Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Public Relations - ebook

Data wydania:
10 października 2023
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
89,00

Public Relations - ebook

Aktualny i kompleksowy podręcznik z zakresu public relations, a także zbiór praktycznych przykładów, które mogą służyć jako materiał poznawczy dla osób zainteresowanych tematyką kształtowania wizerunku firm oraz instytucji. Książka została przygotowana jako wznowienie i uzupełnienie cieszącej się od lat zainteresowaniem publikacji „Public relations praktycznie”. Publikacja ta została jednak zaktualizowana oraz wzbogacona o nowe rozdziały poświęcone między innymi branży, etyce, dezinformacji oraz modelom zarządzania kryzysowego. Czytelnicy znajdą w niej także nowe studia przypadków. Podręcznik jest niezbędnym źródłem wiedzy dla studentów kierunków dziennikarskich, związanych z marketingiem, komunikowaniem, public relations. Jest skierowany również do praktyków biznesu, menedżerów zajmujących się komunikacją i public relations w firmach, korporacjach, samorządach oraz rzeczników prasowych. Public relations 3.0 to nowy etap, który dalece wykracza poza typową, dotychczas znaną aktywność public relations w sieci. (…) Public relations 3.0 skupia się na głębokiej analityce, z uwzględnieniem zagrożeń związanych z dezinformacją, manipulacją, fake newsami oraz ukierunkowaniem działań na wzmocnienie relacji bezpośrednich. PR 3.0 musi brać pod uwagę wszystko to co stanowi wartość jaką tworzyli prekursorzy public relations, z przyjęciem na podstawę działań wartości etycznych. Jednak w tym przypadku kluczowe staje się odpowiednie reagowanie na każde nowe wyzwanie jakie przed praktykami i światem nauki PR stawiają technologie i sztuczna inteligencja. Ze wstępu Autora

Kategoria: Ekonomia
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-01-23254-2
Rozmiar pliku: 4,9 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

WSTĘP DO WYDANIA DRUGIEGO

„Najlepszy mentor nie zastąpi Ci samodzielnie zdobytych doświadczeń” – te słowa, których autorem jest James Russell Lowell, wpisują się w to, co wybrzmiewa podczas wielu szkoleń, studiów i kursów poświęconych public relations. To własne doświadczenia lub bazowanie na tym, co w praktyce przepracowali inni, wzbogaca nasz warsztat, uczy i przede wszystkim umożliwia rozwój umiejętności komunikacyjnych. Oprócz doświadczeń istotne znaczenie w tym procesie ma obserwacja zmian, jakie zachodzą w komunikacji. Pojawiają się nowe narzędzia, nowe zagrożenia. Obecnie bardzo często dyskutuje się o cyberbezpieczeństwie, które staje się jednym z kluczowych elementów procesów porozumiewania się, ale także o dezinformacji, bowiem zagrożenia tego rodzaju stały się nie tylko obecne, ale i potęgowane są w związku z pandemią i wojną, która od 24 lutego 2022 roku rozgrywa się na terytorium Ukrainy. Zmienia się optyka patrzenia na proces budowania i utrzymywania wizerunku oraz relacji. Poszerza się zakres potrzeb w obszarze przygotowania i reagowania w sytuacjach kryzysowych czy komunikacji wewnętrznej. Kryzysy stały się wręcz naturalnym elementem każdej aktywności. Zmiany te wyznaczają nowe obszary zainteresowania zarówno nauki, jak i świata praktyki w obszarze public relations.

Wydanie drugie tej publikacji wynika z jednej strony z potrzeby aktualizacji niektórych jej części, ale przede wszystkim jest odpowiedzią na istotne przemiany, jakie dokonują się w tej przestrzeni aktywności podmiotów, gdzie wykorzystuje się public relations. Pisząc tę książkę, skupiłem się w szczególności na pogłębieniu praktycznych aspektów związanych z PR. Uznałem, że jest to ten moment, w którym kluczowe staje się dostarczenie czytelnikom publikacji, która może być drogowskazem zarówno dla osób rozpoczynających swoją przygodę z tą profesją, przygotowujących się do pracy w tym zawodzie na wszelkiego rodzaju studiach, jak i tych, które praktykują w branży od wielu lat.

Drugie wydanie to istotne poszerzenie części, które w mojej ocenie tego wymagały. Dodałem podrozdziały poświęcone branży, etyce oraz zarządzaniu kryzysowemu. W wielu miejscach dokonałem uzupełnień lub zmian, które wynikały z konieczności aktualizacji poruszanych tematów. W publikacji znalazły się ponadto nowe studia przypadków, opisy podmiotów tworzących branżę public relations oraz przydatne rekomendacje w zakresie poszukiwania lub poszerzania wiedzy dotyczącej poruszanych w książce zagadnień.

Jedną z kluczowych kwestii, która została poszerzona, jest obszar analityki ze szczególnym jej wykorzystaniem w procesach decyzyjnych. Skupiłem się na analizach materiałów medialnych. Oprócz tego dużo uwagi poświęciłem problemom, z którymi w coraz większym zakresie muszą się mierzyć praktycy public relations, a mianowicie dezinformacji, o której już wspomniałem, manipulacji czy fake newsom. Przywołałem szeroko omawiane przykłady, takie jak ChatGPT w kontekście wpływu tego narzędzia na pracę osób z branży PR.

Drugie wydanie niniejszej książki zostało w znacznym stopniu zmienione pod kątem analizy i prezentacji studiów przypadków. Niektóre studium przypadku usunięto, inne zostały zaktualizowane lub zastąpione. Pojawiają się również przypadki zupełnie nowe, często wynikające z mojego doświadczenia, a także aktualne, które mają stanowić praktyczne rozwinięcie tego, co jest przedmiotem rozważań teoretycznych. W opracowaniu znajdują się ponadto pytania i problemy do rozwiązania jako podpowiedź dla dydaktyków, którzy zamierzają rozwijać analizowane w publikacji tematy. Pisząc tę książkę, bazowałem nie tylko na swoim doświadczeniu, ale skorzystałem również z doświadczeń praktyków i naukowców, którzy dzielili się ze mną swoimi przemyśleniami i ocenami.

I ostatnia rzecz, która wymaga wyjaśnienia. Zapewne zastanawia Was, dlaczego w tytule mamy Public Relations 3.0, a nie np. 2.0. Odpowiedź kryje się między innymi w trzech całkowicie nowych częściach, jakie zawarłem w tej książce. Obecnie PR wyzwala konieczność odpowiedzi na zagrożenia, jakie pojawiają się w związku z wszechobecną dezinformacją i fake newsami. Ale także współczesny PR to głęboka analityka, spojrzenie na zbiory danych z perspektywy ich wpływu na masy odbiorców lub wybrane ich części. Oprócz tego schodzimy coraz mocniej do poziomu wykorzystywania relacji bezpośrednich, szczególnie ze społecznościami lokalnymi, co wymagane jest szczególnie z uwagi na to, że podmioty te mają nieograniczony dostęp do narzędzi umożliwiających komunikację, a zwłaszcza zorganizowane przeciwstawianie się działaniom, jakie uznają za szkodliwe dla siebie. PR 3.0 wymusza powrót do relacji bezpośrednich, z pominięciem technologii, co związane jest z przesytem, zmęczeniem, a także świadomością szeregu zagrożeń, jakie niesie web.

To właśnie z tych powodów musimy mówić o nowych wyzwaniach w public relations, to właśnie dlatego uzasadnione jest zastosowanie i zdefiniowanie terminu Public Relations 3.0. Dlaczego jednak nie 2.0? Na to pytanie odpowiedź znajdziemy również w literaturze, w której PR 2.0 przypisuje się działaniom prowadzonym w blogosferach, realizowanych w sieci czy aktywności w mediach społecznościowych. PR 2.0 to trend w działaniach public relations, w ramach którego wykorzystuje się wspomniane media społecznościowe, blogi, ale także marketing wirusowy, sieci społecznościowe i optymalizację wyszukiwarek, aby ułatwić komunikowanie z grupami docelowymi. Wskazuje się również, iż PR 2.0 został zainspirowany rewolucją w kanałach dystrybucji informacji. Tym samym wymuszona została ewolucja mediów tradycyjnych, przy czym zmiana nastąpiła także w mechanizmach gromadzenia i udostępniania informacji.

Public relations 3.0 to zatem nowy etap, który dalece wykracza poza typową, dotychczas znaną aktywność public relations w sieci. Wyprzedza również to, co było powiązane z aktywnością opisywaną jako web 2.0, z uwagi na tożsame narzędzia powiązywaną z procesami komunikowania. Public relations 3.0 skupia się zatem na głębokiej analityce, z uwzględnieniem zagrożeń związanych z dezinformacją, manipulacją, fake newsami oraz ukierunkowaniem działań na wzmocnienie relacji bezpośrednich. PR 3.0 musi uwzględniać wszystko to, co stanowi wartość, jaką tworzyli prekursorzy public relations, z przyjęciem za podstawę działań wartości etycznych. Jednak w tym przypadku kluczowe staje się odpowiednie reagowanie na każde nowe wyzwanie, jakie przed praktykami i światem nauki PR stawiają technologie i sztuczna inteligencja.

PR 3.0 to zatem początek dyskusji o tym, jak ważne są kluczowe obszary tego nowego kierunku, który zdefiniowany został w oparciu o zmiany, jakie dokonują się od roku 2020 na całym świecie, zmiany spowodowane po pierwsze pandemią COVID-19, po drugie zaś wojną w Ukrainie. PR 3.0 to zatem działania, które uwzględniają:

1. bezpieczeństwo przepływu informacji,

2. prawdę, jako przeciwstawienie dezinformacji, manipulacji i fake newsom, w tym w szczególności działaniom świadomym, realizowanym w ramach informacyjnej wojny hybrydowej, ale również jako bezwarunkową odpowiedź na zagrożenia, jakie niesie za sobą sztuczna inteligencja,

3. głęboką analitykę jako wsparcie procesów decyzyjnych,

4. relacje bezpośrednie w kryzysach jako odpowiedź na ich zaburzenie będące efektem przeobrażeń spowodowanych pandemią COVID-19.

Wskazuję jednocześnie, że cała książka nie dotyczy tematów, które definiuję jako PR 3.0. Te szczególnie omówione zostały w rozdziałach: 5, 6, 9 oraz podrozdziale 7.10. Publikacja ma być przyczynkiem do dyskusji o nowym PR, dlatego łączy ona w sobie to, co tradycyjne, z tym, co przed nami, tym, co wymusiła nowa rzeczywistość, w jakiej przyszło nam żyć i pracować.

Zapraszam do korzystania z wiedzy i doświadczeń zawartych w niniejszej publikacji.

Dariusz TworzydłoPRZYPISY

S. Stewart, Sytuacja awaryjna. Kryzys w kabinie pilotów, Pileus, Podkowa Leśna 2018, s. 4.

A. Huertas, J. Xifra, E. Ordeix, Public Relations 2.0: A quantitative study of public relations blogosphere, R.A. Oglesby, M.G. Adams, Business Research Yearbook, 2008.

E.P. Aragon, D. Domingo, Developing Public Relations 2.0: Practitioners’ perceptions on the implementation of interactive communication strategies, „Public Relations Review” 40 (2014).

D. Breakenridge, PR 2.0 Is Here, FTPress Delivers, 2010.

D. Breakenridge, PR 2.0. New Media, New Tools, New Audiences, FT Press, 2008.

D. Dinucci, Fragmented future, „Print”, vol. 53, issue. 4, 1999.

T. O’Reilly, What Is Web 2.0: Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software, „Communications & Strategies”, No. 1, p. 17, First Quarter 2007.

A. Łaszyn, D. Tworzydło, Pierwsze ćwierćwiecze. 25 lat public relations w Polsce, Wydawnictwo Message House oraz Newsline, Warszawa‒Rzeszów 2016, s. 16.

P. Szuba, Komunikacja kryzysowa. Analiza sektora agencji public relations, Newsline oraz Stowarzyszenie Informatyka Podkarpacka, Rzeszów 2022, s. 12.

Ibidem, s. 13‒14.

A. Łaszyn, D. Tworzydło, Pierwsze ćwierćwiecze…, op. cit., s. 269.

PSPR, PSPR wycofuje swoich przedstawicieli z REPR, https://polskipr.pl/informacje-dla-mediow/534073/pspr-wycofuje-swoich-przedstawicieli-z-repr (data dostępu: 22.10.2022).

S. Kucharski, Paweł Trochimiuk o problemach PR: w pandemii często reagowano w sposób odrealniony, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/problemy-public-relations-w-polsce-pawel-trochimiuk-w-pandemii-czesto-reagowano-w-sposob-odrealniony (data dostępu: 29.04.2023).

P. Szuba, Komunikacja kryzysowa…, op. cit., s. 16.

https://polskipr.pl/ (data dostępu: 28.04.2023); https://sapr.com.pl/ (data dostępu: 28.04.2023).

P. Szuba, Komunikacja kryzysowa…, op. cit., s. 13–14.

K. Wojcik, Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Wydawnictwo Placet, Warszawa 2005, s. 21.

J. Olędzki, Public relations w komunikacji społecznej, J. Olędzki, D. Tworzydło (red.), Public relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006, s. 17.

D. Tworzydło, Macierz celów wizerunkowych w procesie oceny efektów public relations, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania, Rzeszów 2008, s. 13.

K. Wojcik, Public relations…, op. cit., s. 38.

Ibidem.

Ibidem.

Na polskim rynku wydawniczym dostępna jest cała gama publikacji dotyczących definicji public relations. Jedną z nich jest: J. Olędzki, D. Tworzydło (red.), Public relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

K. Wojcik, Public relations…, op. cit., s. 95.

Ibidem, s. 99.

J. Barlik, E. Hope, J. Olędzki, K. Wojcik, Standardy profesjonalnego public relations, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2020, s. 22.

Ibidem.

D. Tworzydło, Etyka i kryzys, czyli o fałszowaniu przekazów w celu tworzenia i eskalacji sytuacji kryzysowych, J. Olędzki (red.), Standardy profesjonalnego public relations, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2020, s. 283.

K. Wojcik, Public relations…, op. cit., s. 105.

PSPR, Kodeks Etyki PSPR, https://polskipr.pl/kodeksy/kodeks-etyki-pspr (data dostępu: 28.05.2023).

PSPR, Polska Karta Przejrzystości Relacji, https://polskipr.pl/kodeksy/karta-przejrzystosci (data dostępu: 28.05.2023).

Global Allinace, Global Principles of Ethical Practice in Public Relations and Communication Management, https://www.globalalliancepr.org/code-of-ethics (data dostępu: 6.11.2022).

ICCO, Stockholm Charter, https://iccopr.com/members/stockholm-charter/ (data dostępu: 28.05.2023).

ZFPR, Kodeks Dobrych Praktyk ZFPR, https://zfpr.pl/kodeks-dobrych-praktyk/ (data dostępu: 28.05.2023).

ICCO, Helsinki Declaration, https://iccopr.com/helsinki-declaration/ (data dostępu: 28.05.2023).

J. Barlik, E. Hope, J. Olędzki, K. Wojcik, Standardy…, op. cit.

J. Olędzki, O wizerunku public relations w polskim społeczeństwie, „Studia Medioznawcze” 2016, nr 1, s. 26–28.

K. Wojcik, Public relations…, op. cit., s. 53.

Ibidem, s. 27.

Na podstawie: F. Jefkins, D. Yardin, Public relations, M&E Pitman Publishing, London 1998, s. 56–57; K. Wojcik, Public relations…, op. cit., s. 55–56; D. Tworzydło, Public relations w komunikacji marketingowej, „Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych” 2010, nr 1, s. 44–45.

D. Tworzydło, Macierz…, op. cit., s. 28–29.

R.R. Mau, L.B. Dennis, Companies ignore shadow constituencies at their peril, „Public Relations Journal” 1994, May, s. 10–11; R.D. Smith, Strategic Planning for Public Relations, Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah–London 2005, s. 46.

D. Tworzydło, Macierz…, op. cit., s. 46.

Ibidem, s. 29–30.

D. Tworzydło, Public relations. Teoria i studia przypadków, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania, Rzeszów 2005, s. 20.

Na podstawie: D. Tworzydło, Macierz…, op. cit., s. 30.

K. Wojcik, Public relations…, op. cit., s. 53.

D. Tworzydło, Macierz…, op. cit., s. 30–31.

Szerzej: K. Wojcik, Public relations…, op. cit., s. 306–307.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: