- promocja
Programowanie zorientowane obiektowo. Wzorce projektowe. Wydanie II - ebook
Programowanie zorientowane obiektowo. Wzorce projektowe. Wydanie II - ebook
Zmień podejście do programowania - zastosuj wzorce projektowe
- Skorzystaj z metod modelowania obiektowego w języku UML
- Poznaj różne typy wzorców projektowych
- Wykorzystaj wzorce projektowe w swoich programach
Wzorce projektowe to modele rozwiązań wielu zagadnień programistycznych, oparte na zasadach programowania obiektowego. Zastosowanie ich w projektach informatycznych zapewnia szybszą i bardziej efektywną pracę zarówno podczas projektowania i tworzenia oprogramowania, jak i na etapie jego wdrożenia. Sprawne korzystanie z wzorców projektowych wiąże się jednak z koniecznością poznania metod modelowania obiektowego, zrozumienia zasad obiektowości i umiejętności podzielenia projektowanego systemu na komponenty.
Książka "Programowanie zorientowane obiektowo. Wzorce projektowe. Wydanie drugie" to przewodnik po wzorcach projektowych, przedstawiający je od strony najbardziej istotnej dla programisty - od strony praktycznej. Przykłady w języku Java, diagramy UML i wyczerpujące komentarze - wszystko to sprawia, że po przeczytaniu tej ksiażki staniesz się ekspertem w dziedzinie wzorców projektowych i będziesz wykorzystywać je we wszystkich swoich projektach.
- Zasady obiektowości
- Modelowanie obiektowe w języku UML
- Standardowe rozwiązania obiektowe
- Wprowadzenie do wzorców projektowych
- Zasady stosowania wzorców projektowych
- Katalog wzorców projektowych
- Projektowanie i programowanie z zastosowaniem wzorców projektowych
Korzystając z wzorców projektowych, zwiększysz szybkość i efektywność swojej pracy nad aplikacjami.
Spis treści
- Podziękowania
- Wstęp
- Od obiektowości poprzez wzorce projektowe do prawdziwej obiektowości
- Od sztucznej inteligencji poprzez wzorce aż do prawdziwej obiektowości
- Informacje o konwencjach zastosowanych w niniejszej książce
- Nowości dodane w drugim wydaniu książki
- Część I Wprowadzenie do programowania obiektowego
- Przegląd tematyki
- Rozdział 1. Obiektowość
- Przegląd
- Zanim pojawiły się obiekty: dekompozycja funkcjonalna
- Problem określenia wymagań
- Zmiany wymagań a dekompozycja funkcjonalna
- Postępowanie w sytuacji zmieniających się wymagań
- Obiektowość
- Programowanie obiektowe w praktyce
- Szczególne rodzaje metod
- Podsumowanie
- Pytania kontrolne
- Obserwacje
- Interpretacje
- Opinie i zastosowania
- Rozdział 2. Język UML
- Przegląd
- Czym jest język UML?
- Zastosowanie języka UML
- Diagram klas
- Diagramy interakcji
- Podsumowanie
- Pytania kontrolne
- Obserwacje
- Interpretacje
- Opinie i zastosowania
- Część II Ograniczenia tradycyjnie pojmowanego projektowania obiektowego
- Przegląd tematyki
- Rozdział 3. Problem wymagający rozwiązania uniwersalnego
- Przegląd
- Pozyskanie informacji z systemu CAD/CAM
- Terminologia dziedziny zastosowań
- Opis problemu
- Prawdziwe wyzwania i rozwiązania
- Podsumowanie
- Pytania kontrolne
- Obserwacje
- Interpretacje
- Opinie i zastosowania
- Rozdział 4. Standardowe rozwiązanie obiektowe
- Przegląd
- Rozwiązanie wykorzystujące specjalizację
- Podsumowanie
- Pytania kontrolne
- Obserwacje
- Interpretacje
- Opinie i zastosowania
- Część III Wzorce projektowe
- Przegląd tematyki
- Cele
- Rozdział 5. Wprowadzenie do wzorców projektowych
- Przegląd
- Wzorce projektowe wywodzą się z architektury i antropologii
- Wzorce projektowe od architektury do programowania
- Po co studiować wzorce projektowe?
- Inne zalety studiowania wzorców projektowych
- Podsumowanie
- Pytania kontrolne
- Obserwacje
- Interpretacje
- Opcje i zastosowania
- Rozdział 6. Wzorzec fasady
- Przegląd
- Wprowadzenie do fasady
- Fasada
- Praktyczne uwagi na temat zastosowania fasady
- Zastosowanie fasady w rozwiązaniu problemu CAD/CAM
- Podsumowanie
- Pytania kontrolne
- Obserwacje
- Interpretacje
- Opinie i zastosowania
- Rozdział 7. Wzorzec adaptera
- Przegląd
- Wprowadzenie do wzorca adaptera
- Adapter
- Praktyczne uwagi na temat zastosowania adaptera
- Zastosowanie adaptera w celu rozwiązania problemu CAD/CAM
- Podsumowanie
- Pytania kontrolne
- Obserwacje
- Interpretacje
- Opinie i zastosowania
- Rozdział 8. Poszerzamy horyzonty
- Przegląd
- Obiekty w rozumieniu tradycyjnym i nowym
- Hermetyzacja w rozumieniu tradycyjnym i nowym
- Określ zmienność i hermetyzuj ją
- Analiza wspólności i zmienności a klasy abstrakcyjne
- Cechy programowania inteligentnego
- Podsumowanie
- Pytania kontrolne
- Obserwacje
- Interpretacje
- Opinie i zastosowania
- Rozdział 9. Wzorzec strategii
- Omówienie
- Sposób obsługi nowych wymagań
- Studium problemu międzynarodowy system do handlu elektronicznego: początkowe wymagania
- Obsługa nowych wymagań
- Wzorzec strategii
- Praktyczne uwagi na temat stosowania wzorca strategii
- Podsumowanie
- Pytania kontrolne
- Obserwacje
- Interpretacje
- Opinie i zastosowania
- Rozdział 10. Wzorzec mostu
- Przegląd
- Wprowadzenie do wzorca mostu
- Przykład problemu wymagającego zastosowania mostu
- Obserwacja dotycząca zastosowań wzorców projektowych
- Wyprowadzenie wzorca mostu
- Wzorzec mostu retrospekcja
- Praktyczne uwagi na temat zastosowań mostu
- Podsumowanie
- Pytania kontrolne
- Obserwacje
- Interpretacje
- Opinie i zastosowania
- Rozdział 11. Wzorzec fabryki abstrakcyjnej
- Przegląd
- Wprowadzenie do wzorca fabryki abstrakcyjnej
- Fabryka abstrakcyjna przykład zastosowania
- Implementacja wzorca fabryki abstrakcyjnej
- Praktyczne uwagi na temat stosowania fabryki abstrakcyjnej
- Zastosowanie fabryki abstrakcyjnej w rozwiązaniu problemu CAD/CAM
- Podsumowanie
- Pytania kontrolne
- Obserwacje
- Interpretacje
- Opinie i zastosowania
- Część IV Projektowanie z wykorzystaniem wzorców
- Przegląd tematyki
- Rozdział 12. W jaki sposób projektują eksperci?
- Przegląd
- Tworzenie przez dodawanie wyróżnień
- Podsumowanie
- Pytania kontrolne
- Obserwacje
- Interpretacje
- Opinie i zastosowania
- Rozdział 13. Rozwiązanie problemu CAD/CAM z wykorzystaniem wzorców projektowych
- Przegląd
- Przypomnienie problemu CAD/CAM
- Projektowanie z wykorzystaniem wzorców
- Projektowanie z wykorzystaniem wzorców etap 1
- Projektowanie z wykorzystaniem wzorców etap 2a
- Projektowanie z wykorzystaniem wzorców etap 2b
- Projektowanie z wykorzystaniem wzorców etap 2c
- Projektowanie z wykorzystaniem wzorców powtórzone etapy 2a i 2b (fasada)
- Projektowanie z wykorzystaniem wzorców etapy 2a i 2b (adapter)
- Projektowanie z wykorzystaniem wzorców etapy 2a i 2b (fabryka abstrakcyjna)
- Projektowanie z wykorzystaniem wzorców etap 3
- Porównanie z poprzednimi wersjami rozwiązania
- Podsumowanie
- Pytania kontrolne
- Obserwacje
- Interpretacje
- Opinie i zastosowania
- Część V Zdążając w kierunku nowego sposobu projektowania
- Przegląd tematyki
- Rozdział 14. Zasady i strategie projektowania z wykorzystaniem wzorców
- Przegląd
- Zasada otwarcia i zamknięcia
- Zasada projektowania w kontekście
- Zasada hermetyzacji zmienności
- Klasy abstrakcyjne a interfejsy
- Zasada zdrowego sceptycyzmu
- Podsumowanie
- Pytania kontrolne
- Obserwacje
- Interpretacje
- Opinie i zastosowania
- Rozdział 15. Analiza wspólności i zmienności
- Przegląd
- Analiza wspólności i zmienności a projektowanie aplikacji
- Rozwiązanie problemu CAD/CAM przy wykorzystaniu analizy wspólności i zmienności
- Podsumowanie
- Pytania kontrolne
- Obserwacje
- Interpretacje
- Opinie i zastosowania
- Rozdział 16. Macierz analizy
- Przegląd
