- W empik go
Praca domowa najmłodszych uczniów - ebook
Praca domowa najmłodszych uczniów - ebook
Prezentowane opracowanie zawiera teoretyczny i logistyczny opis podstaw pracy domowej uczniów oraz omówienie i analizę wyników badań nad funkcjonowaniem prac domowych w nauczaniu uczniów zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej.
Reforma szkolna nie zajęła stanowiska w sprawie prac domowych uczniów na różnych etapach systemu kształcenia. Regulacja pozostała w gestii szkół, które otrzymały pod tym względem szeroką autonomię. Część z nich uregulowała te sprawy odpowiednimi zapisami w swoich statutach, natomiast te, które tego nie zrobiły, zadają prace domowe na zasadzie tradycji, co jest...bezprawne.
Nie bardzo wiadomo, jaką postać powinny mieć prace domowe uczniów zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej. Teoretycznie zadania powinny mieć charakter zintegrowany, w praktyce jednak okazuje się, że dominują zadania z tradycyjnych przedmiotów nauczania.
Warto, by poszczególne szkoły rozeznały się w rzeczywistym funkcjonowaniu pracy domowej w nauczaniu najmłodszych uczniów. Chodzi o to, aby dobrze się orientować w celach, rodzajach, formach, sposobach ustalania, zadawania, sprawdzania, oceniania prac oraz czasie, który trzeba na nie przeznaczyć, a także pomocy w ich wykonywaniu. O tym pokrótce mówi prezentowana publikacja.
Kategoria: | Pedagogika |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 83-7308-531-9 |
Rozmiar pliku: | 1,4 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Każdy dorosły, nawet w podeszłym wieku – zachował wspomnienia z czasów szkolnych związane z odrabianiem lekcji w domu. Dla wielu z nich owe odrabianie lekcji wymagało nie lada samozaparcia, wytrwałości, wysiłku, pomocy domowników, łez, a nawet nieprzespanych ze strachu nocy.
Czasy się zmieniły, a szkolne prace domowe uczniów pozostały. Co prawda, trochę inna jest ich rola, są mniej praco – i czasochłonne niż dawniej, nieco inna jest technika ich wykonywania, niemniej podstawowe jej cechy zachowały się.
Niniejsze opracowanie zawiera teoretyczny i logistyczny opis podstaw pracy domowej uczniów oraz omówienie i analizę wyników badań nad funkcjonowaniem prac domowych uczniów zintegrowanej edukacji wczesno-szkolnej.
1. Pojęcie, geneza i rozwój pracy domowej
W kontekście dydaktycznym pojęcie „praca domowa ucznia” jest zastępowane zadaniem domowym, odrabianiem lekcji, nauką domową, a nawet pracą lekcyjno-domową. '
Bez względu na przyjętą nazwę jej istota w praktyce sprowadza się do zadawania uczniom zadań przeznaczonych do realizacji po obowiązkowych godzinach dydaktycznych, czyli najczęściej w domu.
Zwyczaj zadawania przez szkołę pracy domowej uczniom istnieje od zarania szkoły jako integralna część procesu dydaktyczno-wychowawczego. Jednak w różnych okresach historycznych przybierał zróżnicowane formy.
Najskromniejszy repertuar pracy domowej uczniów był w starożytności. Dominowała w nim nauka pamięciowa tekstów podanych werbalnie przez mistrza w szkole. Sporadycznie stosowano także ćwiczenia w pisaniu (na papirusie, tabliczkach glinianych, kamiennych i innych) oraz w czytaniu (z zapisów na papirusie i różnych tabliczkach). Czyniono to w zależności od dostępności uczniów do tych zasobów.
Taka praktyka przetrwała do wczesnego średniowiecza, kiedy to książkę posiadał jedynie nauczyciel, z której czytał lekcje. Uczniowie słuchali, a następnie głośno powtarzali, ucząc się na pamięć określonych wiadomości. Strach przed karą motywował uczniów do powtarzania w domu poznanej w szkole wiedzy.
W późnym średniowieczu pojawiają się: nowa metoda nauczania – wykład dyktowany oraz uczniowski przybór szkolny – tabliczka woskowa, używany do sporządzania dosłownych notatek z wykładu, z których uczniowie uczyli się na pamięć zarówno w szkole, jak i w domu. Tabliczki nadawały się do wielokrotnego użytku (tekst można było zmazać).