Facebook - konwersja
Przeczytaj fragment on-line
Darmowy fragment

psychologiczny kompas - ebook

Wydawnictwo:
Format:
EPUB
Data wydania:
1 czerwca 2025
20,19
2019 pkt
punktów Virtualo

psychologiczny kompas - ebook

„Psychologiczny Kompas” to przewodnik po emocjach, diagnozach, kryzysach i terapiach dzieci, młodzieży i dorosłych. To nie podręcznik. To wsparcie, którego sama kiedyś szukałam. Dziś oddaję je Tobie – jako matka, pedagog specjalny i człowiek.

Ta publikacja spełnia wymagania dostępności zgodnie z dyrektywą EAA.

Kategoria: Proza
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8414-692-7
Rozmiar pliku: 1,2 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Dedykacja

Dla moich Synów — Wiktora i Karola,

którzy każdego dnia uczą mnie odwagi, cierpliwości i miłości większej niż słowa.

Za każdą chwilę prawdy, pytania, które nie mają prostych odpowiedzi,

i gesty, które zmieniają świat.

Jesteście moją inspiracją i najważniejszym Kompasem życia.

Witaj

Nie znamy się jeszcze osobiście, a mimo to chcę Ci powiedzieć: dzień dobry.

Zanim zagłębisz się w treść tej książki, chcę Cię zapytać — jak się dziś czujesz?

Wiedz, że ta książka powstała z myślą o Tobie — rodzicu, opiekunie, edukatorze, terapeuto, człowieku, który chce zrozumieć więcej, pomóc lepiej, poczuć się mniej samotny

„Mózg to narząd, który organizuje rzeczywistość poprzez doświadczenie.” — Jerzy Vetulani

„Dziecko rodzi się z mózgiem czekającym na język i relację.”

— Jagoda Cieszyńska

Refleksja

„Czasem robimy dla innych tak wiele, że stajemy się przezroczyści — aż w końcu sami siebie przestajemy widzieć.” Być może to o Tobie. Być może o mnie. Być może o kimś, kto żyje obok.

Znamy to z własnego życia albo z opowieści innych: poświęcenie dla dziecka, dla rodziny, dla dobra drugiego człowieka — tak silne, że własne potrzeby znikają z horyzontu. Niewyrażony ból, tłumione zmęczenie, odkładane marline. Codzienność jak klatka z rutyny i obowiązków. A w niej — ktoś, kto kiedyś był sobą. Psychologia o tym mówi jasno: Przewlekłe tłumienie potrzeb i emocji prowadzi do zespołu wypalenia opiekuńczego (caregiver burnout). Brak czasu na regenerację skutkuje przewlekłym stresem, który obniża odporność psychiczną i fizyczną Brak „ja” w relacji z dzieckiem prowadzi do zjawiska nadopiekuńczości lub emocjonalnej symbiozy, co szkodzi i rodzicowi, i dziecku. Z czasem pojawić się mogą: stany depresyjne, drażliwość, impulsywność, złość skierowana do siebie lub innych. A typowe zmiany psychiczne i emocjonalne po trudnych przeżyciach:

Stan przetrwania — ciało i działają w trybie „walcz lub uciekaj”.

Zamrożenie emocjonalne — trudność w odczuwaniu radości, oderwanie od siebie.

.Nadmierna kontrola — potrzeba panowania nad wszystkim jako obrona przed chaosem. Poczucie winy — zwłaszcza gdy człowiek próbuje zadbać o siebie.

Lęk o przyszłość — nasilony przez wcześniejsze poczucie bezsilności.

Bierność wobec siebie –zaniedbanie własnego ja — nie jest cnotą. To początek wewnętrznego. Psychologia pokazuje jasno: nie da się dawać z pustego naczynia. Rodzic, który dba o siebie — fizycznie, emocjonalnie, duchowo — uczy dziecko: „Twoje potrzeby są ważne. Ale moje też.”

„Nie jesteś egoistką, gdy mówisz: teraz chwila dla mnie.

Jesteś człowiekiem, który się nie zagubił.”

RECENZJA

„Psychologiczny Kompas w psychologii klinicznej” to unikatowa publikacja na pograniczu nauki i praktyki, łącząca neurobiologię, psychoterapię, diagnozę, edukację i ludzką wrażliwość. Autorka — mgr Anna Karolina Subiel-Fałat — wprowadza czytelnika w głąb psychiki ludzkiej od okresu płodowego po dorosłość, ilustrując każdy rozdział przykładami, narzędziami i konkretnymi drogowskazami dla rodziców, terapeutów, nauczycieli i pacjentów. Kompas ten to nie tylko książka — to wszechstronny przewodnik i mapa dla każdej osoby szukającej odpowiedzi w gąszczu problemów psychicznych i systemowych. Publikacja zasługuje na uznanie i miejsce w bibliotece każdego specjalisty.”

— dr hab. prof. nadzw. Z.K. (recenzent naukowy)

Instytut Psychologii Klinicznej

Wstęp

„Nie możemy być tylko naukowcami. Nie możemy być tylko ludźmi dobrej woli. Musimy być jednym i drugim — jednocześnie.” — Viktor E. Frankl

„Wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy, ponieważ wiedza jest ograniczona.” — Albert Einstein

„Nie ma dzieci — są ludzie.” — Janusz Korczak

„Mózg to narząd, który organizuje rzeczywistość poprzez doświadczenie.” — Jerzy Vetulani

„Dziecko rodzi się z mózgiem czekającym na język i relację.” — Jagoda Cieszyńska

Psychologiczny Kompas w psychologii klinicznej to interdyscyplinarna podróż przez biologię, emocje, relację i technologię. Celem książki jest zbudowanie mostu pomiędzy wiedzą akademicką a rzeczywistością pacjenta, terapeuty i systemu ochrony zdrowia psychicznego. Publikacja ta kierowana jest zarówno do studentów, jak i naukowców, terapeutów, lekarzy oraz tych, którzy chcą zrozumieć człowieka w jego pełnym kontekście: mózgu, duszy i społeczeństwa.NIEWIELU WIE, że…

Macica nie jest cicha. Nie jest też spokojna. I na pewno nie jest prosta. To biologiczny cud.

Z punktu widzenia medycyny i embriologii rozwój płodu to fascynujący proces o niesamowitej precyzji i złożoności. Ale są też rzeczy, które brzmią wręcz nieprawdopodobnie. Oto kilka naukowo potwierdzonych faktów, o których rzadko się mówi:

1. Płód czuje SMAK płynu owodniowego

Już w II trymestrze płód zaczyna „smakować” wody płodowe.

Co ciekawe — smak ten zmienia się w zależności od diety mamy: czosnek, marchewka, wanilia czy curry — wszystko trafia do płynu owodniowego. Jeśli smak mu odpowiada, połyka go więcej.

Chcesz, żeby Twoje dziecko polubiło warzywa? Zacznij w ciąży.

2. Płód MA MARZENIA SENNE

W III trymestrze życia płodowego pojawia się faza REM — ta sama, w której śnimy.

Ale co śni ktoś, kto nigdy nie opuścił macicy? Nikt tego nie wie. Ale wiadomo, że śni.

3. Płód ROZPOZNAJE GŁOS MATKI

Około 25. tygodnia ciąży dziecko rozróżnia dźwięki — a głos mamy obniża jego tętno i go uspokaja.

I wciąż są tacy, którzy twierdzą, że „płód nic nie czuje”

4. Męskie płody mają WZWODY

Tak — w łonie matki. To nie ma charakteru seksualnego — to część rozwoju hormonalnego.

Ale wyobraź sobie reakcje społeczne, gdyby taki fakt pojawił się w podręcznikach szkolnych…

Płody POTRAFIĄ PŁAKAĆ

Nie chodzi o łzy, ale o wyraźne ruchy twarzy, drżenie brody, nieregularny oddech — jakby trenowały płacz.

Czy to prawdziwe emocje, czy ćwiczenia? Naukowcy wciąż to badają.

6. Płód SIKA… i to potem PIJE

Płyn owodniowy to w 90% mocz płodu.

Dziecko sika i połyka własny mocz kilka razy dziennie — i to jest absolutnie normalne.

Brzmi obrzydliwie? A jednak tak właśnie rozwijają się jego nerki i równowaga płynów ustrojowych.

Czy rodzaj intensywność płyny przyjmowane podczas ciąży przez kobietę czy to wszystko może mieć znaczenie czy dziecko rozwija się zwłaszcza jego mózg prawidłowo?

Tak — rodzaj, jakość, ilość i intensywność płynów przyjmowanych przez kobietę w ciąży ma ogromne znaczenie dla prawidłowego rozwoju dziecka, szczególnie mózgu i układu nerwowego.

Poniżej przedstawiam szczegółową analizę:

1. WODA — fundament życia mózgu

Mózg płodu w ponad 75–80% składa się z wody.

Woda jest niezbędna do:

transportu składników odżywczych do mózgu,

usuwania toksyn,

regulacji temperatury,

prawidłowej objętości płynu owodniowego.

Niedobór wody (nawet łagodny) może prowadzić do:

zmniejszenia płynu owodniowego (małowodzie),

zaburzeń w rozwoju układu nerwowego,

większego ryzyka wad wrodzonych i opóźnień rozwojowych.

Zalecenie: 2–2,5 litra płynów dziennie (nie tylko wody, ale najlepiej głównie).

2. CUKRY PROSTE i słodzone napoje — ryzyko dla mózgu

Nadmiar słodzonych napojów, energetyków, soków z koncentratu zwiększa ryzyko:

cukrzycy ciążowej,

stanu przedrzucawkowego,

większej masy urodzeniowej (makrosomia),

przewlekłych stanów zapalnych łożyska, które mogą zakłócać rozwój mózgu.

3. Kofeina — w umiarkowanych ilościach OK, w nadmiarze szkodliwa

Kofeina (z kawy, herbaty, napojów typu cola) przenika przez łożysko.

W nadmiarze może:

zwiększyć tętno płodu,

zaburzać rozwój neuronów,

zwiększać ryzyko poronienia (powyżej 300 mg dziennie).

Zalecenie WHO: max 200 mg kofeiny dziennie (ok. 1 filiżanka mocnej kawy).

4. Alkohol — nawet minimalne ilości są neurotoksyczne

Alkohol przechodzi przez łożysko i działa neurotoksycznie na komórki mózgowe płodu.

Może prowadzić do:

fetal alcohol spectrum disorders (FASD),

zaburzeń poznawczych, ADHD, autyzmu, niskiego IQ,

trwałych zmian w strukturze mózgu.

Zalecenie: absolutne 0 alkoholu przez całą ciążę.

5. Napoje elektrolitowe, ziołowe, roślinne — z ostrożnością

Napoje ziołowe (np. z pokrzywy, mięty, melisy) mogą działać moczopędnie lub hormonalnie.

Niektóre zioła (np. czarnuszka, żeń-szeń, lukrecja) mogą wywoływać skurcze macicy.

Zalecenie: pić tylko zioła zalecane przez ginekologa lub dietetyka.

6. Mleko, koktajle i soki świeżo wyciskane — wspierają mózg

Mleko (jeśli tolerowane), kefiry, koktajle owocowo-warzywne i smoothies — zawierają:

białko, wapń, witaminy z grupy B, kwas foliowy, omega-3 — kluczowe dla rozwoju mózgu.

Uwaga: soki owocowe tylko świeże i w rozsądnych ilościach, bo zawierają dużo naturalnych cukrów.

Podsumowanie — czy to ma znaczenie?

Tak. Płyny przyjmowane przez kobietę w ciąży:

wpływają na ilość i jakość płynu owodniowego (a więc środowiska, w którym rozwija się dziecko),

determinują rozwój układu nerwowego, mózgu, nerek i układu krążenia płodu,

mają związek z przyszłym zdrowiem psychicznym i neurologicznym dziecka.

Czy może ze względu na mocz wydzielany przez dziecko w łonie matki tak uszkodzis płód że dziecko może mieć autyzm

To bardzo ważne i trafne pytanie. Odpowiedź w skrócie brzmi: nie, sam mocz płodu w łonie matki nie uszkadza płodu i nie powoduje autyzmu — pod warunkiem, że ciąża przebiega prawidłowo, a płyn owodniowy jest regularnie odnawiany i odpowiednio oczyszczany przez organizm matki i samego płodu.

Dlaczego płód nie zatruwa się własnym moczem?

Płyn owodniowy zawiera ok. 90–95% moczu płodowego, ale:

nie jest to toksyczna substancja — to rozcieńczony, sterylny mocz wytwarzany przez zdrowe nerki płodu,

jest ciągle wchłaniany, filtrowany i odnawiany — przez płuca, skórę, układ pokarmowy płodu oraz przez błony owodniowe.

Kiedy mocz płodu może być problemem?

Problemem nie jest sam mocz, tylko warunki jego gromadzenia i cyrkulacji. Sytuacje patologiczne, które mogą wpłynąć na rozwój mózgu (w tym zwiększyć ryzyko zaburzeń neurorozwojowych jak autyzm), to m.in.:

/Małowodzie lub bezwodzie (niedobór płynu owodniowego)

Może świadczyć o zaburzeniach w wydzielaniu moczu lub odpływie płynu.

Ryzyko: niedotlenienie mózgu, deformacje czaszki i twarzy, opóźnienia rozwoju neurologicznego.

/Infekcje wewnątrzmaciczne lub zapalenie błon płodowych

Zakażenia takie jak CMV, toksoplazmoza, wirus różyczki, Listeria mogą wpływać na skład płynu owodniowego i zaburzać rozwój mózgu.

/Przedwczesne pęknięcie błon płodowych (PROM)

Długotrwały kontakt z zakażonym płynem owodniowym może prowadzić do neuroinfekcji i urazów okołoporodowych.

/Wady wrodzone układu moczowego płodu

Mogą prowadzić do zatrzymania moczu, wodonercza i wtórnych zmian w strukturze ciała oraz funkcji mózgu.

Czy mocz płodu może wywołać autyzm?

Nie — sam mocz nie powoduje autyzmu.

Natomiast nieprawidłowe warunki wewnątrzmaciczne, które wpływają na równowagę płynu owodniowego (w tym moczu), mogą:

zaburzyć rozwój mózgu (szczególnie kory mózgowej, ciała migdałowatego, hipokampa),

zwiększyć ryzyko niedotlenienia, stanów zapalnych i stresu oksydacyjnego,

wpływać na ekspresję genów odpowiedzialnych za rozwój neurologiczny (epigenetyka).

To wszystko może być jednym z czynników ryzyka w powstawaniu zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD), obok genetyki, ekspozycji na toksyny, problemów metabolicznych i infekcji.

Podsumowanie:

Zdrowy płód oddaje mocz do płynu owodniowego — to normalne i potrzebne.

Nieprawidłowości w ilości i składzie płynu owodniowego (np. zakażenia, małowodzie, zatrzymanie moczu) mogą być sygnałem ostrzegawczym.

Autyzm ma wieloaspektową przyczynowość — sam mocz nie jest przyczyną, ale pewne problemy z jego wydzielaniem lub środowiskiem wodnym mogą pośrednio zwiększać ryzyko.

A co po stronie plemników

Świetne pytanie — często pomijane, a rola plemnika w ryzyku autyzmu i innych zaburzeń neurorozwojowych jest równie ważna jak rola komórki jajowej czy środowiska macicy.

Poniżej przedstawiam

naukowo potwierdzone czynniki po stronie ojca i jakości plemników, które mogą mieć wpływ na rozwój mózgu płodu i ryzyko zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD):

1. WIEK OJCA — im starszy, tym większe ryzyko

Po 35. roku życia u mężczyzn rośnie liczba mutacji de novo w DNA plemników.

Po 40. r.ż. wzrasta ryzyko:

autyzmu (o 28–65% w zależności od badań),

schizofrenii,

ADHD

opóźnień rozwojowych.

To związane z nagromadzeniem uszkodzeń w DNA plemników z wiekiem.

2. JAKOŚĆ NASIENIA — oksydacja, fragmentacja DNA

Fragmentacja DNA plemników (DFI) jest silnie skorelowana z:

poronieniami,

niepłodnością,

chorobami genetycznymi i neurorozwojowymi u potomstwa.

Źródła uszkodzeń plemników:

palenie, alkohol, narkotyki,

stres oksydacyjny (brak antyoksydantów: wit. C, E, cynk, selen),

promieniowanie, zanieczyszczenia środowiskowe,

infekcje urologiczne.

3. CZYNNIKI EPIGENETYCZNE — dziedziczenie stylu życia

Styl życia ojca może modyfikować ekspresję genów w plemnikach, wpływając na:

rozwój mózgu potomstwa,

ryzyko autyzmu, depresji, chorób metabolicznych.

Dotyczy to np.:

długotrwałego stresu,

zaburzeń odżywiania (np. niedobór folianów, otyłość),

ekspozycji na toksyny (pestycydy, BPA, metale ciężkie).

