Facebook - konwersja
Pobierz fragment

Przygoda kina. Prace dedykowane Profesorowi Tadeuszowi Lubelskiemu - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
1 stycznia 2019
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
14,00

Przygoda kina. Prace dedykowane Profesorowi Tadeuszowi Lubelskiemu - ebook

Twórczość Tadeusza Lubelskiego ‒ głównego architekta historiografii kina polskiego ‒ stała się spoiwem zbioru esejów i artykułów dedykowanych krakowskiemu historykowi kina z okazji Jego 70. urodzin. Zgromadzone prace ‒ podobnie jak kręgi rozchodzące się na wodzie ‒ oscylują wokół tematów podejmowanych przez Jubilata, jednocześnie je rozwijając i reinterpretując.

Ta twórcza kontynuacja zaowocowała ponownym odczytaniem filmów Tadeusza Konwickiego oraz Andrzeja Wajdy, a przede wszystkim ‒ wskazaniem kryjących się w dziełach kina polskiego różnorodnych, często niełatwych do pogodzenia narracji historycznych.

Idąc tym tropem, Autorzy szukają głosów komplikujących dominującą opowieść, omawiając przykładowo lokalną górnośląską geografię filmową, gatunkową kontrkulturowość, polifoniczność kina z epoki Solidarności czy kolejne odsłony „historii nie-byłej”. Wspomniana wielowariantowość zawsze znajduje jednak co najmniej jeden punkt wspólny – odwołanie do refleksji na temat kina polskiego pióra Profesora Tadeusza Lubelskiego.

 

„Jeśli miałabym (…) powiedzieć od razu nazwisko kogoś, kto wie wszystko o filmie, to – oczywiście – Tadeusz Lubelski!”

Krystyna Zachwatowicz-Wajda

 

„Szczerze zazdroszczę Andrzejowi Wajdzie tego, że jego twórczość stała się przedmiotem krytycznego zainteresowania Jubilata. Ta moja zazdrość to najwyższy komplement, jaki składam (…)”.

Krzysztof Zanussi

 

„(…) ten przeuroczy chłopiec, ten absolutny gigant inteligencji (...) miał w sobie przestrzeń, w którą nikt nie właził, (…) pielęgnował ją i strzegł jak oka w głowie, bo wiedział, że tam źródło jego siły”.

Jerzy Pilch

 

 

„Tomy jubileuszowe (...) mają określoną poetykę, balansującą pomiędzy formą czysto naukową, reprezentowaną przez część artykułów, oraz formułą tekstów bezpośrednio odnoszących się do postaci Jubilata, jego twórczości czy działalności naukowej, organizacyjnej i pozauniwersyteckiej. Warto jednak podkreślić, że tom Przygoda kina jest świetnie wyważony w proporcjach, ma charakter niemalże monograficzny, jest koherentny, a w dodatku intrygujący naukowo i poznawczo, i nawet teksty pozbawione aparatu naukowego czy eseistyczne są interesujące i nie są jedynie rytualnym «oddawaniem czci», ale ciekawym portretem zarówno Profesora Tadeusza Lubelskiego, jak i współczesnego kina i życia kulturalnego”.

Z recenzji dr. hab. Arkadiusza Lewickiego, prof. UWr

Spis treści

WSTĘP
Sebastian Jagielski, „Westerny” Tadeusza Lubelskiego
I. PRZYPADKI KINOFILA
Portrety rodzinne
Jerzy Pilch, Kompletne roczniki
Agnieszka Holland, Pokolenie
Krystyna Zachwatowicz-Wajda, Tę książkę chcę mieć dla siebie
Krzysztof Zanussi, Przewaga krytyki
Marcin Koszałka, Jeden z nas
Andrzej Werner, Dwaj przyjaciele z boiska
Krzysztof Gierat, Laudacje Profesora Lubelskiego
II. POCHWAŁA KINA
Rankingi i inne przyjemności
Anna Szczepańska, Pan Tadeusz. Paryski portret kinomana z Krakowa
Tadeusz Sobolewski, Przygoda kina
Jadwiga Hučková, Podziemne salony. Profesorowie z Gołębiej i okolic w Alma Radio
Bożena Janicka, Tadeusz Lubelski – i „Ostatni, co tak poloneza wodził”
Redakcja „Kwartalnika Filmowego”, Oczko
III. POWROTY KONWICKIEGO
Agnieszka Morstin, Znaczenie powrotu. O pokrewieństwie Salta Tadeusza Konwickiego i Pokłosia Władysława Pasikowskiego
Marcin Maron, Przestrzenie i barwy pamięci. Rola obrazu i stylistyka zdjęć w filmie Jak daleko stąd, jak blisko
Przemysław Kaniecki, Co jest na Księżycu? Witaj, Ziemio – niebyły nowofalowy film o kosmonautyce
IV. WAJDA TRANSNARODOWY
Paul Coates, Wajda i inni
Tadeusz Szczepański, Portret wyobrażony: hommage Alaina Resnais dla Andrzeja Wajdy
Joanna Wojnicka, Wajda/Camus – dwa spojrzenia na Dostojewskiego
V. HISTORIE KINA POLSKIEGO
Iwona Kurz, „Zależy, jak się patrzy”. Trzy Polski sezonu Solidarności
Andrzej Gwóźdź, O górnośląskiej geografii filmowej
Piotr Zwierzchowski, „Zbyt wiele prawd”. Trąd Andrzeja Trzosa-Rastawieckiego
Sebastian Jagielski, Melodramat, trauma i okrutny optymizm w Jak być kochaną Wojciecha Jerzego Hasa
Marek Hendrykowski, Filmowe przyjaźnie Munka
Mariola Dopartowa, „Kiedy ostatni raz byłem młody”. Jazz i jazzowanie w kulturze polskiej połowy lat pięćdziesiątych
Łukasz A. Plesnar, Polskie filmy fabularne w języku jidysz
VI. KINO POLSKIE WOBEC METAFIZYKI
Grażyna Stachówna, Jańcio Wodnik – trzy figury chrystusowe i jeden diabelski ogonek
Piotr Marecki, „Dzieciusiu kochany”. O Braciszku Andrzeja Barańskiego
Waldemar Frąc, Trzeci wymiar miłości. Pociąg Jerzego Kawalerowicza
Krzysztof Loska, Lem według Braci Quay
Iwona Kolasińska-Pasterczyk, Magiczny retro horror po polsku. Stefan Grabiński oczami Zygmunta Lecha
VII. HISTORIA NIEBYŁA
Leszek Kolankiewicz, Sous le ciel de Paris
Krzysztof Kornacki, Baza ludzi umarłych. Kolejne podejście
Piotr Śmiałowski, „Trzeba by tego Jana jakoś podkręcić”
Bibliografia prac naukowych profesora Tadeusza Lubelskiego (w opracowaniu Bartosza Tesarza)
Spis rozpraw doktorskich napisanych pod kierunkiem profesora Tadeusza Lubelskiego
Noty o Autorach
Spis zdjęć
Indeks nazwisk
Kategoria: Kino i Teatr
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 97883-242-2972-7
Rozmiar pliku: 10 MB

BESTSELLERY

Kategorie: