Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • Empik Go W empik go

Prawda i miłość. Towarzyszenie osobom o skłonnościach homoseksualnych - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
4 lipca 2017
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Prawda i miłość. Towarzyszenie osobom o skłonnościach homoseksualnych - ebook

Coraz więcej osób prowadzących homoseksualny styl życia ujawnia swoje historie. Dla wielu historia ta ma drugi rozdział – piękny rozdział o tym, jak zakochali się w Jezusie i Jego Kościele. Tego rodzaju podróże i przemiany często dokonują się dzięki pomocy członków rodziny lub przyjaciół, a także duszpasterzy i kierowników duchowych, którzy odnosili się z akceptacją i życzliwością do osób doświadczających pociągu do przedstawicieli tej samej płci, bez zgadzania się ze wszystkimi ich wyborami.

Książka stanowi przyczynek do trzeźwego myślenia na temat sposobów okazywania duszpasterskiej troski osobom doświadczającym pociągu do przedstawicieli tej samej płci (SSA). Podpowiada, jak słuchać osób doświadczających SSA. Uczy, jak okazywać im miłość i jak im pomagać.

Kategoria: Socjologia
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-7823-967-3
Rozmiar pliku: 942 KB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Abp Allen Vigneron. Słowo wstępne

ABP ALLEN VIGNERON*

SŁOWO WSTĘPNE¹

Od pierwszych godzin sprawowania urzędu pasterza Kościoła powszechnego papież Franciszek wzywa cały Kościół do pełnego zaangażowania się w dzieło nowej ewangelizacji. Miał temu służyć między innymi Synod Biskupów o Rodzinie, ogłoszony przez Ojca Świętego w listopadzie 2013 roku. Synod miał zachęcić Kościół, aby z nowym dynamizmem „zatroszczył się o rodzinę, która od samych początków jest integralną częścią Bożego planu miłości do rodzaju ludzkiego”². III Nadzwyczajne Zgromadzenie Biskupów, 5–19 października 2014 roku, skupiło się na „wyzwaniach duszpasterskich związanych z rodziną w kontekście ewangelizacji”³, natomiast XIV Zwyczajne Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskupów, obradując 4–25 października 2015 roku, podjęło problematykę „powołania i misji rodziny w Kościele i świecie współczesnym”⁴.

Decyzją poświęcenia synodu biskupów rodzinie papież Franciszek sygnalizuje, że priorytetem w nowej ewangelizacji musi być ponowne ukazanie światła, którym Ewangelia Chrystusa oświeca życie rodzinne. Postęp ewangelizacji wymaga dołożenia wszelkich starań, aby wzmocnić jednoznaczne świadectwo mocy Dobrej Nowiny, które rodziny – Kościoły domowe – składają poprzez życie całkowicie poddane Jezusowi jako Panu.

Trudności, jakie napotykamy, starając się odpowiedzieć na wezwanie papieża Franciszka, są onieśmielające, jeśli weźmiemy pod uwagę liczne zranienia powodujące cierpienie współczesnych rodzin. Mimo to musimy podjąć tę misję z odwagą i ofiarnością, ponieważ od jej realizacji zależy ewangelizacja całego społeczeństwa. Musimy podjąć ten trud ze spokojną ufnością, jako że jest to dzieło samego Boga, a my jesteśmy jedynie Jego posłańcami.

Papież Franciszek wezwał nie tylko uczestników Synodu, ale także cały lud Boży – duchowieństwo, osoby zakonne i wiernych świeckich – do ponownego rozważenia tego, co Bóg w dziele stworzenia, jak i objawienia, zakomunikował o swoich planach wobec rodziny. Autorzy artykułów składających się na niniejszą publikację odpowiadają na prośbę Następcy Piotra z miłością, ofiarowując owoc swojego uważnego wsłuchiwania się w słowo Boże. Zawarte tu treści prezentują ich intuicje pogłębiające odpowiedź Kościoła na pytania o troskę duszpasterską o osoby o skłonnościach homoseksualnych, zadane w Lineamentach Synodu Biskupów o Rodzinie, który obradował w Rzymie, 4–25 października 2015 roku⁵.

Wspólnym kryterium wszystkich tekstów jest silne przekonanie, że Chrystus objawia człowiekowi jego prawdziwą istotę. Jak zaświadczają ojcowie Soboru Watykańskiego II: „Misterium człowieka wyjaśnia się prawdziwie dopiero w misterium Słowa Wcielonego. Adam bowiem, pierwszy człowiek, był typem Tego, który miał przyjść, to znaczy Chrystusa Pana”⁶. Jest On – jak uczy Pismo Święte – Słowem, przez które Ojciec stworzył wszechświat (por. Hbr 1,1-2), w którym wszyscy zostali odkupieni (por. Kol 1,13-14).

Jako Pierworodny względem ludzkości odnowionej łaską, Pan Jezus odnowił wszystkie wymiary naszego życia – także ten, wcale nie najmniej ważny, że zostaliśmy „stworzeni mężczyzną i niewiastą”. Płciowość jest częścią samej istoty bycia człowiekiem, a Nowy Adam, poprzez swoje przyjście odsłonił przed grzeszną ludzkością plan, jaki Bóg miał „od początku” dla ludzkiej seksualności (zob. Mt 19,4). Każdemu człowiekowi chce On także dać siłę do przeżywania seksualności zgodnie z planem Ojca.

Starając się rozeznać, jak w naszych czasach uczniowie Jezusa mogą wiernie wypełniać ten odwieczny plan, niniejsza publikacja przypomina nam, że plan, jaki Bóg miał „od początku” dla życia rodzinnego i ludzkiej seksualności, nie jest zbiorem abstrakcyjnych socjopolitycznych norm (choć naszych przekonań można bronić także na płaszczyźnie teoretycznej). Przeciwnie, ten plan to Osoba – samo Odwieczne Słowo, w którym, przez które i dla którego Ojciec przemówił, aby powołać do istnienia rodzaj ludzki (por. 1 Kor 8,6; Rdz 1,26). Gdyby ktokolwiek z nas, którzy staramy się odpowiedzieć na zaproszenie papieża Franciszka do refleksji nad treścią Synodu Biskupów o Rodzinie, zapomniał, że wszystkie pytania poddane dyskusji są w swej istocie „pytaniami chrystologicznymi” – pytaniami o to, kim jest Jezus i jak Jego uczniowie najwierniej powinni go naśladować – wówczas nie udałoby nam się wytrwać w tym jasnym świetle, które jako jedyne, w sposób pewny, pozwala dostrzec prawdę pochodzącą od Boga.

Drugim kluczowym elementem nauczania Soboru Watykańskiego II, który miał wpływ na powstanie tej monografii, jest „powszechne powołanie do świętości”⁷. W komentarzu do napomnienia Jezusa skierowanego do uczniów „Bądźcie więc wy doskonali, jak doskonały jest Ojciec wasz niebieski” (Mt 5,48), Ojcowie Soborowi potwierdzają, że wszyscy chrześcijanie są powołani, by stać się świętymi i że „Pan Jezus, Boski Nauczyciel i Wzór wszelkiej doskonałości, głosił swoim uczniom każdego stanu – wszystkim razem i każdemu z osobna – świętość życia (…)”⁸.

Ta świętość życia, dana przez Ducha Świętego i rozwijana w odpowiedzi na Jego działanie w naszych sercach, oznacza, że – jak mówi święty Paweł – musimy dążyć do wszystkiego, „co jest prawdziwe, co godne, co sprawiedliwe, co czyste, co miłe, co zasługuje na uznanie”, a także do tego, co doskonałe „jeśli jest jakąś cnotą i czynem chwalebnym” (Flp 4,8). W przeżywaniu naszej seksualności „cnotą i czynem chwalebnym” jest cnota czystości. „Czystość” jest imieniem autentycznej doskonałości ludzkiej seksualności, przeżywanej na wzór Jezusa Chrystusa⁹.

Zasadniczym elementem powołania każdego ucznia do udziału w świętości samego Chrystusa jest zatem powołanie do udziału w Jego własnej czystości: do przeżywania naszej seksualności jako uczestnictwa w Jego doświadczeniu wymiaru seksualnego jako daru z samego siebie, przeżywanego w ciele.

Przekonanie, że powszechne powołanie do świętości nieodłącznie wiąże się z powszechnym powołaniem do czystości życia, zdeterminowało sposób, w jaki autorzy niniejszej publikacji, w odpowiedzi na apel papieża Franciszka, rozważają kwestię tego, jak osoby doświadczające pociągu do przedstawicieli tej samej płci mogą najpełniej rozwijać w sobie cnotę czystości i dążyć do świętości, oraz w jaki sposób możemy najskuteczniej pomagać albo „towarzyszyć” – jak często mawia papież Franciszek – takim osobom w ich drodze do czystości i świętości życia. W tym celu podjęto wspólny wysiłek, aby przedstawić w prezentowanej książce świadectwa osób doświadczających pociągu do przedstawicieli tej samej płci oraz wypowiedzi tych, którzy podejmują dzieło towarzyszenia im w drodze. Zapoznanie się z relacjami tych, którzy podejmują wysiłek życia zgodnie z bezwarunkowym zobowiązaniem do naśladowania czystości Chrystusa oraz ze świadectwami innych chrześcijan, którzy pomagają braciom i siostrom podjąć to wyzwanie, przyczynia się w nieoceniony sposób do refleksji nad treścią synodu.

Jednym ze sposobów osiągnięcia świętości jest męczeństwo. Łacińskie słowo martyr (męczennik) znaczy „świadek”. Męczeństwo nie zawsze oznacza spalenie na stosie albo ścięcie mieczem. Oznacza ono czasem wymagające wielkiego poświęcenia dochowanie wierności trudnym prawdom, które są przez współczesnych nie tylko odrzucane, ale nawet wyszydzane i wyśmiewane. W dzisiejszych czasach ci, którzy wiernie zachowują nauczanie Kościoła dotyczące seksualności są w pewnym sensie, poprzez swoje życie, bohaterskimi świadkami Chrystusa. Zachowujący czystość katolicy doświadczający pociągu do osób tej samej płci dają szczególnie bohaterskie świadectwo swojemu umiłowaniu prawdy, Chrystusa i Kościoła, ponieważ są często wyszydzani i wyśmiewani przez środowiska gejowskich aktywistów. Tak samo bohaterskie jest świadectwo tych, którzy w swojej pracy zawodowej zajmują się potrzebami osób doświadczających pociągu do przedstawicieli tej samej płci, ponieważ często są odrzucani i oczerniani przez kolegów po fachu. Naciski ze strony całego społeczeństwa, a nawet niektórych środowisk kościelnych, aby uznać pociąg do osób tej samej płci za zjawisko pozytywne i usprawiedliwić szukanie szczęścia w związkach jednopłciowych, są naprawdę ogromne. Odwaga i dar z samego siebie, związane ze złączeniem własnego cierpienia z krzyżem Chrystusa oraz radość i pokój płynące z dochowania wierności, są najlepszym sposobem ewangelizacji, do której wzywa papież Franciszek.

Mimo że niniejszy zbiór ukazuje się jako przygotowanie do Nadzwyczajnego Synodu Biskupów w październiku 2015 roku, jestem przekonany, że będzie on użyteczny także po tym wydarzeniu. Po zakończeniu Synodu, każdy i każda, musi na swój sposób wziąć udział w szerzeniu Ewangelii Chrystusa o rodzinie i ludzkiej seksualności. Zatem zamieszczone tu teksty przeznaczone są dla wszystkich wiernych jako pomoc do tego, aby z pełnym przekonaniem ewangelizować i dawać świadectwo o nauce Chrystusa na temat rodziny i ludzkiej seksualności. To, że nasza seksualność została odnowiona przez Chrystusa jest rzeczywiście nowym i odnawiającym orędziem, które wykracza daleko poza wszelkie prawdy proponowane nam przez ten świat. Prawda Ewangelii ożywia nas i wzywa do dążenia wciąż wyżej, ku pełni szczęścia. To, co wydaje się jedynie „wąską ścieżką” jest – w Duchu Chrystusa – drogą wyrównaną i pewną, wiodącą do pełni rozwoju człowieka w tym życiu i do błogosławieństwa w życiu przyszłym, jak to nam obiecał Jezus, Nowy Mojżesz na Górze Błogosławieństw.

* Od 2009 roku arcybiskup metropolita archidiecezji Detroit, od 2003 roku, przez dziewięć miesięcy, biskup pomocniczy diecezji Oakland w Kalifornii, w latach 2003–2009 ordynariusz tejże diecezji. W latach 1994–2003 roku pełnił funkcję rektora w Wyższym Seminarium Duchownym Najświętszego Serca w Detroit. W lipcu 2015 roku abp Vigneron został przewodniczącym Komisji ds. Nauki Konferencji Biskupów Katolickich USA.

¹ Chcąc ułatwić czytelnikowi lekturę materiałów źródłowych, na które powołują się Autorzy w przypisach zwykle cytując teksty obcojęzyczne, redaktor polskiego wydania podaje adresy bibliograficzne odpowiednich dokumentów w języku polskim.

² Franciszek, Homilia wygłoszona w czasie Mszy św. inaugurującej Synod Biskupów o Rodzinie, Rzym, 5.10.2014, http://www.radiomaryja.pl/kosciol/homilia-papieza-franciszka-wygloszona-w-czasie-mszy-sw-inaugurujacej-synod-biskupow-o-rodzinie.

³ Tytuł wydanego w 2013 roku dokumentu przygotowawczego do Nadzwyczajnego Synodu Biskupów w październiku 2014 roku.

⁴ Tytuł wydanego w 2014 roku dokumentu przygotowawczego (Lineamenta) do Zwyczajnego Synodu Biskupów w październiku 2015 roku; http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WE/synod/3nadzwyczajne-relatio_18102014.html.

⁵ Były to pytania: 1. Jak wspólnota chrześcijańska kieruje swoją uwagę duszpasterską na rodziny, które mają w swym łonie osoby o skłonnościach homoseksualnych? 2. Jak w świetle Ewangelii – unikając wszelkiej niesprawiedliwej dyskryminacji – troszczyć się o osoby w takich sytuacjach? 3. Jak przedstawiać im wymagania woli Bożej dotyczące ich sytuacji? Zob. Lineamenta, pyt. 55–56, https://ekai.pl/rodzina/x72254/dokument-przygotowawczy-do-synodu-biskupow.

⁶ Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym „Gaudium et spes”, p. 22. Tłumaczenia dokumentów Soboru za: Sobór Watykański II. Konstytucje, dekrety, deklaracje. Tekst polski. Nowe tłumaczenie, Poznań 2002.

⁷ Tytuł V rozdziału Konstytucji dogmatycznej o Kościele „Lumen gentium” Soboru Watykańskiego II, Sobór Watykański II. Konstytucje…

⁸ Ibidem, 40.

⁹ Zob. Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994, p. 2237–2245.Janet E. Smith. Przedmowa. Krok naprzód

JANET E. SMITH*

PRZEDMOWA. KROK NAPRZÓD

Wielu obrońców nauczania Kościoła na temat homoseksualizmu posługuje się argumentacją z dziedziny prawa naturalnego, podkreślającą cel i zamysł aktu seksualnego. Skrócona wersja tej argumentacji brzmi następująco: skoro akt seksualny osób tej samej płci nie może skutkować poczęciem nowego życia, akt taki nie jest zgodny z Bożym planem dla ludzkiej seksualności. Z kolei argumentacja oparta na teologii ciała podkreśla komplementarność płci i utrzymuje, że osoby tej samej płci nie mogą mieć udziału we wzajemnym, komplementarnym, asymetrycznym darze z samego siebie, jaki został przewidziany w planie Boga dla płciowości człowieka. Obie te argumentacje nie są pozbawione filozoficznej i teologicznej siły, ale w dzisiejszych czasach mało kogo przekonują i nie na wiele mogą się przydać w realiach pracy duszpasterskiej.

Żyjemy w epoce, w której dla większości ludzi podstawowym źródłem prawdy jest osobiste doświadczenie. W odniesieniu do rozważanego przez nas tematu wiele osób twierdzi, że skoro tylu ludzi doświadczających pociągu do tej samej płci (SSA¹) miało pozytywne doświadczenia w związkach jednopłciowych, obejmujących jednopłciowe akty seksualne, to takie związki i akty muszą być dobre moralnie. Innymi słowy, wielu uważa, że ponieważ przeżywają subiektywnie pozytywną reakcję na doświadczenie (taką jak poczucie afirmacji przez kogoś drugiego), albo ponieważ rozwinęli w sobie jakąś pozytywną cechę (taką jak troskliwość albo wielkoduszność), to doświadczenie będące przyczyną tych pozytywnych uczuć albo rozwoju osobistego musi być dobre i właściwe moralnie. Wniosek ten jest jednak nieuprawniony, nawet jeśli samo doświadczenie jest jedynym kryterium służącym do oceny moralności, bo doświadczenia towarzyszące jakiemukolwiek szeregowi wyborów są zazwyczaj złożone. Na przykład ci, którzy „ujawniają się” jako homoseksualiści albo geje, zazwyczaj początkowo doświadczają pocieszającego uczucia przynależności i afirmacji – są to doświadczenia, których często w ich życiu brakowało. Z czasem jednak odkrywają, że wiele z ich życiowych doświadczeń nie prowadzi do osiągnięcia szczęścia, którego przeżywanie jest przeznaczeniem człowieka.

Coraz więcej osób prowadzących homoseksualny styl życia ujawnia swoje historie: historie, które poza uczuciem afirmacji i rozwijaniem dobrych cech ludzkich obejmują także bardzo odległe od nich doświadczenia samotności, alienacji, zagubienia, rozmaitych uzależnień, rozwiązłości, seryjnych związków, chorób fizycznych, problemów psychicznych i zawodów miłosnych. Na szczęście dla wielu historia ta ma drugi rozdział – piękny rozdział o tym, jak zakochali się w Jezusie i Jego Kościele, jak odnaleźli i zrozumieli nobilitującą prawdę o osobie ludzkiej. Tego rodzaju podróże i przemiany często dokonują się dzięki pomocy członków rodziny lub przyjaciół, a także doradców i kierowników duchowych, którzy odnosili się z akceptacją i życzliwością do osób doświadczających pociągu do przedstawicieli tej samej płci, bez zgadzania się ze wszystkimi ich wyborami. Ci, którzy odważnie stawiają czoło rzeczywistości swojego życia i stanowczo wprowadzają konieczne zmiany – co zazwyczaj pociąga za sobą znaczne cierpienie – ostatecznie zamiast udręki znajdują pokój w przyjęciu nauki Kościoła o ludzkiej seksualności. Poprzez gotowość wielowymiarowego nawrócenia i pragnienie dążenia do świętości i do całkowitego daru z siebie, ludzie ci stają się świadkami zbawczej mocy miłości Jezusa i łask, jakimi obdarza On tych, którzy Go kochają. Są świadkami nie tylko dla innych osób doświadczających pociągu do osób tej samej płci, ale dla wszystkich, którzy chcą w bardziej radykalny sposób oddać się Chrystusowi.

Mamy nadzieję, że nasza książka będzie stanowić przyczynek do trzeźwego myślenia na temat sposobów okazywania duszpasterskiej troski osobom doświadczającym pociągu do przedstawicieli tej samej płci. Musimy zrozumieć, kim jest osoba ludzka i dlaczego homoseksualny styl życia ostatecznie nie może jej zaspokoić. Musimy nauczyć się, jak słuchać osób doświadczających SSA, a także, jak okazywać im miłość i jak im pomagać. Prawdę mówiąc, wielu naszych autorów właśnie to robi; są wspaniałymi przewodnikami. Chcemy wreszcie pomóc katolikom kochającym osoby dotknięte SSA być dla nich lepszymi przyjaciółmi, a księżom i parafiom otworzyć się na takie osoby i lepiej im służyć.

Oddawana do rąk Państwa książka zrodziła się z pragnienia udzielenia odpowiedzi na pytania postawione przez Lineamenta Synodu Biskupów o Rodzinie, obradującego w Rzymie jesienią 2015 roku:

1. Jak wspólnota chrześcijańska kieruje swoją uwagę duszpasterską na rodziny, które mają w swym łonie osoby o skłonnościach homoseksualnych?

2. Jak w świetle Ewangelii – unikając wszelkiej niesprawiedliwej dyskryminacji – troszczyć się o osoby w takich sytuacjach?

3. Jak przedstawiać im wymagania woli Bożej dotyczące ich sytuacji?².

Postanowiliśmy podjąć próbę przyjrzenia się tym pytaniom w sposób kompleksowy. Rozeznaliśmy, że ważne jest, aby zarówno ci, których mądrość pochodzi przede wszystkim z badań i ci, których mądrość pochodzi głównie z życiowego doświadczenia sprzymierzyli siły wobec problemów duszpasterskich związanych z pociągiem do osób tej samej płci. Wiedza wynikająca z badań i wiedza wynikająca z doświadczenia powinny oczywiście wzajemnie się uzupełniać. Z kolei mądrość Kościoła pochodzi z mądrości Pisma Świętego i z systematycznej refleksji nad rzeczywistością, podejmowaną przez roztropne i święte osoby. Rzeczywistością, nad którą owe roztropne i święte osoby podejmują refleksję, jest żywe doświadczenie prawdziwych osób – ich samych i innych ludzi. Żywe doświadczenie osób dotkniętych SSA oraz tych, którzy im doradzają i posługują jest bezcennym źródłem wiedzy i spostrzeżeń służących rozwijaniu programów troski duszpasterskiej.

Jesteśmy wdzięczni, że tak wiele zapracowanych utalentowanych osób odpowiedziało na nasze naglące prośby o napisanie artykułu. Prosiliśmy tych, o których wiemy, że mają w sercu miłość do Boga, do Jego trudnych prawd i do tych, dla których stanowią one wyzwanie.

Niniejsza książka zawiera teksty napisane przez filozofów i psychologów, świadectwa osób, które doświadczały bądź doświadczają SSA, analizę „sceny” społecznej i kościelnej oraz rekomendacje różnych strategii działania pochodzące od aktywistów.

Mimo że każdy z autorów jest przekonany, iż jednopłciowe akty seksualne są niezgodne z Bożym planem dla ludzkiej seksualności, podchodzą oni do problemu SSA i mówią o nim na wiele rozmaitych sposobów. W rzeczywistości nie ma pełnej zgody, co do tego, jak dobrze i właściwie doradzać osobom z SSA, w jaki sposób mogą najlepiej wypełnić swoje chrześcijańskie powołanie. Wydaje się nam, że niektóre aspekty sporu, to kwestia ostrożności, natomiast inne są być może poważniejsze. Przedstawiamy różne stanowiska, ponieważ naszym zdaniem jest ważne, abyśmy trwali w dialogu z tymi, z którymi zgadzamy się co do istotnych, podstawowych spraw.

Wszystkie duszpasterskie sposoby podejścia do tego problemu muszą być oparte na autentycznej antropologii, właściwym rozumieniu osoby ludzkiej. Książkę otwiera przejrzysty wykład prof. Rachel Lu na temat chrześcijańskiej antropologii i jej wpływu na rozumienie SSA. Z kolei dr Bob Schuchts pisze o tym, jak ważne jest, aby każda osoba zrozumiała, że została stworzona „na obraz i podobieństwo Boga” i ukazuje wielką rolę modlitwy w uzdrawianiu różnych zaburzeń tożsamości poszczególnych istot ludzkich. Ważnym przyczynkiem do dyskusji o potrzebie ponownego docenienia przyjaźni jako części składowej świętego życia jest artykuł o. Dennisa Billy’ego dotyczący traktatu Elreda z Rievaulx o przyjaźni duchowej. Profesor Deborah Savage w swoim tekście otwiera nowe, ważkie perspektywy, wykazując, że myśl św. Jana Pawła II wprowadziła ludzkie „przeżycie” w sposób bardziej bezpośredni do filozoficznego opisu osoby i oceny moralnej. Pierwszą część książki zamykają dwa artykuły ukształtowane przez tomistyczne prawo naturalne: prof. Jay Budziszewski wyjaśnia, w jaki sposób akty jednopłciowe podkopują możliwość ludzkiego spełnienia z powodu ich niezgodności z prawem naturalnym, natomiast ks. dr Livio Melina przedstawia ścisłe i przejrzyste wyjaśnienie tradycyjnego języka, jakim dokumenty kościelne mówią o pociągu do osób tej samej płci.

Książka, która z założenia ma być pomocą dla zajmujących się posługą duszpasterską wobec osób doświadczających SSA musi zawierać świadectwa i mądre refleksje takich osób, bo jeśli nie potrafimy słuchać, nie będziemy też potrafili ich zrozumieć i mądrze kochać. Sześciu autorów – członków Kościoła katolickiego, z zaangażowaniem żyjących w czystości – opowiada o swoich doświadczeniach z SSA, przedstawia różne oceny i sposoby życia z tym doświadczeniem. Mamy okazję wysłuchać Josepha Prevera, który wspomina, w jaki sposób przyjaźń ukształtowała jego życie; poznać rozważania Dana Mattsona na temat woli Bożej dopuszczającej zło w naszym życiu; przekonać się, dlaczego Robin Beck z odwagą odczytuje dosłownie to, co Pismo Święte mówi o homoseksualizmie; dowiedzieć się, w jaki sposób Eve Tushnet, autorka pisząca na blogu Spiritual Friendship: Musings on God, Sexuality, Relationships odkrywa, jak ona i inne osoby z SSA mogą wypełnić swoje powołanie i stać się darem dla innych; a także zapoznać się ze świadectwem Davida Prosena, który opowiada o latach udręki prowadzenia gejowskiego stylu życia i o pokoju, którego doświadcza dzisiaj. Doug Mainwaring przedstawia swoje doświadczenie jako mężczyzny z SSA, który prowadzi życie oddanego męża i ojca. Także Robert i Susan Cavera dzielą się z nami opowieścią o duchowej podróży, jaką muszą odbyć rodzice dzieci dotkniętych SSA.

Dwa artykuły terapeutów zajmujących się poradnictwem osób z SSA zawierają kolejne świadectwa oraz porady ekspertów, w jaki sposób towarzyszyć takim osobom. Artykuł dr. Janelle Hallman na temat wstydu odczuwanego przez młodych ludzi doświadczających pociągu do osób tej samej płci powinien stanowić bezcenną pomoc zarówno dla doradców, jak i dla rodziców. Doktor Timothy Lock prezentuje wiele ważnych informacji, między innymi odpowiada na niektóre powszechne błędne mniemania na temat SSA i wyjaśnia, na czym polegają zdrowe i niezdrowe wzorce dojrzewania seksualnego. Oboje propagują delikatne, życzliwe podejście od osób doświadczających SSA. Doktor Timothy Flanigan przedstawia ryzyko zdrowotne, jakie ponoszą mężczyźni współżyjący z mężczyznami i wyjaśnia, że podejście personalistyczne wymaga, aby lekarze dostrzegali szersze potrzeby swoich pacjentów, a nie zajmowali się jedynie ich doraźnymi problemami zdrowotnymi.

Na końcu zamieszczamy dwa artykuły, które powinny pomóc nam w lepszym radzeniu sobie z problemami związanymi ze zjawiskiem pociągu do osób tej samej płci na forum publicznym i w Kościele. Doktor Jennifer Roback Morse dowodzi, że lekceważenie dobra dziecka wynika z rozmaitych zmian politycznych, prawnych i kulturowych, takich jak rozwód bez orzeczenia o winie i powszechny dostęp do antykoncepcji. Peter Herbeck przekonuje natomiast jak pilną sprawą jest, aby głos Kościoła stał się słyszalny przez jego członków i ogół społeczeństwa oraz podaje praktyczne rady oraz sprawdzone metody, jak tego dokonać.

Wiedza na temat tego, w jaki sposób służyć osobom dotkniętym SSA nie jest już w powijakach, ale na pewno musimy się jeszcze bardzo wiele nauczyć. Jeśli poprawimy relacje, jakie mamy we własnym życiu z osobami doświadczającymi SSA, i jeśli nasze parafie staną się bardziej otwarte na takie osoby, zdobyta w ten sposób wiedza pozwoli nam udoskonalić i rozszerzyć nasze metody. Mamy nadzieję, że przygotowaliśmy solidny fundament, na którym będzie można dalej budować.

* Doktor filozofii, etyk, wykładowca w Katedrze Etyki Życia w Wyższym Seminarium Duchownym Najświętszego Serca w Detroit. Jest autorką kilku książek z zakresu etyki seksualnej i bioetyki. W Polsce jest najbardziej znana jako autorka wykładu „Antykoncepcja: dlaczego nie”, którego obszerne fragmenty zamieszczono w książce Teresy Tomeo, Twój nowy styl (Fronda, Warszawa 2012).

¹SSA – ang. Same-Sex Attraction, pociąg do osób tej samej płci.

² XIV Zwyczajne Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskupów o Rodzinie, „Powołanie i misja rodziny w Kościele i w świecie współczesnym”, zob. Lineamenta, p. 55–56, https://ekai.pl/rodzina/x72254/dokument-przygotowawczy-do-synodu-biskupow.Ks. Paul Check. Wstęp

KS. PAUL CHECK*

WSTĘP

Nie zostawię was sierotami

(J 14,18)

Wśród wielu obietnic, jakie Jezus zostawił swoim uczniom, była i ta, że nie zostawi ich sierotami (zob. J 14,18). Jako chrześcijanie wierzymy, że Chrystus wypełnia tę obietnicę na wiele sposobów: poprzez swoją eucharystyczną obecność w Kościele, poprzez zwierzchnictwo sprawowane przez następców apostołów w komunii z Piotrem, poprzez Pismo Święte. Papież Franciszek i papież Benedykt XVI przypomnieli nam, że obecność Chrystusa możemy odnajdować także w Jego Kościele i wśród chrześcijan – poprzez „towarzyszenie”¹ i „miłość intelektualną”².

Papież Franciszek podkreśla, że miłość duszpasterska przybiera formę towarzyszenia naszym braciom i siostrom chrześcijańską przyjaźnią w ich – a raczej wspólnej – wędrówce do Boga. Pomagamy im odkrywać po raz pierwszy (albo kolejny) skarby uzdrawiającego miłosierdzia Boga w „szpitalu polowym”³, ogłoszonym i ustanowionym przez Jezusa: w Królestwie Bożym na ziemi, czyli w Kościele. Przyjaźń chrześcijańska to benevolentia: pragnienie dobra drugiego, ale nie z dystansu, tylko zawsze na wzór uzdrawiającej miłości Chrystusa.

Papież Benedykt XVI mówił o potrzebie „miłości intelektualnej”⁴, mogącej „zjednoczyć egzystencje młodych ludzi, którzy, choć żyją z dala od siebie, potrafią odczuwać więź «na płaszczyźnie wewnętrznych poszukiwań i świadectwa»”⁵. Jeszcze jako Prefekt Kongregacji Nauki Wiary kard. Ratzinger, późniejszy papież Benedykt XVI, ostrzegał nas przed niebezpieczeństwem „celowej dwuznaczności”⁶ – która jest przeciwieństwem „miłości intelektualnej” – w sprawach odnoszących się do homoseksualizmu. „Dwuznaczność” ta polega na przykład na przedstawianiu nauki Kościoła jedynie jako dowolne źródło w odniesieniu do kształtowania sumienia albo na rzekomym zabieganiu o dostosowanie swojego życia do nauczania Jezusa, a w praktyce odrzucaniu nauczania Kościoła. Chrześcijańska przyjaźń zawsze dzieli się prawdą w miłości.

Niniejszy zbiór artykułów jest odpowiedzią na wezwanie dwóch papieży. Wszelka prawdziwa troska duszpasterska wynika tylko z autentycznej antropologii chrześcijańskiej. Kiedy Jezus przekształca drugą część wielkiego przykazania –„abyście się wzajemnie miłowali, tak jak Ja was umiłowałem” (J 15,12; zob. 13,34) – sam daje przykład łączenia prawdy i miłości do wiernego ucznia. Prawda wyzwala nas z niewiedzy, zagubienia, skupienia na sobie i złej woli, aby kochać sercem Chrystusowym i dla niego.

W 1980 roku kardynał Terence Cooke, arcybiskup Nowego Yorku, dostrzegł potrzebę rozciągnięcia macierzyńskiej troski Kościoła na grupę ludzi, którzy często w Kościele czuli się wyobcowani, a nawet wykluczeni. Wiedział, że słowo najczęściej kojarzone z Kościołem katolickim i homoseksualizmem brzmi: „nie”. Niestety w wielu miejscach, także wewnątrz wspólnoty chrześcijańskiej, jest tak do dzisiaj. Aby towarzyszyć z miłością osobom doświadczającym pociągu do przedstawicieli tej samej płci, kard. Cooke stworzył grupy wsparcia duchowego pod nazwą Courage i EnCourage.

Ze skromnych początków ponad trzydzieści lat temu – grupy siedmiu mężczyzn spotykających się na dolnym Manhattanie pod przewodnictwem o. Johna Harveya OSFS – wyrosło dzieło apostolatu Courage i EnCourage: grup pokornych, wiernych Kościołowi mężczyzn i kobiet, działających do dziś w Stanach Zjednoczonych i innych krajach, podążających wyznaczoną przez kardynała Cooke’a drogą mądrości i miłości. Te dobre dusze borykają się z trudnościami, jakie niesie zderzenie nauczania Kościoła z wyzwaniami współczesności. Mimo to są oni pełni ufności, że Jezus wypełni swoją obietnicę względem nich i nie zostawi ich sierotami, dlatego towarzyszą sobie wzajemnie chrześcijańską przyjaźnią, której podstawą jest miłość intelektualna. Świadomość, że są ukochanymi synami i córkami Boga daje im wytchnienie i pozwala cieszyć się pokojem oraz zadziwiającą akceptacją samych siebie. To z kolei sprawia, że mogą stać się narzędziem miłości Boga względem innych.

Ufam, że ta publikacja będzie dla czytelników pouczający. Mam nadzieję, że będą oni czerpać inspirację zarówno ze świadectw osób doświadczających pociągu do przedstawicieli tej samej płci, jak i tych, którzy pełnią wobec nich posługę, bowiem dzięki nim problem odsłania przed nami „ludzką twarz” – twarz szlachetną, kochającą i zasługującą na miłość.

Mam nadzieję, że książka ta umocni w czytelnikach przekonanie, że Kościół ma w swoim nauczaniu o homoseksualizmie o wiele więcej niż zwykłe „nie”, że nauczanie to jest prawdziwe, zgodne z całą antropologią Kościoła, i że prowadzi ono – mocą krzyża, w którym mają udział wszyscy chrześcijanie – do spełnienia.

* Wyświęcony dla diecezji Bridgeport w stanie Connecticut w 1997 roku. Uzyskał bakalaureat z filozofii na Uniwersytecie Gregoriańskim oraz licencjat z teologii na Uniwersytecie Świętego Krzyża w Rzymie. Przed wstąpieniem do seminarium przez dziewięć lat służył jako oficer piechoty morskiej USA. W 2008 roku został dyrektorem międzynarodowej organizacji Courage , jako duchowny osób doświadczających pociągu do tej samej płci. Organizacja, poprzez wspieranie się nawzajem, wymianę myśli, modlitwę i braterstwo, stanowi wsparcie dla osób homoseksualnych w prowadzeniu życia w czystości, zgodnego z nauczaniem Kościoła katolickiego na temat homoseksualizmu.

¹Papieska Rada ds. Rodziny, Sztuka towarzyszenia.

² Benedykt XVI, Wystąpienie na Katolickim Uniwersytecie Ameryki, Washington, 17.04.2008, http://papiez.wiara.pl/doc/377800.Przemowienie-Benedykta-XVI-do-nauczycieli-katolickich.

³ Wywiad udzielony przez papieża Franciszka ks. Antonio Spadaro SJ; tekst polski: „Serce wielkie i otwarte na Boga – całość wywiadu”, http://www.deon.pl/religia/serwis-papieski/wywiady-franciszek/art,1,serce-wielkie-i-otwarte-na-boga-calosc-wywiadu.html.

⁴ Benedykt XVI, Wystąpienie na Katolickim Uniwersytecie…

⁵ Benedykt XVI, Czuwanie maryjne w Auli Pawła VI w Rzymie, 10.03.2007, https://ekai.pl/wydarzenia/x12108/papiez-do-studentow-milosc-intelektualna-moze-jednoczyc.

⁶ Kard. J. Ratzinger, Prefekt Kongregacji Nauki Wiary, List do biskupów Kościoła katolickiego o duszpasterstwie osób homoseksualnych, Homosexualitatis problema, 1.10.1986, p. 14; http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WR/kongregacje/kdwiary/zbior/t_2_18.html.Bob Schuchts. Przywrócić pełnię zdrowia w Chrystusie

BOB SCHUCHTS*

PRZYWRÓCIĆ PEŁNIĘ ZDROWIA
W CHRYSTUSIE

Rozdział dostępny w pełnej wersji

* Doktor psychologii, terapeuta małżeński i rodzinny, założyciel i prezes Uzdrawiającego Centrum im. Jana Pawła II w Tallahassee na Florydzie. W swojej praktyce łączy nauczanie świętego Jana Pawła II z posługiwaniem charyzmatem uzdrowienia. Organizuje sympozja i szkolenia poświęcone uzdrowieniu wewnętrznemu dla księży, małżeństw i świeckich liderów w Kościele. W Polsce znany jako autor książki: Bądź uzdrowiony mocą Jezusa. Książka dla poszukujących źródła szczęścia, Wyd. Znak, Kraków 2015.Dennis J. Billy CsSR. Uzdrawiająca rola przyjaźni w „De Spiritali Amicitia” Elred z Rievaulx

DENNIS J. BILLY CSsR*

UZDRAWIAJĄCA ROLA PRZYJAŹNI W „DE SPIRITALI AMICITIA” ELRED Z RIEVAULX¹

Rozdział dostępny w pełnej wersji

* Redemptorysta z Prowincji Baltimore. Otrzymał bakalaureat z literatury angielskiej w Dartmouth College (Hanover, New Hampshire) oraz magisterium z katechetyki oraz teologii w St. Alphonsus Seminary (Esopus, New York). Po ukończeniu seminarium uzyskał tytuł doktora historii Kościoła na Harvard Divinity School (Cambridge, Massachusetts), magistra mediewistyki na Uniwersytecie Toronto w Kanadzie, magistra teologii moralnej na Katolickim Uniwersytecie Leuven w Belgii, doktorat z duchowości na Papieskim Uniwersytecie św. Tomasza w Rzymie oraz doktorat z kierownictwa duchowego w Graduate Theological Foundation (Mishawaka, Indiana). W latach 1988–2008 był profesorem historii teologii moralnej i chrześcijańskiej duchowości na Akademii Alfonsjańskiej Papieskiego Uniwersytetu Laterańskiego w Rzymie. Obecnie jest profesorem, zajmuje stanowisko “scholar-in-residence” oraz piastuje Katedrę Teologii Moralnej w Seminarium św. Karola Boromeusza w Overbrook i Wynnewood, Pennsylvania. Jest autorem i redaktorem ponad trzydziestu książek i ponad trzystu artykułów w czasopismach naukowych i popularnych. Udziela się aktywnie w pracy rekolekcyjnej i kierownictwie duchowym.

¹ Za zgodą autora publikujemy skróconą wersję artykułu, który ukazał się pod tym samym tytułem w: “Studia Moralia” 2002, vol. 40, p. 63–84.Deborah Savage. Sedno Sprawy. Czym jest „przeżycie” w integralnej wizji osoby św. Jana Pawła II?

DEBORAH SAVAGE*

SEDNO SPRAWY. CZYM JEST „PRZEŻYCIE” W INTEGRALNEJ WIZJI OSOBY ŚW. JANA PAWŁA II?

Rozdział dostępny w pełnej wersji

* Pracownik naukowy St. Paul Seminary School of Divinity na Uniwersytecie Świętego Tomasza w St. Paul w stanie Minnesota, gdzie wykłada filozofię i teologię, a także pełni funkcję dyrektora programu “Masters in Pastoral Ministry”. Doktorat z filozofii i teologii uzyskała na Uniwersytecie Marquette w 2005 roku. Jej najnowsze publikacje to: The Centrality of Lived Experience in Wojtyła’s Account of the Person (“Annals of Philosophy” 2013), The Nature of Woman in Relation to Man: Genesis 1 and 2 through the Lens of the Metaphysical Anthropology of St. Thomas Aquinas (“A Journal of Catholic Thought and Culture” 2015), The Genius of Man, Thinking with Pope Francis: Catholic Women Reflect on Complementarity, Feminism, and the Church, Our Sunday Visitor Publications, Huntington 2015.

Rozdział dostępny w pełnej wersjiJay Budziszewski. Znaleźć wodę na pustyni. Konwersacyjne użycie pojęcia prawa naturalnego w kontekście pociągu do osób tej samej płci. Nowa potoczna filozofia

JAY BUDZISZEWSKI*

ZNALEŹĆ WODĘ NA PUSTYNI. KONWERSACYJNE UŻYCIE POJĘCIA PRAWA NATURALNEGO W KONTEKŚCIE POCIĄGU DO OSÓB TEJ SAMEJ PŁCI. NOWA POTOCZNA FILOZOFIA

Rozdział dostępny w pełnej wersji

* Profesor nauk politycznych i filozofii na Uniwersytecie Teksasu w Austin, zajmuje się w filozofią polityczną, etyką i wzajemnym oddziaływaniem religii i filozofii. Wśród jego zainteresowań badawczych jest: prawo naturalne, etyka cnót, zjawisko moralnego samooszukiwania, rodzina i seksualność oraz problem tolerancji. Jest autorem licznych książek, m.in. On the Meaning of Sex (Intercollegiate Studies Institute Press, Oxford 2012); What We Can’t Not Know: A Guide (Spence 2003; wyd. 2, Ignatius Press, San Francisco 2010), The Line Through the Heart: Natural Law as Fact, Theory, and Sign of Contradiction (Intercollegiate Studies Institute Press, Oxford 2009). Ostatnio wydał Commentary on Thomas Aquinas’ Treatise on Law (Cambridge University Press, Cambridge 2014).Daniel C. Mattson. Zdać się całkowicie na Bożą Opatrzność i Wolę Bożą, która dopuszcza zło

DANIEL C. MATTSON*

ZDAĆ SIĘ CAŁKOWICIE NA BOŻĄ OPATRZNOŚĆ I WOLĘ BOŻĄ, KTÓRA DOPUSZCZA ZŁO

Rozdział dostępny w pełnej wersji

* Mieszka na Środkowym Zachodzie USA, gdzie rozwija karierę artystyczną. Jest członkiem apostolatu Courage i bohaterem filmu dokumentalnego Desire of the Everlasting Hills. Pisał o dobrej nowinie, jaką Kościół głosi na temat homoseksualizmu w czasopismach, takich jak: “First Things”, “Crisis Magazine” i “Catholic Answers Magazine”, a także w innych. Regularnie publikuje na portalu Chastity.com. Jest częstym gościem w katolickim radiu, m.in. w audycjach “Catholic Answers Live”, “Al Kresta Show” i “Catholic Connection”, prowadzonych przez Teresę Tomeo. Prowadzi blog na LettersToChristopher.wordpress.com. Jego teksty można znaleźć także na stronie JoyfulPilgrims.com. Obecnie pracuje nad książką o pociągu do osób tej samej płci i swoim nawróceniu na katolicyzm. Książka ukaże się nakładem Ignatius Press.Robin Beck. Dlaczego warto zachować język biblijny?

ROBIN BECK*

DLACZEGO WARTO ZACHOWAĆ JĘZYK BIBLIJNY?

Rozdział dostępny w pełnej wersji

* Jest autorką, prelegentką, pracuje jako life recovery coach. W lutym 2009 roku weszła do katolickiego kościoła posypać głowę popiołem. W tym czasie była od 35 lat zaangażowana w społeczność homoseksualną i nie miała żadnych planów, aby ją opuścić (a prawdopodobieństwo, że zostanie katoliczką, było bliskie zeru). Sześć miesięcy później oddała swoje życie Jezusowi Chrystusowi, w kwietniu 2010 roku została przyjęta do Kościoła i dziś uważa za swoją misję głoszenie prawdy o pociągu do osób tej samej płci. Jest autorką książki I Just Came for Ashes , Dunphy Press, 2012.Eve Tushnet. Na tym wygnaniu

EVE TUSHNET*

NA TYM WYGNANIU¹

Rozdział dostępny w pełnej wersji

* Pisarka mieszkająca w Waszyngtonie. Wstąpiła do Kościoła katolickiego w 1998 roku. Jest autorką książki Gay and Catholic: Accepting My Sexuality, Finding Community, Living My Faith (Ave Maria Press, 2014). W pismach “Atlantic”, “American Conservative”, “Commonweal”, “Crisis”, “First Things”, “New York Post”, “Weekly Standard”, a także na portalach internetowych, m.in. Washington Post i New York Timesa pojawiały się jej teksty na rozmaite tematy, od horrorów pro-life po mistrzostwa USA w jeździe figurowej na lodzie. Pisze blog pod adresem http://www.patheos.com/blogs/evetushnet.

¹ Nawiązanie do słów hymnu Salve Regina: „Jezusa, błogosławiony owoc żywota Twojego, po tym wygnaniu nam okaż” (przyp. tłum.).David Prosen. Wyrwać się

DAVID PROSEN*

WYRWAĆ SIĘ

Rozdział dostępny w pełnej wersji

* W 2006 roku uzyskał tytuł magistra poradnictwa na Franciszkańskim Uniwersytecie Steubenville. Pracuje w kilku miejscach, w tym na Franciszkańskim Uniwersytecie Steubenville jako terapeuta kliniczny i w Nowym Jorku, w katolickim centrum Raphael Remedy, gdzie udziela porad przez telefon i Internet oraz zajmuje się coachingiem. Jako terapeuta katolicki pomaga osobom z rozmaitymi problemami, m.in. z depresją, stanami lękowymi, zranieniami związanymi z płcią, współzależnością i tym podobnymi. Jako terapeuta specjalizuje się w pomocy rodzicom-katolikom w radzeniu sobie w relacji z dzieckiem, które identyfikuje się jako gej albo lesbijka. Wygłosił w Stanach Zjednoczonych wiele wykładów na temat katolickiego spojrzenia na pociąg do osób tej samej płci i publikuje liczne artykuły w prasie i w Internecie. Wystąpił także w filmie dokumentalnym The Third Way: Homosexuality and the Catholic Church wyprodukowanym niedawno przez Blackstone Films w 2014 roku.Douglas Mainwaring. Żonaty, z pociągiem do osób tej samej płci. Czy chowamy światło Ewangelii pod korcem?

DOUGLAS MAINWARING*

ŻONATY, Z POCIĄGIEM DO OSÓB TEJ SAMEJ PŁCI. CZY CHOWAMY ŚWIATŁO EWANGELII POD KORCEM?¹

Rozdział dostępny w pełnej wersji

* Aktywista w dziedzinie małżeństwa, praw dziecka i oddolnych ruchów społecznych. Jest współzałożycielem ruchu National Capital Tea Party Patriots. Pisuje komentarze i opinie dla gazet, m.in. takich jak: “Washington Times”, “Washington Post”, “Washington Examiner”, “Baltimore Sun”, “Public Discourse”, “American Thinker”. Jest zapraszany do telewizji Fox News, Sky News i NPR. Występował przed Komisją Finansów Izby Reprezentantów i przed wieloma stanowymi ciałami ustawodawczymi, a także na posiedzeniach rad miejskich, panelach i wiecach. Jest współtwórcą oddolnego ruchu społecznego pod nazwą CanaVox, mającego na celu tworzenie dynamicznej kultury małżeństwa. Uczestniczył także w watykańskim kolokwium „Komplementarność mężczyzny i kobiety w małżeństwie”, zorganizowanym przez Kongregację Nauki Wiary w listopadzie 2014 roku.

¹ Części tego artykułu pochodzi z wcześniejszych publikacji na stronie internetowej Public Discourse. Przedruk za zgodą portalu.Bob i Susan Cavera. Od bólu do pokoju

BOB I SUSAN CAVERA*

OD BÓLU DO POKOJU

Rozdział dostępny w pełnej wersji

* Od dziewiętnastu lat, odkąd otrzymali zaproszenie od ks. Johna Harveya na konferencję apostolatu Courage, są zaangażowani w tworzenie ruchu EnCourage. Ks. Harvey zachęcił ich do stworzenia diecezjalnego oddziału EnCourage w Lansing, w stanie Michigan. Stworzyli zasadę „czterech P” (pomódl się, przygotuj się, przetrwaj i przepowiadaj), która stała się sednem ich przesłania do innych członków EnCourage. Robert uzyskał bakalaureat z nauk ścisłych w St. Norbert College i tytuł magistra na Uniwersytecie Stanowym w Michigan. Z pomocą swojego proboszcza i biskupa przewodniczą oni spotkaniom grupy EnCourage w swojej diecezji i są koordynatorami tego ruchu w całych Stanach Zjednoczonych. Ze względu na aktywny udział w dorocznych konferencjach apostolatu Courage, spotykają się z członkami EnCourage z całego kraju i świata.Janelle Hallman. Nie szkodzić: Rozważania na temat wspierania młodzieży odczuwającej pociąg do osób tej samej płci

JANELLE HALLMAN*

NIE SZKODZIĆ: ROZWAŻANIA NA TEMAT WSPIERANIA MŁODZIEŻY ODCZUWAJĄCEJ POCIĄG DO OSÓB TEJ SAMEJ PŁCI

Rozdział dostępny w pełnej wersji

* Doktor, adiunkt w Denver Seminary i licencjonowana terapeutka z ponaddwudziestoletnim doświadczeniem klinicznym z wierzącymi mężczyznami i kobietami doświadczającymi pociągu do osób tej samej płci, z młodzieżą i dorosłymi identyfikującymi się jako osoby LGBT oraz z ich rodzinami. Prowadzi poradnię w Denver i pełni funkcję dyrektora wykonawczego Desert Hope Ministries, organizacji non-profit prowadzącej rekolekcje dla chrześcijan, których dzieci identyfikują się jako homoseksualiści. Regularnie prowadzi w Stanach Zjednoczonych i za granicą wykłady, kursy i konsultacje dla innych terapeutów i duszpasterzy na tematy związane z seksualnością i tematyką gender. Jest autorką książki pt. W sercu kobiecego homoseksualizmu. Kompleksowy podręcznik terapeutyczny (Wyd. Światło-Życie, Kraków 2010) oraz współautorką kilku innych tytułów. Uzyskała tytuł magistra w dziedzinie poradnictwa w Denver Seminary oraz doktorat z edukacji i superwizji terapeutycznej na Regent University w Virginia Beach.Timothy G. Lock. Pociąg do osób tej samej płci jako symptom złamanego serca. Jak psychologia pogłębia szacunek, wrażliwość i współczucie

TIMOTHY G. LOCK*

POCIĄG DO OSÓB TEJ SAMEJ PŁCI JAKO SYMPTOM ZŁAMANEGO SERCA. JAK PSYCHOLOGIA POGŁĘBIA SZACUNEK, WRAŻLIWOŚĆ I WSPÓŁCZUCIE

Rozdział dostępny w pełnej wersji

* Licencjonowany psycholog prowadzący prywatną praktykę, w ramach której, opierając się na katolickiej antropologii, prowadzi diagnostykę psychologiczną, psychoterapię i udziela konsultacji psychologicznych. Specjalizuje się w terapii dla księży oraz osób konsekrowanych, zarówno mężczyzn, jak i kobiet, a także dla osób, które przeżyły traumę, cierpiących na zaburzenia lękowe oraz zmagających się z problemami seksualnymi. Jest członkiem zarządu organizacji Courage International oraz Zespołu Doradców ds. Wykroczeń Duszpasterskich diecezji Bridgeport. W przeszłości koordynował program terapeutyczny dla dorosłych przestępców seksualnych, prowadząc psychoterapię ze skazanymi za przestępstwa seksualne w dużej aglomeracji miejskiej niedaleko Nowego Jorku. Doktor Lock prowadzi w kraju i za granicą wykłady dla kleryków, księży, specjalistów zdrowia psychicznego i dla szerokiej publiczności na tematy takie jak: katolicka psychologia, katolicka psychoterapia, psychologia pociągu do osób tej samej płci oraz psychoterapia osób doświadczających pociągu do przedstawicieli tej samej płci. Można się z nim kontaktować za pośrednictwem strony internetowej www.DoctorTimLock.comTimothy P. Flanigan. HIV i inne zagrożenia zdrowia mężczyzn współżyjących z mężczyznami

TIMOTHY P. FLANIGAN*

HIV I INNE ZAGROŻENIA ZDROWIA MĘŻCZYZN WSPÓŁŻYJĄCYCH Z MĘŻCZYZNAMI

Rozdział dostępny w pełnej wersji

* Profesor chorób zakaźnych w szpitalach Miriam i Rhode Island oraz w Brown Medical School. Jest absolwentem Dartmouth College, zaś tytuł doktora medycyny uzyskał w Cornell University Medical School. W 1991 roku dołączył do dra Charlesa Carpentera w badaniach nad HIV i AIDS, w następstwie czego, w 1999 roku, został ordynatorem oddziału zakaźnego i funkcję tę pełnił do 2012 roku. Był pionierem programu dla zakażonych wirusem HIV w Departamencie Penitencjarnym Rhode Island. Korzystając z funduszy federalnych, opracowywał ulepszoną metodę leczenia zakażeń HIV. Został wyróżniony przez Fundację Roberta Wooda Johnsona i przez HIV Medicine Association za pracę społeczną z przebywającymi w więzieniach mężczyznami i kobietami zakażonymi HIV oraz za pomoc w edukacji ich dzieci. W 2013 roku został diakonem stałym w rzymskokatolickiej diecezji Providence w stanie Rhode Island.Jennifer Roback Morse. Zrozumieć rewolucję seksualną

JENNIFER ROBACK MORSE*

ZROZUMIEĆ REWOLUCJĘ SEKSUALNĄ

Rozdział dostępny w pełnej wersji

* Założycielka Ruth Institute, międzywyznaniowej organizacji zajmującej się kłamstwami rewolucji seksualnej. Jest autorką i współautorką czterech książek. Jeżdżąc po całym świecie, podejmuje temat małżeństwa, rodziny i ludzkiej seksualności. Jej najnowsza książka nosi tytuł The Sexual Revolution and Its Victims: Thirty Five Prophetic Articles Spanning Two Decades (Ruth Institute, 2015). Uzyskała doktorat na Uniwersytecie Rochester i wykładała ekonomię na uniwersytetach Yale i George’a Masona. Razem z papieżem Franciszkiem i papieżem Benedyktem XVI znalazła się na liście Katolickich Gwiazd 2013 roku.Peter Herbeck. Nasz moment prorocki

PETER HERBECK*

NASZ MOMENT PROROCKI

Rozdział dostępny w pełnej wersji

* Wiceprezes i dyrektor misji organizacji Renewal Ministries. Od trzydziestu lat jest zaangażowany w dzieło ewangelizacji i katolickiej odnowy w USA, Kanadzie, Afryce i Europie Wschodniej. Jest współprowadzącym cotygodniowych programów telewizyjnych The Choices We Face i Crossing the Goal. Prowadzi także codzienny program radiowy Fire on the Earth. Jest autorem książki Kiedy Duch przychodzi z mocą (Wyd. eSPe, Kraków 2013) oraz współautorem napisanej wspólnie z żoną Debbie książki When the Spirit Speaks: Touched by God’s Word (St. Anthony Messenger Press, 2007). Wydaje także płyty i broszury o byciu uczniem i życiu w Duchu Świętym. Poprzez swoje artykuły, nagrania, programy radiowe i telewizyjne oraz wystąpienia na konferencjach, Peter stara się także dostarczyć liderom katolickim narzędzi do skutecznego przeciwstawiania się kampanii dążącej do redefinicji małżeństwa. Udziela się także w adresowanej do młodych katolików akcji i.d.9:16 (www.id916.com), sponsorowanej przez Renewal Ministries.Janet E. Smith. Posłowie: Małżeństwa jednopłciowe – wyzwania duszpasterskie

JANET E. SMITH*

POSŁOWIE: MAŁŻEŃSTWA JEDNOPŁCIOWE – WYZWANIA DUSZPASTERSKIE

Rozdział dostępny w pełnej wersji

* Doktor filozofii, etyk, wykładowca w Katedrze Etyki Życia w Wyższym Seminarium Duchownym Najświętszego Serca w Detroit. Jest autorką kilku książek z zakresu etyki seksualnej i bioetyki. W Polsce jest najbardziej znana jako autorka wykładu „Antykoncepcja: dlaczego nie”, którego obszerne fragmenty zamieszczono w książce Teresy Tomeo, Twój nowy styl, Fronda, Warszawa 2012.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: