Projektowanie interfejsów., Sprawdzone wzorce projektowe. Wydanie III - ebook
Projektowanie interfejsów., Sprawdzone wzorce projektowe. Wydanie III - ebook
Twórcy oprogramowania mogą dziś korzystać z wielu niesłychanie sprawnych narzędzi do tworzenia świetnych aplikacji. Równocześnie obserwujemy olbrzymi rozwój oprogramowania przeznaczonego do najróżniejszych urządzeń. Producenci aplikacji prowadzą swoisty wyścig zbrojeń, starając się zapewnić swoim użytkownikom porywające wrażenia podczas korzystania z oferowanych produktów. W tym niezwykle zmiennym środowisku stałe pozostaje jedno: sposób, w jaki ludzie postrzegają oprogramowanie i z niego korzystają. Ludzkie zmysły i psychika człowieka się nie zmieniają. Nawet najdoskonalsza aplikacja, jeśli ma być użyteczna, musi zapewniać interfejs odpowiadający potrzebom odbiorców.
Publikacja pozwala zapoznać się z fundamentalnymi teoriami i praktycznymi aspektami dobrego designu; to wydanie zostało starannie przejrzane i uzupełnione o najnowsze osiągnięcia w tej dziedzinie. Zawiera również spory zbiór sprawdzonych wzorców projektowych, znacząco ułatwiających projektowanie interfejsów. Wzorce te stworzono z wykorzystaniem zdobyczy psychologii, starano się przy tym zadbać o ich wszechstronność. Podstawą do ich zbudowania były większe lub mniejsze zadania wykonywane przy użyciu oprogramowania. Książka ułatwia poruszanie się po skomplikowanych zagadnieniach projektowania interfejsów, zapewniając wzorce dla aplikacji mobilnych, przeglądarkowych i samodzielnych programów komputerowych. Każdy wzorzec został zilustrowany przykładowymi projektami i opatrzony praktycznymi wskazówkami.
Dzięki tej książce dowiesz się, jak:
- przygotować się do projektowania interfejsu
- zapewnić, aby oprogramowanie miało strukturę zrozumiałą dla użytkowników
- projektować komponenty ułatwiające użytkownikom wykonywanie zadań
- ułatwić użytkownikom odnajdywanie potrzebnych funkcji
- uwzględniać w projektowaniu wizualnym aspekt użyteczności produktu
- tworzyć efektowne wizualizacje do prezentacji danych
Wzorce projektowe interfejsów: najlepsze wsparcie projektanta UX!
Spis treści
Wprowadzenie do trzeciego wydania 11
1. Projektowanie dla ludzi 19
- Kontekst 20
- Poznaj odbiorcę 20
- Interakcja jest konwersacją 20
- Dopasowanie treści i funkcjonalności do potrzeb odbiorców 21
- Poziom umiejętności 22
- Interfejs jest jedynie środkiem do celu 23
- Spytaj: Dlaczego? 24
- Wartość projektowania: właściwe rozwiązanie właściwego problemu 24
- Badania: sposób na poznanie kontekstu i celów 26
- Obserwacja bezpośrednia 27
- Studia przypadków 27
- Ankiety 27
- Persony 28
- Badania projektowe nie są badaniami rynku 28
- Wzorce - procesy poznawcze i zachowania związane z projektem interfejsu 29
- Bezpieczna Eksploracja 30
- Pragnienie Natychmiastowej Satysfakcji 31
- Satisficing 31
- Zmiany Na Bieżąco 32
- Odwlekanie Decyzji 33
- Stopniowa Konstrukcja 34
- Przyzwyczajenie 35
- Mikroprzerwy 36
- Pamięć Przestrzenna 37
- Pamięć Prospektywna 38
- Wspomagane Powtarzanie 40
- Obsługa Klawiaturą 41
- Media Społecznościowe, Dowód Społeczny I Współpraca 42
- Podsumowanie 43
2. Organizacja treści: architektura informacji i struktura aplikacji 45
- Cel 46
- Definicja 46
- Projektowanie obszarów informacyjnych dla ludzi 47
- Podejście 47
- Oddzielenie informacji od prezentacji 47
- Zasada MECE 48
- Sposoby organizacji i kategoryzacji treści 49
- Alfabet 49
- Liczba 49
- Czas 49
- Lokalizacja 50
- Hierarchia 50
- Podobieństwo 50
- Projektowanie na potrzeby aplikacji zorientowanych na zadaniowość i obieg pracy 50
- Widoczność często używanych elementów 50
- Dziel zadania na sekwencje kroków 51
- Wielokanałowość i zróżnicowanie rozmiarów ekranów 51
- Informacje w formie Kart 51
- Projektowanie systemu typów ekranów 52
- Ogląd - pokazanie listy lub siatki elementów 52
- Skupienie - pokazanie jednego elementu 54
- Tworzenie - udostępnienie narzędzi kreatywnych 54
- Działanie - umożliwienie wykonania czynności 55
- Wzorce 55
- Ekspozycja, Wyszukiwanie I Przeglądanie 56
- Bezpośredni Dostęp Mobilny 66
- Aktualności 67
- Przeglądarka Multimediów 81
- Pulpit 90
- Płótno I Paleta 93
- Kreator 97
- Edytor Ustawień 99
- Różne Widoki 105
- Wiele Obszarów Roboczych 112
- System Pomocy 115
- Tagi 126
- Podsumowanie 132
3. Tam i z powrotem: nawigacja, drogowskazy i orientacja 133
- Przestrzeń informacji i czynności 134
- Drogowskazy 134
- Orientacja 134
- Nawigacja 135
- Nawigacja globalna 135
- Nawigacja funkcyjna 136
- Nawigacja asocjacyjna i wierszowa 136
- Powiązane treści 136
- Tagi 136
- Model społecznościowy 137
- Konwencje projektowania nawigacji 137
- Oddzielenie projektu nawigacji od projektu wizualnego 137
- Obciążenie poznawcze 137
- Niewielkie odległości 138
- Modele nawigacyjne 139
- Oś i szprychy 139
- Pełne połączenie 140
- Wiele poziomów lub drzewo 140
- Krok po kroku 142
- Piramida 142
- Płaska nawigacja 144
- Wzorce 144
- Wskazane Punkty Startowe 145
- Spis Treści 150
- Piramida 155
- Panel Modalny 159
- Głębokie Linkowanie 164
- Wyjście Ewakuacyjne 168
- Grube Menu 172
- Mapka Strony W Stopce 176
- Narzędzia Logowania 181
- Mapa Sekwencji 183
- Okruszki 188
- Pasek Przewijania Z Adnotacją 192
- Animowane Przejście 195
- Podsumowanie 200
4. Układ elementów 201
- Podstawy tworzenia layoutu 201
- Hierarchia wizualna 201
- Co sprawia, że element wydaje się ważny 202
- Cztery zasady psychologii postaci 207
- Przepływ wzroku 209
- Wykorzystanie dynamicznych elementów 211
- Odblokowywanie Reakcyjne 213
- Ujawnianie Reakcyjne 213
- Obszary interfejsu 214
- Wzorce 215
- Layout 215
- Wydzielanie informacji 216
- Ramy Graficzne 216
- Obszar Centralny 219
- Siatka Równoprawnych Elementów 222
- Zatytułowane Sekcje 223
- Zakładki 226
- Akordeon 230
- Zwijane Panele 233
- Ruchome Panele 235
5. Styl wizualny i estetyka 239
- Podstawy projektowania graficznego 240
- Hierarchia wizualna 240
- Kompozycja 240
- Kolor 242
- Typografia 246
- Czytelność 252
- Sugestywność 253
- Obrazy 257
- Co to oznacza dla aplikacji biznesowych 259
- Dostępność 260
- Rodzaje stylów wizualnych 260
- Skeumorficzny 261
- Ilustrowany 262
- Płaski 263
- Minimalistyczny 266
- Adaptacyjny/parametryczny 268
- Podsumowanie 269
6. Urządzenia mobilne 271
- Wyzwania i szanse towarzyszące projektowaniu na urządzenia mobilne 272
- Niewielki rozmiar ekranu 272
- Zróżnicowana szerokość ekranu 272
- Ekrany dotykowe 273
- Trudność w pisaniu 273
- Problemy związane z otoczeniem 273
- Lokalizacja 274
- Kontekst społeczny i ograniczona uwaga 274
- Jak podejść do projektowania dla urządzeń przenośnych 274
- Wzorowe przykłady 277
- Wzorce 279
- Pionowy Stos 280
- Klisza 282
- Narzędzia Dotykowe 284
- Dolny Pasek Nawigacyjny 288
- Kolekcje I Karty 289
- Nieskończona Lista 293
- Duże Marginesy 294
- Wskaźniki Wczytywania 297
- Połączone Aplikacje 298
- Zadbaj o interfejs mobilny 303
7. Listy 305
- Scenariusze korzystania z list 305
- Architektura informacji 306
- Co chcesz pokazać? 307
- Wzorce 310
- Wybór Dwupanelowy lub Widok Złożony 310
- Uszczegółowienie W Jednym Oknie 314
- Wkładki 317
- Karty 320
- Siatka Miniaturek 323
- Karuzela 327
- Paginacja 329
- Bezpośrednie Przejście Do Elementu 332
- Przewijanie Alfabetyczne/Numeryczne 335
- Pole Nowego Elementu 336
- Podsumowanie 338
8. Jak to się robi: czynności i polecenia 339
- Dotykanie, przeciąganie i szczypanie 340
- Obracanie i potrząsanie 341
- Przyciski 341
- Paski menu 341
- Menu kontekstowe 342
- Rozwijane menu 342
- Paski narzędzi 342
- Odnośniki 342
- Panele poleceń 342
- Ukryte narzędzia 343
- Pojedyncze i dwukrotne kliknięcia 343
- Polecenia klawiszowe 343
- Skróty 344
- Kolejność tabulacji 344
- Przeciągnij i upuść 344
- Wpisywane polecenia 344
- Afordancja 345
- Bezpośrednia manipulacja obiektami 345
- Wzorce 347
- Grupy Przycisków 348
- Ukryte Narzędzia 350
- Panel Poleceń 353
- Wyszczególniony Przycisk "Zakończ" 356
- Inteligentne Elementy Menu 362
- Podgląd 364
- Spinnery I Wskaźniki Postępu 368
- Odwoływalność 373
- Wielopoziomowe Cofanie Czynności 375
- Historia Poleceń 379
- Makra 381
- Podsumowanie 387
9. Prezentowanie złożonych danych 389
- Podstawy infografik 389
- Modele organizacyjne - jak wygląda organizacja danych? 390
- Przedświadoma interpretacja zmiennych - co wiąże się z czym? 391
- Nawigacja i przeglądanie - jak mogę zgłębić te dane? 395
- Sortowanie i przestawianie - czy mogę zmienić strukturę danych, by uzyskać inny punkt widzenia? 396
- Wyszukiwanie i filtrowanie - w jaki sposób mogę dostać wyłącznie te dane, których potrzebuję? 399
- Dane jako takie - jakie są konkretne wartości danych? 400
- Wzorce 402
- Chmurki Informacyjne 402
- Podświetlanie Danych 406
- Dynamiczne Kwerendy 408
- Rozrysowywanie Danych 411
- Równoległe Wykresy 415
- Wykres Panelowy 418
- Moc wizualizacji danych 422
10. Dane wejściowe: formularze i kontrolki 423
- Podstawy projektowania formularzy 424
- Formularze stale ewoluują 426
- Dodatkowe materiały 427
- Wzorce 427
- Format Pobłażliwy 428
- Format Strukturalny 432
- Uzupełnianie 435
- Wskazówki 438
- Zapytanie 442
- Miernik Bezpieczeństwa Hasła 444
- Automatyczne Uzupełnianie 449
- Rozwijany Selektor 456
- Kreator Listy 460
- Poprawne Wartości Domyślne 464
- Komunikaty O Błędach 468
- Podsumowanie 474
11. Systemy interfejsów użytkownika i Atomic Design 475
- Systemy UI 476
- Przykład systemu UI opartego na komponentach: Microsoft Fluent 476
- Atomic Design - metodyka projektowania systemów 479
- Przegląd 480
- Hierarchia Atomic Design 481
- Frameworki UI 482
- Przegląd 483
- Korzyści 483
- Właściwości frameworków UI 483
- Przegląd wybranych frameworków UI 484
- Podsumowanie 494
12. Poza ekranem 497
- Inteligentne systemy - części składowe 498
- Połączone urządzenia 498
- Systemy antycypacyjne 498
- Systemy asystujące 498
- Naturalne interfejsy użytkownika 499
- Podsumowanie 499
Kategoria: | Webmaster |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-283-6742-5 |
Rozmiar pliku: | 87 MB |