Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny - ebook
Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny - ebook
W nowym uzupełnionym wydaniu znajdą Państwo m.in.: - opracowane na nowo niektóre rozdziały omawiające zaburzenia nerwicowe, odżywiania, seksualne, stany nagłe w psychiatrii, zaburzenia psychiczne związane ze stanem somatycznym, uwzględniając w nich informacje praktyczne, - nowy rozdział Badanie psychiatryczne, którego brakowało w poprzedniej edycji, - zaktualizowane wszystkie rozdziały, dzięki czemu w obecnym wydaniu Czytelnik znajdzie odzwierciedlenie najnowszego stanu wiedzy, w tym również aktualne informacje natury organizacyjnej związane ze zmianami w aktach prawnych, dotyczących m.in. psychiatrii. Książka adresowana jest przede wszystkim do studentów medycyny, ale także do studentów pielęgniarstwa, psychologii, pedagogiki i dziedzin pokrewnych. Wiadomości w niej zawarte stanowią cenną pomoc w codziennej praktyce medycznej.
Spis treści
Przedmowa XXV
ROZDZIAŁ 1. RYS HISTORII PSYCHIATRII. KIERUNKI W PSYCHIATRII – Tadeusz Nasierowski
ROZDZIAŁ 2. BADANIE PSYCHIATRYCZNE – Tomasz Tafliński
2.1. Wprowadzenie
2.2. Jak przygotować się do badania i jak przeprowadzić badanie psychiatryczne?
2.3. Aspekty prawne badania
2.4. Wywiad psychiatryczny
2.5. Podstawowe badanie somatyczne
2.6. Ocena stanu psychicznego
ROZDZIAŁ 3. PSYCHOPATOLOGIA – Magdalena Kotlicka-Antczak, Agnieszka Pawełczyk
3.1. Wprowadzenie
3.2. Świadomość
3.2.1. Zaburzenia świadomości
3.3. Spostrzeganie
3.3.1. Złudzenia
3.3.2. Omamy
3.3.3. Zaburzenia psychosensoryczne
3.3.4. Zaburzenia spostrzegania własnej osoby i otoczenia
3.3.5. Zaburzenia rozpoznawania (agnozje)
3.4. Uwaga
3.5. Myślenie i mowa
3.5.1. Zaburzenia treści myślenia
3.5.2. Zaburzenia logiki myślenia
3.5.3. Zaburzenia toku myślenia
3.6. Zaburzenia mowy i języka
3.7. Pamięć
3.7.1. Ilościowe zaburzenia pamięci – dysmnezje
3.7.2. Jakościowe zaburzenia pamięci – paramnezje
3.8. Funkcje wykonawcze
3.9. Aktywność i wola
3.9.1. Zaburzenia aktywności ruchowej
3.9.2. Zaburzenia woli
3.9.3. Zaburzenia aktywności złożonej
3.10. Zaburzenia uczuć (emocji)
3.10.1. Zaburzenia nastroju
3.10.2. Strach i lęk
3.11. Zaburzenia nawyków i popędów (impulsów)
3.12. Zespoły psychopatologiczne
3.12.1. Zespół depresyjny
3.12.2. Zespół maniakalny
3.12.3. Zespół paranoidalny (urojeniowo-omamowy)
3.12.4. Zespół paranoiczny (paranoja, obłęd)
3.12.5. Zespół katatoniczny
3.12.6. Zespół otępienny
3.12.7. Zespół amnestyczny
3.12.8. Zespół majaczeniowy (majaczenie)
ROZDZIAŁ 4. SCHIZOFRENIA – Marek Jarema
4.1. Definicja, rozpowszechnienie
4.2. Geneza
4.3. Obraz kliniczny
4.3.1. Stan psychiczny chorych na schizofrenię
4.3.2. Postacie (typy) schizofrenii
4.3.3. Stan somatyczny chorych na schizofrenię
4.3.4. Pierwszy epizod schizofrenii i stany prepsychotyczne
4.4. Leczenie
4.4.1. Farmakoterapia schizofrenii
4.4.2. Oddziaływania pozafarmakologiczne
4.5. Rehabilitacja i rokowanie
ROZDZIAŁ 5. ZABURZENIA SCHIZOAFEKTYWNE, ZESPOŁY UROJENIOWE – Tomasz Szafrański
5.1. Definicja i rozpowszechnienie
5.2. Zaburzenia schizoafektywne
5.2.1. Definicja i geneza
5.2.2. Status zaburzeń schizoafektywnych: kontrowersje
5.2.3. Zaburzenia schizoafektywne: kategorie diagnostyczne i wymiary psychopatologii
5.2.4. Uwarunkowania genetyczne
5.2.5. Różnicowanie
5.2.6. Obraz kliniczny i przebieg
5.2.7. Leczenie
5.3. Ostre i przemijające zaburzenia psychotyczne
5.4. Zaburzenia urojeniowe
5.4.1. Definicja i geneza
5.4.2. Rozpoznawanie
5.4.3. Obraz kliniczny
5.4.4. Różnicowanie
5.4.5. Leczenie
5.5. Indukowane zaburzenie urojeniowe
ROZDZIAŁ 6. ZABURZENIA AFEKTYWNE – Janusz Rybakowski
6.1. Rys historyczny zaburzeń afektywnych
6.2. Choroba afektywna jednobiegunowa (depresja nawracająca)
6.2.1. Rozpowszechnienie
6.2.2. Etiopatogeneza
6.2.3. Rozpoznawanie i obraz kliniczny
6.2.4. Podtypy zespołów depresyjnych
6.2.5. Przebieg i rokowanie
6.2.6. Leczenie
6.3. Choroba afektywna dwubiegunowa
6.3.1. Rozpowszechnienie
6.3.2. Etiopatogeneza
6.3.3. Rozpoznawanie i obraz kliniczny
6.3.4. Typy choroby
6.3.5. Diagnostyka różnicowa
6.3.6. Przebieg i rokowanie
6.3.7. Leczenie
ROZDZIAŁ 7. PROBLEMATYKA SAMOBÓJSTW – Agnieszka Gmitrowicz
7.1. Wprowadzenie
7.2. Podstawowe pojęcia i definicje
7.3. Epidemiologia samobójstw i prób samobójczych w Polsce i na świecie
7.4. Rozpoznanie czynników ryzyka zachowań samobójczych
7.4.1. Społeczno-demograficzne czynniki ryzyka zachowań samobójczych
7.4.2. Czynniki psychologiczne a zachowania samobójcze
7.4.3. Zaburzenia psychiczne a zachowania samobójcze
7.4.4. Wielokrotne próby samobójcze i samouszkodzenia
7.5. Samobójstwo a choroby somatyczne
7.6. Neurobiologiczne czynniki ryzyka samobójstwa
7.7. Czynniki ochronne i rokownicze
7.7.1. Zasoby indywidualne
7.7.2. Rodzina
7.7.3. Religia
7.8. Badanie pacjenta – wywiad i ocena ryzyka samobójstwa
7.8.1. Plan badania osoby zgłaszającej myśli samobójcze lub po usiłowaniu samobójstwa
7.8.2. Ocena ryzyka samobójstwa
7.9. Zasady postępowania z pacjentem zagrożonym samobójstwem
7.9.1. Rekomendowane działania personelu medycznego
7.10. Leczenie
7.10.1. Farmakoterapia
7.10.2. Pozafarmakologiczne metody leczenia
7.11. Postępowanie w przypadku zaistnienia samobójstwa
7.12. Profilaktyka samobójstw i aspekty prawne
7.13. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 8. ZABURZENIA PSYCHICZNE ZWIĄZANE ZE STANEM SOMATYCZNYM – Justyna Holka-Pokorska
8.1. Wprowadzenie
8.2. Zaburzenia psychiczne w przebiegu schorzeń somatycznych
8.3. Ostre zaburzenia psychiczne na podłożu somatycznym
8.3.1. Zaburzenia psychotyczne
8.3.2. Zaburzenia świadomości
8.4. Przewlekłe zaburzenia psychiczne o podłożu somatycznym
8.4.1. Zaburzenia depresyjne
8.4.2. Zaburzenia depresyjne spowodowane czynnikami fizjologicznymi oraz łączące się z cyklem życiowym kobiet i mężczyzn
8.4.3. Zaburzenia lękowe
8.5. Objawy i zaburzenia psychiczne związane z zabiegami chirurgicznymi i terapią farmakologiczną
8.5.1. Zaburzenia psychiczne związane z zabiegami chirurgicznymi
8.5.2. Leki o potencjale depresjogennym
8.5.3. Leki, które mogą wywołać majaczenie
8.6. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 9. ZABURZENIA SPOWODOWANE UŻYWANIEM ALKOHOLU I INNYCH SUBSTANCJI PSYCHOAKTYWNYCH ORAZ INNE UZALEŻNIENIA – Jerzy Samochowiec, Agnieszka Samochowiec
9.1. Zaburzenia spowodowane używaniem alkoholu
9.1.1. Epidemiologia
9.1.2. Zasady rozpoznawania
9.1.3. Metabolizm alkoholu etylowego
9.1.4. Zatrucie alkoholem
9.1.5. Picie szkodliwe
9.1.6. Uzależnienie
9.1.7. Alkoholowy zespół abstynencyjny
9.1.8. Majaczenie alkoholowe
9.1.9. Przewlekłe psychozy alkoholowe
9.1.10. Inne choroby związane z zespołem zależności alkoholowej
9.1.11. Remisja w uzależnieniu alkoholowym
9.1.12. Terminy nieumieszczone w klasyfikacji ICD-10
9.1.13. Terapia uzależnienia od alkoholu
9.2. Zaburzenia spowodowane używaniem substancji psychoaktywnych
9.2.1. Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania spowodowane używaniem opiatów (F11)
9.2.2. Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania spowodowane używaniem kanabinoli (F12)
9.3. Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania spowodowane używaniem leków uspokajających i nasennych (F13)
9.3.1. Neurobiologia działania
9.3.2. Skutki działania
9.3.3. Zespół abstynencyjny
9.3.4. Przedawkowanie
9.3.5. Terapia
9.4. Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania spowodowane używaniem kokainy (F14) oraz innych substancji stymulujących, w tym kofeiny (F15)
9.4.1. Skutki działania
9.4.2. Powikłania somatyczne i psychiczne
9.4.3. Przedawkowanie
9.4.4. Terapia
9.5. Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania spowodowane używaniem substancji halucynogennych (F16)
9.5.1. Skutki działania
9.5.2. Terapia
9.6. Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania spowodowane paleniem tytoniu (F17)
9.6.1. Neurobiologia działania
9.6.2. Skutki działania
9.6.3. Terapia
9.7. Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania spowodowane używaniem lotnych rozpuszczalników (F18)
9.7.1. Epidemiologia
9.7.2. Sposoby przyjmowania
9.7.3. Skutki działania
9.7.4. Powikłania psychiatryczne i somatyczne
9.7.5. Długotrwałe przyjmowanie substancji wziewnych
9.8. Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania spowodowane używaniem kilku substancji lub używaniem innych substancji psychoaktywnych (F19)
9.9. Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania spowodowane używaniem innych substancji niesklasyfikowanych w ICD-10
9.10. Uzależnienia behawioralne (niechemiczne)
ROZDZIAŁ 10. ZABURZENIA SNU – Adam Wichniak
10.1. Wprowadzenie
10.2. Czynniki regulujące sen człowieka
10.3. Neurobiologiczne podłoże mechanizmów regulujących sen
10.4. Klasyfikacja zaburzeń snu
10.4.1. Bezsenność
10.4.2. Zaburzenia oddychania w czasie snu
10.4.3. Nadmierna senność
10.4.4. Zaburzenia rytmu snu i czuwania
10.5. Parasomnie
10.6. Zaburzenia ruchowe związane ze snem
ROZDZIAŁ 11. ZABURZENIA PSYCHICZNE WYWOŁANE ORGANICZNYM USZKODZENIEM OŚRODKOWEGO UKŁADU NERWOWEGO (OTĘPIENIA, ORGANICZNE ZABURZENIA PSYCHICZNE) – Tomasz Sobów
11.1. Wprowadzenie
11.2. Definicje
11.2.1. Otępienie
11.2.2. Majaczenie (zaburzenia świadomości)
11.2.3. Organiczne zaburzenia psychiczne
11.3. Rozpoznawanie otępienia (kryteria diagnostyczne)
11.3.1. Zbieranie wywiadu w przypadku podejrzenia otępienia
11.3.2. Ocena kliniczna pacjenta z podejrzeniem otępienia
11.3.3. Testy oceniające nasilenie zaburzeń funkcji poznawczych. Ocena psychometryczna
11.3.4. Rola innych badań w diagnostyce i różnicowaniu otępień
11.4. Etiologia otępień
11.5. Epidemiologia otępień
11.6. Proces klinicznego różnicowania przyczyn otępienia
11.7. Choroba Alzheimera
11.7.1. Patogeneza choroby Alzheimera
11.7.2. Obraz neuropatologiczny choroby Alzheimera
11.7.3. Przebieg kliniczny choroby Alzheimera
11.7.4. Leczenie otępienia w chorobie Alzheimera
11.8. Otępienia naczyniopochodne
11.8.1. Elementy etiopatogenezy i kliniczne postacie otępienia naczyniopochodnego
11.8.2. Postępowanie w otępieniach naczyniopochodnych
11.9. Otępienie z ciałami Lewy’ego (DLB) i otępienie w chorobie Parkinsona (PDD)
11.9.1. Obraz kliniczny i różnicowanie otępienia z ciałami Lewy’ego
11.9.2. Neuropatologia i elementy patogenezy otępienia z ciałami Lewy’ego
11.9.3. Otępienie z ciałami Lewy’ego a otępienie w chorobie Parkinsona: oddzielne choroby czy spektrum tego samego zaburzenia?
11.9.4. Farmakoterapia otępienia z ciałami Lewy’ego/otępienia w chorobie Parkinsona
11.10. Otępienia czołowo-skroniowe i ich warianty językowe
11.10.1. Manifestacje kliniczne zwyrodnienia płatów czołowych i skroniowych
11.10.2. Rozpoznawanie otępienia czołowo-skroniowego
11.10.3. Postępowanie w zwyrodnieniu płatów czołowych i skroniowych
11.11. Inne postacie otępień
11.11.1. Otępienie w przebiegu AIDS
11.11.2. Otępienie w przebiegu choroby Creutzfeldta–Jakoba
11.11.3. Otępienie alkoholowe
11.12. Organiczne zaburzenia psychiczne (zaburzenia psychiczne wywołane chorobą somatyczną)
11.12.1. Organiczne zaburzenia osobowości (dawniej charakteropatia)
11.12.2. Organiczne zaburzenia nastroju
11.12.3. Organiczne zaburzenia psychotyczne
11.12.4. Zaburzenia psychiczne polekowe
ROZDZIAŁ 12. ZABURZENIA NERWICOWE – Dominika Dudek, Jolanta Rabe-Jabłońska
12.1. Wprowadzenie
12.2. Klasyfikacja zaburzeń nerwicowych
12.3. Rozpowszechnienie zaburzeń nerwicowych
12.4. Współchorobowość
12.5. Etiologia
12.5.1. Czynniki psychospołeczne
12.5.2. Czynniki biologiczne
12.6. Zaburzenia lękowe w postaci fobii
12.6.1. Agorafobia
12.6.2. Fobie specyficzne
12.6.3. Fobie społeczne
12.7. Inne zaburzenia lękowe
12.7.1. Zespół lęku napadowego
12.7.2. Zespół lęku uogólnionego
12.7.3. Zaburzenie depresyjne i lękowe mieszane
12.8. Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne
12.9. Reakcja na ciężki stres i zaburzenia adaptacyjne
12.9.1. Ostra reakcja na stres
12.9.2. Zaburzenia stresowe pourazowe (PTSD)
12.9.3. Zaburzenia adaptacyjne
12.10. Zaburzenia dysocjacyjne (konwersyjne)
12.10.1. Amnezja dysocjacyjna
12.10.2. Fuga dysocjacyjna
12.10.3. Trans i opętanie
12.10.4. Dysocjacyjne zaburzenia ruchu
12.10.5. Drgawki dysocjacyjne
12.10.6. Osłupienie dysocjacyjne (stupor)
12.10.7. Dysocjacyjne znieczulenie i utrata czucia zmysłowego
12.11. Inne zaburzenia dysocjacyjne
12.11.1. Osobowość mnoga
12.11.2. Zespół Gansera
12.12. Zaburzenia występujące pod postacią somatyczną (somatoformiczne)
12.12.1. Zaburzenia somatyzacyjne (z somatyzacją)
12.12.2. Zaburzenia somatyzacyjne pod postacią somatyczną niezróżnicowane
12.12.3. Zaburzenia hipochondryczne
12.12.4. Dysfunkcje autonomiczne występujące pod postacią somatyczną
12.12.5. Uporczywy ból psychogenny
12.13. Inne zaburzenia nerwicowe
12.13.1. Neurastenia
12.13.2. Zespół depersonalizacji i derealizacji
12.14. Leczenie zaburzeń nerwicowych
12.14.1. Psychoterapia zaburzeń nerwicowych
12.14.2. Farmakoterapia zaburzeń nerwicowych
12.14.3. Inne metody leczenia
ROZDZIAŁ 13. ZABURZENIA OSOBOWOŚCI I ZACHOWANIA U DOROSŁYCH – Andrzej Czernikiewicz
13.1. Zaburzenia osobowości
13.1.1. Zasady rozpoznawania zaburzeń osobowości
13.1.2. Zaburzenia osobowości według ICD-10
13.2. Zaburzenia zachowania u dorosłych
ROZDZIAŁ 14. ZABURZENIA ODŻYWIANIA – Katarzyna Kucharska, Ewelina Wilkos
14.1. Definicja i rodzaje zaburzeń odżywiania
14.2. Jadłowstręt psychiczny (anorexia nervosa)
14.2.1. Kryteria diagnostyczne jadłowstrętu psychicznego według ICD-10 i DSM-5
14.2.2. Rozpowszechnienie jadłowstrętu psychicznego
14.2.3. Etiologia jadłowstrętu psychicznego
14.2.4. Przebieg jadłowstrętu psychicznego
14.2.5. Współistniejące zaburzenia psychiczne
14.2.6. Powikłania somatyczne jadłowstrętu psychicznego
14.2.7. Leczenie jadłowstrętu psychicznego
14.2.8. Psychoterapia
14.2.9. Farmakoterapia
14.3. Żarłoczność psychiczna (bulimia nervosa)
14.3.1. Kryteria diagnostyczne żarłoczności psychicznej według ICD-10 i DSM-5
14.3.2. Rozpowszechnienie żarłoczności psychicznej
14.3.3. Etiologia żarłoczności psychicznej
14.3.4. Przebieg żarłoczności psychicznej
14.3.5. Obraz kliniczny żarłoczności psychicznej
14.3.6. Współistniejące zaburzenia psychiczne
14.3.7. Leczenie żarłoczności psychicznej
14.3.8. Psychoterapia
14.3.9. Farmakoterapia
14.4. Pozostałe zaburzenia odżywiania (DSM-5)
14.4.1. Przejadanie się związane z innymi czynnikami psychologicznymi (F50.4)
14.4.2. Wymioty związane z innymi czynnikami psychologicznymi (F50.5)
14.4.3. Inne zaburzenia odżywiania (F50.8)
ROZDZIAŁ 15. PSYCHIATRIA DZIECI I MŁODZIEŻY – Tomasz Wolańczyk
15.1. Rozpowszechnienie zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży
15.2. Badanie psychiatryczne dziecka
15.2.1. Wywiad z rodzicami
15.2.2. Wywiad zbierany od dziecka
15.2.3. Informacje uzyskane od nauczycieli
15.2.4. Wystandaryzowane kwestionariusze
15.2.5. Badanie pediatryczne i neurologiczne
15.2.6. Badanie psychologiczne
15.2.7. Badania dodatkowe
15.2.8. Podsumowanie badania
15.3. Zaburzenia rozwoju psychicznego
15.3.1. Specyficzne zaburzenia rozwoju umiejętności szkolnych
15.3.2. Specyficzne zaburzenie rozwoju funkcji motorycznych
15.3.3. Całościowe zaburzenia rozwoju
15.4. Zaburzenie hiperkinetyczne (ADHD)
15.4.1. Epidemiologia
15.4.2. Etiologia
15.4.3. Objawy i przebieg
15.4.4. Zmiany w obrazie klinicznym w zależności od wieku
15.4.5. Zaburzenia współwystępujące
15.4.6. Leczenie
15.5. Zaburzenia zachowania
15.5.1. Rozpowszechnienie
15.5.2. Etiologia
15.5.3. Obraz kliniczny i diagnoza
15.5.4. Postępowanie
15.6. Zaburzenia emocjonalne rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie
15.6.1. Lęk przed separacją w dzieciństwie
15.6.2. Zaburzenia lękowe w postaci fobii
15.6.3. Lęk społeczny w dzieciństwie
15.6.4. Postępowanie w zaburzeniach lękowych u dzieci
15.6.5. Zaburzenie związane z rywalizacją w rodzeństwie
15.7. Zaburzenia funkcjonowania społecznego rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie lub wieku młodzieńczym
15.7.1. Mutyzm wybiórczy
15.7.2. Zaburzenia przywiązania w dzieciństwie
15.8. Zaburzenia tikowe
15.8.1. Podział
15.8.2. Rozpowszechnienie
15.8.3. Etiologia
15.8.4. Przebieg
15.8.5. Leczenie
ROZDZIAŁ 16. ZABURZENIA SEKSUALNE – Michał Lew-Starowicz
16.1. Wprowadzenie
16.2. Klasyfikacja zaburzeń seksualnych
16.3. Rozpowszechnienie zaburzeń seksualnych
16.4. Etiologia i patogeneza zaburzeń seksualnych
16.5. Obraz kliniczny zaburzeń seksualnych
16.5.1. Dysfunkcje seksualne (F52) .
16.5.2. Zaburzenia identyfikacji płciowej (F64)
16.5.3. Zaburzenia preferencji seksualnych (F65)
16.5.4. Zaburzenia psychologiczne i zaburzenia zachowania związane z rozwojem i orientacją seksualną (F66)
16.6. Problematyka seksuologiczna w psychiatrii
16.6.1. Zaburzenia seksualne w chorobach psychicznych
16.6.2. Wpływ leków stosowanych w psychiatrii na seksualność
ROZDZIAŁ 17. STANY NAGŁE W PSYCHIATRII – Agnieszka Szaniawska-Bartnicka, Rodryg Reszczyński
17.1. Wprowadzenie
17.2. Zachowania agresywne i stany pobudzenia
17.2.1. Definicje
17.2.2. Rozpowszechnienie
17.2.3. Warunki badania pacjentów agresywnych
17.2.4. Czynniki ryzyka
17.2.5. Obraz kliniczny i diagnostyka
17.2.6. Postępowanie
17.3. Napady paniki
17.3.1. Wprowadzenie
17.3.2. Rozpoznanie różnicowe
17.3.3. Postępowanie
17.4. Majaczenie
17.4.1. Definicje
17.4.2. Rozpowszechnienie i przyczyny
17.4.3. Patogeneza
17.4.4. Obraz kliniczny
17.4.5. Diagnostyka różnicowa
17.4.6. Postępowanie
17.4.7. Rokowanie
17.5. Złośliwy zespół neuroleptyczny
17.5.1. Wprowadzenie
17.5.2. Rozpowszechnienie
17.5.3. Etiologia i patogeneza
17.5.4. Obraz kliniczny
17.5.5. Różnicowanie
17.5.6. Przebieg i powikłania
17.5.7. Postępowanie
17.5.8. Rokowanie
17.5.9. Zapobieganie
17.6. Zespół serotoninowy
17.6.1. Definicje, rozpowszechnienie
17.6.2. Etiologia i patogeneza
17.6.3. Objawy
17.6.4. Różnicowanie
17.6.5. Przebieg i powikłania
17.6.6. Postępowanie i leczenie
17.6.7. Zapobieganie
ROZDZIAŁ 18. INNE BIOLOGICZNE METODY LECZENIA W PSYCHIATRII – Tomasz Zyss
18.1. Rys historyczny
18.2. Terapia elektrowstrząsowa
18.2.1. Mechanizm działania
18.2.2. Wskazania
18.2.3. Przeciwwskazania
18.2.4. Skuteczność
18.2.5. Objawy uboczne
18.2.6. Kwalifikowanie i przygotowywanie pacjenta do zabiegu
18.2.7. Przeprowadzenie zabiegu
18.2.8. Farmakoterapia w trakcie leczenia elektrowstrząsami
18.2.9. Kontrowersje
18.3. Inne metody neuromodulacyjne
18.4. Leczenie światłem i deprywacja snu
18.5. Psychochirurgia
ROZDZIAŁ 19. PODSTAWY PSYCHOTERAPII – Bogdan de Barbaro
19.1. Wprowadzenie
19.2. Podejście psychodynamiczne
19.2.1. Założenia teoretyczne podejścia psychodynamicznego
19.2.2. Metody terapii psychodynamicznej
19.2.3. Zastosowanie i ograniczenia terapii psychodynamicznej
19.2.4. Terapia psychodynamiczna: podsumowanie
19.3. Podejście poznawczo-behawioralne
19.3.1. Założenia teoretyczne podejścia poznawczo-behawioralnego
19.3.2. Metody terapii poznawczo-behawioralnej
19.3.3. Zastosowanie modelu poznawczo-behawioralnego
19.3.4. Efektywność i ograniczenia modelu poznawczo- -behawioralnego
19.3.5. Model poznawczo-behawioralny: podsumowanie
19.4. Podejście humanistyczno-egzystencjalne
19.4.1. Terapia egzystencjalna
19.4.2. Terapia Gestalt
19.4.3. Psychoterapia skoncentrowana na osobie: podejście Carla Rogersa
19.4.4. Podejście humanistyczno-egzystencjalne: podsumowanie
19.5. Podejście systemowe
19.5.1. Założenia teoretyczne podejścia systemowego
19.5.2. Metody terapii w podejściu systemowym
19.5.3. Terapia inspirowana społecznym konstrukcjonizmem
19.5.4. Efektywność podejścia systemowego
19.5.5. Podejście systemowe: podsumowanie .
19.6. Podejście integracyjne
19.6.1. Uniwersalne czynniki terapeutyczne
19.6.2. Modele integracyjne
19.6.3. Terapia podtrzymująca
19.7. Różne formy psychoterapii
19.7.1. Psychoterapia indywidualna
19.7.2. Psychoterapia grupowa
19.7.3. Terapia rodzinna, terapia par
19.7.4. Psychoedukacja
19.7.5. Inne oddziaływania psychoterapeutyczne
19.8. Zakończenie
19.8.1. Etyczny wymiar psychoterapii
19.8.2. Psychoterapia w kontekście zmian technologicznych i kulturowych
19.8.3. Komu jaka psychoterapia
ROZDZIAŁ 20. LECZENIE ŚRODOWISKOWE W PSYCHIATRII, PRACA Z RODZINĄ I PSYCHOEDUKACJA – Maryla Sawicka
20.1. Wprowadzenie
20.2. Rys historyczny
20.3. Cele i zasady działania psychiatrii środowiskowej
20.4. Strategie działania
20.5. Praca z rodziną
20.6. Psychoedukacja
20.7. Terapia rodzin
20.8. Wykluczenie
ROZDZIAŁ 21. ZAGADNIENIA PRAWNE DOTYCZĄCE POSTĘPOWANIA LECZNICZEGO – Kama Pierzgalska, Adam Woźniak
21.1. Wprowadzenie
21.2. Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego
21.3. Omówienie wybranych zagadnień
21.3.1. Organizacja opieki zdrowotnej i promocja zdrowia psychicznego
21.3.2. Prawa pacjenta określone w ustawie o ochronie zdrowia psychicznego
21.3.3. Przymus bezpośredni
21.3.4. Postępowanie wobec osób leczonych z powodu zaburzeń psychicznych
21.3.5. Postępowanie przed sądem opiekuńczym
21.3.6. Ochrona tajemnicy a przepisy karnoprawne
21.4. Pozostałe akty prawne
21.4.1. Postępowanie wobec osób uzależnionych od alkoholu i narkotyków
21.4.2. Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii
21.4.3. Postępowanie bez zgody pacjenta dotyczące leczenia somatycznego – Ustawa o zawodach lekarza i lekarza dentysty
21.5. Przypadki
ROZDZIAŁ 22. PSYCHIATRIA SĄDOWA – Janusz Heitzman
22.1. Wprowadzenie
22.2. Opiniowanie w sprawach karnych
22.2.1. Dowód z opinii
22.2.2. Obserwacja sądowo-psychiatryczna
22.2.3. Zagadnienie poczytalności w kodeksie karnym
22.3. Opiniowanie w wybranych stanach klinicznych
22.3.1. Opiniowanie sądowo-psychiatryczne w stanach upicia alkoholowego
22.3.2. Opiniowanie sądowo-psychiatryczne w schizofrenii
22.3.3. Opiniowanie w stanach afektywnych i w zaburzeniach związanych ze stresem
22.3.4. Opiniowanie sprawców przestępstw seksualnych ze szczególnym uwzględnieniem pedofilii
22.4. Środki zabezpieczające
22.5. Opiniowanie w sprawach nieletnich
22.6. Opiniowanie w sprawach cywilnych
22.6.1. Biegły psychiatra w prawie cywilnym
22.6.2. Zdolność prawna
22.6.3. Ubezwłasnowolnienie całkowite
22.6.4. Ubezwłasnowolnienie częściowe
22.6.5. Oświadczenie woli
22.7. Postępowanie odszkodowawcze
ROZDZIAŁ 23. ORZECZNICTWO INWALIDZKIE W PSYCHIATRII – Tomasz Zyss
23.1. Rys historyczny
23.2. Świadczenia o charakterze zasiłków
23.3. Orzecznictwo rentowe
23.4. Renta rolnicza
23.5. Dodatek pielęgnacyjny
23.6. Renta szkoleniowa
23.7. Świadczenia z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych
23.8. Szczegółowe wytyczne orzecznicze
23.9. Renta „wojenna”
23.10. Renta socjalna i inne rodzaje rent
23.11. Orzecznictwo pozarentowe – niepełnosprawność i stopnie niepełnosprawności
Skorowidz
Kategoria: | Psychologia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-200-5033-2 |
Rozmiar pliku: | 1,5 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
------------------------------------------------------------------------
prof. dr hab. n. med. Bogdan de Barbaro
Katedra Psychiatrii
Collegium Medicum, Uniwersytet Jagielloński
prof. dr hab. n. med. Andrzej Czernikiewicz
Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
prof. dr hab. n. med. Dominika Dudek
Zakład Zaburzeń Afektywnych
Katedra Psychiatrii
Collegium Medicum, Uniwersytet Jagielloński
prof. dr hab. n. med. Agnieszka Gmitrowicz
Klinika Psychiatrii Młodzieżowej
I Katedra Psychiatrii
Uniwersytet Medyczny w Łodzi
dr hab. n. med., prof. nadzw. Janusz Heitzman
Klinika Psychiatrii Sądowej
Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie
dr n. med. Justyna Holka-Pokorska
III Klinika Psychiatryczna
Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie
prof. dr hab. n. med. Marek Jarema
III Klinika Psychiatryczna
Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie
dr n. med. Magdalena Kotlicka-Antczak
Pracownia Diagnozowania i Terapii Wczesnych Psychoz
Klinika Zaburzeń Afektywnych i Psychotycznych
Uniwersytet Medyczny w Łodzi
dr hab. n. med. Katarzyna Kucharska
Master Practitioner for Eating Disorders and Obesity
Klinika Nerwic, Zaburzeń Osobowości i Odżywiania
Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie
dr hab. n. med. Michał Lew-Starowicz
III Klinika Psychiatryczna
Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie
dr hab. n. med. Tadeusz Nasierowski
Katedra i Klinika Psychiatrii
Uniwersytet Medyczny w Warszawie
dr n. hum. Agnieszka Pawełczyk
Klinika Zaburzeń Afektywnych i Psychotycznych
Uniwersytet Medyczny w Łodzi
lek. Kama Pierzgalska
III Klinika Psychiatryczna
Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie
prof. dr hab. n. med. Jolanta Rabe-Jabłońska
lek. Rodryg Reszczyński
III Klinika Psychiatryczna
Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie
prof. dr hab. n. med. Janusz Rybakowski
Klinika Psychiatrii Dorosłych
Uniwersytet Medyczny w Poznaniu
dr hab. n. o zdr. Agnieszka Samochowiec
Instytut Psychologii
Zakład Psychologii Klinicznej i Psychoprofilaktyki
Uniwersytet Szczeciński
prof. dr hab. n. med. Jerzy Samochowiec
Katedra i Klinika Psychiatrii
Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
dr hab., prof. nadzw. Maryla Sawicka
Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
dr hab. n. med., prof. nadzw. Tomasz Sobów
Zakład Psychologii Lekarskiej
Katedra Nauk Humanistycznych
Katedra Psychiatrii
Uniwersytet Medyczny w Łodzi
dr n. med. Tomasz Szafrański
specjalistyczna praktyka lekarska w Warszawie
lek. Agnieszka Szaniawska-Bartnicka
III Klinika Psychiatryczna
Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie
dr n. med. Tomasz Tafliński
III Klinika Psychiatryczna
Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie
dr hab. n. med. Adam Wichniak
III Klinika Psychiatryczna
Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie
mgr Ewelina Wilkos
Klinika Nerwic, Zaburzeń Osobowości i Odżywiania
Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie
prof. dr hab. n. med. Tomasz Wolańczyk
Oddział Psychiatrii Wieku Rozwojowego
Samodzielny Publiczny Dziecięcy Szpital Kliniczny w Warszawie
Klinika Psychiatrii Wieku Rozwojowego
Uniwersytet Medyczny w Warszawie
dr n. med. Adam Woźniak
III Klinika Psychiatryczna
Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie
dr n. med. Tomasz Zyss
Klinika Psychiatrii Dorosłych, Dzieci i Młodzieży
Szpital Uniwersytecki w KrakowiePRZEDMOWA
------------------------------------------------------------------------
Gdy przed 4 laty oddawaliśmy w ręce Czytelników pierwsze wydanie podręcznika, zdawaliśmy sobie sprawę z konieczności aktualizowania wiedzy z zakresu psychiatrii i postanowiliśmy, że po 3–4 latach wszyscy wrócimy do pracy nad nowym wydaniem podręcznika. Nie wiedzieliśmy wówczas, że los nam na to nie pozwoli.
Współtwórcą pierwszego wydania książki była Pani Profesor dr hab. n. med. Jolanta Rabe-Jabłońska, wybitny polski psychiatra, lekarz, naukowiec i wychowawca pokoleń psychiatrów. Jej rola w opracowaniu pierwszej edycji podręcznika była ogromna, a anegdotyczna wręcz Jej pracowitość i sumienność sprawiła w dużej mierze, że dzieło to ukazało się w zaplanowanym terminie i mogło służyć adeptom medycyny przez te kilka lat.
Niestety Pani Profesor odeszła od nas w maju 2014 roku, zanim jeszcze rozpoczęliśmy rozmowy w sprawie kolejnego wydania książki. Jej brak to niepowetowana strata dla polskiej psychiatrii. Niemniej uznaliśmy, że konieczne jest podjęcie prac nad nową edycją podręcznika, gdyż wymaga tego zarówno postęp wiedzy, jak i potrzeba kształcenia nowych pokoleń polskich psychiatrów. Postanowiliśmy natomiast zadedykować to drugie wydanie pamięci Pani Profesor Jolanty Rabe-Jabłońskiej.
Obecne, poprawione i uzupełnione, wydanie podręcznika pod wieloma względami różni się od wydania z 2011 roku. Inny jest skład autorów, dodano lub inaczej zaplanowano niektóre rozdziały, inna wreszcie jest zawartość merytoryczna, przez te kilka lat bowiem dokonał się – niekiedy znaczący – postęp w zakresie wiedzy medycznej. Postęp ten staraliśmy się uwzględnić w obecnym wydaniu podręcznika.
Zamysłem naszym było dostarczenie wiedzy, ze szczególnym uwzględnieniem informacji praktycznych, studentom medycyny, którzy niekoniecznie chcą zostać psychiatrami w przyszłości, ale którzy chcą mieć dobrą orientację zarówno w dziedzinie zaburzeń psychicznych, jak i sposobów postępowania z osobami, u których te zaburzenia występują. Dlatego zupełnie od nowa opracowane zostały rozdziały dotyczące zaburzeń nerwicowych, zaburzeń odżywiania, zaburzeń seksualnych, stanów nagłych w psychiatrii oraz zaburzeń psychicznych związanych ze stanem somatycznym. Dodaliśmy nowy rozdział – „Badanie psychiatryczne” – gdyż brakowało go w wydaniu pierwszym. Zrezygnowaliśmy natomiast z osobnego rozdziału na temat leczenia farmakologicznego w psychiatrii, zamieszczając informacje dotyczące farmakoterapii w rozdziałach poświęconych poszczególnym grupom zaburzeń psychicznych. Mamy nadzieję, że ułatwi to przyswajanie całości wiedzy, nie zmuszając Czytelnika do poszukiwania informacji o leczeniu w innych rozdziałach. Zaktualizowane zostały wszystkie rozdziały, w tym także rozdziały zawierające informacje natury organizacyjnej, co wiąże się ze zmianami w odpowiednich aktach prawnych.
Autorami poszczególnych rozdziałów są eksperci z zakresu psychiatrii pochodzący z różnych ośrodków akademickich. Ich wiedza i zapał sprawiły, że w miarę w krótkim czasie udało się opracować nowe wydanie podręcznika. Należą im się za to słowa uznania.
Psychiatria jest fascynującą dziedziną medycyny. Jak rzadko która dziedzina jest szczególnie mocno osadzona w realiach społecznych. Dlatego tak ważne jest, aby przyszli lekarze mogli nie tylko zdobywać wiedzę dotyczącą diagnostyki i terapii zaburzeń psychicznych, lecz także zrozumieć, jak istotne są wszystkie, nawet pozamedyczne, aspekty zaburzeń psychicznych. Mamy nadzieję, że to się uda dzięki nowemu wydaniu tego podręcznika.
Zapraszamy do zapoznania się z książką.
Marek Jarema
Warszawa, marzec 2015 rok