- promocja
Programowanie w języku Delphi - ebook
Programowanie w języku Delphi - ebook
Poznaj najlepsze techniki pisania kodu w Delphi!
- Klasy generyczne, metody anonimowe i atrybuty — nowe funkcjonalności języka Delphi
- Testy jednostkowe, poprawianie jakości kodu i wykorzystanie platformy izolacyjnej
- Wstrzykiwanie zależności a tworzenie czytelnego, luźno sprzężonego i łatwego do testowania kodu
Wbrew pozorom na świecie pracuje bardzo wielu programistów posługujących się językiem Delphi. Sęk w tym, że większość z nich nie ma pojęcia o niezwykłych i użytecznych funkcjonalnościach dostępnych w nowszych wersjach tego języka oraz nie umie zastosować tych narzędzi we własnej pracy. Jeśli czujesz, że i Ty zaliczasz się do tego grona, a brak umiejętności sprawia, że nie możesz rozwinąć skrzydeł, ta książka jest dla Ciebie. Są w niej opisane niezwykle przydatne narzędzia oraz sytuacje, w których te narzędzia sprawdzają się szczególnie dobrze, a także kilka ogólnie dostępnych platform.
W gruncie rzeczy ta książka jest poświęcona wyłącznie tworzeniu nowego, dobrego kodu w języku Delphi. Nie znajdziesz w niej nic o projektowaniu okienek, języku VCL ani platformie FMX, ale jeśli chcesz się dowiedzieć więcej o kodowaniu interfejsów zamiast implementacji, o właściwych sposobach korzystania z wyjątków i o ich obsłudze, o testowaniu i poprawianiu kodu, o zastosowaniu platformy Spring for Delphi do lepszego zarządzania kolekcjami danych albo o uzyskiwaniu wglądu w kod podczas jego wykonywania za pomocą nowego, potężnego narzędzia RTTI, z pewnością niniejsza publikacja Cię zachwyci.
- Wyjątki i ich obsługa
- Interfejsy i typy generyczne
- Metody anonimowe
- Kolekcje i enumeratory w Delphi
- Interfejs IEnumerable
- Informacje RTTI i atrybuty
- Klasa TVirtualInterface
- Wstrzykiwanie zależności
- Testy jednostkowe
- Testy z użyciem platformy izolacyjnej
Wykorzystaj w pełni moc i elegancję Delphi!
Nick Hodges — programista zaangażowany w projekt Delphi od początku jego istnienia. Był testerem pierwszej wersji języka i członkiem zespołu TeamB, a także menedżerem produktu i kierownikiem działu badawczo-rozwojowego języka Delphi. Jest członkiem Advisory Board na corocznej konferencji firmy Borland, aktywnym prelegentem, blogerem i autorem artykułów poświęconych różnym zagadnieniom języka Delphi.
Spis treści
Przedmowa (9)
Wprowadzenie (11)
Podziękowania (13)
Platformy wykorzystane w książce (15)
Rozdział 1. Wyjątki i ich obsługa (17)
- 1.1. Wprowadzenie (17)
- 1.2. Strukturalna obsługa wyjątków (17)
- 1.3. Jak nie korzystać z wyjątków (18)
- Nie "połykaj" wyjątków (18)
- Nie przechwytuj wyjątków bezkrytycznie (18)
- Nie nadużywaj wyjątków (19)
- Nie używaj wyjątków jako podstawowego sposobu sygnalizacyjnego (19)
- 1.4. Jak prawidłowo korzystać z wyjątków (20)
- Używaj wyjątków tak, aby kod ich obsługi nie zakłócał realizacji programu (20)
- Twórcy aplikacji powinni tylko przechwytywać wyjątki (20)
- Przechwytuj tylko wybrane wyjątki (20)
- Wyjątki mogą zgłaszać twórcy komponentów i bibliotek (22)
- Zgłaszaj własne niestandardowe wyjątki (22)
- Niech inni programiści widzą komunikaty o wyjątkach (22)
- Śmiało podawaj dokładne komunikaty o wyjątkach (23)
- W bibliotece twórz dwie wersje każdej metody (23)
- 1.5. Wnioski (24)
Rozdział 2. Interfejsy (25)
- 2.1. Wprowadzenie (25)
- 2.2. Rozprzęganie kodu (25)
- 2.3. Czym jest interfejs? (26)
- 2.4. Interfejsy są wszędzie (26)
- 2.5. Prosty przykład (28)
- 2.6. Implementacja interfejsu (29)
- 2.7. Kilka dodatkowych uwag (30)
- 2.8. Dziedziczenie interfejsów (30)
- 2.9. Inne uwagi warte zapamiętania (31)
- 2.10. Klasa TInterfacedObject (31)
- 2.11. Jak poprawnie używać interfejsów (33)
- 2.12. Dlaczego należy używać interfejsów? (34)
- Kodowanie abstrakcyjne (34)
- Implementacje podłączane (35)
- Komunikacja między modułami (35)
- Testowalny kod (36)
- Wzorce kodu (36)
Rozdział 3. Typy generyczne (37)
- 3.1. Z pomocą przybywa typ generyczny (38)
- 3.2. Ograniczenia (39)
- Ograniczenie constructor (40)
- Ograniczenie class (40)
- Ograniczenie record (41)
- Ograniczenie interface (42)
- Przekazywanie rekordów jako typów parametrycznych (42)
- 3.3. Interfejsy generyczne (43)
- 3.4. Metody generyczne (43)
- 3.5. Kolekcje generyczne (44)
- 3.6. Myślenie generyczne (45)
- 3.7. Wystudiowany, prosty przykład (45)
- 3.8. Praktyczny przykład (46)
- Typ TWylicz (46)
- Problemy z typami generycznymi (48)
- 3.9. Wnioski (49)
- 3.10. Wywiad z typem generycznym (49)
Rozdział 4. Metody anonimowe (51)
- 4.1. Wprowadzenie (51)
- 4.2. Definicja (51)
- 4.3. Po co to wszystko? (52)
- Prosty przykład (53)
- Metody anonimowe jako zmienne (55)
- 4.4. Domknięcia (55)
- 4.5. Deklaracje standardowe (56)
- 4.6. Praktyczny przykład (57)
- 4.7. Inny, jeszcze ciekawszy przykład (58)
- Metody anonimowe są bardzo elastyczne (59)
- 4.8. Metody anonimowe w bibliotece RTL (61)
- Klasa TThread i metody anonimowe (61)
- 4.9. Predykaty (61)
- I co z tego? (61)
- 4.10. Wnioski (63)
- 4.11. Wywiad z metodą anonimową (63)
Rozdział 5. Kolekcje (65)
- 5.1. Wprowadzenie (65)
- 5.2. Ogólne uwagi dotyczące kolekcji (65)
- 5.3. Kolekcje w języku Delphi (66)
- Kolekcja TList (66)
- Kolekcja TStack (68)
- Kolekcja TQueue (69)
- Kolekcja TDictionary (70)
- Kolekcje obiektów (72)
- 5.4. Kolekcje w platformie Delphi Spring Framework (72)
- Ogólne informacje (72)
- Dwa nieopisane dotychczas typy kolekcji (73)
- 5.5. Dlaczego należy używać kolekcji Spring4D? (73)
- 5.6. Wnioski (74)
Rozdział 6. Enumeratory w Delphi (75)
- 6.1. Wprowadzenie (75)
- 6.2. Interfejs IEnumerator (77)
- 6.3. Specjalistyczne enumeratory (78)
- 6.4. Klasa TEnumerable w module Generics.Collections (80)
- 6.5. Wnioski (80)
Rozdział 7. Interfejs IEnumerable (81)
- 7.1. Interfejs IEnumerable (82)
- 7.2. Predykaty (83)
- 7.3. Wywiad z interfejsem IEnumerable (IEoT) (87)
Rozdział 8. Informacje RTTI (89)
- 8.1. Wprowadzenie (89)
- 8.2. Typ TValue (90)
- 8.3. RTTI i klasy (92)
- Klasa TRttiType (94)
- 8.4. RTTI i instancje klas (96)
- Odczytywanie i nadawanie wartości (96)
- Wywoływanie metod (97)
- 8.5. Uwagi ogólne (98)
- 8.6. RTTI i inne typy danych (98)
- RTTI i typy porządkowe (99)
- RTTI i rekordy (99)
- RTTI i tabele (99)
- 8.7. Inne metody RTTI (100)
- 8.8. Dyrektywy kompilatora związane z RTTI (100)
- Silna konsolidacja typów (102)
- 8.9. Wnioski (102)
Rozdział 9. Atrybuty (103)
- 9.1. Wprowadzenie (103)
- 9.2. Czym są atrybuty? (103)
- 9.3. Prosty przykład (107)
- 9.4. Wnioski (109)
- 9.5. Wywiad z atrybutem (109)
Rozdział 10. Klasa TVirtualInterface (111)
- 10.1. Trochę lepsza klasa TVirtualInterface (115)
- 10.2. Naprawdę użyteczny przykład (116)
- 10.3. Interfejs IProstaAtrapa (116)
- 10.4. Klasa TProstaImitacja (118)
- 10.5. Wnioski (120)
Rozdział 11. Wstęp do wstrzykiwania zależności (121)
- 11.1. Wprowadzenie (121)
- 11.2. Czym jest zależność? (121)
- 11.3. Prawo Demeter (122)
- 11.4. Przykład projektu (122)
- 11.5. Prawo Demeter w języku Delphi (123)
- 11.6. Przykładowy kod krok po kroku (124)
- 11.7. Kontener wstrzykiwania zależności (131)
- 11.8. Wnioski (134)
Rozdział 12. Więcej o wstrzykiwaniu zależności (135)
- 12.1. Zależności opcjonalne (136)
- 12.2. Wstrzykiwanie metod przypisujących (136)
- 12.3. Wstrzykiwanie metod (137)
- 12.4. Kontener Spring Container i klasa ServiceLocator (138)
- Rejestrowanie interfejsów (139)
- Zarządzanie czasem życia obiektów (140)
- Niestandardowe tworzenie obiektów (141)
- Określenie domyślnego obiektu (142)
- Rejestrowanie tych samych klas dla dwóch interfejsów (142)
- Wstrzykiwanie pól i właściwości podczas rejestracji (142)
- Wykorzystanie rejestracji do wstrzykiwania konstruktorów i metod (144)
- 12.5. Rejestrowanie elementów za pomocą atrybutów (145)
- 12.6. Klasa ServiceLocator jako antywzorzec (147)
- 12.7. Podsumowanie wstrzykiwania zależności (151)
Rozdział 13. Testy jednostkowe (153)
- 13.1. Co to są testy jednostkowe? (153)
- Co to jest "jednostka"? (154)
- Czy rzeczywiście wykonuję testy jednostkowe? (154)
- Czym jest platforma izolacyjna? (154)
- 13.2. Po co wykonywać testy jednostkowe? (157)
- Dzięki testom jednostkowym wyszukasz błędy (157)
- Dzięki testom jednostkowym unikniesz błędów (157)
- Dzięki testom jednostkowym oszczędzisz czas (157)
- Testy jednostkowe zapewniają spokój (157)
- Testy jednostkowe dokumentują właściwe użycie klas (158)
- 13.3. Testy jednostkowe w Delphi (158)
- Platforma DUnit (158)
- Platforma DUnitX (158)
- 13.4. Ogólne zasady testów jednostkowych (159)
- Testuj jedną klasę w izolacji (159)
- Przestrzegaj zasady AAA (159)
- Najpierw twórz proste testy, "krótkie i na temat" (159)
- Twórz testy sprawdzające zakresy (159)
- Testuj granice (160)
- Jeżeli to możliwe, sprawdź całe spektrum możliwych wartości (160)
- Jeżeli to możliwe, sprawdź każdy przebieg kodu (160)
- Twórz testy wyszukujące błędy i poprawiaj je (160)
- Każdy test musi być niezależny od innych testów (160)
- Stosuj w teście tylko jedną asercję (161)
- Nadawaj testom czytelne nazwy i nie przejmuj się, że są długie (161)
- Sprawdzaj, czy każdy wyjątek jest rzeczywiście zgłaszany (161)
- Unikaj stosowania metod CheckTrue i Assert.IsTrue (161)
- Regularnie wykonuj testy (161)
- Wykonuj testy przy każdorazowej kompilacji kodu (161)
- 13.5. Programowanie uwzględniające testy (162)
- 13.6. Prosty przykład (162)
Rozdział 14. Testy z użyciem platformy izolacyjnej (169)
- 14.1. Krótkie przypomnienie (169)
- 14.2. Platformy izolacyjne w Delphi (170)
- 14.3. Jak zacząć (170)
- Do akcji wkracza platforma izolacyjna (170)
- Prosta atrapa (170)
- Testowanie dziennika (172)
- Atrapy, które wykonują operacje (173)
- Zależności wykonujące oczekiwane operacje (176)
- Zależności zgłaszające wyjątki (178)
- W teście stosuj tylko jedną imitację (179)
- Oczekiwane parametry muszą być zgodne z rzeczywistymi (180)
- 14.4. Wnioski (180)
Dodatek A. Materiały (181)
- Wstrzykiwanie zależności (181)
- Testy jednostkowe (181)
- Systemy kontroli kodu źródłowego (182)
- Subversion (182)
- Git (182)
- Mercurial (182)
- Projekty (182)
- Inne ciekawe materiały (183)
Dodatek B. Moja przygoda z Delphi (185)
Skorowidz (189)
Kategoria: | Programowanie |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-283-0800-8 |
Rozmiar pliku: | 3,1 MB |