- promocja
Programowanie w C. Sprytne podejście do trudnych zagadnień, których wolałbyś unikać (takich jak język C) - ebook
Programowanie w C. Sprytne podejście do trudnych zagadnień, których wolałbyś unikać (takich jak język C) - ebook
Istnieje bardzo wiele nowoczesnych języków programowania, które pozwalają na szybkie wdrożenie i pracę. Takim językiem na pewno nie jest C. Niektóre jego cechy bardzo utrudniają tworzenie bezpiecznego i bezawaryjnego kodu. Warto więc dogłębnie poznać C — przy bardzo prostej składni i niewielkich wymaganiach sprzętowych ma potężne możliwości!
Niniejsza książka jest bardzo dobrym podręcznikiem dla początkujących programistów. Nauczysz się C, wykonując 52 sprytnie skonstruowane zadania zilustrowane kodem i specjalnie opracowanymi klipami wideo. Duży nacisk został położony na dogłębną analizę tworzonego kodu — autor zmusza Czytelnika do zrozumienia znaczenia każdej linii programu, do koncentracji i dokładności. Zachęca też do praktykowania tzw. programowania defensywnego, dzięki któremu możliwe jest podniesienie jakości i bezpieczeństwa tworzonego oprogramowania. Wartościowym elementem książki są wskazówki, jak zepsuć napisany kod, a następnie go zabezpieczyć. Bardzo ułatwia to unikanie wielu poważnych, często spotykanych błędów.
Najistotniejsze zagadnienia poruszone w książce:
- Podstawowa składnia C
- Konfiguracja środowiska programistycznego, kompilacja kodu, pliki Makefile i linkery
- Kontrola przebiegu działania programu, alokacja pamięci
- Operacje wejścia-wyjścia i pliki, stosy i kolejki
- Usuwanie błędów, programowanie defensywne i automatyczne testowanie
- Eliminacja błędu przepełnienia stosu, niedozwolonego dostępu do pamięci itd.
- Hakowanie własnego kodu utworzonego w C
Zrozum C, programuj starannie — dobrze działać może tylko dobry kod!
Spis treści
Podziękowania (12)
Ta książka tak naprawdę nie jest o języku C (13)
- Niezdefiniowane zachowania (14)
- C to język zarazem świetny i paskudny (15)
- Czego się nauczysz? (16)
- Jak czytać tę książkę? (16)
- Wideo (17)
- Podstawowe umiejętności (18)
- Czytanie i pisanie (18)
- Zwracanie uwagi na szczegóły (18)
- Wychwytywanie różnic (19)
- Planowanie i debugowanie (19)
Przygotowania (20)
- Linux (20)
- OS X (20)
- Windows (21)
- Edytor tekstu (21)
- Nie używaj IDE (22)
Ćwiczenie 1. Odkurzenie kompilatora (24)
- Omówienie kodu w pliku (24)
- Co powinieneś zobaczyć? (25)
- Jak to zepsuć? (26)
- Zadania dodatkowe (26)
Ćwiczenie 2. Użycie pliku Makefile podczas kompilacji (28)
- Użycie narzędzia make (28)
- Co powinieneś zobaczyć? (29)
- Jak to zepsuć? (30)
- Zadania dodatkowe (30)
Ćwiczenie 3. Sformatowane dane wyjściowe (32)
- Co powinieneś zobaczyć? (33)
- Zewnętrzne badania (33)
- Jak to zepsuć? (33)
- Zadania dodatkowe (34)
Ćwiczenie 4. Użycie debugera (36)
- Sztuczki z GDB (36)
- Krótki przewodnik po GDB (36)
- Krótki przewodnik po LLDB (37)
Ćwiczenie 5. Nauka na pamięć operatorów w C (40)
- Jak uczyć się na pamięć? (40)
- Listy operatorów (41)
Ćwiczenie 6. Nauka na pamięć składni C (46)
- Słowa kluczowe (46)
- Składnia struktur (47)
- Słowo zachęty (50)
- Słowo ostrzeżenia (51)
Ćwiczenie 7. Zmienne i typy (52)
- Co powinieneś zobaczyć? (53)
- Jak to zepsuć? (54)
- Zadania dodatkowe (54)
Ćwiczenie 8. Konstrukcje if, else-if i else (56)
- Co powinieneś zobaczyć? (57)
- Jak to zepsuć? (57)
- Zadania dodatkowe (58)
Ćwiczenie 9. Pętla while i wyrażenia boolowskie (60)
- Co powinieneś zobaczyć? (60)
- Jak to zepsuć? (61)
- Zadania dodatkowe (61)
Ćwiczenie 10. Konstrukcja switch (62)
- Co powinieneś zobaczyć? (64)
- Jak to zepsuć? (65)
- Zadania dodatkowe (65)
Ćwiczenie 11. Tablice i ciągi tekstowe (66)
- Co powinieneś zobaczyć? (67)
- Jak to zepsuć? (68)
- Zadania dodatkowe (69)
Ćwiczenie 12. Wielkość i tablice (70)
- Co powinieneś zobaczyć? (71)
- Jak to zepsuć? (72)
- Zadania dodatkowe (73)
Ćwiczenie 13. Pętla for i tablica ciągów tekstowych (74)
- Co powinieneś zobaczyć? (75)
- Zrozumienie tablicy ciągów tekstowych (76)
- Jak to zepsuć? (76)
- Zadania dodatkowe (77)
Ćwiczenie 14. Tworzenie i użycie funkcji (78)
- Co powinieneś zobaczyć? (79)
- Jak to zepsuć? (80)
- Zadania dodatkowe (80)
Ćwiczenie 15. Wskaźniki, przerażające wskaźniki (82)
- Co powinieneś zobaczyć? (84)
- Poznajemy wskaźniki (85)
- Praktyczne użycie wskaźników (86)
- Leksykon wskaźnika (87)
- Wskaźniki nie są tablicami (87)
- Jak to zepsuć? (87)
- Zadania dodatkowe (88)
Ćwiczenie 16. Struktury i prowadzące do nich wskaźniki (90)
- Co powinieneś zobaczyć? (93)
- Poznajemy struktury (94)
- Jak to zepsuć? (94)
- Zadania dodatkowe (95)
Ćwiczenie 17. Alokacja pamięci stosu i sterty (96)
- Co powinieneś zobaczyć? (102)
- Alokacja stosu kontra sterty (102)
- Jak to zepsuć? (103)
- Zadania dodatkowe (104)
Ćwiczenie 18. Wskaźniki do funkcji (106)
- Co powinieneś zobaczyć? (110)
- Jak to zepsuć? (110)
- Zadania dodatkowe (111)
Ćwiczenie 19. Opracowane przez Zeda wspaniałe makra debugowania (112)
- Problem obsługi błędów w C (112)
- Makra debugowania (113)
- Użycie dbg.h (115)
- Co powinieneś zobaczyć? (118)
- W jaki sposób CPP obsługuje makra? (118)
- Zadania dodatkowe (120)
Ćwiczenie 20. Zaawansowane techniki debugowania (122)
- Użycie makra debug() kontra GDB (122)
- Strategia debugowania (124)
- Zadania dodatkowe (125)
Ćwiczenie 21. Zaawansowane typy danych i kontrola przepływu (126)
- Dostępne typy danych (126)
- Modyfikatory typu (126)
- Kwalifikatory typów (127)
- Konwersja typu (127)
- Wielkość typu (128)
- Dostępne operatory (129)
- Operatory matematyczne (130)
- Operatory danych (130)
- Operatory logiczne (131)
- Operatory bitowe (131)
- Operatory boolowskie (131)
- Operatory przypisania (131)
- Dostępne struktury kontroli (132)
- Zadania dodatkowe (132)
Ćwiczenie 22. Stos, zakres i elementy globalne (134)
- Pliki ex22.h i ex22.c (134)
- Plik ex22_main.c (136)
- Co powinieneś zobaczyć? (138)
- Zakres, stos i błędy (139)
- Jak to zepsuć? (140)
- Zadania dodatkowe (141)
Ćwiczenie 23. Poznaj mechanizm Duffa (142)
- Co powinieneś zobaczyć? (145)
- Rozwiązanie łamigłówki (145)
- Dlaczego w ogóle mam się tak męczyć? (146)
- Zadania dodatkowe (146)
Ćwiczenie 24. Dane wejściowe, dane wyjściowe i pliki (148)
- Co powinieneś zobaczyć? (150)
- Jak to zepsuć? (151)
- Funkcje wejścia-wyjścia (151)
- Zadania dodatkowe (152)
Ćwiczenie 25. Funkcje o zmiennej liczbie argumentów (154)
- Co powinieneś zobaczyć? (158)
- Jak to zepsuć? (158)
- Zadania dodatkowe (158)
Ćwiczenie 26. Projekt logfind (160)
- Specyfikacja logfind (160)
Ćwiczenie 27. Programowanie kreatywne i defensywne (162)
- Nastawienie programowania kreatywnego (162)
- Nastawienie programowania defensywnego (163)
- 8 strategii programisty defensywnego (164)
- Zastosowanie ośmiu strategii (164)
- Nigdy nie ufaj danym wejściowym (164)
- Unikanie błędów (168)
- Awarie powinny być wczesne i otwarte (169)
- Dokumentuj założenia (170)
- Preferuj prewencję zamiast dokumentacji (170)
- Automatyzuj wszystko (171)
- Upraszczaj i wyjaśniaj (171)
- Myśl logicznie (172)
- Kolejność nie ma znaczenia (172)
- Zadania dodatkowe (173)
Ćwiczenie 28. Pośrednie pliki Makefile (174)
- Podstawowa struktura projektu (174)
- Makefile (175)
- Nagłówek (176)
- Docelowe wersje programu (177)
- Testy jednostkowe (178)
- Operacje porządkujące (180)
- Instalacja (180)
- Sprawdzenie (180)
- Co powinieneś zobaczyć? (181)
- Zadania dodatkowe (181)
Ćwiczenie 29. Biblioteki i linkowanie (182)
- Dynamiczne wczytywanie biblioteki współdzielonej (183)
- Co powinieneś zobaczyć? (185)
- Jak to zepsuć? (187)
- Zadania dodatkowe (187)
Ćwiczenie 30. Zautomatyzowane testowanie (188)
- Przygotowanie frameworka testów jednostkowych (189)
- Zadania dodatkowe (193)
Ćwiczenie 31. Najczęściej spotykane niezdefiniowane zachowanie (194)
- 20 najczęściej spotykanych przypadków niezdefiniowanego zachowania (196)
- Najczęściej spotykane niezdefiniowane zachowanie (196)
Ćwiczenie 32. Lista dwukierunkowa (200)
- Czym są struktury danych? (200)
- Budowa biblioteki (200)
- Lista dwukierunkowa (202)
- Definicja (202)
- Implementacja (204)
- Testy (207)
- Co powinieneś zobaczyć? (210)
- Jak można usprawnić kod? (210)
- Zadania dodatkowe (211)
Ćwiczenie 33. Algorytmy listy dwukierunkowej (212)
- Sortowanie bąbelkowe i sortowanie przez scalanie (212)
- Test jednostkowy (213)
- Implementacja (215)
- Co powinieneś zobaczyć? (217)
- Jak można usprawnić kod? (218)
- Zadania dodatkowe (219)
Ćwiczenie 34. Tablica dynamiczna (220)
- Wady i zalety (227)
- Jak można usprawnić kod? (228)
- Zadania dodatkowe (228)
Ćwiczenie 35. Sortowanie i wyszukiwanie (230)
- Sortowanie pozycyjne i wyszukiwanie binarne (233)
- Unie w języku C (234)
- Implementacja (235)
- Funkcja RadixMap_find() i wyszukiwanie binarne (241)
- RadixMap_sort() i radix_sort() (242)
- Jak można usprawnić kod? (243)
- Zadania dodatkowe (244)
Ćwiczenie 36. Bezpieczniejsze ciągi tekstowe (246)
- Dlaczego stosowanie ciągów tekstowych C to niewiarygodnie kiepski pomysł? (246)
- Użycie bstrlib (248)
- Poznajemy bibliotekę (249)
Ćwiczenie 37. Struktura Hashmap (250)
- Testy jednostkowe (257)
- Jak można usprawnić kod? (259)
- Zadania dodatkowe (260)
Ćwiczenie 38. Algorytmy struktury Hashmap (262)
- Co powinieneś zobaczyć? (267)
- Jak to zepsuć? (268)
- Zadania dodatkowe (269)
Ćwiczenie 39. Algorytmy ciągu tekstowego (270)
- Co powinieneś zobaczyć? (277)
- Analiza wyników (279)
- Zadania dodatkowe (280)
Ćwiczenie 40. Binarne drzewo poszukiwań (282)
- Jak można usprawnić kod? (295)
- Zadania dodatkowe (295)
Ćwiczenie 41. Projekt devpkg (296)
- Co to jest devpkg? (296)
- Co chcemy zbudować? (296)
- Projekt (297)
- Biblioteki Apache Portable Runtime (297)
- Przygotowanie projektu (299)
- Pozostałe zależności (299)
- Plik Makefile (299)
- Pliki kodu źródłowego (300)
- Funkcje bazy danych (302)
- Funkcje powłoki (305)
- Funkcje poleceń programu (309)
- Funkcja main() w devpkg (314)
- Ostatnie wyzwanie (316)
Ćwiczenie 42. Stos i kolejka (318)
- Co powinieneś zobaczyć? (321)
- Jak można usprawnić kod? (321)
- Zadania dodatkowe (322)
Ćwiczenie 43. Prosty silnik dla danych statystycznych (324)
- Odchylenie standardowe i średnia (324)
- Implementacja (325)
- Jak można użyć tego rozwiązania? (330)
- Zadania dodatkowe (331)
Ćwiczenie 44. Bufor cykliczny (334)
- Testy jednostkowe (337)
- Co powinieneś zobaczyć? (337)
- Jak można usprawnić kod? (338)
- Zadania dodatkowe (338)
Ćwiczenie 45. Prosty klient TCP/IP (340)
- Modyfikacja pliku Makefile (340)
- Kod netclient (340)
- Co powinieneś zobaczyć? (344)
- Jak to zepsuć? (344)
- Zadania dodatkowe (344)
Ćwiczenie 46. Drzewo trójkowe (346)
- Wady i zalety (354)
- Jak można usprawnić kod? (355)
- Zadania dodatkowe (355)
Ćwiczenie 47. Szybszy router URL (356)
- Co powinieneś zobaczyć? (358)
- Jak można usprawnić kod? (359)
- Zadania dodatkowe (360)
Ćwiczenie 48. Prosty serwer sieciowy (362)
- Specyfikacja (362)
Ćwiczenie 49. Serwer danych statystycznych (364)
- Specyfikacja (364)
Ćwiczenie 50. Routing danych statystycznych (366)
Ćwiczenie 51. Przechowywanie danych statystycznych (368)
- Specyfikacja (368)
Ćwiczenie 52. Hacking i usprawnianie serwera (370)
Zakończenie (372)
Skorowidz (373)
Kategoria: | Programowanie |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-283-2546-3 |
Rozmiar pliku: | 3,1 MB |