Pula. Miniprzewodnik - ebook
Pula. Miniprzewodnik - ebook
Miniprzewodnik Wydawnictwa Bezdroża opisujący najważniejsze atrakcje turystyczne miasta bądź regionu. Poznasz historię miejsca, przeczytasz opisy atrakcji turystycznych i (najważniejsze dla turysty) informacje praktyczne: co warto zobaczyć, gdzie szukać noclegu i jak dojechać w miejsce, którego nie można pominąć zwiedzając okolicę. Zapraszamy na wycieczkę!
PULA
Pula, starożytne Polensium i najstarsze miasto wschodniego Adriatyku, leży na ośmiu wzgórzach, nad piękną zatoką w południowo-zachodniej części półwyspu. Dzięki antycznej arenie zyskało ono przydomek istryjskiego Rzymu.
Historia
W V w. p.n.e. na jednym ze wzgórz znajdowała się osada iliryjska, którą w II w. p.n.e. zdobyli rzymscy legioniści. Rzymianie w latach 44-31 p.n.e. założyli u stóp wzgórza osadę i obóz wojenny Colonie Julia Pollentia Herculanea. Od czasów cesarza Augusta (27 p.n.e.-14 n.e.) aż do V w. Pietas Julia była prosperującą prowincją, liczącą 30 tys. mieszkańców, i obok Triestu, Akwilei i Rawenny należała do najbardziej znaczących rzymskich posiadłości w północnej części Adriatyku. Po upadku cesarstwa zachodniorzymskiego (476) znalazła się we władaniu wschodnich Gotów, Bizancjum, Rawenny i państwa Franków. Równocześnie osiedlali się tu Słowianie. Od 1331 r. miasto stało się własnością Wenecji. Rabunkowa gospodarka, wysokie podatki i epidemie np. malarii skutecznie je wyniszczyły. Tylko dzięki oratorskim zdolnościom weneckiego senatora G. Emo (1583) nie wywieziono stąd słynnego amfiteatru. Wraz z upadkiem Wenecji w 1797 r. Pula (z krótką przerwą na okres napoleoński) przeszła we władanie cesarstwa austro-węgierskiego. W 1848 r. cesarz Franciszek Józef I wybudował tu bazę marynarki wojennej, rozbudowując port i miasto. Wzniesiono wówczas reprezentacyjne gmachy: arsenał i klasycystyczny budynek admiralicji. Na oliwnej wyspie Uljanik powstały stocznia i olbrzymia zbrojownia morska. Szybkie uprzemysłowienie miasta nastąpiło po przyłączeniu go w 1876 r. do szlaku kolejowego Wiedeń - Triest. U schyłku I wojny światowej dały o sobie znać nastroje rewolucyjne, na okrętach wojennych utworzono komitety marynarzy, a władzę w mieście przejęła rada narodowa. W 1919 r. wojska włoskie zajęły Istrię (5 listopada wkroczyły do Puli). Podczas II wojny światowej, wskutek bombardowań w gruzach legło 40% starówki. Pula, wyzwolona 1 maja 1945 r. przez jednostki Jugosłowiańskiej Armii Ludowej, do Jugosławii została włączona dopiero w 1947 r., po okresie tymczasowego zarządu anglo-amerykańskiego. Kiedy 25 maja 1991 r. Chorwacja ogłosiła niepodległość, miasto - wraz z prawie całą Istrią - znalazło się w granicach tego państwa. Współczesna Pula, licząca 82 tys. mieszkańców, jest dużym ośrodkiem przemysłu okrętowego (buduje się tu m.in. tankowce-giganty o wyporności do 250 tys. BRT) oraz portem morskim.
Spis treści
Pula
- Warto zobaczyć
- Amfiteatr
- Łuk triumfalny Sergiusza
- Forum
- Katedra Mariacka
- Porta Gemina
- Istryjskie Muzeum Archeologiczne
- Porta Herculae
- Porta Aurea
- Santa Maria Formosa del Canetto
- Ratusz
- Świątynia Augusta
- Twierdza
- Muzeum Historyczne Istrii
- Teatr rzymski
- Mały Teatr Rzymski
- Morski Cmentarz Pamiątkowy
- Dojazd i połączenia
- Jadroagent
- Dworzec autobusowy
- Dworzec kolejowy
- Informacje praktyczne
- Biuro informacji turystycznej miasta
- Schronisko młodzieżowe
- Kemping Stoja
- Kemping Puntižela
- Hotel Palma
- Hotel Histria
- Restauracja Milan
- Restauracja Ribarska Koliba
- Restauracja Scaletta
- Plaża Kažela
- Zagrebačka banka
- Główny urząd pocztowy
- Bazar
- Port ACI Marina Pula
- Baza nurkowa Gratsch
- Diving Center Puntižela
- Okolice
- Fažana
- Kościół św. Elizeja
- Kościół Św. Błażeja
Kategoria: | Podróże |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7853-176-0 |
Rozmiar pliku: | 4,6 MB |