Pozytywna Dyscyplina dla zapracowanych (i przemęczonych) rodziców - ebook
Pozytywna Dyscyplina dla zapracowanych (i przemęczonych) rodziców - ebook
Jak harmonijnie łączyć życie osobiste, rodzinne i zawodowe oraz osiągać trwały dobrostan - autorstwa Jane Nelsen, Kristiny Bill, Joy’a Marchese’a to niezwykle konkretny poradnik Pozytywnej Dyscypliny, który dostarcza rodzicom narzędzi, aby mogli być skutecznymi towarzyszami swoich dzieci i jednocześnie nie musieli składać na ołtarzu rodzicielstwa własnego dobrostanu oraz istotnych życiowych celów.
Ta książka pomoże Ci osiągnąć balans między pozornie sprzecznymi obszarami, czyli rozwojem zawodowym a zarządzaniem domem i głębokimi relacjami z dziećmi.
W związku z narastającą presją, by osiągać perfekcję w obszarze rodzicielskim i życiu zawodowym, łatwo nam doświadczać silnego stresu, braku satysfakcji, a nawet pogrążyć się we frustracji.
Korzystając z koncepcji Pozytywnej Dyscypliny, możesz:
-
w pełni wykorzystać dostępny Ci czas, energię oraz relacje,
-
zobaczyć głębsze przyczyny nieodpowiedniego zachowania dzieci,
-
uniknąć postawy autorytarnej lub odwrotnie – nadmiernej pobłażliwości w codziennych relacjach ze swoimi pociechami.
Nieprzyjemne poczucie winy oraz niemocy zastąpisz uważnością, która pomoże Ci racjonalnie rozważać, co w danej chwili jest najlepsze dla Ciebie i Twojej rodziny.
Kluczem jest odpowiednie podejście i zmiana przekonań, aby poczuć większą pewność w rodzicielskiej oraz zawodowej roli, a to prawdopodobnie zachęci Twoje dzieci do samodzielności, wiary w swoje zasoby i współpracy.
Rodzice wyposażeni w skuteczne strategie komunikacyjne nareszcie mogą uwolnić się od poczucia winy, gdy zostawiają dziecko z opiekunką, ale również wtedy, gdy wyjdą wcześniej z pracy, by zdążyć na mecz z udziałem własnego dziecka.
„Jako mama małego dziecka, przedsiębiorca i osoba w nieustannym biegu znalazłam w książce kompletną strategię niezbędną do wychowania zdrowego i szczęśliwego dziecka oraz budowania atmosfery spokoju i zrozumienia w domu”.
Rachel Paige Goldstein, Agent of Change Events
„Każdy rodzic powinien przeczytać książkę Pozytywna Dyscyplina dla zapracowanych i przemęczonych rodziców. To pozycja do bólu szczera, dzięki niej poczujesz, że nie jesteś osamotniony w rodzicielskich wyzwaniach. Dostarcza potrzebnych narzędzi do bycia skutecznym i bardziej pewnym siebie rodzicem”.
Lyss Stern, dyrektor Divamoms.com,
autorka bestsellerów, mama trójki dzieci
„Dziś, bardziej niż kiedykolwiek, ważne jest, by dorośli pomagali dzieciom budować wewnętrzny, pozytywny zestaw narzędzi, które wspierają samodyscyplinę, empatię oraz wzmacniają charakter. To praktyczny, pełen współczucia i oparty na badaniach poradnik dla tych rodziców, którzy chcą być blisko własnych dzieci i pomagać im radzić sobie z wyzwaniami życiowymi ze spokojem, opanowaniem i optymizmem”.
dr Catherine SteinerAdair, autorka The Big Disconnect:
Protecting Childhood and Family Relationships in the Digital Age
„Dla mnie – rozwijającego się stale nauczyciela, dyrektora szkoły i ojca bliźniaków – wskazówki autorów są aktualne i uniwersalne, głębokie i proste, inspirujące i pouczające. Znalazłem w rodzicielstwie miejsce na szacunek i uwagę dla siebie samego oraz dzieci. Odkrywam, że skuteczne rodzicielstwo polega raczej na byciu niż robieniu”.
Jed Lippard, E.D.
Spis treści
Wstęp
CZĘŚĆ I. CZYM JEST POZYTYWNA DYSCYPLINA?
Rozdział 1: Historia i podstawy naukowe
Rozdział 2: Model zachęcania
CZĘŚĆ II: ODPOWIEDZI NA FUNDAMENTALNE PYTANIA
Rozdział 3: Jak sobie radzić z poczuciem winy
Rozdział 4: Równowaga pomiędzy życiem osobistym i zawodowym
Rozdział 5: Dziecko pod opieką osób trzecich. Jak wybrać najlepiej?
CZĘŚĆ III: RODZICIELSTWO A ETAPY ROZWOJU DZIECKA
Rozdział 6: Dynamika pokoleniowa i wpływ technologii na rodzicielstwo
Rozdział 7: Skuteczne i nieskuteczne rodzicielstwo
Rozdział 8: Zrozumieć błędne strategie
Rozdział 9: Idealny rodzic i idealne dziecko nie istnieją
Rozdział 10: Jak pomagać dzieciom rozkwitać
CZĘŚĆ IV: PRACA NAD SOBĄ
Rozdział 11: Zrozumieć działanie mózgu
Rozdział 12: Odkrywanie swoich mocnych stron i wyzwań
Rozdział 13: Dobrostan
Rozdział 14: Twoje marzenia są ważne
CZĘŚĆ V: SZERSZE SPOJRZENIE
Rozdział 15: Wasze życie jako pary nie skończyło wraz z narodzinami dziecka Rozdział 16: Pozytywna Dyscyplina w życiu zawodowym
Rozdział 17: Samopoznanie
DODATEK 1: Usuwanie usterek
DODATEK 2: Tabela błędnych strategii
PODZIĘKOWANIA
O AUTORKACH
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-9598-965-0 |
Rozmiar pliku: | 4,5 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
HISTORIA I PODSTAWY NAUKOWE
IM LEPIEJ ROZUMIESZ PROBLEMY, TYM SZYBCIEJ ZNAJDUJESZ ICH ROZWIĄZANIA
Jak już ustaliliśmy, największymi wyzwaniami dla pracującego rodzica są: brak czasu, konieczność dostarczania coraz większych wyników w pracy oraz natłok wykluczających się informacji, dostępnych porad i strategii. Niestety nie możemy zapewnić ci większej ilości czasu, wszyscy mamy do dyspozycji tylko dwadzieścia cztery godziny na dobę. Jednak chętnie podzielimy się z tobą narzędziami, które pomogą ci zarządzać czasem, którym dysponujesz, aby rodzicielstwo było łatwiejsze i przyjemniejsze. Nie uwolnimy cię od społecznej presji na osiąganie coraz lepszych wyników, ale możemy pokazać ci inną, głębszą i szerszą perspektywę dotyczącą dobrostanu, rodzicielstwa i życiowych wyborów. Aby pomóc ci wybrać odpowiednią ścieżkę, możemy być jak latarnia morska, która prowadzi do celu mądrą drogą pośród oceanu dostępnych informacji dotyczących rodzicielstwa. Zaczniemy od przeglądu dostępnych badań, prześledzimy historię psychiatrii oraz koncepcję rozwoju mózgu, by lepiej zrozumieć istotne czynniki mające wpływ na rodzicielstwo.
Dowody wspierające Pozytywną Dyscyplinę
Badania dotyczące rodzicielstwa przez kilkadziesiąt lat koncentrowały się na poszukiwaniu najskuteczniejszych praktyk rodzicielskich. Dzięki nim odkryto między innymi bezpośredni związek między stylami rodzicielskimi a poziomem samoregulacji dziecka, jego ogólną satysfakcją z życia, osiągnięciami naukowymi, sięganiem po alkohol, agresją oraz zachowaniami opozycyjnymi. W tym obszarze zakrojone na szeroką skalę badania przez kilka dziesięcioleci prowadziła Diane Baumrind w Berkeley. Baumrind w sposób systematyczny przyglądała się temu, jak sposób bycia i działania rodziców wpływa na dostosowanie społeczne i psychologiczne, sukcesy w nauce oraz ogólny dobrostan dzieci i młodzieży. W podsumowaniu badań wskazała: „Młodzież z rodzin autorytatywnych (nie mylić z autorytarnymi) charakteryzowała się najwyższym poziomem kompetencji społecznych, dojrzałości oraz optymizmu”. Styl autorytatywny to właśnie styl Pozytywnej Dyscypliny – życzliwy i stanowczy, pozbawiony zarówno nadmiernej kontroli, jak i pobłażliwości (permisywności). Dzieci wzrastające w rodzinach autorytatywnych osiągały również najlepsze wyniki w testach umiejętności językowych oraz matematycznych.
Badania Baumrind oraz innych naukowców pokazują, że kary i nagrody nie są skuteczne długofalowo i mają negatywny wpływ na rozwój samoregulacji, motywacji wewnętrznej oraz na jakość relacji rodzinnych. Konsekwencją stosowania kar jest tworzenie przez dzieci niekonstruktywnych przekonań, które przekładają się na niepożądane zachowania. W Pozytywnej Dyscyplinie nazywamy je 5 „R” kary i są to: rozżalenie („To jest niesprawiedliwe. Dorosłym nie można ufać”), rebelia, czyli bunt („Zrobię na odwrót, aby udowodnić, że nie muszę robić tak, jak oni chcą”), rewanż, czyli zemsta („Teraz wygrywają, ale wkrótce im odpłacę”), rejterada, czyli wycofanie („Następnym razem nie dam się złapać”) oraz regres poczucia własnej wartości („Jestem bezwartościowym człowiekiem”). Autorytarni (czyli nadmiernie kontrolujący) rodzice stosują dyrektywne metody wychowawcze, ponieważ cenią sobie natychmiastowe posłuszeństwo, ale na dłuższą metę ich metody są nieskuteczne.
Baumrind odkryła, że permisywny styl rodzicielski wyrządza podobne szkody jak stosowanie kar. Brak wymagań, przejrzystej struktury oraz jasnych rytuałów i zasad w połączeniu z nadmierną pobłażliwością (nawet w imię miłości) nie wyposaża dzieci w niezbędne umiejętności społeczne i życiowe. Pobłażliwość zachęca dzieci do rozwijania niewspierających je przekonań i zachowań, takich jak: egoizm („Miłość oznacza, że powinienem móc robić, cokolwiek zechcę”), bezradność („Musisz się mną zająć, ponieważ ja nie potrafię wziąć na siebie żadnej odpowiedzialności”), małej odporności („Jestem przygnębiony, ponieważ nie zajmujesz się wszystkimi moimi żądaniami”).
Prace Baumrind potwierdzają skuteczność modelu rodzicielstwa propagowanego w Pozytywnej Dyscyplinie, który koncentruje się na praktycznym zastosowaniu metod wyodrębnionych przez nią oraz innych badaczy jako kluczowych w pozytywnym rozwoju dzieci i młodzieży. Każde narzędzie Pozytywnej Dyscypliny opisane w tej książce ma na celu pomóc ci wdrożyć w codziennym życiu to, co zostało odkryte w badaniach i jest korzystne dla relacji rodzinnych oraz rozwoju dzieci.
Alfred Adler
Alfred Adler był wiedeńskim lekarzem, który należał do grona czołowych dziewiętnastowiecznych twórców współczesnej psychiatrii – obok Freuda i Junga. W wyniku obserwacji oraz prowadzonych eksperymentów Adler doszedł do wniosku, że ludzie są przede wszystkim istotami społecznymi, a ich głównym celem jest przynależeć (tworzyć więzi) i czuć się ważnym, co realizują poprzez poszukiwanie celu oraz wnoszenie wkładu. Kiedy ludzie czują, że nie przynależą i nie są ważni, pojawia się u nich poczucie niższości, którego chcą uniknąć za wszelką cenę. Podejmują zatem ogrom wysiłku, by go nie odczuwać, a wtedy popełniają mnóstwo błędów. Te błędy często określa się mianem nieodpowiedniego zachowania. Według Adlera nieodpowiednie zachowania wynikają z błędnych przekonań, takich jak: „poczuję się dobrze tylko wtedy, gdy obdarzysz mnie uwagą” albo „tylko wtedy, gdy będę rządzić”, albo „tylko wtedy, gdy zranię innych i doświadczą takiego samego cierpienia jak ja”, albo „tylko wtedy, kiedy się poddam, wierząc, że się nie nadaję” (nazywamy to myśleniem „tylko wtedy, kiedy”). Tego rodzaju przekonania stają się dla każdego człowieka tym, co Adler nazywał prywatną logiką, czyli nieuświadomionym procesem rozpoczynającym się we wczesnym dzieciństwie.
Dzieci (i dorośli) nieustannie tworzą przekonania na temat siebie (czy jestem dobrym czy złym człowiekiem, zdolnym czy głupim, pasującym czy też nie?), na temat innych (czy oni mnie zachęcają czy zniechęcają?), na temat świata (czy jest to bezpieczne miejsce czy też nie?) i podejmują decyzje dotyczące koniecznych w danym środowisku działań (czy mogę się tu rozwijać dzięki zachęcie, czy tylko przetrwać pomimo nieustannego zniechęcania). Innymi słowy Adler mówił o tym, że wydarzenia przyczyniają się do powstawania myśli, które często zmieniają się w przekonania. Te ostatnie zaś wzbudzają różnorakie emocje i uczucia, prowadząc do konkretnych zachowań. Nazywamy ten cykl „myślę, czuję, decyduję” i zachęcamy uczestników naszych warsztatów do wchodzenia w taki proces wyobrażania sobie i wczuwania się w sytuację dziecka po to, by odkryć błędne strategie (i stojące za nimi błędne przekonania).
To właśnie prywatny system błędnych przekonań generuje cykl społecznie nieakceptowanych zachowań. Aby spowodować ich zmianę, nie wystarczy jednak reagować tylko na zachowanie. Jedynym skutecznym sposobem pomocy dziecku jest wsparcie go w zmianie błędnych, utrwalonych przekonań, co z kolei przyniesie naturalną zmianę zachowania. Według Adlera najlepszym możliwym rodzajem pomocy jest zachęta, ponieważ pozwala ona doświadczać przynależności oraz poczucia sprawstwa realizowanych poprzez własny wkład w dobro społeczne. W ten sposób negatywne, nieuświadomione przekonania zastępowane są przez wspierające przekonania, które przekładają się na konstruktywne zachowania. Adler był orędownikiem traktowania wszystkich, również dzieci, z szacunkiem i godnością. Takie podejście sprawiało, że wyprzedzał swoje czasy, a nawet współcześnie jego koncepcja wydaje się pionierska. Jego myślenie stało w sprzeczności z innym podejściem w psychologii zachowania, czyli behawioryzmem, według którego zmianę można osiągnąć, wpływając na możliwe do zaobserwowania zachowania poprzez kary i nagrody.
Rudolf Dreikurs
Rudolf Dreikurs był psychiatrą i współpracownikiem Alfreda Adlera. Po śmierci Adlera w 1937 r. kontynuował rozwój psychologii adlerowskiej w Ameryce. Zamiast jednak zamykać się w gabinecie psychiatrycznym, pracował z rodzicami i nauczycielami na otwartych spotkaniach, podczas których propagował filozofię równości, szacunku i godności oraz prowadził konsultacje wychowawcze. Dreikurs opisywał podejście Adlera i swoje jako „demokratyczne” (wolność w oparciu o porządek), stojące w sprzeczności z podejściem autorytarnym (porządek bez wolności) oraz „anarchistycznym” (wolność bez porządku). W swojej praktyce posługiwał się tym trójwymiarowym modelem, aby badać, jak rodzice wpływają na dzieci. Według Dreikursa demokratyczny styl rodzicielski był najbardziej korzystny dla dzieci (co jak pokazaliśmy wcześniej, zostało potwierdzone w badaniach Baumrind). Był on zwolennikiem życzliwego reagowania na potrzeby dzieci i jednoczesnej stanowczości zarówno w domu jak i w szkole, aby mogły one doświadczać przynależności i mieć poczucie wkładu. Zarówno Adler jak i Dreikurs uważali, że pełna szacunku dyscyplina jest konieczna, by dzieci uczyły się rozwiązywania problemów oraz przyswajały inne użyteczne umiejętności życiowe i społeczne. W 1972 r. Dreikurs opublikował książkę Children: The Challenge (Dzieci to wzywanie), w której opisał stworzony przez siebie model.
Rozwój Pozytywnej Dyscypliny
W 1981 r. dr Jane Nelsen, zafascynowana podejściem psychologicznym stworzonym przez Alfreda Adlera, własnym sumptem wydała książkę zatytułowaną Pozytywna Dyscyplina, w której zawarła własne doświadczenia w pracy szkolnego doradcy, wzbogacone o rozważania na temat wykorzystania filozofii Adlera i Dreikursa w pracy z rodzicami i nauczycielami. Początkowo wiele osób myślało, że Pozytywna Dyscyplina to sposób na stosowanie pozytywnych kar. Minęło trochę czasu, zanim przekonali się, że to podejście polega na całkowitej rezygnacji z jakichkolwiek kar i nagród i zastąpienie ich zachętą oraz wspólnym rozwiązywaniem problemów, by ułatwić dzieciom zaspokajanie potrzeby przynależności i znaczenia poprzez wnoszenie wkładu. Książka okazała się praktycznym przewodnikiem w procesie wdrażania zasad stworzonych przez Adlera i Dreikursa w rodzinie i szkole. Pokazywała, że choć kary i nagrody przynoszą natychmiastowe efekty (które są krótkofalowe), bo prowadzą do podporządkowania się i posłuszeństwa, to ich długofalowe konsekwencje wyrządzają szkodę zarówno dzieciom jak i dorosłym.
Kiedy koncentrujemy się na zachowaniu dziecka, widzimy tylko czubek góry lodowej, a przecież pod powierzchnią wody kryje się jej znacznie większa część, która reprezentuje przekonania stojące za zachowaniem oraz najgłębsze potrzeby dziecka, czyli poczucie przynależności i znaczenia. Pozytywna Dyscyplina skupia się zarówno na zachowaniu, jak i na przekonaniach, które stoją za zachowaniem. Naszym zadaniem jako rodziców, nauczycieli i opiekunów jest pomóc dzieciom odzyskać poczucie przynależności i znaczenia w społecznie akceptowalny sposób. Najpierw należy zrozumieć, jakie błędne przekonania stoją za dziecięcym zachowaniem, i odnieść się do nich w konstruktywny sposób, a następnie pomóc dzieciom przyswoić umiejętności, dzięki którym mogą zmienić zachowanie i zaspokoić wymienione wcześniej potrzeby w użyteczny sposób.
Adler i Dreikurs nauczali: „Dziecko, które nieodpowiednio się zachowuje, to dziecko zniechęcone”. Kiedy dzieci zachowują się nie tak, jak w danej sytuacji byśmy tego oczekiwali, zwykle spowodowane jest to błędnym przekonaniem na temat tego, jak mogłoby zyskać poczucie przynależności. Większość rodziców reaguje na zachowanie, stosując karę (obwinia, zawstydza lub powoduje u dziecka cierpienie). To tylko wzmacnia dziecięce przekonanie o braku przynależności i prowadzi do powstania błędnego koła zniechęcenia. Większość rodziców na informację o tym, że ich dziecko nie wierzy, iż przynależy, reaguje niedowierzaniem. Zastanawiają się: „Jakim cudem moje dziecko może myśleć, że nie przynależy? Jakim cudem może wątpić w moją miłość? To nie ma sensu”. W jaki sposób i dlaczego dzieci tworzą przekonania, szczególnie te, które z naszej perspektywy nie mają racji bytu? Według psychologii adlerowskiej ludzie kierują się podstawową potrzebą przynależności i znaczenia, a kiedy mają poczucie (osadzone w rzeczywistości bądź nie), że ta potrzeba nie jest zaspokojona, zachowują się w nieodpowiedni sposób. Powodem, dla którego ta potrzeba nie zostaje zaspokojona, jest nasz wadliwy system przekonań, który powoduje, że mylnie interpretujemy wydarzenia oraz działania innych osób. W przypadku dzieci, u których system przekonań dopiero się tworzy, błędne przekonania pojawiają się niezwykle często i są wynikiem działania nadal rozwijającego się mózgu.
Rozwój mózgu
Mózg rozwija się etapami. Ośrodki odpowiedzialnie za instynkty i emocje (ciało migdałowate i układ limbiczny) wiodą prym w rozwoju, nieco później w ich ślady idzie tak zwany mózg myślący i racjonalny, czyli kora nowa. Dzięki temu dzieciom zazwyczaj nie sprawia kłopotu doświadczanie świata poprzez zmysły, natomiast gorzej wypadają na poziomie logicznego myślenia. Ono pojawia się w okresie dojrzewania i wczesnej dorosłości. Zatem dzieci są świetnymi obserwatorami, lecz nie są zbyt sprawne w racjonalnym interpretowaniu tego, co postrzegają.
Badania pokazują również, że mózg dziecka pracuje na innych częstotliwościach niż mózg osoby dorosłej. Do drugiego roku życia przeważają fale delta, a od drugiego do szóstego roku fale teta. Tym samym dzieci są w stanie w krótkim czasie przyswoić ogromne ilości informacji, co jest ważne dla ich przetrwania, jak również są bardziej podatne na sugestie – to, co z kolei ułatwia im szybkie i płynne zmiany zachowania w reakcji na zmieniające się środowisko oraz rozwój zdolności poznawczych. Jednakże zdolność do krytycznej oceny przyswajanych informacji pojawia się znacznie później i jest ona związana z inną częstotliwością fal mózgowych. Zatem dzieci nie są zdolne do percepcji świata z szerszej perspektywy i korzystania z wyższych funkcji mózgu, m.in. dostrzegania złożonych wzorców przyczyn i skutków. Rodzice, którzy nie są świadomi tego, jak rozwija się mózg, często traktują dzieci jak małych dorosłych i oczekują od nich zachowań, do których dziecko rozwojowo nie jest zdolne. Brak takich zachowań dorośli nazywają nieodpowiednim zachowaniem, dlatego właśnie tak ważne jest wejście w świat dziecka i zrozumienie jego „prywatnej logiki”.
Wielu rodziców rozumie, na czym polega ich zadanie, ale nie dysponują narzędziami ani wiedzą, które pokazałyby im, jak mają wychowywać. Wiedza na temat współczesnych podejść do rodzicielstwa oraz etapów rozwoju dziecka pomaga w zrozumieniu fundamentalnych założeń Pozytywnej Dyscypliny. Dzięki tej książce nauczysz się rozumieć przekonania, które dzieci tworzą każdego dnia na temat siebie, innych i świata, oraz dowiesz się jak – dzięki nowo poznanym narzędziom – wzmacniać dzieci w tworzeniu wspierających je przekonań.
------------------------------------------------------------------------
Zapraszamy do zakupu pełnej wersji książki
------------------------------------------------------------------------