Facebook - konwersja
  • promocja

Projektowanie głosowych interfejsów użytkownika. Zasady doświadczeń konwersacyjnych - ebook

Wydawnictwo:
Tłumacz:
Data wydania:
13 czerwca 2022
Format ebooka:
MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(3w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.

Projektowanie głosowych interfejsów użytkownika. Zasady doświadczeń konwersacyjnych - ebook

Możliwość porozmawiania ze swoim komputerem od lat rozpalała wyobraźnię inżynierów, użytkowników i... artystów. Jak się okazało, sprawa nie jest - i nigdy nie była - oczywista: rozumienie naturalnej mowy to skomplikowany proces. Języki, którymi posługują się ludzie, są bowiem przepełnione subtelnościami i niejednoznacznością, a ich zrozumienie wymaga znajomości kontekstu. Intensywny rozwój technologii VUI doprowadził do tego, że komputer wykonujący polecenia głosowe nie jest niczym nadzwyczajnym. Wciąż jednak sporo można w tej dziedzinie poprawić. Szczególnie ważne wydaje się wzięcie pod uwagę wrażeń użytkownika: interfejs VUI, który jest uciążliwy dla odbiorcy, nie podaje potrzebnych informacji lub podaje zupełnie nieprzydatne, będzie użytkowany z niechęcią albo wcale.

W tym przewodniku znajdziesz przegląd najważniejszych zasad projektowania interfejsów głosowych, a także opis narzędzi służących do tego celu. Poza najbardziej podstawowymi informacjami o mechanizmach rozpoznawania głosu omówiono złożone strategie rozumienia języka naturalnego, analizę nastroju, zbieranie danych oraz techniki przekształcania tekstu w mowę. W książce wyczerpująco opisano zagadnienia wydajności interfejsu VUI: dowiesz się, co na tę wydajność wpływa i w jaki sposób można ją podnieść. Przedstawiono również problematykę systemów sterowanych głosowo, takich jak asystenty domowe czy interfejsy projektowane dla samochodów. Z przewodnika skorzystają zarówno menedżerowie oraz projektanci biznesowi, jak i projektanci interfejsów VUI, niezależnie od tego, czy samodzielnie piszą swoje VUI, czy korzystają z istniejących platform.

W książce:

  • kluczowe koncepcje projektów interfejsów głosowych
  • wizualne reprezentacje interfejsów głosowych
  • technologie rozpoznawania mowy
  • metody testowania aplikacji głosowych
  • poprawa wydajności aplikacji głosowych
  • rzeczywiste przykłady interfejsów głosowych

Spis treści


Przedmowa do wydania polskiego 11

Wstęp 13

1. Wprowadzenie 19

  • Krótka historia interfejsów VUI 19
    • Druga era interfejsów głosowych 20
    • Po co nam interfejsy głosowe? 21
  • Konwersacyjne interfejsy użytkownika 23
    • Wywiad z Alexą 23
  • Kim jest projektant interfejsów VUI? 25
  • Chatboty 26
  • Wnioski 28

2. Podstawowe zasady projektowania interfejsów głosowych 29

  • Różnice między projektami dla urządzeń mobilnych a projektami dla systemów IVR 29
  • Projekty konwersacyjne 32
  • Ustalanie oczekiwań użytkownika 35
  • Narzędzia projektowe 37
    • Przykładowe dialogi 37
    • Próby wizualne 38
    • Przepływy 38
    • Narzędzia do prototypowania 39
  • Potwierdzenia 40
    • Metoda 1. Pewność trójstopniowa 43
    • Metoda 2. Potwierdzenia niejawne 43
    • Metoda 3. Potwierdzenia niewerbalne 43
    • Metoda 4. Potwierdzenia ogólne 44
    • Metoda 5. Potwierdzenia wizualne 45
  • Sterowanie poleceniami a konwersacja 47
    • Sterowanie poleceniami 47
    • Konwersacja 50
  • Znaczniki konwersacji 52
  • Obsługa błędów 53
    • Nie wykryto mowy 55
    • Mowa wykryta, ale nie rozpoznana 56
    • Mowa rozpoznana, ale nie obsłużona 57
    • Mowa rozpoznana nieprawidłowo 57
    • Poszerzanie opisu błędu 58
  • Nie zrzucaj winy na użytkownika 59
  • Użytkownicy początkujący i zaawansowani 59
  • Pamiętaj o kontekście 60
  • Pomoc i inne uniwersalne elementy 65
  • Opóźnienia 68
  • Dwuznaczności 69
  • Dokumentacja projektowa 70
    • Teksty zachęty 71
    • Gramatyka i frazy kluczowe 71
  • Dostępność 71
    • Interakcje powinny być krótkie 72
    • Nie przedłużaj 73
    • Mów szybciej! 74
    • Przerwij mi w dowolnym momencie 75
    • Podawaj kontekst 75
    • Gdzie jestem? 76
    • Personalizacja mechanizmu TTS 76
  • Wnioski 78

3. Persony, awatary, aktorzy i gry wideo 81

  • Persony 81
  • Czy mój interfejs głosowy powinien być widoczny? 84
  • Używanie awatara - czego nie robić? 85
  • Używanie awatara (lub nagrania z aktorem) - co robić? 88
    • Opowiadanie historii 88
    • Praca zespołowa 89
    • Gry wideo 90
  • Kiedy korzystać z nagrań w moim interfejsie? 93
  • Wizualny interfejs głosowy - najlepsze praktyki 94
    • Czy użytkownicy muszą widzieć swój obraz? 95
    • A co z interfejsem graficznym? 95
    • Obsługa błędów 97
    • Kolejność mówienia i wchodzenie w słowo 98
    • Utrzymywanie zaangażowania i iluzja świadomości 99
  • Wizualne (ale bez awatara) informacje zwrotne 102
  • Wybieranie głosu 105
  • Zalety awatara 105
  • Wady awatara 107
    • Dolina niesamowitości 109
  • Wnioski 110

4. Technologia rozpoznawania mowy 111

  • Wybieranie mechanizmu 111
  • Wchodzenie w słowo 112
    • Limity czasowe 116
    • Limit czasu na zakończenie wypowiedzi 116
    • Limit czasu bez mowy 117
    • Zbyt dużo tekstu 122
  • Listy N-najlepszych 123
  • Wyzwania związane z rozpoznawaniem mowy 124
    • Hałas 125
    • Wiele mówiących osób 125
    • Dzieci 126
    • Nazwy, literowanie i znaki alfanumeryczne 127
  • Prywatność danych 128
  • Wnioski 129

5. Projektowanie zaawansowanych interfejsów głosowych 131

  • Wybieranie ścieżki interakcji na podstawie informacji głosowych 132
    • Odpowiedzi ograniczone 132
    • Mowa otwarta 133
    • Kategoryzacja danych wejściowych 134
    • Znaki wieloznaczne i wyrażenia logiczne 135
  • Rozwiewanie dwuznaczności 136
    • Brak informacji 136
    • Więcej informacji niż to potrzebne 138
  • Obsługa negacji 139
  • Wychwytywanie intencji i celów 141
  • Zarządzanie dialogiem 142
  • Nie zostawiaj użytkownika bez pomocy 144
  • Czy interfejs głosowy powinien wyświetlić to, co rozpoznał? 144
  • Analiza uczuć i wykrywanie emocji 146
  • Mechanizm syntezy mowy lub nagrania aktorów 148
  • Weryfikacja mówiącego 150
  • Słowa wybudzające 151
  • Kontekst 152
  • Zaawansowana wielomodalność 153
  • Wstępne zbiory danych 153
    • Dane ze stron WWW 153
    • Dane z centrum telefonicznego 154
    • Zbieranie danych 154
  • Zaawansowane rozumienie języka naturalnego 154
  • Wnioski 158

6. Testowanie interfejsów głosowych przez użytkowników 159

  • Szczególne cechy interfejsów głosowych 159
  • Różne badania na temat użytkowników i przypadków użycia 160
    • Nie próbuj wymyślać ponownie koła 160
  • Projektowanie badania z rzeczywistymi użytkownikami 161
    • Definicja zadania 161
    • Wybieranie uczestników badania 163
    • Jakie pytania zadawać? 164
    • Na co zwracać uwagę? 168
  • Testowanie na wczesnym etapie 169
    • Przykładowe dialogi 169
    • Próbki 171
    • Testy "Czarnoksiężnika z krainy Oz" 171
    • Różnice między testami WOz i testami użyteczności 173
  • Testowanie użyteczności 174
    • Testy zdalne 174
    • Testy w laboratorium 178
    • Testy "partyzanckie" 178
  • Miary wydajności 179
  • Kolejne kroki 179
  • Testowanie interfejsów głosowych w samochodach, urządzeniach i robotach 180
    • Samochody 180
    • Urządzenia i roboty 181
  • Wnioski 182

7. Twój interfejs głosowy jest ukończony! Co teraz? 183

  • Testy przed wydaniem systemu 183
    • Testy przechodzenia przez dialog 183
    • Testowanie rozpoznawania mowy 185
    • Testy obciążeniowe 186
  • Mierzenie wydajności 187
    • Wskaźnik ukończenia zadań 188
    • Wskaźnik przerwań 189
    • Inne elementy, które warto sprawdzić 189
  • Rejestrowanie zdarzeń 195
  • Transkrypcje 196
  • Fazy wdrożenia 197
    • Pilotaż 197
  • Ankiety 198
  • Analiza 199
    • Poziom pewności 200
    • Limity czasowe zakończenia mowy 200
    • Wyniki pośrednie i wyniki końcowe 201
    • Własne słowniki 201
    • Teksty zachęty 201
  • Narzędzia 202
    • Testy regresji 204
  • Wnioski 205

8. Interfejsy głosowe samochodów i urządzeń 207

  • Urządzenia 207
    • Asystenci domowi 207
    • Zegarki, opaski i słuchawki 215
    • Inne urządzenia 217
  • Samochody i pojazdy autonomiczne 218
    • Wyzwania związane z projektowaniem interfejsu głosowego dla samochodu 218
    • Projektowanie systemów dla samochodów 219
    • Rozproszenia podczas jazdy 222
    • Zmiana urządzenia 224
    • Tryb interakcji 225
    • Wnioski dotyczące samochodów 226
  • Wnioski 226

Epilog 227

Produkty wymieniane w tej książce 229

Kategoria: Programowanie
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-283-7085-2
Rozmiar pliku: 16 MB

BESTSELLERY

Kategorie: