- W empik go
Przygotowania do wesela - ebook
Przygotowania do wesela - ebook
Tuż po zaręczynach rozpoczyna się bardzo intensywny czas przygotowań do wesela, między innymi dotyczy on wyboru sali, dekoracji, zespołu, sukni ślubnej i tak dalej, i tak dalej. W tym okresie trzeba bardzo uważać na wydatki, bo nieprzemyślane zakupy mogą doszczętnie uszczuplić kieszenie młodych.
W kwestii organizacyjnej bardzo dużo zależy od narzeczonych, zazwyczaj trochę od rodziców i teściów oraz część od umiejętności perswazyjnych usługodawców branży weselnej, nie mniej ważne jest także szczęście. Dlatego im większą wiedzę na temat poszczególnych faz przygotowań ślubnych zdobędą narzeczeni – tym mniejsze prawdopodobieństwo, że przepłacą za poszczególne usługi. Wiedza i w tym temacie jest na wagę złota.
Poradnik poleca serwis www.salenawesela.pl
Druga część Ebooka „Weselny niezbędnik – krok po kroku”, czyli Przygotowania do wesela – zawiera ogrom rad tworzących swoisty harmonogram planu weselnego, co więcej zawarte są w nim gotowe wzory umów oraz listy szczegółowych pytań do organizatorów przyjęć weselnych. W tej części znajdują się porady dotyczące również tego, od czego zacząć wszystkie przygotowania, w jakim czasie, z jakimi wydatkami trzeba się liczyć, jak załatwiać wszystkie formalności do kościoła i/lub do USC. Dodatkowo zamieszczone zostały szczegółowe opisy ślubu z obcokrajowcem w Polsce, zasady rozsyłania zaproszeń, strategia usadzania gości przy stole, lista popularnych czytań w kościele, zwyczaje i zabawy oczepinowe, propozycje menu i wiele, wiele innych cennych podpowiedzi.
Zwieńczeniem drugiej części Ebook jest dodatek specjalny pod tytułem „Rady dla pary młodej, jakich jeszcze nie znacie!”
Z pomocą tej książki Wasze wesele stanie się wspaniałą imprezą i o to przecież chodzi.
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-63548-51-3 |
Rozmiar pliku: | 758 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
1. Wesele z pomocą konsultanta.
2. Wesele w „remizie” lub w domu ludowym, jak się przygotować?
3. Wybór hotelu na ślub
4. Wybór sali weselnej
5. Wybór menu
6. Wybór tortu weselnego
7. Zaproszenia na ślub
8. Jak rozsadzić gości?
9. Nauka tańca
Wybieramy obsługę techniczną.
1. Fotograf/kamerzysta
2. Zespół muzyczny/DJ
3. Czym do ślubu?
4. Dekoracja sali weselnej
5. Dekoracja samochodu
6. Dekoracja kościoła
7. Atrakcje dodatkowe na ślub
Formalności ślubne
1. Ślub kościelny
2. Ślub cywilny
3. Drużba i druhna
4. Ślub z obcokrajowcem
Weselne zakupy
1. Obrączki
2. Suknia ślubna i garnitur.
3. Coś na noc poślubną
4. Alkohol
5. Kwiaty
Moda i uroda
1. Fryzura na ślub
2. Makijaż ślubny
3. Paznokcie
4. Fryzura na poprawiny
Msza święta
1. Popularne teksty czytań oraz psalmy
Po mszy świętej
1. Ryż, gołębie, czy płatki róż?
2. Zbieranie monet
3. Bramy
Umowy
1. Wzór umowy na salę weselną
2. Wzór umowy dla fotografa/kamerzysty
3. Wzór umowy dla DJ/zespołu muzycznego
4. Wzór umowy uniwersalnej
Dodatek specjalny: Rady dla pary młodej, jakich jeszcze nie znacie!Słowo wstępne.
Przygotowania do wesela to ciężka praca, niektórzy wręcz twierdzą, że to najtrudniejsze zadanie, z jakim przyszło im się zmierzyć w młodości. Organizacja ślubu to również liczne kłótnie, problemy organizacyjne i temperament pary - nic więc dziwnego, że właśnie w tym czasie na światło dzienne „wychodzą” wszelkie wady i zalety narzeczonych. Dlaczego? Ponieważ planowanie wesela to proces wieloetapowy wymagający zaangażowania się obojga partnerów, wytrwałości, logicznego myślenia i dobrego rachowania poszczególnych elementów składowych. Zwieńczeniem ciężkiej pracy staje się ślub i wesele, a w rezultacie całe przyszłe życie.
Druga część poradnika, którą oddajemy właśnie w Państwa ręce ma pomóc wszystkim tym, którzy o planowaniu wesele nie mają zielonego pojęcia, a także tym, którzy potrzebują tylko kilku wskazówek do tak zwanego zapięcia wszystkiego na ostatni guzik.
Cała książka „Weselny niezbędnik – krok po kroku” została podzielona na 4 części:
1) Pierwszy krok do wspólnego życia
2) Przygotowania do wesela
3) Dzień wesela
4) Po weselu
„Przygotowania do wesela” to część, w której znajdziemy odpowiedzi na takie pytania jak: Gdzie wynająć salę weselną? Czy zapewnienie noclegów dla gości pozostaje w gestii państwa młodych? Czy lepiej wynająć zespół czy DJ? Jak zorganizować ślub z obcokrajowcem? Do tego prezentujemy popularne teksty czytań na mszę świętą oraz gotowe wzory umów dla podwykonawców (dla fotografa, kamerzysty, zespołu oraz umowa na salę weselną).
Życzymy Wam przyjemności z czytania poradnika i pomyślności na nowej drodze życia.
Małgorzata Michalska
Planujemy wesele.
1. Wesele z pomocą konsultanta.
Profesjonalny konsultant ślubny pomoże młodej parze w kompleksowej organizacji wesela, ale co to znaczy kompleksowa organizacja wesela?
Mówiąc najprościej to załatwianie wszystkich spraw składających się na pełną organizację wesela, od zbierania dokumentacji do urzędu tanu cywilnego i kościoła poprzez wynajem sali weselnej aż po zamówienie fryzjera i kosmetyczki.
Co ważne, a może i najważniejsze przy wyborze dobrego konsultanta trzeba zapytać, czy nasz konsultant ma podpisane umowy z wybranymi obiektami weselnymi oraz usługodawcami, po to, aby mógł negocjować korzystne rabaty dla nas. Wynajmując konsultanta chcemy mieć przecież pewność, że nasz ślub będzie perfekcyjny i to za rozsądną cenę.
Sala weselna stanowi główny koszt całego przyjęcia, dlatego bardzo ważne jest, aby konsultant sprawnie załatwiał dla nas atrakcyjne oferty cenowe. Nawet, jeśli rabat nie będzie przekraczał 5 – 10% za poszczególne elementy, to w rozrachunku końcowym czarno na białym zobaczymy ile łącznie zaoszczędziliśmy dzięki pracy naszego konsultanta.
Pomoc konsultanta to dla nas wygoda i spokój, a także dużo zaoszczędzonego czasu wolnego – bezcenne walory wpływające na nasze dobre samopoczucie w drodze do ołtarza.
2. Wesele w „remizie” lub w domu ludowym, jak się przygotować?
Na wesele w remizie zdecydowanie częściej decydują się mieszkańcy małych, wiejskich gmin, co jest podyktowane najczęściej kwestią finansową oraz miejscem zamieszkania młodych.
Brak innych sal weselnych w okolicy to kolejny powód, dla którego młodzi decydują się na wesele w remizie, do tego duże koszty dojazdu do większego miasta sprawiają, że domy ludowe cieszą się nadal dużym powodzeniem wśród narzeczonych z terenów wiejskich.
Wesele w remizie wcale nie musi być toporne, nudne, albo tym bardziej jarmarczne – wystarczy zastosować się do kilku wskazówek organizacyjnych, aby zachwycić gości lokalnymi przysmakami i wyjątkową gościnnością tak charakterystyczną dla małych miejscowości.
1. Zakupy. Organizując wesele na sali wiejskiej musimy zdawać sobie sprawę z tego, że wszelkie produkty spożywcze będziemy musieli kupić i dowieźć sami, dlatego trzeba mieć na uwadze to, że przynajmniej 2 – 3 dni będziemy musieli zarezerwować na pożytek zakupów. Potrzebne będą dwie wizyty u kucharki po pierwsze, aby ustalić menu, a po drugie, aby ustalić ilość produktów do zakupu. Większość zakupów robimy na 2-3 tygodnie przed weselem, natomiast krótkoterminowe produkty należy zakupić na ostatnią chwilę. W tym temacie trzeba zachować maksimum bezpieczeństwa, aby uniknąć zatrucia pokarmowego gości. Przygotowanie tak zwanego stołu wiejskiego należy zamówić oddzielnie u rzeźnika, podobnie ciasta, tort i chleby.
2. Dekoracja. W tym temacie mamy dwie możliwości realizacji wystroju, albo sami wykonamy dekorację na dzień przed weselem, albo wynajmiemy firmę profesjonalnie dekorującą sale weselne. W tym pierwszym przypadku oczywiście zaoszczędzimy dodatkowe pieniądze, jednak zmarnujemy praktycznie cały dzień na przygotowanie sali. Wynajmując firmę warto zaznaczyć także, aby w koszt wchodziło sprzątanie wnętrza także po zakończonej uroczystości. Musimy pamiętać także o tym, że tak na dwa dni przed weselem warto sprawdzić czystość podłóg, okien, a także toalety i jeśli mamy wątpliwości, co do stanu warto poprosić znajomych o pomoc w posprzątaniu sali bądź wynająć 1- 2 osoby do gruntowego sprzątania. Sala w remizie czy domu ludowym jest raczej oszczędna w formie, a czasami także „podniszczona”, dlatego wybierając dekorację musimy mieć na uwadze to, aby nie przeładować detalami i kolorami wnętrza, które zamiast zachwycać będzie przytłaczało. Warto zastosować maksimum 2 kolory w dekoracjach i raczej zrezygnować w balonów. To, co sprawdza się zawsze, to dekoracje ze świeżych kwiatów oraz pokrowce na krzesła.
3. Atrakcje dodatkowe. Tort z fajerwerkami to najczęściej spotykany typ atrakcji podczas uroczystości, ale zamiast tak charakterystycznego momentu można przewrotnie najpierw zaprosić gości na pokaz sztucznych ogni przed salą, a potem na pyszny tort. Zdjęcia na tle rozświetlonego nieba z pewnością będą oryginalną pamiątką ze ślubu. Dodatkowo można uszykować księgę gości, w której wszyscy zaproszeni złożą swój podpis z życzeniami. To, co spotyka się z dużym zainteresowaniem to także wszelkie pokazy barmańskie, podczas których goście mogą do woli komponować sobie najróżniejsze drinki. Na zwieńczenie wesela nadal dobrym akcentem jest wniesienie pieczonego prosiaka z kompozycją najróżniejszych sosów.
4. Ukłon w stronę gości. Wiejskie wesele nie może odbyć się bez swojskich przysmaków, dlatego miłym akcentem z pewnością będzie specjalny stół z tradycyjnymi wyrobami wędliniarskimi. Kiełbasa, kaszanka, smalec, pasztety, ogórki kiszone, świeży chleb i co tylko przyjdzie nam jeszcze do głowy bez dwóch zdań spotka się z euforią ze strony biesiadników. A na zakończenie wesela zamiast tradycyjnej butelki wódki warto gościom wręczyć coś zupełnie innego, co? A na przykład po słoiczku specjalnego smalczyku z cebulą i mięsem z etykietą zawierającą imiona młodych. Taki rarytas to prawdziwa niespodzianka!
Koszt realizacji wesela na remizie jest faktycznie sporo niższy niż ten za wesele w sali restauracyjnej, jednak nie możemy zapomnieć o tym, że specyfika takiego wydarzenia jest inna. Wynajmując kucharkę musimy pomyśleć także o paniach do obsługi gości, a także o ekipie, która posprząta wszystko po weselu. To, co zyskamy już po przyjęciu, to z pewnością spora ilość gotowych dań do zamrożenia, a także herbaty, kawy, cukier i wiele innych produktów, których goście nie spożyli.
3. Wybór hotelu na ślub.
Młodzi decydując się na ślub w innym mieście niż to, z którego pochodzą powinni pomyśleć o lokalu, który nie tylko doskonale sprawdzi się na przyjęcie weselne, ale także udźwignie temat noclegów dla gości. I o tym w poniższym tekście.
Wiele młodych osób decyduje się na ślub daleko od rodzinnego domu, dlatego temat noclegów dla gości staje się głównym problemem do rozwiązania. Gdzie zapewnić pokoje i kto ma za nie zapłacić? To najczęściej pojawiające się pytania przy tej okazji.
W takim przypadku już na etapie poszukiwania sali weselnej warto rozważyć taki lokal, który dysponuje pokojami dla gości. Doskonale na ten cel sprawdzą się hotele i pensjonaty, które z łatwością znaleźć można w serwisie www.salenawesela.pl, bo to właśnie tu promowane są obiekty kompleksowo dbające o wygodę weselników.
Koszt wynajmu noclegów nie powinien być wysoki dla pary młodej, która będzie wynajmować pokoje w tym samym obiekcie, co salę weselną. W takim przypadku cena najczęściej wynosi 50% ceny wyjściowej za pokój plus apartament dla nowożeńców gratis. To dodatkowo bardzo wygodne rozwiązanie, gdyż zarówno para młoda, jak i goście w każdej chwili mogą pójść do pokoju odpocząć czy poprawić fryzurę, makijaż w przypadku pań.
Koszt wynajmu powinni pokryć państwo młodzi tuż po zakończeniu uroczystości. Taki model jest najczęściej spotykany i akceptowany przez większość narzeczonych. Czasami zdarza się też tak, że młodych nie stać na dodatkowy koszt za noclegi i wówczas goście już na poziomie zaproszeń informowani są o możliwości wynajmu noclegów na własny koszt. Czy tak wypada? Raczej nie, bo w ramach gościnności młodej pary powinno wchodzić także zapewnienie biesiadnikom bezpiecznego i wygodnego noclegu. Po za tym koszt kilku noclegów w skali całego wesela wcale nie jest aż tak wielki, dlatego nie powinno się oszczędzać w tym temacie na wygodzie gości i ich komforcie psychicznym. Przecież będąc w ich położeniu także chcielibyśmy mieć zagwarantowany nocleg na koszt zapraszającego. Trzeba mieć na uwadze także to, iż niektórzy z zaproszonych gości zrezygnują z udziału w uroczystości, gdy koszt za nocleg będą musieli pokryć sami. Inni przyjmą zaproszenie, ale pomniejszą wartość „koperty” o koszt noclegów.
Wesele w hotelu do bardzo dobry pomysł, dla wszystkich tych, dla których liczy się wygoda ponad wszystko. W obiektach tego typu obsługa zapewnia doskonałą obsługę i najlepsze warunki lokalowe.
4. Wybór sali weselnej.
W poprzednim artykule pisaliśmy o tym, jak znaleźć dobrą salę weselną czy hotel w innym mieści niż to, z którego pochodzimy, a w poniższym tekście postaramy się podpowiedzieć, czym kierować się przy wyborze sali weselnej w miejscu zamieszkania.
Przede wszystkim nie należy uprzedzać się z góry do danego obiektu.
To najczęstszy błąd popełniany przez wiele par - pomijanie miejsc zlokalizowanych blisko nas, czyli tych, które codziennie mijamy w drodze do pracy, podczas spaceru czy w trakcie wyjścia do sklepu. Restauracje czy domy weselne, które zwyczajnie „opatrzyły” się nam przestajemy traktować, jako potencjalne miejsca na nasze własne wesele, a szkoda, bo wiele z takich lokalnych obiektów ma się czym pochwalić. Postarajmy się przynajmniej zapytać o szacunkowy koszt wynajmu sali, propozycję menu, a przy okazji rozejrzyjmy się po wnętrzu sprawdzając czystość i wyposażenie.
Warto zaplanować specjalny dzień wizytowania wybranych przez nas obiektów.
Pamiętajmy, że do takiego wizytowania warto się odpowiednio przygotować. Po pierwsze ustalmy grafik dnia, w którym znajdzie się czas na obejrzenie przynajmniej trzech lokali. Do każdego z lokali trzeba zadzwonić i umówić się na spotkanie. Czas trwania spotkania wynosi zwykle od godziny do dwóch, w trakcie, których restaurator omawia koszty wynajmu, propozycje menu oraz atrakcji dodatkowych, a także prezentuje możliwości techniczne sali weselnej.
W zebraniu odpowiedzi na wszelkie nurtujące pytania ułatwi poniższa tabela, którą warto wydrukować kilka razy i stopniowo uzupełniać, po uzyskaniu wszelkich odpowiedzi.
TABELA NR 1
+------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+-----------------------------------+
| Nazwa domu weselnego Miejscowość | Ocena |
+------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+-----------------------------------+
| Pytania o lokal | |
| | |
| - Na ile osób przeznaczona jest sala weselna? | |
| | |
| - Czy parkiet do tańczenia i stoły dla gości są w tej samej sali czy w osobnych? | |
| | |
| - Czy jest ogródek bądź patio? Czy można z niego korzystać? | |
| | |
| - Czy w tym samym czasie będą się odbywać wesela także w pozostałych salach tego obiektu? | |
+------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+-----------------------------------+
| Płatności | |
| | |
| - Jaka jest rozpiętość cenowa za osobę? - Czy cena jest uzależniona od liczby gości? | |
| | |
| - Jak wygląda opłata za dzieci? | |
| | |
| - Ile trzeba zapłacić za osoby z obsługi naszego wesela (zespół muzyczny, fotograf, kamerzysta)? | |
| | |
| - Zaliczka. Kiedy i ile trzeba wpłacić? | |
| | |
| - Kiedy ostateczne rozliczenie? | |
+------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+-----------------------------------+
| Menu | |
| | |
| - Kto ustala menu? (gotowe zestawy, czy wybór narzeczonych). | |
| | |
| - Z ilu posiłków składa się menu (ile gorących, ile zimnych)? | |
| | |
| - Do której godziny serwowane są dania? | |
| | |
| - Czy można spróbować potraw, które będą podane na weselu? | |
| | |
| - Czy dania podawane są na półmiskach, czy każdy dostaje już nałożoną porcję na talerzu? | |
| | |
| - Kto nalewa i roznosi alkohol? | |
| | |
| - Czy po weselu można zabrać pozostałą część jedzenia do domu? | |
| | |
| - Kto pakuje żywność? Obsługa, czy my. | |
| | |
| - Czy musimy posiadać własne opakowania? | |
+------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+-----------------------------------+
| Ustawienie stołów | |
| | |
| - Dowolne czy ściśle wyznaczone przez obsługę? | |
+------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+-----------------------------------+
| Alkohol | |
| | |
| - Czy alkohol kupujemy sami czy trzeba kupić w tym lokalu? | |
| | |
| - Czy jest korkowe, ile wynosi? | |
+------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+-----------------------------------+
| Ciasta i tort | |
| | |
| - Czy w cenę za osobę wliczone jest ciasto i tort? | |
+------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+-----------------------------------+
| Owoce | |
| | |
| - Czy w cenę za osobę wliczone są owoce? | |
+------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+-----------------------------------+
| Dekoracja | |
| | |
| - Kto zajmuje się dekoracją sali? - Jeśli my dekorujemy, to kiedy możemy to zrobić? | |
| | |
| - Jeśli obsługa sali, to, jaka jest za to cena? | |
+------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+-----------------------------------+
| Obsługa | |
| | |
| - Czy obsługa jest w cenie sali? - Ilu będzie kelnerów podczas naszego wesela? - Czy podczas wesela obecny będzie kierownik? (Kontakt do niego, telefon na wszelki wypadek). | |
+------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+-----------------------------------+
| Zespół muzyczny czy stanowisko dla DJ | |
| | |
| - Czy oprawa muzyczna musi być koniecznie wykonana przez zespół czy może to być DJ? | |
+------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+-----------------------------------+
| Noclegi dla gości | |
| | |
| - Jaką liczbą noclegów obiekt dysponuje? | |
| | |
| - Jaka jest cena za noclegi dla gości weselnych? | |
| | |
| - Apartament dla nowożeńców gratis czy nie? | |
+------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+-----------------------------------+
| Poprawiny czy uroczyste śniadanie | |
| | |
| - Czy poprawiny to dodatkowy koszt? | |
| | |
| - Czy lokal organizuje śniadanie dla gości? | |
+------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+-----------------------------------+
| Klimatyzacja | |
| | |
| - Czy jest na sali weselnej klimatyzacja? | |
+------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+-----------------------------------+
| Atrakcje dodatkowe | |
| | |
| - Czy na terenie obiektu można liczyć na dodatkowe atrakcje ślubne? Jakie? | |
| | |
| - Czy jest miejsce na pokazy sztucznych ogni, sesję zdjęciową w ogrodzie, inne? | |
+------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+-----------------------------------+
| Czas wesela | |
| | |
| - Do której trwa wesele? Czy jest z góry określona godzina? - Czy przekroczenie danej godziny oznacza dodatkową opłatę? | |
+------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+-----------------------------------+
| Dodatkowe opłaty | |
| | |
| - Czy za kawę i herbatę trzeba dodatkowo zapłacić? | |
| | |
| - Czy za parking trzeba płacić? | |
| | |
| - Czy za szatnię trzeba płacić? | |
| | |
| - Czy za stłuczone naczynia trzeba płacić? | |
| | |
| - Czy za ochronę trzeba płacić? | |
+------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+-----------------------------------+
| UWAGI KOŃCOWE | |
| | |
| na przykład na temat wyglądu sali | |
+------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+-----------------------------------+
W podsumowaniu powinny znaleźć się nasze osobiste odczucia względem danego miejsca w połączeniu z opłatą za wynajem.
5. Wybór menu.
Pyszny obiad w czasie przyjęcia weselnego to podstawa, ale jak sprawić by każdy z zaproszonych gości był usatysfakcjonowany zestawem zaproponowanych dań? Oto kilka sposobów na zapewnienie sobie powodzenia w tym temacie.
Przede wszystkim pomyślmy o ilości sztuk mięsa na jedną osobę, od tego trzeba zacząć planowanie menu. Zwróćmy, zatem uwagę na to, o której godzinie rozpocznie się uroczystość na sali, bo im wcześniej ustalimy godzinę przyjęcia tym więcej sztuk mięsa powinno się znaleźć na półmiskach.
Wesele w przedziale od 14 do 16 zobowiązuje do podania od 3 - 4 porcji mięsa na osobę (oczywiście oprócz zupy i innych potraw, zakąsek podawanych w późniejszych godzinach.)
Na wesele w przedziale godzinowym między 17 a 19 można podać dwie sztuki mięsa do obiadu, gdyż w niedługim czasie po głównym posiłku pojawią się potrawy charakterystyczne dla kolacji (sałatki, zimne nóżki, ryby w galarecie, inne).
Możliwy jest również wariant zakładający, iż każdy z zaproszonych gości dostanie „pod nos” talerz z nałożonym zestawem obiadowym, na przykład: tradycyjny kotlet schabowy z ziemniakami i bukietem surówek. Wybierając tą opcję unikniemy sytuacji, w której goście sami będą niepewnie sięgać po mięso z półmisków w obawie, że nie dla wszystkich starczy przykładowo porcji dewolay, czy pieczonego schabu. Ta opcja to również pierwsza oszczędność, jaką możemy zrobić wybierając menu na całe wesele.
Przygotowując się do ustalenia menu warto również wziąć pod uwagę sezon, w którym organizujemy wesele, a to, dlatego, że inne dania warto ustalić w czasie lata, a inne w czasie zimy. Doskonale sprawdza się również zasada dań z sezonowych owoców czy darów lasu, i tak jesienią warto postawić na potrawy mięsne w połączeniu z grzybami, a wiosną, a najróżniejsze desery ze świeżych owoców. Latem natomiast można serwować lody i owocowe sorbety oczywiście dla ochłody, natomiast zimą aromatyczne bigosy, flaczki na ostro i pieczone kiełbasy.
Zestawy bywają bardzo różne, a cena zależy od wybranych potraw, może to być koszt 120,00 zł/osoba, 155,00 zł/osoba, 145,00 zł/osoba, a nawet 200,00 zł i więcej. Warto pamiętać o tym, że bez względu na to, jaki zestaw wybierzemy należy tak zaplanować menu, aby znalazły się w nim dania zarówno mięsne i bezmięsne, a do tego ryby, najróżniejsze sałatki oraz obowiązkowy deser. Zapytajmy również obsługę o kwestię kawy, herbaty oraz pieczywa – czy będą podawane bez ograniczeń w cenie opłaty za osobę, czy trzeba dodatkowo za to zapłacić. Poniżej przedstawiamy trzy zestawy najczęściej wybieranych potraw na wesela.
Zestaw nr 1 – opcja oszczędna
Tradycyjny rosół z makaronem
Kotlet schabowy z ziemniakami oraz bukiet surówek – podane na talerzu.
Ciasto (3 rodzaje), owoce, kawa, herbata.
Flaczki
Bigos
Kotlety mielone
Porcje mięs duszonych i pieczonych oraz szaszłyki
Barszcz czerwony z krokietem
Półmisek wędlin i mięs faszerowanych oraz w galarecie
Śledzie w trzech smakach
Ryba na przykład po grecku
Sałatka jarzynowa
Sałatka grecka
Pieczywo, napoje, kawa i herbata bez ograniczeń.
Zestaw nr 2 – opcja tradycyjna
Tradycyjny rosół z makaronem
Patera z mięsem: kotlet schabowy, udko z kurczaka, schab ze śliwką
Bukiet surówek
Schab pieczony z sosem myśliwskim serwowany z kluskami śląskimi, modra kapusta.
Strogonow
Żur z kiełbasą i jajkami
Patery z pieczonym mięsem oraz sosy do mięsa
Deska wędlin polskich
Jajka faszerowane
Śledzie z cebulką
Ryba po grecku
Sałatka z pieczonym kurczakiem, ananasem i kukurydzą
Sałatka jarzynowa
Sałatka grecka
Deska z serami pleśniowymi i twardymi
Barszcz czerwony z krokietem
Pieczywo
Ciasta: sernik, szarlotka, drożdżowe z owocami. Lody. Napoje zimne i ciepłe. Owoce.
Zestaw nr 3 – opcja rozszerzona
Rosół z makaronem bądź strogonow
Mięso: kotlet schabowy, dewolay, filet z kurczaka, pieczony dorsz lub kotlet mielony z pieczarkami
Ziemniaki, ryż, kuleczki ziemniaczane
Bukiet surówek oraz warzyw gotowanych na parze (kalafior, marchew, brokuł, pieczarki)
Flaczki lub zupa krem z groszkiem ptysiowym
Udka z kurczaka z frytkami i bukietem surówek
Zrazy w sosie z kluskami śląskimi
Krokiet z barszczem
Zupa gulaszowa
Bigos lub kapusta z grzybami
Polędwiczki wieprzowe pieczone
Patera wędlin z sosami
Galantyna z kurczaka
Galaretka drobiowa
Schab ze śliwką w galarecie
Łosoś z pieca
Śledź w oleju, w śmietanie i w occie
Ryba po grecku
Carpaccio z wędzonego tuńczyka
Sałatka jarzynowa
Pomidory, ogórki, warzywa marynowane. Pieczone prosię. Stół wiejskich przysmaków.
Kawa, herbata, napoje, woda.
Ciastko minimum 5 propozycji plus kruche babeczki z owocami, lody. Owoce.
6.Wybór tortu weselnego.
Najprzyjemniejsza część organizacji wesela, to z pewnością wybór tortu weselnego. Na jaki warto się zdecydować? W tym temacie panuje totalne szaleństwo, a o to najciekawsze propozycje.
Tort powinien być kwintesencją posiłku podczas uroczystości, dlatego raczej należy zrezygnować z różnorodnych smaków każdego piętra tortu, a postawić na subtelny smak, który idealnie wpasuje się w gust większości gości. Smak kwaśnej cytryny bądź smak orzechowy z nutką wanilii z pewnością zachwyci biesiadników.
Nie warto również przesadzać z ilością bitej śmietany, najróżniejszych mas, a także z przeładowaniem ozdobników. W tym temacie sprawdza się zasada - im mniej tym lepiej.
Nadal najpopularniejsze są torty okrągłe - chociaż w ostatnich latach można zauważyć zwiększone zainteresowanie tortami kwadratowymi składającymi się z kilku pięter. Z reguły przygotowuje się torty białe z delikatnymi kolorystycznymi akcentami. Warto pamiętać, że nie jest już modne nakładanie plastikowych „laleczek” z wizerunkiem państwa młodych na sam czubek ciasta, raczej stawia się na jeden dominujący akcent dekoracyjny połączony z kilkoma drobnymi na pozostałych częściach ciasta. Fajerwerki nadal są stosowane dla podkreślenia momentu wniesienia tortu na sali.
Czasami młodzi wybierając kolor tortu dobierają go tak, aby pasował do dekoracji czy koloru sali.
Wiele cukierni zaprasza młodych na degustacje tortu, gdzie po kawałeczku można spróbować najczęściej do trzech różnych smaków. Warto pokusić się o popróbowanie tortów zanim zamówimy ostateczny smak na własne wesele.
W ostatnich latach pojawiły się także sklepy internetowe z tortami, na których można zobaczyć dostępne wzory i kolory tortów i zamówić odpowiadający nam smak wprost do domu czy na salę weselną.
7. Zaproszenia na ślub.
W odpowiednim momencie przygotowań do ślubu trzeba pomyśleć o zaproszeniach dla gości i to właśnie wówczas pojawia się pytanie, czy kupić gotowe, czy robione na zamówienie.
Głos za gotowymi zaproszeniami
Jest ich cała masa, a do tego są tanie. To najlepsza opcja dla tych, którzy chcą wydać mało pieniędzy i wszędzie szukają oszczędności. W dobrych sklepach dekoracyjnych można znaleźć wspaniałe zaproszenia w niskiej cenie. To, co może przeszkadzać w tego typu karnetach, to gotowy wierszyk i mało pustego miejsca na zagospodarowanie. Jednak, jeśli prześledzimy kilka propozycji sprzedawcy na pewno znajdziemy coś odpowiedniego. Za zaproszenia zapłacimy od 100 do 150 zł za 50 – 8o sztuk.
Głos za robionymi zaproszeniami na zamówienie
Tu wszystko zależy od nas, jakie dodatki, jaka wielkość, jaki kolor, druk itd. W sieci znajdziemy całe mnóstwo ofert osób wykonujących takie zaproszenia, a ich ceny zaczynają się od 1zł wzwyż. Plusem będzie to, że otrzymamy oryginalne zaproszenia, o jakich marzyliśmy, minusem może być ich cena. Koszt zaproszeń może wynieść od 500 do ponad 1000zł!
Z zaproszeniami nie warto przesadzać, przecież i tak większość z nich suma summarum trafi do kosza. Lepiej przeznaczyć pieniądze na coś, co będzie nam towarzyszyć przez całe życie.
8. Jak rozsadzić gości?
Coraz więcej młodych par decyduje się na schematyczne rozsadzanie gości, które nie tylko skraca czas na zajęcie miejsca, ale także ogranicza chaos mogący doprowadzić do dziwnych sytuacji.
Na podstawie przeprowadzonych rozmów z najróżniejszymi biesiadnikami wielu konsultantów ślubnych wyciągnęło jednoznaczne wnioski, z których wynika, iż goście dość często obawiają się, że nie znajdą dla siebie dobrego miejsca na weselu, bądź, że zostanie dla nich miejsce wśród zupełnie obcych ludzi. Właśnie po to stosuje się zasadę schematycznego rozsadzania gości, aby już na samym początku panował ład i miła rozluźniająca atmosfera.
Jednak, aby wszystko przebiegało prawidłowo powinniśmy zapoznać się z kilkoma zasadami, których nie powinno się łamać podczas tworzenia planu. Oto one:
1. Konieczne jest przeplatanie gości według zasady: mężczyzna – kobieta – mężczyzna – kobieta, etc.
2. Małżeństwa, bądź osoby w związkach nieformalnych sadzamy koło siebie. Czasami można spotkać się z zasadą, iż pary powinny być rozsadzane naprzeciwko siebie, jednak ten układ dość często jest krytykowany przez biesiadników ze względu na mniejsze poczucie bezpieczeństwa i intymności podczas uroczystości, a także konieczność „przekrzykiwania się” na forum publicznym w sprawach, które powinny być powiedziane półszeptem do wiadomości tylko i wyłącznie partnera/partnerki.
3. Ważne, aby kierować się kryterium wiekowym, czyli młodych sadzać koło młodych, a starszych ze starszymi.
4. Należy unikać sadzania obok siebie osób, które pozostają w konflikcie.
5. Najbezpieczniej jest usadzić gości według kryterium pokrewieństwa.
6. Na końcu i początku każdego stołu sadzamy panów.
7. W tym dniu to Para Młodych jest najważniejsza i to ona powinna zajmować honorowe miejsca w centralnym punkcie sali.
8. I tak, w zależności od kształtu stołów: przy stołach ustawionych na kształt litery L, T oraz U – państwo młodzi siedzą w środkowej części stołu, tuż obok nich świadkowie i rodzice, potem są miejsca dla dalszej rodziny i znajomych.
9. Podczas usadzania przy stole Nowożeńców możemy kierować się różnymi schematami, o których z pewnością poinformuje nas obsługa sali bądź nasz konsultant.
10. Czasami stosuje się również opcję, w której obok młodej pary i świadków przygotowuje się miejsca dla najbliższych przyjaciół nowożeńców.
11. Dzieci potrzebują dodatkowej uwagi, dlatego zapraszając je na wesele musimy usadzić je obok rodziców, a dodatkowo jeszcze przygotować oddzielny stolik, przy którym już oswojone z całą sytuacją będą mogły swobodnie rozmawiać ze sobą, bawić się czy malować.
Winietki z nazwiskami kładziemy bądź to na talerzu bądź w innym widocznym miejscu na stole.
Dodatkowo można:
- Uszykować tablice ze schematem gości przy wejściu na salę.
- Poprosić świadków o kierowanie gości do wyznaczonych miejsc.
- Razem z zaproszeniem wysłać plan miejsc by goście sami kierowali się do wyznaczonych stolików.
- Skorzystać ze specjalnego programu, która za nas przygotuje plan rozsadzenia gości. Wersja darmowa przewiduje ustalenie miejsc dla 30 osób, dla większej ilości trzeba wykupić licencję. (Niestety program jest tylko w języku angielskim, więc nie każdy będzie w stanie z niego skorzystać.)
Szczegóły na: http://www.perfecttableplan.com/
9. Nauka tańca.
Przygotowywanie uroczystości weselnych wiąże się dla przyszłych Małżonków z wielkim stresem. Oczywiście sam ślub i obawy o to, jak wszystko przebiegnie dodatkowo wpływają na stan zdenerwowania Młodej Pary. Stres dotyczy również tego pierwszego tańca, który bardzo starym już zwyczajem Nowożeńcy muszą odtańczyć na samym początku wesela. Świeżo poślubieni Małżonkowie są wówczas bacznie obserwowani przez wszystkich, dlatego oczywiste jest, że chcą oni wypaść jak najlepiej.
Pierwszy taniec jest zawsze wyjątkowym wydarzeniem, które na długo pozostaje w pamięci zarówno Młodej Pary jak i gości weselnych. To jedna z tych chwil, którą później wspomina się całe życie. Jest w niej, bowiem coś wzniosłego, magicznego oraz symbolicznego. Aby taniec nie był tak stresujący przyszła Para Młoda bardzo często decyduje się na wzięcie kilku lekcji tańca by mieć pewność, że tej wyjątkowej nocy nic jej na parkiecie nie zaskoczy. Podczas kursu Narzeczeni mają okazję poznać choreografię nie tylko do pierwszego tańca, ale także tych pozostałych. Na weselu trzeba umieć się przecież bawić do każdego rodzaju muzyki. Warto, zatem poznać uniwersalne kroki, które pozwolą Wam bawić się swobodnie na weselu ze wszystkimi gośćmi i do wszystkich granych utworów.
1. Jaki kurs wybrać?
Dobra szkoła tańca powinna dopasować program zajęć do posiadanych przez Was możliwości oraz umiejętności. Najczęściej takie kursy przeznaczone są przede wszystkim dla tych osób, które niepewnie czują się w tańcu. Obecnie większość zajęć odbywa się w małych grupach na każdym z trzech poziomów. Młodzi mają więc do wyboru kurs dla początkujących, średnio zaawansowanych oraz zaawansowanych. Udział w zajęciach pozwala zmniejszyć napięcie, jakie towarzyszy Nowożeńcom podczas tańca. Jeśli jednak potrzebujecie indywidualnych lekcji powinniście o tym wcześniej zasygnalizować. Podczas takiego kursu poznacie choreografię do pierwszego tańca w postaci walca angielskiego oraz tańce, które pozwolą Wam swobodnie bawić się na weselu z gośćmi. Najczęściej jest to walc wiedeński, disco samba oraz disco fox. Na kurs tańca najlepiej zapisać się mniej więcej trzy miesiące przed weselem, aby swobodnie opanować kroki, dopracować ruch i technikę. Na lekcjach indywidualnych z instruktorem Narzeczeni mają także możliwość przygotowania własnej choreografii. Do tego potrzebna jest jednak wiedza na temat tego, jak dużym parkietem będzie dysponowała wynajęta przez Was sala weselna, oraz jak będą rozstawieni goście podziwiający Was w czasie tego występu. Taka wiedza umożliwi instruktorowi stworzenie indywidualnej choreografii. Nauczyciele bardzo często pomagają także w doborze utworu, do którego chcielibyście zatańczyć swój pierwszy taniec. Dzięki temu nauka tańca przebiega w miłej i swobodnej atmosferze. Plusem indywidualnych lekcji jest to, że nauczyciel jest wyłącznie do Waszej dyspozycji, a podczas zajęć to Wy decydujecie o programie kursu. W czasie kursu w grupie nauczycie się natomiast nie tylko nowych kroków. To także wyśmienita okazja do poznania innych par, które podobnie jak Wy planują wesele i z pewnością odczuwają ten sam stres związany z jego organizacją. Oprócz sympatycznie spędzanego czasu na parkiecie, poznacie ciekawych ludzi, dzięki którym będziecie jeszcze bardziej zmotywowani do nauki i kurs stanie się jeszcze milszym i wartościowym doświadczeniem. Ilość lekcji potrzebna do dobrego opanowania tańca waha się od 6 do 12. Istnieje także możliwość wykupienia dodatkowych godzin. Wszystko zależy od Waszych umiejętności oraz od tego, czy po lekcjach utrwalacie samodzielnie kroki, ćwicząc je w domu. Coraz częściej Państwo Młodzi bardzo starannie się do tego przygotowują wybierając do nauki konkretne tańce: walc angielski, walc wiedeński, tango, jak również disco sambę oraz swing. Dzięki temu uczycie się tylko tych tańców, które faktycznie będą Wam potrzebne, przez co nauka jest dużo bardziej efektywna.
1. Ile zapłacimy?
Ceny za kurs tańca dla Par Młodych uzależnione są od ośrodka, w jakim zostały one wykupione. Średnio za jedną lekcję należy zapłacić od 40 do 70 zł. W przypadku zajęć indywidualnych koszty są nieco wyższe i mogą wynieść od 80 do nawet 150 zł. Jeśli chcecie, aby opracowano dla Was specjalną choreografię musicie liczyć się z tym, iż do ceny lekcji instruktor może doliczyć 50% jej ceny. Opłata za zajęcia wnoszona jest zazwyczaj z góry, tzn. na danych zajęciach ustala się termin następnych i para od razu reguluje za nie należność. Najlepszym rozwiązaniem jest ustalenie grafiku zaraz na początku spotkania, gdyż przy zakupie całego pakietu możecie liczyć na zniżkę. Oczywiście istnieje możliwość telefonicznej zmiany terminu na inny pod warunkiem zgłoszenia tego faktu na 24 godziny przed mającą się odbyć lekcją. Wówczas wpłacona kwota za daną lekcję nie przepada. W przypadku nie zgłoszenia nieobecności na 24 godziny przed mającą się odbyć lekcją, uważa się ją za odbytą i Narzeczeni nie mają możliwości odzyskania wpłaconych pieniędzy. Przyjęty sposób opłat bardzo często podyktowany jest niesolidnością niektórych par, które bez uprzedzenia nie przychodzą lub spóźniają się lekcje tańca. Osoby, które rozpoczęły kurs tańca i zapłaciły za niego z góry mają gwarancję, że podczas ich nauki opłata nie zostanie podniesiona.
1. O czym należy pamiętać?
Zapisując się na kurs tańca powinniście pamiętać o odpowiednich butach, szczególnie dla Panny Młodej. Buty na koturnie nie są najlepsze do wykonywania niektórych kroków, natomiast sandałki lub buty słabo trzymające się stopy również mogą być przeszkodą i problemem w tańcu. Wybierając idealne obuwie należy zwrócić szczególną uwagę na to, czy są one wygodne i czy się nie sprawiają problemów podczas poruszania. Najlepiej zabrać na kilka lekcji obuwie, w którym planujecie tańczyć na weselu alby przekonać się, czy jest ono wygodne i czy jesteście w stanie przetańczyć w nich bez bólu całą noc.