Facebook - konwersja
Darmowy fragment

  • Empik Go W empik go

„Proszę to wyciąć”, czyli historia scen wyciętych z polskich filmów w pierwszym ćwierćwieczu PRL - ebook

Wydawnictwo:
Format:
MOBI
Data wydania:
17 października 2024
35,00
3500 pkt
punktów Virtualo

„Proszę to wyciąć”, czyli historia scen wyciętych z polskich filmów w pierwszym ćwierćwieczu PRL - ebook

Sceny wycięte z polskich filmów w okresie PRL-u obrosły legendą czegoś bezpowrotnie utraconego. Taśmy z takimi scenami niszczono, a jedyną po nich pozostałością były osobiste opowieści reżyserów, fragmenty scenopisów i dokumenty kolaudacyjne. Dopiero kilkanaście lat temu okazało się, że istnieje jednak pewien wizualny ślad, pozwalający pełniej wyobrazić sobie te utracone sekwencje: to niewykorzystane wcześniej fotosy filmowe, które fotosiści wykonywali na planie. Z wielu negatywów fotograficznych nie robiono nigdy odbitek, spoczywały przez lata w pudłach i dopiero proces skanowania tych materiałów klatka po klatce pozwolił teraz odkryć, że są tam również fotosy ilustrujące wycięte sceny.
Autor Proszę to wyciąć analizuje najważniejsze polskie filmy pierwszego ćwierćwiecza PRL-u. Za punkt wyjścia bierze właśnie historię wyciętych z nich scen i próbuje odpowiedzieć na pytanie: jakimi filmami byłyby Pokolenie i Niewinni czarodzieje Andrzeja Wajdy, Nikt nie woła Kazimierza Kutza, Zezowate szczęście Andrzeja Munka czy Rejs Marka Piwowskiego, gdyby nie ingerencje cenzorskie? Jakie treści dobudowywały do tych filmów sceny, których usunięcie zostało autorom odgórnie narzucone? Zestawienie archiwalnych dokumentów produkcyjnych i cenzorskich z odkrytymi fotosami oraz wspomnieniami twórców pozwala najpełniej dziś odtworzyć nie tylko historię konkretnych scen wyciętych z filmów, ale także opisać cały skomplikowany proces ingerowania w dzieło filmowe na różnych etapach jego produkcji.

Piotr Śmiałowski – historyk kina polskiego i dziennikarz filmowy. Doktor nauk humanistycznych. W latach 2004‒2019 stały współpracownik miesięcznika „Kino”. Od 2009 roku współpracownik portalu Fototeka Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego oraz Nowych Horyzontów Edukacji Filmowej (noszących od niedawna nazwę Edukacja Młode Horyzonty). Publikował także w „Ekranach”, „Images” i „Pleografie”. Autor monografii Tadeusz Janczar. Zawód: aktor (2007), wywiadu rzeki z reżyserem Tadeuszem Chmielewskim Jak rozpętałem polską komedię filmową (2012) oraz książki Niewidzialne filmy. Uparci debiutanci (2018) o niezrealizowanych projektach debiutów fabularnych Wojciecha Jerzego Hasa, Janusza Morgensterna oraz Jerzego Hoffmana i Edwarda Skórzewskiego.

Spis treści

Wprowadzenie

Rozdział 1. Ingerencje w projekt filmowy oraz fotos jako nowy przedmiot do badań nad cenzurą

1.1. Zarys procesu cenzurowania filmu

1.2. Fotos jako jedyny wizualny ślad po usuniętej scenie

1.3. Niezrealizowane pomysły na nośne znaczeniowo sceny

1.4. Nakręcone sceny nieukończonego filmu

1.5. Zamiana odtwórcy jednej z ról

1.6. Alternatywne wersje montażowe

1.7. Sceny źle obecne

Rozdział 2. Kino po wojnie

2.1. Dom na pustkowiu (1949)

2.2. Robinson warszawski (1949)

Rozdział 3. Kino okresu odwilży

3.1. Pokolenie (1954)

3.2. Baza ludzi umarłych (1958)

3.3. Zezowate szczęście (1960)

3.4. Nikt nie woła (1960)

3.5. Niewinni czarodzieje (1960)

Rozdział 4. Kino lat sześćdziesiątych

4.1. Głos z tamtego świata (1962)

4.2. Życie raz jeszcze (1964)

4.3. Sami swoi (1967)

4.4. Słońce wschodzi raz na dzień (1967)

Rozdział 5. Kino po Marcu

5.1. Gra (1968)

5.2. Rejs (1970)

Podsumowanie

Podziękowania

Nota bibliograficzna

Bibliografia

Indeks nazwisk

Indeks filmów

Indeks utworów literackich

“Cut It Out, please”, or the History of Deleted Film Scenes in the First Twenty-Five Years of the Polish People’s Republic

Summary

 

Kategoria: Kino i Teatr
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-242-6799-6
Rozmiar pliku: 3,9 MB

BESTSELLERY

Menu

Zamknij