Praktyka czyni mistrza. Wzorce, inspiracje i praktyki rzemieślników programowania - ebook
Praktyka czyni mistrza. Wzorce, inspiracje i praktyki rzemieślników programowania - ebook
Jeśli chcesz być świetnym programistą, nie możesz poprzestać tylko na opanowaniu narzędzi deweloperskich i kilku języków programowania. Do rozwiązywania złożonych problemów, które często pojawiają się podczas tworzenia aplikacji, nie wystarczy Ci sama wiedza techniczna. Tak jak w innych dziedzinach rzemiosła, także i tu staniesz przed zagadnieniami, które Cię przerosną, choć wcale nie są unikatowe. Właśnie dla takich zagadnień opracowuje się wzorce — w gruncie rzeczy łączące wiele różnych dziedzin, bo oparte na podobnym schemacie. No dobrze, ale w jaki sposób rzemieślnik programowania może się uczyć od, dajmy na to, mistrza tańca?
W tej książce temat nauki rzemiosła potraktowano interdyscyplinarnie. Jej podstawą są dziesiątki wywiadów z praktykami oraz literatura na temat uczenia się, psychologii optymalnej wydajności i wszystkiego, co łączy się z osiąganiem mistrzostwa. Pokazano tu, jak uczyli się wybitni chirurdzy, choreografowie, filozofowie oraz architekci aplikacji. Książka stanowi źródło inspiracji: poszczególne wzorce rozwiązywania problemów są osadzane w określonych kontekstach, a sugerowane rozwiązania uzupełniono relacjami danego wzorca do innych wzorców i wzbogacono w odniesienia do literatury i historii mistrzów z różnych dziedzin.
Dzięki tej książce dowiesz się:
- czy jesteś uczniem, czeladnikiem czy może już mistrzem rzemiosła programistycznego
- czym są wzorce i jakie znaczenie mają dla nauki rzemiosła
- jak nieustannie się uczyć i dążyć do mistrzostwa
- jak oceniać swoje umiejętności i zapewniać sobie korzyści związane z realistyczną samooceną
- jak skutecznie rozwiązywać różne problemy, począwszy od kłopotliwej współpracy z klientem, a skończywszy na pokonaniu własnego wypalenia zawodowego
Rzemieślnik — mistrz, czyli najlepszy fachowiec!
David H. Hoover — prowadzi dział rozwoju oprogramowania oraz program praktyk zawodowych w firmie Optiva. Programuje od 2000 roku, jednak jego pasją jest rozwijanie idei rzemieślniczego podejścia do pisania aplikacji. W wolnych chwilach uprawia różne sporty wytrzymałościowe.
Adewale Oshineye — jest inżynierem w fimie Google. Programuje od wczesnego dzieciństwa. Pracował nad wieloma projektami o różnej skali, dzięki czemu mógł się uczyć od najlepszych praktyków Europy Zachodniej. Jego ulubioną rozrywką jest przemierzanie Londynu z aparatem fotograficznym w ręku.
Spis treści
- Przedmowa
- Wstęp
- Cele
- Dla kogo jest ta książka?
- Proces
- Organizacja książki
- Forma wzorców
- Stosowanie
- Podziękowania Davea
- Podziękowania Adea
- MANIFEST RZEMIOSŁA PROGRAMISTYCZNEGO
- Software Craftsmanship Manifesto
- Rozdział 1. Wprowadzenie
- Co to jest rzemiosło programistyczne?
- Co to znaczy być uczniem?
- Co to znaczy być czeladnikiem?
- Co to znaczy być mistrzem?
- Czym jest nauka?
- Co to jest wzorzec nauki?
- Skąd się wzięły wzorce?
- Dokąd zmierzamy?
- Co to jest rzemiosło programistyczne?
- Rozdział 2. Opróżnianie filiżanki
- Twój Pierwszy Język
- Kontekst
- Problem
- Rozwiązanie
- Działanie
- Zobacz również
- Biały Pas
- Kontekst
- Problem
- Rozwiązanie
- Działanie
- Zobacz również
- Uwolnij Swój Entuzjazm
- Kontekst
- Problem
- Rozwiązanie
- Działanie
- Zobacz również
- Konkretne Umiejętności
- Kontekst
- Problem
- Rozwiązanie
- Działanie
- Zobacz również
- Przyznaj Się Do Niewiedzy
- Kontekst
- Problem
- Rozwiązanie
- Działanie
- Zobacz również
- Zmierz Się Ze Swoją Niewiedzą
- Kontekst
- Problem
- Rozwiązanie
- Działanie
- Zobacz również
- Głęboka Woda
- Kontekst
- Problem
- Rozwiązanie
- Działanie
- Zobacz również
- Wycofaj Się Do Kompetencji
- Kontekst
- Problem
- Rozwiązanie
- Działanie
- Zobacz również
- Podsumowanie
- Twój Pierwszy Język
- Rozdział 3. Idąc długą drogą
- Długa Droga
- Kontekst
- Problem
- Rozwiązanie
- Działanie
- Zobacz również
- Rzemiosło Ponad Sztuką
- Kontekst
- Problem
- Rozwiązanie
- Działanie
- Zobacz również
- Trwałe Motywacje
- Kontekst
- Problem
- Rozwiązanie
- Działanie
- Zobacz również
- Pielęgnuj Swoją Pasję
- Kontekst
- Problem
- Rozwiązanie
- Działanie
- Zobacz również
- Narysuj Własną Mapę
- Kontekst
- Problem
- Rozwiązanie
- Działanie
- Zobacz również
- Wykorzystaj Swój Tytuł
- Kontekst
- Problem
- Rozwiązanie
- Działanie
- Zobacz również
- Pozostań W Okopach
- Kontekst
- Problem
- Rozwiązanie
- Działanie
- Zobacz również
- Inna Droga
- Kontekst
- Problem
- Rozwiązanie
- Działanie
- Zobacz również
- Podsumowanie
- Długa Droga
- Rozdział 4. Właściwa samoocena
- Bądź Najgorszy
- Kontekst
- Problem
- Rozwiązanie
- Działanie
- Zobacz również
- Znajdź Mentorów
- Kontekst
- Problem
- Rozwiązanie
- Działanie
- Zobacz również
- Bratnie Dusze
- Kontekst
- Problem
- Rozwiązanie
- Działanie
- Zobacz również
- Kumplowanie Się
- Kontekst
- Problem
- Rozwiązanie
- Działanie
- Zobacz również
- Zamiataj Podłogę
- Kontekst
- Problem
- Rozwiązanie
- Działanie
- Zobacz również
- Podsumowanie
- Bądź Najgorszy
- Rozdział 5. Nieustanne uczenie się
- Zwiększ Swoją Przepustowość
- Kontekst
- Problem
- Rozwiązanie
- Działanie
- Ćwicz, Ćwicz, Ćwicz
- Kontekst
- Problem
- Rozwiązanie
- Działanie
- Zobacz również
- Zabawki Do Zepsucia
- Kontekst
- Problem
- Rozwiązanie
- Działanie
- Zobacz również
- Użyj Źródła
- Kontekst
- Problem
- Rozwiązanie
- Działanie
- Zobacz również
- Bądź Refleksyjny Podczas Pracy
- Kontekst
- Problem
- Rozwiązanie
- Działanie
- Zapisuj To, Czego Się Uczysz
- Kontekst
- Problem
- Rozwiązanie
- Działanie
- Zobacz również
- Dziel Się Tym, Czego Się Uczysz
- Kontekst
- Problem
- Rozwiązanie
- Działanie
- Zobacz również
- Twórz Pętle Informacji Zwrotnych
- Kontekst
- Problem
- Rozwiązanie
- Działanie
- Zobacz również
- Naucz Się, W Jaki Sposób Ponosisz Porażki
- Kontekst
- Problem
- Rozwiązanie
- Działanie
- Zobacz również
- Podsumowanie
- Zwiększ Swoją Przepustowość
- Rozdział 6. Skonstruuj swój program uczenia się
- Lista Lektur
- Kontekst
- Problem
- Rozwiązanie
- Działanie
- Zobacz również
- Nieustannie Czytaj
- Kontekst
- Problem
- Rozwiązanie
- Działanie
- Zobacz również
- Studiuj Klasykę
- Kontekst
- Problem
- Rozwiązanie
- Działanie
- Zobacz również
- Kop Głębiej
- Kontekst
- Problem
- Rozwiązanie
- Działanie
- Zobacz również
- Znajome Narzędzia
- Kontekst
- Problem
- Rozwiązanie
- Działanie
- Zobacz również
- Podsumowanie
- Lista Lektur
- Rozdział 7. Wnioski
- Dodatek A Lista wzorców
- Dodatek B Wezwanie do uruchamiania programów nauki rzemiosła
- Dodatek C Retrospektywna analiza pierwszego roku działania programu nauki rzemiosła w Obtiva
- Dodatek D Źródła internetowe
- Bibliografia
- O autorach
- Kolofon
Kategoria: | Programowanie |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-283-3522-6 |
Rozmiar pliku: | 5,3 MB |