- promocja
Proces grupowy. Poradnik dla trenerów, nauczycieli i wykładowców - ebook
Proces grupowy. Poradnik dla trenerów, nauczycieli i wykładowców - ebook
Dynamika życia grupy
- Formowanie się grupy
- Burze i konflikty
- Normalizacja w zespole
- Wreszcie kreatywne działanie
Grupa - suma indywidualności czy homogeniczny organizm?
Podstawy formowania się grup są różne - zdarza się bezrefleksyjny podział na zespoły dobrane alfabetycznie, czasem członków skupiają wspólne zainteresowania lub wytyczone cele zawodowe, a bywa też, że jest to udział w wyborach parlamentarnych. Jednak bez względu na to, co było czynnikiem uruchamiającym tworzenie się grupy, mechanizm został puszczony w ruch! A Twoim zadaniem jako moderatora jest zadbanie o to, by gładko przeszedł przez kolejne etapy stapiania się pojedynczych "ja" w świetnie funkcjonujące "my".
Jednostki tworzące grupę wnoszą do niej bagaż własnych osobowości - kompetencje, cechy, przeżycia i emocje, a także indywidualne oczekiwania. Podejmując decyzję o dołączeniu do powstającego zespołu, chcą współtworzyć nową rzeczywistość. Zaczynają współpracować, komunikują się między sobą, uczestniczą we wspólnych działaniach. Bycie w grupie pozwala na zdobywanie nowych doświadczeń, uruchamianie nieznanych form aktywności i kreatywności. Każda społeczność, niezależnie od przyświecającego jej celu i wieku jej członków, podlega podobnym zjawiskom, które nazwano "procesem grupowym". Głównym zadaniem prowadzącego jest więc zadbanie o to, by ogromny potencjał tkwiący w grupie został optymalnie wykorzystany, przynosząc wszystkim trwałe i satysfakcjonujące korzyści.
- Główne fazy rozwoju grupy.
- Najważniejsze elementy, o których należy pamiętać na każdym etapie budowania zespołu.
- Przykłady i propozycje ćwiczeń, zebrane podczas szkoleń, treningów i wykładów tematycznych.
- Tworzenie klimatu zaufania i akceptacji.
- Wyrażanie szacunku, wzmacnianie pozytywne, dostosowanie tempa pracy do możliwości grupy.
- Odpowiedzialność prowadzącego grupę za własny rozwój.
Spis treści
Wstęp (5)
Formowanie się grupy (9)
- Kto jest kim, czyli wejście w grupę (10)
- Decyzja jednostki o udziale w grupie (33)
- Główne zadania dla prowadzącego w fazie formowania się grupy (46)
Burza w grupie (49)
- Opór, czyli lęk przed oceną w grupie (50)
- Sprzeciw w grupie (55)
- Konflikt - czy jest nieunikniony? (57)
- Zarządzanie grupą w fazie burzy (68)
- Główne zadania dla prowadzącego w fazie burzy (88)
Normalizacja w grupie (95)
- Tożsamość jednostki a tożsamość grupowa (96)
- Myślenie grupowe (107)
- Efektywność słuchania - słuchać, aby usłyszeć (118)
- Asertywna komunikacja w grupie (125)
- Główne zadania dla prowadzącego w fazie normalizacji w grupie (132)
Kreatywne działanie (135)
- Bariery komunikacyjne - by je ominąć, należy je poznać (136)
- Twórczość w pracy grupy - kreowanie rzeczywistości (145)
- Sposoby rozwiązywania problemów w grupie (158)
- Główne zadanie dla prowadzącego w fazie działania (166)
Zakończenie (167)
Bibliografia (169)
Kategoria: | Rynek pracy |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-246-4610-4 |
Rozmiar pliku: | 2,0 MB |