Facebook - konwersja
Pobierz fragment

Prawo autorskie na jednolitym rynku cyfrowym. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/790 - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
5 stycznia 2021
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
118,00

Prawo autorskie na jednolitym rynku cyfrowym. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/790 - ebook

Publikacja stanowi jedyne na polskim rynku wydawniczym kompleksowe omówienie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/790 w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym, która zasadniczo zmieni polskie prawo autorskie.

W opracowaniu szczegółowo zaprezentowano regulacje dyrektywy, w tym zwłaszcza dotyczące:

  • rozszerzenia dozwolonego użytku (eksploatacja tekstów i danych, korzystanie z utworów w działalności dydaktycznej, wykonywanie kopii dla zachowania dziedzictwa kulturowego),
  • nowego prawa pokrewnego wydawców,
  • nowych zasad odpowiedzialności i jej wyłączeń dla niektórych dostawców usług udostępniania treści online,
  • środków ułatwiających zawieranie umów licencyjnych i szerszego dostępu do przedmiotów praw wyłącznych (przepisy dotyczące: utworów niedostępnych w handlu, rozszerzonego zbiorowego zarządu, dostępu do utworów audiowizualnych na platformach, kopii utworów znajdujących się w domenie publicznej),
  • zasad wynagradzania twórców.

Opracowanie przedstawia kierunek najbliższych zmian polskiego prawa autorskiego i może być użyteczne w pracach legislacyjnych oraz dla sądowej i doktrynalnej interpretacji obowiązującego prawa autorskiego w okresie między datą wejścia dyrektywy w życie (6.06.2019 r.) a datą koniecznej jej implementacji (7.06.2021 r.). Będzie także pomocne przy interpretacji prawa polskiego po upływie terminu implementacji dyrektywy – i to zarówno gdyby zrealizowano ją nowelizacją prawa polskiego, jak i wobec możliwych opóźnień.

Ico_Gray_6.gif [752 B]   Adresaci:
Książka jest przeznaczona dla sędziów, adwokatów, radców prawnych, pracowników nauki i legislatorów.

Spis treści

Wykaz skrótów |str. 13

Wstęp |str. 17

Rozdział 1
Wprowadzenie |str. 21

Rozdział 2
Dozwolony użytek |str. 31

2.1. Wprowadzenie (art. 7) |str. 31
2.1.1. Uwagi ogólne |str. 31
2.1.2. Obligatoryjny charakter |str. 32
2.1.3. Stosowanie testu trójstopniowego (art. 7 ust. 2) |str. 32
2.1.4. Ochrona środków technologicznych (art. 7 ust. 2) |str. 33
2.1.5. Bezskuteczność umów ograniczających dozwolony użytek (art. 7 ust. 1) |str. 35
2.1.6. Relacja z wyjątkami i ograniczeniami określonymiw innych dyrektywach (art. 25) |str. 37
2.1.7. Modyfikacja przepisów o dozwolonym użytku w innych dyrektywach (art. 24) |str. 39
2.2. Eksploracja tekstów i danych (art. 3 i 4) |str. 40
2.2.1. Wprowadzenie |str. 40
2.2.2. Specyfika |str. 43
2.2.3. Użytek badawczy TDM |str. 48
2.2.3.1. Treść i warunki licencji (zasady ogólne) |str. 48
2.2.3.2. Jednostka badawcza i instytucje dziedzictwa kulturowego |str. 48
2.2.3.3. Teksty i dane |str. 51
2.2.3.4. Eksploracja tekstów i danych |str. 52
2.2.3.5. Dostęp zgodny z prawem |str. 52
2.2.3.6. Bezpieczeństwo przechowywanych utworów |str. 55
2.2.3.7. Obligatoryjność badawczego użytku TDM i relacja z postaciami dozwolonego użytku w innych dyrektywach |str. 58
2.2.4. Użytek komercyjny TDM |str. 61
2.2.5. Inne „równoległe” licencje ustawowe |str. 65
2.3. Dozwolony użytek ze względu na nauczanie (art. 5) |str. 68
2.3.1. Uwagi ogólne |str. 68
2.3.2. Elastyczne zasady implementacji art. 5 |str. 74
2.3.2.1. Uwagi ogólne |str. 74
2.3.2.2. Odpłatność licencji |str. 74
2.3.2.3. Pierwszeństwo odpowiednich licencji |str. 76
2.3.2.4. Autorskie prawa osobiste |str. 78
2.3.3. Problemy szczególne |str. 79
2.3.3.1. Co to znaczy „w celu zilustrowania”? |str. 79
2.3.3.2. Legalny użytkownik |str. 81
2.3.3.3. Implementacja do prawa polskiego |str. 82
2.4. Zachowanie dziedzictwa kulturowego (art. 6) |str. 84