- Zmienność w świecie rzeczywistym
- Studium zmienności: międzynarodowy system handlu elektronicznego
- Uwagi praktyczne
- Podsumowanie
- Pytania kontrolne
- Obserwacje
- Interpretacje
- Opinie i zastosowania
- Rozdział 17. Wzorzec dekoratora
- Przegląd
- Nowe szczegóły
- Wzorzec dekoratora
- Zastosowanie dekoratora w omawianym studium problemu
- Inne zastosowania: operacje wejścia i (lub) wyjścia
- Praktyczne uwagi na temat stosowania dekoratora
- Istota wzorca dekoratora
- Podsumowanie
- Pytania kontrolne
- Obserwacje
- Interpretacje
- Opinie i zastosowania
- Część VI Inne zalety wzorców
- Przegląd tematyki
- Rozdział 18. Wzorzec obserwatora
- Przegląd
- Kategorie wzorców
- Nowe wymagania aplikacji wspomagającej handel elektroniczny
- Wzorzec obserwatora
- Zastosowanie wzorca obserwatora
- Praktyczne uwagi na temat zastosowania obserwatora
- Podsumowanie
- Pytania kontrolne
- Obserwacje
- Interpretacje
- Opinie i zastosowania
- Rozdział 19. Wzorzec metody szablonu
- Przegląd
- Nowe wymagania
- Wzorzec metody szablonu
- Zastosowanie wzorca metody szablonu
- Zastosowanie wzorca metody szablonu do redukcji nadmiarowości
- Praktyczne uwagi na temat zastosowania szablonu metody
- Podsumowanie
- Pytania kontrolne
- Obserwacje
- Interpretacje
- Część VII Fabryki
- Przegląd tematyki
- Rozdział 20. Wnioski płynące ze stosowania wzorców projektowych fabryki
- Przegląd
- Fabryki
- Uniwersalny kontekst raz jeszcze
- Fabryki działają zgodnie z wytycznymi
- Ograniczanie wektorów zmian
- Inny sposób rozumienia
- Różne zastosowania fabryk
- Praktyczne uwagi dotyczące fabryk
- Podsumowanie
- Pytania kontrolne
- Obserwacje
- Interpretacje
- Opinie i zastosowania
- Rozdział 21. Wzorzec singletonu oraz wzorzec blokowania dwufazowego
- Przegląd
- Wprowadzenie do wzorca singletonu
- Zastosowanie wzorca singletonu
- Wariant: wzorzec blokowania dwufazowego
- Reflekcje
- Praktyczne uwagi na temat zastosowania singletonu i blokowania dwufazowego
- Podsumowanie
- Pytania kontrolne
- Obserwacje
- Interpretacje
- Opinie i zastosowania
- Rozdział 22. Wzorzec puli obiektów
- Przegląd
- Problem wymagający zarządzania obiektami
- Dane składowe
- Metody
- Wzorzec puli obiektów
- Obserwacje: tworzenie obiektów nie jest jedynym możliwym zastosowaniem fabryk
- Podsumowanie
- Pytania kontrolne
- Obserwacje
- Interpretacje
- Opinie i zastosowania
- Rozdział 23. Wzorzec metody fabryki
- Przegląd
- Nowe wymaganie
- Wzorzec metody fabryki
- Wzorzec metody fabryki a obiektowe języki programowania
- Praktyczne uwagi dotyczące zastosowania wzorca metody fabryki
- Podsumowanie
- Pytania kontrolne
- Obserwacje
- Interpretacje
- Opinie i zastosowania
- Rozdział 24. Fabryki podsumowanie
- Przegląd
- Etapy procesu tworzenia oprogramowania
- Podobieństwa fabryk i zasad programowania ekstremalnego
- Skalowanie
- Część VIII Podsumowanie
- Przegląd tematyki
- Rozdział 25. Wzorce projektowe i nowa perspektywa projektowania obiektowego
- Przegląd
- Podsumowanie zasad obiektowości
- Hermetyzacja implementacji za pomocą wzorców projektowych
- Analiza wspólności i zmienności a wzorce projektowe
- Dekompozycja dziedziny problemu poprzez określenie odpowiedzialności
- Wzorce i projektowanie w kontekście
- Powiązania wewnątrz wzorców
- Wzorce projektowe i praktyki programowania inteligentnego
- Uwagi praktyczne
- Podsumowanie
- Pytania kontrolne
- Obserwacje
- Interpretacje
- Opinie i zastosowania
- Rozdział 26. Bibliografia
- Programowanie zorientowane obiektowo: strony WWW
- Zalecana lektura
- Lektura przeznaczona dla programistów korzystających z języka Java
- Lektura przeznaczona dla programistów korzystających z języka C++
- Lektura przeznaczona dla programistów korzystających z języka COBOL
- Lektura dotycząca metodyki programowania ekstremalnego
- Zalecana lektura dotycząca programowania
- Ulubiona lektura autorów
Kategoria: | Programowanie |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-283-6161-4 |
Rozmiar pliku: | 8,1 MB |