półintegra lub alkowa, które oferują mniejszy komfort, ale są bardziej przystępne cenowo i łatwiejsze w manewrowaniu. Półintegra jest częściowo zintegrowana z kabiną kierowcy, co czyni ją bardziej zwrotną, a alkowa oferuje dodatkową
_Przykład_ _pojazdu typu integra_
przestrzeń sypialną nad kabiną, co czyni ją idealnym wyborem dla większych rodzin.
8
• Półintegra to kamper, w którym kabina kierowcy jest
częściowo zintegrowana z przestrzenią mieszkalną. Jest to kompromis między integrą a alkową, który łączy zalety obu tych typów. Półintegra ma zwykle niższą i bardziej aerodynamiczną nadbudowę niż alkowa, co poprawia jej osiągi i zmniejsza zużycie paliwa. Półintegra ma także więcej miejsca i wyposażenia niż alkowa, ale mniej niż integra. Półintegra jest dobrym wyborem dla osób, które cenią sobie komfort i funkcjonalność, ale nie chcą rezygnować z mobilności i oszczędności. Wadą półintegry jest to, że ma mniej miejsc do spania niż alkowa, a także mniej okien i światła niż integra. Przykładem półintegry jest Adria Matrix Plus.
_Kamper typu półintegra_
9
• Alkowa to kamper, w którym nad kabiną kierowcy
znajduje się charakterystyczna nadbudówka, w której umieszczone jest dodatkowe łóżko. Jest to najczęstszy i najtańszy typ kampera, który oferuje najwięcej miejsc do spania, ponieważ nadbudówka nad kabiną kierowcy umożliwia umieszczenie dodatkowego łóżka, co znacząco zwiększa liczbę dostępnych miejsc do spania. Alkowa jest idealna dla rodzin z dziećmi lub większych grup, które chcą podróżować razem. Alkowa ma także zwykle dużo schowków i przestrzeni bagażowej. Wadą alkowy jest jej duża wysokość, która zwiększa opór powietrza i zużycie paliwa, a także ogranicza możliwość wjazdu pod mosty, tunele czy drzewa. Na przykład wjeżdżając na parking podziemny lub podczas przejazdu przez niski tunel, może się okazać, że wysokość pojazdu uniemożliwia kontynuowanie trasy. Alkowa ma także mniej komfortu i wyposażenia niż półintegra czy integra. Przykładem alkowy jest Sunlight A70.
10
_Kamper typu alkowa_
Oczywiście, funkcjonuje jeszcze jeden podział na pojazdy ze względu na masę całkowitą, czyli te do 3,5 tony, którymi można kierować, posiadając prawo jazdy kategorii B, oraz te powyżej 3,5 tony, gdzie wymagane jest posiadanie wyższych uprawnień, np. kategorii C. Warto zauważyć, że kampery do 3,5 tony często są ograniczone ze względu na możliwy załadunek, co jest ciągłą walką z kilogramami. Często tego typu kampery są lekko przeładowane, my mówimy, że to przez nadmiar wody wziętej do zbiorników, hehe.
Główny podział przyczep kempingowych obejmuje przyczepy kempingowe stałe oraz przyczepy kempingowe
11
składane. Przyczepy kempingowe stałe są nieskładane, zbudowane z elementów o sztywnej konstrukcji umieszczonych na kołach. Przyczepy kempingowe składane są lekkie i mobilne, łatwo się z nimi podróżuje, ale wymagają rozłożenia i złożenia przed oraz po użyciu. Często takie przyczepy po złożeniu wyglądają jak zwykła przyczepa samochodowa, co sprawia, że podczas podróży nie występują tak duże opory powietrza, jak ma to miejsce w przypadku holowania przyczepy o standardowej, nieskładanej konstrukcji.
Pod względem liczby osi przyczepy kempingowe można podzielić na jednoosiowe i dwuosiowe. Przyczepy kempingowe jednoosiowe są lżejsze i łatwiejsze w manewrowaniu, ale mniej stabilne niż przyczepy kempingowe dwuosiowe, które są cięższe i trudniejsze w parkowaniu, ale zapewniają większe bezpieczeństwo. Dwie osie zawsze są lepsze niż jedna, co może także pomóc w sytuacji, gdy jedna z opon na osi ulegnie uszkodzeniu.
Przyczepy kempingowe można również podzielić na lekkie (o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 750 kg) i ciężkie (o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 750 kg). Przyczepy kempingowe lekkie są łatwiejsze w holowaniu i nie wymagają dodatkowych uprawnień do prowadzenia, ale mają mniej miejsca i wyposażenia niż przyczepy kempingowe ciężkie, które są bardziej komfortowe i funkcjonalne, ale wymagają większej mocy samochodu oraz prawa jazdy kategorii B+E. Zrobienie tej kategorii nie jest w Polsce bardzo kłopotliwe, ale wymaga zdania państwowego egzaminu w ośrodku egzaminacyjnym.
12