Facebook - konwersja
Pobierz fragment

Problematyka wizualizacji w prozie Miodraga Bulatovicia - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
1 lutego 2013
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
10,00

Problematyka wizualizacji w prozie Miodraga Bulatovicia - ebook

Książka Problematyka wizualizacji w prozie Miodraga Bulatovicia podejmuje znaną już od dawien dawna badaczom literatury kwestię korespondencji sztuk. Jednak, jak się okazuje, w warunkach znaczącego wzrostu liczby obrazów i ich roli we współczesnym świecie pozwala ona również w inspirujący sposób ukazać prozę jako niezwykle czułą kliszę utrwalającą ślady przemian następujących w kształtowanej przez nowe media ludzkiej percepcji. Autorka przede wszystkim zgłębia problematykę wizualizacji, ale i komplementarnej wobec niej wizualności, jednocześnie tworząc rzeczową, kompetentną i oryginalnie skomponowaną analizę twórczości Miodraga Bulatovicia, w przypadku którego inspiracje malarskie oraz filmowe okazały się niezwykle ciekawym kluczem interpretacyjnym. Dzięki wykorzystaniu pojemnej kategorii wizualizacji twórczość serbskiego pisarza czarnogórskiego pochodzenia prezentowana jest z perspektywy synchroniczno-diachronicznej. Takie ujęcie pozwala skoncentrować się na wybranych zagadnieniach wizualnych, jak: opis, ikona kulturowa, symbol czy filmowość dzieła literackiego, przy jednoczesnym podkreśleniu dokonującej się w poetyce autora ewolucji.

Aldona Szukalska – absolwentka filologii serbsko-chorwackiej oraz polskiej UAM.  Wyróżniona w ogólnopolskim IX Konkursie prac magisterskich im. Jana Józefa Lipskiego „Otwarta Rzeczpospolita”. Doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa. Zajmuje się kompartystyką.

 

Spis treści

WSTĘP

Systematyzacja twórczości Miodraga Bulatovicia

Szaleństwo wizualizacji

Język światła

Wizualizacja

Wizualizacja w prozie Miodraga Bulatovicia

Osiągnięte cele

Podziękowania

1. W STRONĘ OPISU PRZESTRZENI

1.1. Przestrzenie wyobcowania

1.1.1. Pejzaż apokalipsy – inspiracje malarskie

1.1.2. Niebo w płomieniach – metafora wojny

1.1.3. Symbolizacja przestrzeni

1.2. Locus amoenus, locus horridus – przestrzeń symboliczna

1.2.1. Geografia wspomnień – geografia wyobraźni

1.2.1.1. Wieś–miasto

1.2.2. Przestrzeń jako konstrukcja literacka

1.2.3. Theatrum mundi – fragmentacja i teatralizacja przestrzeni symbolicznej

1.2.3.1. Droga

1.2.3.1.1. Miasteczko jako labirynt

1.2.3.1.2. Droga jako metafora życia

1.2.3.1.3. Droga oraz przygoda z innością

1.2.3.2. Most i rzeka

1.2.3.3. Cmentarz

1.2.3.4. Szpital dla obłąkanych

1.2.3.5. Lejtmotyw cerkwi i meczetu

1.3. Tropem rzeczywistości – opis epifanijny

1.3.1. Światło i „moment wieczny”

1.3.1.1. Światło – epifania negatywna

1.3.1.1.1. Epifania jako doznanie traumatyczne

1.3.1.1.2. Przełamywanie traumy

1.3.2. Próżnia i lęk przestrzeni

1.3.2.1. Bezdomność – przestrzeń nieoswojona

1.3.2.2. Deus otiosus

1.3.3. Ogień

1.3.3.1. Epifanijny ruch kamery

1.3.3.2. Ogień – dwa oblicza

1.4. Zapis scenariuszowy w emigracyjnej trylogii Miodraga Bulatovicia

2. W STRONĘ SYMBOLU

2.1. Symbol w powieści

2.1.1. Symbol w powieściach Bulatovicia

2.2. W kręgu przedmiotów symbolicznych

2.2.1. Krawat

2.2.2. Lustro

2.3. W biblijnym kręgu – Unde malum?

2.3.1. Motywy chrystologiczne

2.3.1.1. Kogut Feniks

2.3.1.2. Osioł

2.3.2. W kręgu apokalipsy

2.3.2.1. Skorpion

2.3.2.2. Koźlątko

2.3.3. W piekielnym kręgu

2.3.3.1. Pająk

2.4. W stronę bajki

2.4.1. Żmija i jaszczurka

2.4.2. Żuk

2.4.3. Wilk

2.4.4. Pies i byk – przypowieść o miłości i wierności

2.5. W kręgu psychoanalizy

2.5.1. Symbolika falliczna

2.5.2. Żółwica – lęk przed kobiecością

2.6. Figury politycznej niepoprawności – symbole i mity polityczne

2.6.1. Wampir i berkszyr – dwa oblicza faszyzmu

2.6.2. Gullo Gullo a sprawa walki ze „zgniłym Zachodem”

2.6.3. Georg Austriak – ptak historyczny, ptak naszego losu

2.6.4. Zdeniek – pies polityczny, który nie szczeka

2.6.5. Czekolada a sprawa kapitalizmu

3. W STRONĘ IKONY KULTUROWEJ

3.1. Współczesna ikonosfera

3.1.1. Ikony kultury

3.2. Ikona Chrystusa – między sacrum a profanum

3.2.1. Ikona jako sacrum

3.2.1.1. Ikona jako symbol

3.2.1.2. Między symbolem a figurą

3.2.2. Ikona Chrystusa w prozie Miodraga Bulatovicia

3.2.2.1. „Niegodny chwały”

3.2.2.2. W stronę mitu – „wspaniała Słowiańszczyzna”

3.2.2.2.1. Gruban Malić jako ikona Chrystusa

3.2.2.2.1.1. Malić jako antybohater

3.2.2.2.1.2. Od Barbarogeniusza do błazna

3.2.3. Kobieta figurą Chrystusa

3.2.3.1. Stygmatyzacja i kozioł ofiarny

3.2.3.2. Żywa ikona Chrystusa

3.2.3.3. Kobiecość jako źródło zbawienia

3.2.3.4. Fałszywy Zbawiciel

3.2.4. Ikona kulturowa a dekonstrukcja mitu „wspaniałego

Słowianina”

3.2.4.1. Bałkański świt

3.2.4.2. Wampirzy los Słowianina

3.2.4.3. Ikona wampira a „mesjanistyczne zaczadzenie”

3.2.5. „Wspaniała Europa” – Słowianie w objęciach streotypu

3.2.5.1. Barbarzyńca w ogrodzie

3.2.5.2. Na ratunek Europie

3.2.5.3. Na Zachodzie bez zmian – stereotyp „zgniłego Zachodu”

3.3. Ikona wampira

3.3.1. „Prawdziwy” Dracula

3.3.1.1. Nowe oblicze wampira

3.3.1.1.1. W objęciach groteski

3.3.2. Wampirzy los emigranta

3.3.3. Ironia historii

3.3.4. Austria Felix

3.3.4.1. Wampir jako alter ego Franciszka Józefa

3.3.5. Wampir jako inny/obcy

4. W STRONĘ FILMU

4.1. A jednak obraz

4.1.1. Między literaturą a filmem – typologia relacji interdyscyplinarnych

4.2. Wojna była lepsza – powieść o filmie

4.2.1. Film jako temat

4.2.1.1. Film expressis verbis, czyli w stronę techniki filmowej

4.2.2. Literatura i symultanizm

4.2.3. Filmowość a poetyka oniryczna

4.2.4. Film jako metafora

4.3. Filmowi bohaterowie

4.3.1. Seksbomba i wamp

4.3.2. W cieniu Chaplinowskiego melonika

4.3.3. Powieść gangsterska

4.3.4. Między kinem gangsterskim a horrorem – czy Bulatović

jest postmodernistą?

4.3.4.1. Ile w Bulatoviciu Almodóvara?

4.4. „Technika filmowa”

4.4.1. Okiem kamery

4.4.1.1. Ruchome oko kamery

4.4.1.2. Zmiana perspektywy

4.4.1.3. Behawioryzm

4.4.2. Ruch

4.4.3. Między dialogiem a monologiem

4.4.3.1. Dialog „cwany”

4.4.3.2. Monolog a dynamizacja akcji

4.4.4. Filmowa czasoprzestrzeń

4.4.5. Montaż – technika symultaniczna

ZAKOŃCZENIE

BIBLIOGRAFIA

Analizowane teksty literackie

Opracowania

INDEKS NAZWISK

Kategoria: Polonistyka
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 97883-242-1999-5
Rozmiar pliku: 2,0 MB

BESTSELLERY

Kategorie: