Psychologia jogi. Wprowadzenie do "Jogasutr" Patańdźalego - ebook
Psychologia jogi. Wprowadzenie do "Jogasutr" Patańdźalego - ebook
Joga? To skomplikowane?
Na pewno nie proste. Ścieżka jogi klasycznej, którą reprezentował Patańdźali, autor Jogasutr, była szkołą ascetyczną. W formie niezmienionej jest dziś praktycznie niemożliwa do praktykowania. W związku z tym w swojej bestsellerowej książce Maciej Wielobób podjął próbę reinterpretacji dzieła sprzed ponad 2 tysięcy lat i dostosowania 195 sutr do naszych czasów i warunków życia, tak by każdy współczesny człowiek mógł przyswoić filozofię procesu doświadczania.
Studiując tę książkę, poznasz źródła, z których czerpią praktykujący jogę. Dowiesz się, jak należy medytować i dlaczego nie powinno się do tego podchodzić bez odpowiedniej podbudowy intelektualnej i duchowej. Maciej Wielobób poprowadzi Cię śladem Patańdźalego ku najskuteczniejszym ścieżkom oczyszczenia umysłu, co przygotuje Cię do praktykowania klasycznej jogi. Jeśli podejdziesz do tematu poważnie, Twoje dotychczasowe życie wyraźnie się zmieni, a Ty staniesz się nową osobą - nieskończenie mądrą i wolną.
W drugim wydaniu Psychologii jogi autor jeszcze uważniej przyjrzał się filologicznej warstwie pracy Patańdźalego. Ponadto uzupełnił aneks o medytację miłującej dobroci oraz mapę Jogasutr, która pozwoli lepiej zrozumieć podział sutr na grupy.
Spis treści
- Wstęp do II wydania
- Słowo wstępne aćarja Śrivatsa Ramaswami
- Od autora
- 1. Wprowadzenie do studiowania Jogasutr Patańdźalego
- Po co studiować Jogasutry Patańdźalego?
- Czym są Jogasutry?
- Kim był Patańdźali?
- Jak rozumieć Jogasutry?
- Filozofia sankhji
- 2. Czy potrafisz uderzyć niebo kamieniem, czyli czym jest joga (JS I.1 I.4)
- 3. Od szaleństwa do medytacji pięć poruszeń świadomości (JS I.5 I.11)
- 4. Pułapka ignorancji pięć uciążliwości (JS II.3 II.9)
- 5. Droga jest prosta abhjasa i wairagja (JS I.12 I.16)
- 6. Bez sentymentów. Przyjaźń, współczucie, dobra wola i obojętność ścieżki do oczyszczenia umysłu (JS I.33)
- 7. Nie bić głową w mur: sztuka właściwego działania krija joga (JS II.1 II.2)
- 8. W pałacu luster: praktyki dyscypliny społecznej jamy (JS II.30)
- Ahinsa
- Satja
- Asteja
- Brahmaćarja
- Aparigraha
- Jak praktykować jama sadhanę
- 9. relacji z samym sobą: praktyki dyscypliny indywidualnej nijamy (JS II.32 II.33)
- Śauća
- Santosza
- Tapas, swadhjaja i iśwarapranidhana
- 10. Stabilność i wolność od napięcia: asana (JS II.46 II.48)
- 11. Pranajama to nie ćwiczenia oddechowe (JS II.49 II.53)
- 12. Brak rozproszenia to nieprzywiązanie: pratjahara (JS II.54 II.55)
- 13. Praktyki koncentracyjno-medytacyjne (JS III.1 III.4)
- Materiały dodatkowe
- Bieżąca praca z trudnymi przeżyciami
- Trataka jako przygotowanie do koncentracji
- Ćwiczenie elastyczności koncentracji
- Kilka uwag w celu ułatwienia koncentracji-medytacji
- Znaczenie inicjacji formalnej w nauczaniu jogi
- Joga jest ścieżką inicjacyjną
- Skąd się bierze taki sposób przekazu?
- Koncepcja inicjacji
- Po co inicjacja formalna w praktyce?
- Jakie jest znaczenie inicjacji?
- Medytacja miłującej dobroci
- Fazy medytacji
- Sposoby praktyki
- Praktyka krok po kroku
- Praktyka formalna i nieformalna
- Mapa Jogasutr
- Samadhi pada (rozdział I)
- Sadhana pada (rozdział II)
- Wibhuti pada (rozdział III)
- Kaiwalja pada (rozdział IV)
Kategoria: | Psychologia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-283-9288-5 |
Rozmiar pliku: | 3,1 MB |