Prawo apteczne w praktyce. Numer specjalny - ebook
Prawo apteczne w praktyce. Numer specjalny - ebook
Numer specjalny poświęcony został transformacji cyfrowej placówek medycznych. Inspiracją do wyboru tego tematu była VI Edycja „Badania stopnia informatyzacji podmiotów wykonujących działalność leczniczą” zrealizowana przez Centrum e-Zdrowia. Z badania tego możemy się dowiedzieć, jaki jest stopień informacji podmiotów leczniczych i gotowość do wypełnienia obowiązków w zakresie prowadzenia elektronicznej Okazuje się, że w podmiotach leczniczych dobrze i od lat informatyzowanych przejście na EDM przebiega zdecydowanie sprawniej niż w jednostkach, które mają jeszcze w tym zakresie zaległości. Okazuje się, że nawet w tych podmiotach podczas wprowadzania nowych rozwiązań mogą wystąpić różne trudności zaburzające tryb pracy całego podmiotu leczniczego. Przygotowanie personelu szpitala, przychodni lub prywatnego gabinetu lekarskiego należy podjąć odpowiednio wcześniej, aby nie szkolić lekarzy i pielęgniarek na ostatnią chwilę, pod presją czasu. Schyłek ery papierowej dokumentacji medycznej oznacza konieczność przekazania medykom i pielęgniarkom wiedzy, która pozwoli im na bezproblemową obsługę systemu elektronicznej dokumentacji medycznej. W numerze omawiamy także ważne zagadnienia istotne z punktu widzenia wdrożenia elektronicznej dokumentacji medycznej i systemów komputerowych.
Nasi eksperci odpowiadają na pytania:
• Czy dokumentację medyczną w każdej placówce trzeba prowadzić w formie elektronicznej,
• Kto może przeprowadzić audyt bezpieczeństwa i jaki jest jego cel,
• Jak wybierać sprzęt informatyczny, aby mieć gwarancję stabilności systemu.
Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
Rozmiar pliku: | 1,3 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Wiedza i Praktyka sp. z o.o., ul. Łotewska 9A, 03-918 Warszawa, NIP: 526-19-92-256
Kierownik grupy tematycznej: Alina Sulgostowska
Menedżer produktu: Aleksandra Świder
Redaktor: Renata Kajewska
Koordynacja produkcji: Mariusz Jezierski, Magdalena Huta
Korekta: Anna Marecka
Skład i łamanie: Triograf, Dariusz Kołacz
Drukarnia: KRM Druk Sp. z o.o., Sp. k.
Nakład: 350 egz. ISSN: 2719-3799
BDO: 000008579
E-mail do redakcji: [email protected]
Informacje o prenumeracie:
tel.: 22 518 29 29, faks: 22 617 60 10, e-mail: [email protected]
Czynne pon.–pt.: w godz. 8.00–16.00
Poza godzinami pracy można pozostawić wiadomość na skrzynce głosowej „Gabinet stomatologiczny. Prawo i praktyka” to publikacja specjalistyczna skierowana do lekarzy dentystów rozumianych zgodnie z ustawą z 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Publikacja „Gabinet stomatologiczny. Prawo i praktyka” wraz z przysługującymi Czytelnikom innymi elementami dostępnymi w subskrypcji (e-letter, www i inne) chronione są prawem autorskim. Przedruk i sprzedaż tych materiałów bez zgody wydawcy są zabronione. Zakaz nie dotyczy cytowania publikacji z powołaniem się na źródło. Publikacja „Gabinet stomatologiczny. Prawo i praktyka” została przygotowana z zachowaniem najwyższej staranności i wykorzystaniem wysokich kwalifikacji, wiedzy i doświadczenia autorów i konsultantów. Zaproponowane w publikacji „Gabinet stomatologiczny. Prawo i praktyka” oraz w innych dostępnych elementach subskrypcji wskazówki, porady i interpretacje nie mają charakteru porady prawnej i dotyczą sytuacji typowych. Ich zastosowanie w konkretnym przypadku może wymagać dodatkowych, pogłębionych konsultacji. Publikowane rozwiązania nie mogą być traktowane jako oficjalne stanowiska organów i urzędów państwowych. W związku z powyższym redakcja nie może ponosić odpowiedzialności prawnej za zastosowanie zawartych w publikacji „Gabinet stomatologiczny. Prawo i praktyka” lub w innych dostępnych elementach subskrypcji wskazówek, przykładów.Od redakcji
Anna Śmigulska-Wojciechowska
redaktor prowadząca
[email protected]
Oddaje w Twoje ręce numer specjalny poświęcony transformacji cyfrowej placówek medycznych. Inspiracją do wyboru tego tematu była VI Edycja „Badania stopnia informatyzacji podmiotów wykonujących działalność leczniczą” zrealizowana przez Centrum e-Zdrowia. Z badania tego możemy się dowiedzieć, jaki jest stopień informacji podmiotów leczniczych i gotowość do wypełnienia obowiązków w zakresie prowadzenia elektronicznej Okazuje się, że w podmiotach leczniczych dobrze i od lat informatyzowanych przejście na EDM przebiega zdecydowanie sprawniej niż w jednostkach, które mają jeszcze w tym zakresie zaległości. Okazuje się, że nawet w tych podmiotach podczas wprowadzania nowych rozwiązań mogą wystąpić różne trudności zaburzające tryb pracy całego podmiotu leczniczego.
Przygotowanie personelu szpitala, przychodni lub prywatnego gabinetu lekarskiego należy podjąć odpowiednio wcześniej, aby nie szkolić lekarzy i pielęgniarek na ostatnią chwilę, pod presją czasu. Schyłek ery papierowej dokumentacji medycznej oznacza konieczność przekazania medykom i pielęgniarkom wiedzy, która pozwoli im na bezproblemową obsługę systemu elektronicznej dokumentacji medycznej.
W numerze omawiamy także ważne zagadnienia istotne z punktu widzenia wdrożenia elektronicznej dokumentacji medycznej i systemów komputerowych.
Nasi eksperci odpowiadają na pytania:
• Czy dokumentację medyczną w każdej placówce trzeba prowadzić w formie elektronicznej,
• Kto może przeprowadzić audyt bezpieczeństwa i jaki jest jego cel,
• Jak wybierać sprzęt informatyczny, aby mieć gwarancję stabilności systemu.
W numerze znajdziesz również praktyczne zestawienia i listy kontrolne związane z EDM.TRANSFORMACJA CYFROWA PLACÓWEK MEDYCZNYCH
Czy dokumentację medyczną w każdej placówce trzeba prowadzić w formie elektronicznej
Niektóre dokumenty medyczne nadal funkcjonują w formie papierowej. Czy w prywatnym gabinecie lekarskim należy prowadzić dokumentację medyczną wyłącznie w formie elektronicznej i wdrożyć EDM?
Podstawową formą prowadzenia dokumentacji medycznej po 1 stycznia 2021 r. jest forma elektroniczna. W związku z wejściem w życie rozporządzenia o dokumentacji medycznej wszystkie podmioty medyczne powinny wdrożyć dokumentację medyczną w formie elektronicznej, ale z wyjątkami, tj.:
•gdy rozporządzenie przewiduje formę papierową (np. książeczka zdrowia dziecka, karta przebiegu ciąży);
•gdy warunki organizacyjno-techniczne uniemożliwiają prowadzenie dokumentacji w postaci elektronicznej.
Przez brak warunków organizacyjno-technicznych rozumie się zarówno stały brak rozwiązań informatycznych, jak i czasową niemożność prowadzenia dokumentacji w postaci elektronicznej, np. wskutek awarii systemu teleinformatycznego, w którym prowadzisz dokumentację, czy sprzętu.
Podstawowa forma to forma elektroniczna
Wątpliwości dotyczące posługiwania się papierową wersją dokumentacji medycznej wyjaśniło Ministerstwo Zdrowia w komunikacie dotyczącym prowadzenia dokumentacji medycznej od 1 stycznia 2021 r.
Czytamy w nim, że zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania dokumentację medyczną można prowadzić zarówno w postaci papierowej, jak i elektronicznej. Biorąc jednak pod uwagę kierunek zmian, jakie zachodzą w cyfryzacji w ochronie zdrowia, ustawodawca jako podstawową formę prowadzenia dokumentacji medycznej wskazał postać elektroniczną.
Wyjątek stanowi elektroniczna dokumentacja medyczna, którą zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy z 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia stanowią dokumenty wytworzone w postaci elektronicznej opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym, podpisem osobistym albo z wykorzystaniem sposobu potwierdzania pochodzenia oraz integralności danych dostępnego w systemie teleinformatycznym udostępnionym bezpłatnie przez ZUS:
•recepty,
•dokumenty określone w rozporządzeniu ministra zdrowia z 8 maja 2018 r. w sprawie rodzajów elektronicznej dokumentacji medycznej,
•skierowania określone w przepisach wydanych na podstawie art. 59aa ust. 2 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, które powinny być prowadzone w formatach zamieszczonych w BIP ministra zdrowia.
Dodatkowo dokument prowadzony w jednej z postaci nie może być jednocześnie prowadzony w drugiej z nich. Oznacza to, że ten sam dokument nie może być przechowywany w obu formach – elektronicznej i papierowej.
Składanie elektronicznych oświadczeń przez pacjentów
W kwestii podpisów oprócz dotychczasowej formy papierowej rozporządzenie umożliwia pacjentom składanie elektronicznych oświadczeń za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta o:
•wyrażeniu zgody na udzielanie informacji o stanie zdrowia,
•upoważnieniu do dostępu do dokumentacji medycznej,
•wyrażeniu zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych.
Każdy podmiot leczniczy ma obowiązek poinformować pacjenta przed złożeniem przez niego oświadczenia w tradycyjnej formie, o możliwości ich złożenia za pośrednictwem IKP i konsekwencjach z tym związanych, np. o skuteczności upoważnienia w każdym innym podmiocie.
Lekarz przeprowadza badanie lub udziela innych świadczeń zdrowotnych, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w przepisach, po wyrażeniu zgody przez pacjenta. W przypadkach, kiedy nie wystarczy zgoda ustna lub wyrażona w sposób dorozumiany, konieczne jest jej wyrażenie w formie pisemnej.
Dotyczy to:
•wszystkich zabiegów operacyjnych;
•metod diagnostycznych i leczniczych stwarzających podwyższone ryzyko dla pacjenta.
Całą treść tego działu przeczytasz w pełnej wersji publikacji.
Znajdziesz tam również:
Elektroniczna Dokumentacja Medyczna – na jakim etapie wdrażania są placówki medyczne
Rozpoczynasz współpracę z dostawcą systemu informatycznego – na co zwrócić uwagę
Wymagania techniczne co do systemów informatycznych dla placówek medycznych
Szpitale mogą starać się o środki na cyberbezpieczeństwo z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19
Kto może przeprowadzić audyt bezpieczeństwa i jaki jest jego cel
Wymagania dotyczące audytu bezpieczeństwa
Fundusze na zdrowie, w tym na cyfryzację, w Krajowym Planie Odbudowy
Jak wybierać sprzęt informatyczny, aby mieć gwarancję stabilności systemu
Jakich zapisów nie może zabraknąć w umowie powierzenia na potrzeby serwisu sprzętu komputerowego
Rozpoczęcie, zawieszenie i zakończenie pracy w systemie informatycznym
Współpraca z dostawcami w czasie stanu zagrożenia epidemicznego
EDM – co pomoże w skutecznymwdrożeniu systemu informatycznego