Rozdział 3
Przedmioty praw wyłącznych niedostępne w obrocie handlowym (art. 8–11) |str. 88

3.1. Uwagi ogólne |str. 88
3.2. Podstawowe zasady regulacji z art. 8–11 |str. 90
3.2.1. Zakres przedmiotowy |str. 90
3.2.2. Instytucja dziedzictwa kulturowego |str. 93
3.2.3. Podstawa uprawnień eksploatacyjnych dla instytucji dziedzictwa kulturowego |str. 93
3.2.4. Treść uprawnień eksploatacyjnych dla instytucji dziedzictwa kulturowego |str. 96
3.2.4.1. Umowa licencyjna i jej warunki |str. 96
3.2.4.2. Dozwolony użytek |str. 98
3.2.5. Obowiązki informacyjne |str. 100
3.2.6. Możliwość „sprzeciwu” uprawnionego podmiotu i jego skutki |str. 101
3.2.7. Diagram Paula Kellera |str. 103
3.3. Zagadnienia szczegółowe |str. 104
3.3.1. Weryfikacja przesłanki „niedostępności” |str. 104
3.3.2. Utwory spoza UE |str. 105
3.3.3. Ochrona dóbr osobistych |str. 107
3.3.4. Utwory niedostępne w handlu a prawo do pierwszego wydania |str. 107

Rozdział 4
Udzielanie licencji zbiorowych z rozszerzonym skutkiem (art. 12) |str. 109

4.1. Wprowadzenie |str. 109
4.2. Licencje zbiorowe z rozszerzonym skutkiem zgodne z art. 12 ust. 4 |str. 112
4.3. Reprezentatywność OZZ |str. 114
4.4. Ograniczenie zakresu dopuszczalnych licencji zbiorowych z rozszerzonym skutkiem |str. 117
4.5. Zabezpieczenie interesów podmiotów, które nie powierzyły OZZ administrowania swymi prawami |str. 118
4.6. Postacie licencji zbiorowych z rozszerzonym skutkiem |str. 120

Rozdział 5
Mechanizm negocjacyjny w sprawie dostępu do utworów audiowizualnych na platformach wideo na żądanie oraz dostępności tych utworów (art. 13) |str. 128

Rozdział 6
Fotografie obiektów muzealnych (art. 14) |str. 130

Rozdział 7
Prawo pokrewne wydawców prasy (art. 15) |str. 137

7.1. Uwagi ogólne |str. 137
7.2. Przepisy dyrektywy |str. 138
7.3. Problemy szczególne |str. 149
7.3.1. Celowość ustanowienia nowego prawa pokrewnego |str. 149
7.3.2. Publikacja prasowa a przedmiot praw wyłącznych |str. 154
7.3.3. Znaczenie prawa do zwielokrotnienia |str. 155
7.3.4. Bardzo krótkie fragmenty |str. 159
7.3.5. Implementacja wymogu odpowiedniego stosowania do prawa pokrewnego przepisów dotyczących dozwolonego użytku |str. 164
7.3.6. Dozwolony użytek jako podstawa ograniczania prawa wydawców (przeglądy prasy i cytat) |str. 168
7.3.7. Link, hyperlink i embedowanie |str. 173
7.3.8. Partycypowanie przez twórców w przychodach z prawa pokrewnego wydawców |str. 177
7.3.9. Prawo pokrewne wydawców a inne regulacje przyjęte w dyrektywie |str. 179
7.4. Zagadnienia konstrukcyjne |str. 181
7.5. Implementacja dyrektywy |str. 186
7.6. Wnioski |str. 192

Rozdział 8
Prawo wydawcy do partycypowania w godziwej rekompensacie z tytułu dozwolonego użytku (art. 16) |str. 195

Rozdział 9
Odpowiedzialność dostawców usług udostępniania treści online (art. 17) |str. 201

9.1. Wprowadzenie |str. 201
9.2. Treść dyrektywy |str. 206
9.2.1. Definicja „dostawcy usług udostępniania treści online” |str. 206
9.2.2. Kwalifikacja prawna hostingu z art. 17 |str. 213
9.2.3. Obowiązek uzyskania zezwolenia na korzystanie z utworów przez DUUTO od podmiotów uprawnionych |str. 216
9.2.4. Dozwolony użytek |str. 229
9.2.5. Wyłączenie odpowiedzialności DUUTO |str. 236
9.2.5.1. Zasady generalne |str. 236
9.2.5.2. Wyłączenie odpowiedzialności DUUTO – regulacje szczególne |str. 240
9.2.5.3. Artykuł 17 w ujęciu Eleonory Rosati |str. 241
9.3. Zagadnienia szczególne |str. 242
9.3.1. Celowość uchwalenia art. 17 |str. 242
9.3.2. Obowiązek filtrowania treści przez DUUTO |str. 246
9.3.3. Blokowanie lub usuwanie dostępu do utworów |str. 254
9.3.3.1. Uwagi ogólne |str. 254
9.3.3.2. Blokowanie lub usuwanie dostępu do utworów a skargi dostawców treści |str. 255
9.3.3.3. Blokowanie lub usuwanie dostępu do utworów przez DUUTO a dozwolony użytek |str. 257
9.3.3.3.1. Uwagi ogólne |str. 257
9.3.3.3.2. Proponowane sposoby implementacji dyrektywy nakierowane na ograniczenie nadmiernego blokowania dostępu do rozpowszechnianych utworów |str. 260
9.3.3.3.3. Propozycja sposobu implementacji art. 17 ze względu na zapewnienie dozwolonego użytku w słusznym zakresie |str. 272
9.3.4. Zasada terytorialności i prawo właściwe |str. 278
9.3.5. Artykuł 17 i „monetyzacja” |str. 280
9.4. Relacja art. 17 z regulacjami z innych dyrektyw |str. 282
9.4.1. Uwagi ogólne |str. 282
9.4.2. Naruszenie prawa do publicznego udostępniania na gruncie art. 17 dyrektywy 2019/790 i art. 3 dyrektywy 2001/29 |str. 284
9.4.3. Relacja art. 17 dyrektywy 2019/790 i art. 3 ust. 1 dyrektywy 2001/29 |str. 287
9.4.4. Relacja art. 17 ust. 3 dyrektywy 2019/790 i art. 14 ust. 1 dyrektywy o handlu elektronicznym (2000/31) |str. 296
9.4.5. Uwaga końcowa |str. 301
9.5. Udostępnianie treści online – podmioty naruszające prawa wyłączne |str. 304
9.6. Wnioski |str. 307

Rozdział 10
Umowy (art. 18–23) |str. 311

10.1. Wprowadzenie |str. 311
10.2. Odpowiednie i proporcjonalne wynagrodzenie (art. 18) |str. 322
10.2.1. Uwagi ogólne |str. 322
10.2.2. Problemy i wątpliwości |str. 326
10.3. Klauzula bestsellerowa (art. 20) |str. 333
10.3.1. Uwagi ogólne |str. 333
10.3.2. Problemy i wątpliwości |str. 335
10.4. „Prawo do odwołania” (art. 22) |str. 338
10.4.1. Uwagi ogólne |str. 338
10.4.2. Problemy i wątpliwości |str. 340
10.5. Obowiązek przejrzystości (art. 19) |str. 343
10.5.1. Uwagi ogólne |str. 343
10.5.2. Problemy i wątpliwości |str. 346
10.6. Alternatywna procedura rozstrzygania sporów (art. 21) |str. 349

Rozdział 11
Inne dyrektywy – wzmianka |str. 351

11.1. Wprowadzenie |str. 351
11.2. Dyrektywa 2019/789 |str. 351
11.2.1. Uwagi ogólne |str. 351
11.2.2. Zasada państwa pochodzenia dla dodatkowych usług online świadczonych przez organizacje radiowe i telewizyjne |str. 353
11.2.3. Reemisja programów telewizyjnych i radiowych |str. 355
11.2.4. Transmisja programów w drodze wprowadzania bezpośredniego |str. 356
11.3. Dyrektywa 2019/770 |str. 357
11.4. Dyrektywa 2019/1024 |str. 359

Rozdział 12
Wnioski końcowe w sprawie implementacji dyrektywy 2019/790 do prawa polskiego |str. 362

Bibliografia |str. 367

Strony internetowe |str. 385

Kategoria: Własności intelektualnej
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8223-802-0
Rozmiar pliku: 4,0 MB

BESTSELLERY

Kategorie: