Przeszłość niepokonana. Sztuka niemiecka po 1945 roku jako przestrzeń i medium pamięci - ebook
Wydawnictwo:
Data wydania:
1 stycznia 2018
Format ebooka:
PDF
Format
PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz
laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony,
jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania
czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla
oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym
laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym
programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe
Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny
program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią
niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy
każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną
aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego,
który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire
dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
Pobierz fragment
Pobierz fragment w jednym z dostępnych formatów
Przeszłość niepokonana. Sztuka niemiecka po 1945 roku jako przestrzeń i medium pamięci - ebook
Książka Justyny Balisz-Schmelz Przeszłość niepokonana. Sztuka niemiecka po 1945 roku jako przestrzeń i medium pamięci jest pierwszym opracowaniem tej problematyki na gruncie polskim. Co ciekawe, pod wieloma względami wydaje się pionierska także z perspektywy niemieckiej historii sztuki, w ramach której do tej pory nie powstała monografia poświęcona temu zagadnieniu. Jak podkreśla autorka, nie chodzi o sztukę po Holokauście, lecz o recepcję drugiej wojny światowej we wszelkich jej przejawach, co dotychczas umykało uwadze badaczy, skoncentrowanych głównie na analizie traumy wynikającej z Shoah. Wart podkreślenia jest również fakt, że dzięki tej książce na gruncie polskiej humanistyki po raz pierwszy udał się proces unarzędziowienia teorii pamięciologicznych obojga Assmannów, głównie zaś Aleidy Assmann w analizach wybranych dzieł sztuki. Metodologia w ujęciu Justyny Balisz-Schmelz stała się kluczem do stawiania pytań i rozumienia, a nie jedynie zewnętrznym „rynsztunkiem”, który nie znajdowałby zastosowania na poziomie analitycznym. Autorka przepracowuje teorie Assmannów w taki bowiem sposób, że działają one zarówno w makro-, jak i w mikroskali, co stanowi doskonałe uzupełnienie wydanych nareszcie po polsku fundamentalnych tekstów Assmannów.
Z recenzji dr hab. Marty Smolińskiej, prof. UAP
Spis treści
Zamiast wstępu. Cóż po pamięci w czasie marnym?
Wprowadzenie. Czyli o czym (nie) traktuje ta książka
I. Ramy teoretyczne. Dove sta memoria?
1. Problemy z pamięcią
2. Bolesny skarb – Mnemosyne
3. Między pamięcią komunikatywną a kulturową – Aleida i Jan Assmannowie
4. Rozległe pole pamięci
5. Ekskurs – dlaczego pamięć?
6. Pamięć kulturowa – kultura pamięci
7. Stan badań
8. Pamięć w sztuce – pamięć sztuki – sztuka jako medium pamięci
9. Media i metafory pamięci
II . Panorama. Krótka historia recepcji faszyzmu w sztuce niemieckiej
1. Skąd przychodzimy? Jeden naród w dwóch państwach
2. Kim jesteśmy? Dokąd zmierzamy? Dwa narody w jednym państwie
III . Uporczywa cielesność pamięci
1. Ciało i pamięć
2. O (nie)obecności ciała w powojennej sztuce niemieckiej
3. Joseph Beuys. Hoc est enim corpus meum
4. Ciało odheroizowane w opowieściach niepokornych. Georg Baselitz i Anselm Kiefer
IV. Aura miejsca. Obudzić wspomnienia
1. Topos pamięci miejsca
2. Na ruinach pamięci
3. Przypomnieć miejscu jego historię
4. Lapides viventes, czyli o tym, jak Beate Passow i Andreas von Weizsäcker opatrywali rany pamięci
5. Genius loci. Anselma Kiefera wywoływanie duchów
V. Homo scribens
1. Pamięć „piśmienna”
2. Jochen Gerz. Ten, który „się publikuje”
3. Hanne Darboven. Nulla dies sine linea
VI. W archiwach pamięci
1. Pamięć zarchiwizowana
2. Po drugiej stronie archiwum. Joseph Beuys: Auschwitz Demonstration
3. Otwarte archiwa Sigrid Sigurdsson
4. Widzieć – fotografować – malować. Atlas Gerharda Richtera
Uwagi końcowe
Bibliografia
Spis ilustracji
Indeks nazwisk
Summary
Kategoria: | Popularnonaukowe |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 97883-242-3345-8 |
Rozmiar pliku: | 6,5 MB |