4. CHOROBY GENETYCZNE LUB ZABURZENIA U OJCA

Jeśli ojciec ma:

spektrum autyzmu (ASD),

ADHD

schizofrenię,

padaczkę,

choroby neurodegeneracyjne (np. Parkinson, stwardnienie rozsiane),

ryzyko autyzmu u dziecka może wzrosnąć (szczególnie przy współistnieniu czynników środowiskowych).

5. LECZENIE NIEPŁODNOŚCI — wpływ technik wspomagania

Niektóre badania sugerują, że dzieci poczęte przy użyciu ICSI (mikroiniekcja plemnika) mają minimalnie zwiększone ryzyko zaburzeń neurorozwojowych, jeśli plemniki były bardzo niskiej jakości.

Nie chodzi o samą metodę, ale o jakość materiału genetycznego użytego w zapłodnieniu.

Podsumowanie: RYZYKO AUTYZMU — także od strony ojca

Autyzm nie jest winą żadnego z rodziców, ale:

jakość plemników,

wiek ojca,

styl życia,

czynniki środowiskowe i genetyczne

mają wpływ na zaprogramowanie rozwoju mózgu już od momentu poczęcia

Co z DNA ojca matki i ich rodzin

DNA ojca, matki I ich rodzin ma kluczowe znaczenie w rozwoju mózgu dziecka oraz w ryzyku zaburzeń neurorozwojowych, takich jak autyzm (ASD), ADHD, epilepsja czy opóźnienia intelektualne. Współczesna genetyka I epigenetyka potwierdzają, że dziedziczenie nie polega tylko na przekazaniu „genów”, ale także na tym, jak te geny działają, wyciszają się lub uaktywniają pod wpływem środowiska.

WSPÓLNY KOD GENETYCZNY — rodzice jako nośnicy „cichych” mutacji

Każdy z rodziców może być nosicielem mutacji lub wariantów genów, które same w sobie nie dają objawów, ale w połączeniu z genami partnera mogą:

zwiększyć ryzyko autyzmu,

spowodować dziedziczną padaczkę, zespół Tourette’a,

zwiększyć podatność na zaburzenia mowy, inteligencji, zachowania.

Np.: ojciec ma mutację genu CNTNAP2 (związanego z mową), matka nie — dziecko z tą samą mutacją może mieć opóźniony rozwój językowy lub ASD, jeśli dodatkowo wystąpiły czynniki środowiskowe (np. Niedotlenienie, infekcja).

2. DZIEDZICZENIE POLIGENOWE — efekt „wielu drobnych genów”

W autyzmie nie ma jednego genu „odpowiedzialnego” — ryzyko wynika z kombinacji setek drobnych zmian genetycznych odziedziczonych od matki I ojca.

Takie zmiany mogą dotyczyć genów:

rozwoju synaps I neuroprzekaźników (SHANK3, SCN2A, NLGN),

regulacji lęku, przywiązania, mowy (FOXP2),

metabolizmu neuroprzekaźników (MAOA, COMT).

3. WZORZEC DZIEDZICZENIA Z RODZINY — czyli „mapa genealogiczna mózgu”

Jeśli w rodzinie matki lub ojca występują:

4. MITOCHONDRIA — dziedziczone wyłącznie od matki

Mitochondria zawierają własne DNA — zaburzenia mitochondrialne wpływają na metabolizm mózgu I mogą prowadzić do:

padaczki,

autyzmu,

problemów z regulacją energii w neuronach.

5. EPI-GENETYKA — czyli jak historia rodziny modyfikuje działanie genów

Nawet jeśli geny nie są „uszkodzone”, mogą zostać wyciszone lub nadaktywne przez:

stres, traumy międzypokoleniowe,

niedożywienie matki/ojca przed zapłodnieniem,

wiek ojca (mutacje de novo w plemnikach),

czynniki środowiskowe (np. Pestycydy, leki, alkohol).

6. DZIEDZICZENIE NIE WIDAĆ GO, ALE DZIAŁA — nawet bez objawów u rodzica

Dziecko może odziedziczyć wariant genetyczny, który u rodzica „lekkiego” skutkuje tylko wysoką inteligencją + introwersją, a u dziecka — np. Spektrum autyzmu.

Pojęcie „neurodiversity” zakłada, że mózg może działać różnie — ale to środowisko decyduje, czy to talent czy zaburzenie.

Rozdział 1. Kompas wsparcia dla rodziców, dzieci, młodzieży I seniorów

Nie mówiono mi, co mam robić. Powiedziano mi: „to na pewno minie”.

Ten rozdział został napisany, by dać praktyczne, konkretne wskazówki każdemu, kto zauważył pierwsze niepokojące sygnały u swojego dziecka — lub po prostu szuka odpowiedzi.

„Rodzicielstwo to jedyna praca na świecie, w której nie ma urlopów, podwyżek I emerytury — ale daje tytuł” Bohater codzienności.”

Wprowadzenie

kto potrzebuje tego kompasu?

Rodzice dzieci z deficytami i zaburzeniami stoją codziennie przed trudnymi wyborami. Często nie wiedzą, do kogo się zwrócić, gdzie szukać pomocy, jak wspierać własne dziecko, a jednocześnie nie zapominać o sobie i reszcie rodziny. Ten rozdział jest drogowskazem — kompasem wsparcia dla rodzin w kryzysie, na różnych etapach życia dziecka.

KOGO DOTYCZY? — spektrum wiekowe i funkcjonalne

DZIECI PRZEDSZKOLNE: wczesne objawy zaburzeń mowy, autyzmu, deficytów sensorycznych, ruchowych, intelektualnych.

DZIECI SZKOLNE: trudności w uczeniu się (dysleksja, ADHD, SLI, spektrum ASD), integracja społeczna, emocje.

Nastolatkowie: depresja, lęk, zaburzenia tożsamości, kryzysy rozwojowe, samookaleczenia.

Studenci i młodzi dorośli: wypalenie, lęk społeczny, nierozpoznane spektrum autyzmu, FASD, niepełnosprawności ukryte.

Typy deficytów i chorób — klasyfikacja i opisy

Jak wspierać dziecko — krok po kroku według wieku i potrzeb

A. DLA RODZICA DZIECKA PRZEDSZKOLNEGO

Obserwuj zachowania rozwojowe — korzystaj z narzędzi przesiewowych.

Skonsultuj się z neurologopedą, psychologiem dziecięcym, SI-terapeutą.

B. DLA RODZICA DZIECKA SZKOLNEGO

Pracuj ze szkołą — WOPFU, IPET, zespół specjalistów.

Włącz terapię domową — systematyczność + zabawa.

Uważaj na sygnały emocjonalne — agresja może oznaczać frustrację

C. Dla nastolatka i jego rodziców

Rozmawiaj — bez oceniania.

Szanuj granice, ale nie zostawiaj samemu.

Korzystaj z pomocy psychiatry, psychoterapeuty, wsparcia grupowego.

D. DLA STUDENTÓW I MŁODYCH DOROSŁYCH Z TRUDNOŚCIAMI

Pomóż znaleźć zasoby (np. tutor, pedagog akademicki).

Niech mają prawo „nie dawać rady”.

Edukuj środowisko uczelni — niepełnosprawności są też psychiczne i niewidoczne.

JAK WSPIERAĆ RODZEŃSTWO?

Dawaj przestrzeń na emocje: złość, smutek, zazdrość są normalne.

Angażuj — ale nie obciążaj.

Zadbaj o osobne, indywidualne chwile tylko dla zdrowego dziecka.

Wprowadź komunikację rodzinną opartą na równości i zrozumieniu.

Jak dbać o siebie jako rodzic?

Rodzic nie może być „terapeutą bez terapii”.

Szukaj wsparcia: grupa wsparcia, psychoterapia, opieka naprzemienna.

Korzystaj z ulg i praw (orzeczenia, świadczenia, programy samorządowe).

Nie bój się prosić o pomoc — to nie słabość, to kompetencja.

Gotowe zestawy i plany terapeutyczne (przykładowe)

1. Terapia poznawczo-behawioralna (CBT)

Zaburzenie: Zespół lęku uogólnionego (GAD)

Plan punktowy:

Diagnoza poznawcza i identyfikacja zniekształceń myślowych

Psychoedukacja nt. lęku

Uczenie technik relaksacji i oddechowych

Wprowadzenie dziennika myśli

Praca na myślach lękowych — ABCDE model Becka

Ekspozycja in vivo na sytuacje wywołujące lęk

Podtrzymanie strategii i profilaktyka nawrotów

2. Terapia psychodynamiczna

Zaburzenie: Depresja reaktywna u dorosłej kobiety

Plan punktowy:

Ustalenie kontraktu terapeutycznego

Analiza relacji z ważnymi osobami (figury przywiązania)

Praca z nieświadomym żalem i ambiwalencją

Identyfikacja mechanizmów obronnych

Interpretacja przeniesienia

Analiza powtarzających się wzorców relacyjnych

Konsolidacja wglądów i zakończenie procesu

Plan punktowy:

Zebranie historii rodziny i stworzenie genogramu

Diagnoza komunikacji i struktury systemu

Wprowadzenie ról i granic — praca z metaforą

Rzeźby rodzinne i odgrywanie konfliktów

Wypracowanie wspólnych reguł funkcjonowania

Edukacja rodziny o ADHD i neurobiologii

Wzmocnienie zasobów i podsumowanie zmian

3. Terapia systemowa (1. Terapia poznawczo-behawioralna (CBT) — Zespół lęku uogólnionego (GAD)

Diagnoza:

ICD-11: 6B00 Zespół lęku uogólnionego

DSM-5: 300.02 Generalized Anxiety Disorder

Narzędzia: GAD-7, kwestionariusz myśli automatycznych, wywiad kliniczny

Metodyka:

Model ABC (Ellis), model 5-aspektowy (myśli, emocje, ciało, zachowania, otoczenie)

Techniki: restrukturyzacja poznawcza, ekspozycja, relaksacja, zadania domowe

Plan terapeutyczny punktowy:

Wywiad kliniczny i ocena za pomocą GAD-7

Wprowadzenie psychoedukacji nt. lęku

Praca nad myślami automatycznymi — dziennik myśli

Modelowanie i restrukturyzacja poznawcza

Techniki relaksacji (Jacobson, oddech)

Ekspozycja w wyobraźni i in vivo

Strategie zapobiegania nawrotom

Ewaluacja skuteczności (ponowny GAD-7, samoocena)

4Terapia psychodynamiczna — Depresja maskowana (dorosły)

Diagnoza:

ICD-11: 6A70 Zaburzenie depresyjne

DSM-5: 296.21 (epizod depresyjny łagodny)

Narzędzia: BDI—II (Beck Depression Inventory), SCID, MMPI

Metodyka:

Model relacyjny i konfliktów wewnętrznych (Kernberg, Malan)

Techniki: interpretacja, przeniesienie, analiza obron

Plan terapeutyczny punktowy:

5 Wywiad narracyjny i analiza relacji wczesnodziecięcych

Ustalenie kontraktu (czas, cel, reguły)

Analiza nieświadomych konfliktów

Praca z przeniesieniem i przeciwprzeniesieniem

Identyfikacja i osłabienie mechanizmów obronnych (wyparcie, racjonalizacja)

Integracja wglądu i emocji

Praca nad zakończeniem i pożegnaniem

Zapisanie wglądów pacjenta (dziennik relacyjny)

5 Terapia systemowa — Rodzina z dzieckiem z ADHD (wiek 11 lat)

Diagnoza:

ICD-11: 6A05 Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi

DSM-5: 314.01 ADHD typu mieszanego

Narzędzia: Conners 3, wywiad rodzinny, obserwacja w domu/szkole

Metodyka:

Teoria systemów rodzinnych (Bowen, Minuchin)

Narzędzia: genogram, kontrakt rodzinny, praca na zasobach

Techniki: rzeźby rodzinne, zmiana koalicji i granic, zewnętrzny głos dziecka

Plan terapeutyczny punktowy:

Sesja z całą rodziną — analiza ról i funkcji

Stworzenie genogramu z historią ADHD w rodzinie

Sesje indywidualne z każdym członkiem

Edukacja o neurobiologii ADHD

Wspólne ustalanie reguł i kontraktu rodzinnego

Zmiana wzorców komunikacyjnych (np. nieoskarżające komunikaty)

Rytuały wsparcia i wdzięczności

Monitorowanie funkcjonowania w szkole i domu

6 Terapia humanistyczna — Kryzys egzystencjalny (młodzież, 17 lat)

Diagnoza:

ICD-11: QRD10 Trudności w radzeniu sobie z normatywnym stresem

DSM-5: V62.82 Distress related to life transition

Narzędzia: Kwestionariusz sensu życia (MLQ), rozmowa kierowana

Metodyka:

Carl Rogers: warunki rozwoju osoby (akceptacja, empatia, autentyczność)

Viktor Frankl: logoterapia — sens jako wartość nadrzędna

Techniki: pusty fotel, dialog wewnętrzny, mapa wartości

Plan terapeutyczny punktowy:

Wprowadzenie do relacji opartych na empatii i bezwarunkowym szacunku

Rozpoznanie pustki egzystencjalnej — rozmowa kierowana

Wybór wartości centralnych (ćwiczenie z kartami)

Praca z metaforą (np. “życie jako rzeka”)

Pusty fotel — rozmowa z Ja przeszłym lub przyszłym

Ćwiczenia z obecności i uważności (świadomość zmysłów, oddechu)

Pisanie listów do siebie z przyszłości

Zwieńczenie — odnalezienie sensu działania i własnej roli

7 Terapia ACT — Fobia społeczna (dorosły, pracownik IT)

Diagnoza:

ICD-11: 6B03 Zaburzenie lękowe społecznie

DSM-5: 300.23 Social Anxiety Disorder

Narzędzia: Liebowitz Social Anxiety Scale (LSAS), kwestionariusz defuzji

Metodyka:

Model hexaflex: sześć procesów ACT (defuzja, wartości, JA jako kontekst, itp.)

Techniki: defuzja poznawcza, akceptacja, działania wartościowe, ekspozycja

Plan terapeutyczny punktowy:

Zdefiniowanie problemu i unikania

Zastosowanie defuzji — metafory: Liść na rzece, Radio Lęk

Praca z JA jako kontekst — obserwator myśli

Rozpoznanie i wybór wartości

Planowanie działań zgodnych z wartościami (np. wystąpienie publiczne)

Uważność i obecność w trudnych emocjach

Ekspozycja społeczna (realne mikro-celowe działania)

Utrwalanie nawyków i elastyczności psychologicznej

8Terapia schematów — Borderline (kobieta 25 lat)

Diagnoza:

ICD-11: 6D11 Borderline Personality Disorder

Narzędzia: Young Schema Questionnaire (YSQ), wywiad schematowy

Metodyka:

Jeffrey Young: integracja CBT i teorii przywiązania

Tryby schematów: Dziecko zranione, Krytyk, Zdrowy Dorosły

Techniki: dialog schematów, obrazowanie, ograniczone rodzicielstwo

Plan terapeutyczny punktowy:

Identyfikacja schematów dominujących i trybów (mapowanie)

Edukacja o pochodzeniu schematów z dzieciństwa

Praca z Trybem Dziecka i Krytyka — dialog z wewnętrznym JA

Budowanie trybu Zdrowego Dorosłego — ćwiczenia i wizualizacje

Obrazowanie i zmiana relacji z postaciami z przeszłości

Modelowanie ograniczonego rodzicielstwa (empatyczne korekty)

Zmiana codziennych strategii (np. relacji, samoregulacji)

Konsolidacja — mapa wsparcia i plan na przyszłość

EMDR — PTSD po przemocy domowej (kobieta 40 lat)

Diagnoza:

ICD-11: 6B40 Zaburzenie stresowe pourazowe (PTSD)

DSM-5: 309.81 PTSD

Narzędzia: PCL-5, skale SUD i VOC

Metodyka:

Protokół EMDR — 8 faz (Shapiro)

Technika: stymulacja bilateralna (wzrokowa, dotykowa, dźwiękowa)

Cel: przetworzenie traumy i reintegracja emocjonalna

Plan terapeutyczny punktowy:

Wywiad diagnostyczny, pomiar SUD i VOC

Przygotowanie pacjentki — zasoby, bezpieczne miejsce

Wybór głównego wspomnienia do przetworzenia

Stymulacja bilateralna podczas koncentracji na traumie

Praca z negatywnym przekonaniem i jego zamiana (np. „Jestem bezsilna” → „Jestem silna”)

Reocena — obniżenie skali SUD i podniesienie VOC

Ugruntowanie pozytywnych przekonań

Ewaluacja objawów PTSD

Terapia integracyjna (dziecko z ASD + SLI)

Diagnoza:

ICD-11: 6A02 Zaburzenia ze spektrum autyzmu, 6A01.1 SLI (dysfazja)

Narzędzia: ADOS-2, PEP-3, Skala PRK, Profil SI, wywiad logopedyczny

Metodyka:

Integracja SI + logopedia + terapia behawioralna + elementy TEACCH

Techniki: ćwiczenia ruchowe SI, wizualizacje, AAC, PECS, trening ABA

Plan terapeutyczny punktowy:

Pełna diagnoza SI, logopedyczna, rozwojowa

Stworzenie indywidualnego planu terapeutycznego (IPET)

Stymulacja propriocepcji i integracji przedsionkowej

Wprowadzenie systemu wizualnego PECS lub AAC

Trening komunikacji funkcjonalnej (podążanie, naprzemienność)

Logopedia — ćwiczenia planowania językowego i artykulacji

Praca z emocjami i schematami dnia (TEACCH)

Koordynacja z rodziną i szkołą (zestaw ćwiczeń domowych)

Zaburzenie: Konflikty i izolacja w rodzinie z nastolatkiem z ADHD

Terapia humanistyczna (Gestalt)

Zaburzenie: Kryzys egzystencjalny i utrata sensu u młodego dorosłego

Plan punktowy:

Zbudowanie bezpiecznej relacji terapeutycznej

Diagnoza kontaktu z „tu i teraz”

Praca z dialogiem wewnętrznym (pusty fotel)

Eksploracja ciała i emocji — ugruntowanie

Praca z niezakończonymi sprawami z przeszłości

Poszukiwanie sensu i wartości

Integracja doświadczeń i autorefleksja

Terapia ACT (akceptacji i zaangażowania)

Zaburzenie: Fobia społeczna

Plan punktowy:

Edukacja o naturze lęku i unikania

Praca z metaforą pasażera w autobusie

Defuzja poznawcza — dystans do myśli

Uważność — 5 zmysłów i oddech

Odkrywanie osobistych wartości

Planowanie działań opartych na wartościach

Stopniowa ekspozycja społeczna

Wzmocnienie elastyczności psychologiczn

Terapia schematów (Younga)

Zaburzenie: Osobowość borderline

Plan punktowy:

Identyfikacja schematów i trybów pacjenta

Psychoedukacja o źródłach schematów

Praca z trybem „Zranionego Dziecka” i „Krytyka”

Technika dialogu i obrazowania

Wzmocnienie trybu Zdrowego Dorosłego

Ograniczone rodzicielstwo — ćwiczenia terapeutyczne

Zmiana zachowań i budowanie bezpiecznych relacji

Terapia EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing)

Zaburzenie: PTSD po wypadku komunikacyjnym

Plan punktowy:

Ocena stabilności emocjonalnej

Stworzenie bezpiecznego miejsca w wyobraźni

Wybór wspomnień do przepracowania

Praca ze skalą VOC i SUD

Przeprowadzenie stymulacji bilateralnej

Integracja emocji i skojarzeń

Weryfikacja objawów PTSD i dalsza praca nad zasobami

8. Terapia integracyjna (np. integracja sensoryczno-psychologiczna)

Zaburzenie: Dziecko z ASD i zaburzeniami przetwarzania sensorycznego

Terapia poznawczo-behawioralna (CBT) — Zespół lęku uogólnionego (GAD)

Diagnoza:

ICD-11: 6B00 Zespół lęku uogólnionego

DSM-5: 300.02 Generalized Anxiety Disorder

Narzędzia: GAD-7, kwestionariusz myśli automatycznych, wywiad kliniczny

Metodyka

Model ABC (Ellis), model 5-aspektowy (myśli, emocje, ciało, zachowania, otoczenie)

Techniki: restrukturyzacja poznawcza, ekspozycja, relaksacja, zadania domowe

Plan terapeutyczny punktowy:

Wywiad kliniczny i ocena za pomocą GAD-7

Wprowadzenie psychoedukacji nt. lęku

Praca nad myślami automatycznymi — dziennik myśli

Modelowanie i restrukturyzacja poznawcza

Techniki relaksacji (Jacobson, oddech)

Ekspozycja w wyobraźni i in vivo

Strategie zapobiegania nawrotom

Ewaluacja skuteczności (ponowny GAD-7, samoocena)

Terapia psychodynamiczna — Depresja maskowana (dorosły)

Diagnoza:

ICD-11: 6A70 Zaburzenie depresyjne

DSM-5: 296.21 (epizod depresyjny łagodny)

Narzędzia: BDI—II (Beck Depression Inventory), SCID, MMPI

Metodyka:

Model relacyjny i konfliktów wewnętrznych (Kernberg, Malan)

Techniki: interpretacja, przeniesienie, analiza obron

Plan terapeutyczny punktowy:

Wywiad narracyjny i analiza relacji wczesnodziecięcych

Ustalenie kontraktu (czas, cel, reguły)

Analiza nieświadomych konfliktów

Praca z przeniesieniem i przeciwprzeniesieniem

Identyfikacja i osłabienie mechanizmów obronnych (wyparcie, racjonalizacja)

Integracja wglądu i emocji

Praca nad zakończeniem i pożegnaniem

Zapisanie wglądów pacjenta (dziennik relacyjny)

Terapia systemowa — Rodzina z dzieckiem z ADHD (wiek 11 lat)

Diagnoza:

ICD-11: 6A05 Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi

DSM-5: 314.01 ADHD typu mieszanego

Narzędzia: Conners 3, wywiad rodzinny, obserwacja w domu/szkole

Metodyka:

Teoria systemów rodzinnych (Bowen, Minuchin)

Narzędzia: genogram, kontrakt rodzinny, praca na zasobach

Techniki: rzeźby rodzinne, zmiana koalicji i granic, zewnętrzny głos dziecka

Plan terapeutyczny punktowy:

Sesja z całą rodziną — analiza ról i funkcji

Stworzenie genogramu z historią ADHD w rodzinie

Sesje indywidualne z każdym członkiem

Edukacja o neurobiologii ADHD

Wspólne ustalanie reguł i kontraktu rodzinnego

Zmiana wzorców komunikacyjnych (np. nieoskarżające komunikaty)

Rytuały wsparcia i wdzięczności

Monitorowanie funkcjonowania w szkole i domu

Terapia humanistyczna — Kryzys egzystencjalny (młodzież, 17 lat)

Diagnoza:

ICD-11: QRD10 Trudności w radzeniu sobie z normatywnym stresem

DSM-5: V62.82 Distress related to life transition

Narzędzia: Kwestionariusz sensu życia (MLQ), rozmowa kierowana

Metodyka:

Carl Rogers: warunki rozwoju osoby (akceptacja, empatia, autentyczność)

Viktor Frankl: logoterapia — sens jako wartość nadrzędna

Techniki: pusty fotel, dialog wewnętrzny, mapa wartośc

Plan terapeutyczny punktowy:

Wprowadzenie do relacji opartych na empatii i bezwarunkowym szacunku

Rozpoznanie pustki egzystencjalnej — rozmowa kierowana

Wybór wartości centralnych (ćwiczenie z kartami)

Praca z metaforą (np. “życie jako rzeka”)

Pusty fotel — rozmowa z Ja przeszłym lub przyszłym

Ćwiczenia z obecności i uważności (świadomość zmysłów, oddechu)

Pisanie listów do siebie z przyszłości

Zwieńczenie — odnalezienie sensu działania i własnej roli

Terapia ACT — Fobia społeczna (dorosły, pracownik IT)

Diagnoza:

ICD-11: 6B03 Zaburzenie lękowe społecznie

DSM-5: 300.23 Social Anxiety Disorder

Narzędzia: Liebowitz Social Anxiety Scale (LSAS), kwestionariusz defuzj

Metodyka:

Model hexaflex: sześć procesów ACT (defuzja, wartości, JA jako kontekst, itp.

Techniki: defuzja poznawcza, akceptacja, działania wartościowe, ekspozycja

Plan terapeutyczny punktowy:

Zdefiniowanie problemu i unikania

Zastosowanie defuzji — metafory: Liść na rzece, Radio Lęk

Praca z JA jako kontekst — obserwator myśli

Rozpoznanie i wybór wartości

Planowanie działań zgodnych z wartościami (np. wystąpienie publiczne)

Uważność i obecność w trudnych emocjach

Ekspozycja społeczna (realne mikro-celowe działania)

Utrwalanie nawyków i elastyczności psychologicznej

Terapia schematów — Borderline (kobieta 25 lat)

Diagnoza:

ICD-11: 6D11 Borderline Personality Disorder

Narzędzia: Young Schema Questionnaire (YSQ), wywiad schematowy

Metodyka:

Jeffrey Young: integracja CBT i teorii przywiązania

Tryby schematów: Dziecko zranione, Krytyk, Zdrowy Dorosły

Techniki: dialog schematów, obrazowanie, ograniczone rodzicielstwo

Plan terapeutyczny punktowy:

Identyfikacja schematów dominujących i trybów (mapowanie)

Edukacja o pochodzeniu schematów z dzieciństwa

Praca z Trybem Dziecka i Krytyka — dialog z wewnętrznym JA

Budowanie trybu Zdrowego Dorosłego — ćwiczenia i wizualizacje

Obrazowanie i zmiana relacji z postaciami z przeszłości

Modelowanie ograniczonego rodzicielstwa (empatyczne korekty)

Zmiana codziennych strategii (np. relacji, samoregulacji)

Konsolidacja — mapa wsparcia i plan na przyszłość

EMDR — PTSD po przemocy domowej (kobieta 40 lat)

Diagnoza:

ICD-11: 6B40 Zaburzenie stresowe pourazowe (PTSD)

DSM-5: 309.81 PTSD

Narzędzia: PCL-5, skale SUD i VOC

Metodyka:

Protokół EMDR — 8 faz (Shapiro)

Technika: stymulacja bilateralna (wzrokowa, dotykowa, dźwiękowa)

Cel: przetworzenie traumy i reintegracja emocjonalna

Plan terapeutyczny punktowy:

Wywiad diagnostyczny, pomiar SUD i VOC

Przygotowanie pacjentki — zasoby, bezpieczne miejsce

Wybór głównego wspomnienia do przetworzenia

Stymulacja bilateralna podczas koncentracji na traumie

Praca z negatywnym przekonaniem i jego zamiana (np. „Jestem bezsilna” → „Jestem silna”)

Reocena — obniżenie skali SUD i podniesienie VOC

Ugruntowanie pozytywnych przekonań

Ewaluacja objawów PTSD

Terapia integracyjna (dziecko z ASD + SLI)

Diagnoza:

ICD-11: 6A02 Zaburzenia ze spektrum autyzmu, 6A01.1 SLI (dysfazja)

Narzędzia: ADOS-2, PEP-3, Skala PRK, Profil SI, wywiad logopedyczny

Metodyka:

Integracja SI + logopedia + terapia behawioralna + elementy TEACCH

Techniki: ćwiczenia ruchowe SI, wizualizacje, AAC, PECS, trening ABA

Plan terapeutyczny punktowy:

Pełna diagnoza SI, logopedyczna, rozwojowa

Stworzenie indywidualnego planu terapeutycznego (IPET)

Stymulacja propriocepcji i integracji przedsionkowej

Wprowadzenie systemu wizualnego PECS lub AAC

Trening komunikacji funkcjonalnej (podążanie, naprzemienność)

Logopedia — ćwiczenia planowania językowego i artykulacji

Praca z emocjami i schematami dnia (TEACCH)

Koordynacja z rodziną i szkołą (zestaw ćwiczeń domowych)

🔍 Schemat wsparcia systemowego — od wczesnej interwencji do dorosłości.

🧠 Emocje dziecka w kryzysie — jak wygląda smutek, lęk, złość u różnych grup wiekowych

Porównanie form wsparcia na różnych etapach rozwoju
mniej..

BESTSELLERY

Menu

Zamknij